Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Flygmotor
7 besök senaste veckan (7123 totalt)
Ingemar.S

Här sen Dec 2002
Inlägg: 21


Trådstartare
Flygmotor

Jag har nyligen besökt Volvo museet, mycket sevärt, och såg då en flygplansmotor, modell äldre. Jag tror att den kallas stjärnmotor. Finns det någon här på forumet som kan förklara hur en vevaxel till en stjärnmotor serut?

_________________
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ahh, intressant thumbs up
Återkommer med en redogörelse när jag fullgjort mina hushållsuppgifter

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Lagras inte alla vevstakarna på en axeltapp i en stjärnmotor??

Till de mer udda stjärnmotorerna hör de där vevaxeln är fastskruvat i flygplanskroppen och cylindrarna snurrar... Blir en del gyro-effekt kan jag berätta..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Re: Flygmotor

Ingemar.S skrev:
Jag har nyligen besökt Volvo museet, mycket sevärt, och såg då en flygplansmotor, modell äldre. Jag tror att den kallas stjärnmotor. Finns det någon här på forumet som kan förklara hur en vevaxel till en stjärnmotor serut?


http://travel.howstuffworks.com/radial-engine2.htm

_________________
William Ekström
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här hinner man inte med i svängarna
Dock en klockren länk av Wille thumbs up

Stjärnmotorer och roterande stjärnmotorer är mäktiga skapelser!
Fanns (finns!) i alla storlekar. Favoriterna är dock de överladdade 18-cylindriga motorerna... 2700hk+
Ett stort plus för det underbara ljudet

Har du några funderingar som du inte får ihop efter att ha kollat howstuffworks så hör av dig.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Hur får man ut soppan till topparna på en roternade stjärnmotor?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hur balanserar man en sådan, alla vevtappar på samma sida om centrum så det känns som en kopiöst stor obalans!?

Ang soppa till topparna så kanske det var en 2-taktare, isf blir det väl lite enklare. Men kablage till tändstift känns ju även det lite klurigt, kanske avtagare typ sådana man har i tutan till ratten på vissa bilar?

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Tycker ni att stjärnmotorer är komplicerade så kan ni ta en titt på Napier Deltic:



Detta mina herrar är en triangelformad motkolvshistoria med 36 eller 18 kolvar (beroende på version), med 20 graders fördröjning mellan kolvar.
Glömde jag säga att det är en 2-takts diesel med kompressor?

P.S. Dom användes som båt- och lokmotorer... Och var väldigt vibrationsfria och starka i förhållande till sin vikt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459




_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



beepbeep skrev:
Tycker ni att stjärnmotorer är komplicerade så kan ni ta en titt på Napier Deltic:



Detta mina herrar är en triangelformad motkolvshistoria med 36 eller 18 kolvar (beroende på version), med 20 graders fördröjning mellan kolvar.
Glömde jag säga att det är en 2-takts diesel med kompressor?

P.S. Dom användes som båt- och lokmotorer... Och var väldigt vibrationsfria och starka i förhållande till sin vikt.


Äkta boxer!!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



om ni undrar hur det fungerar:


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Pär Hylander skrev:
Men kablage till tändstift känns ju även det lite klurigt, kanske avtagare typ sådana man har i tutan till ratten på vissa bilar?


Borde väl bara vara att överföra via kol+kolbana? Eller inducera via spole som du gör i en damm-fri generator, men jag har en känsla av att de inte gjorde det på den tiden?

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Här är en "liten" fyrtaktare :






Jäkligt ballt ljud!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bränsle/luftblandningen i en roterande stjärnmotor slidmatas ut i cylindrarna.
Avgaserna leder man rakt ut

Balansering går att ordna på olika sätt. Vanligast var nog med balanservikter.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



beepbeep skrev:
Tycker ni att stjärnmotorer är komplicerade så kan ni ta en titt på Napier Deltic:

BILD

Detta mina herrar är en triangelformad motkolvshistoria med 36 eller 18 kolvar (beroende på version), med 20 graders fördröjning mellan kolvar.
Glömde jag säga att det är en 2-takts diesel med kompressor?

P.S. Dom användes som båt- och lokmotorer... Och var väldigt vibrationsfria och starka i förhållande till sin vikt.


Jag gillade att detta är kolvarna till EN motor:




Pär Hylander skrev:
Hur balanserar man en sådan, alla vevtappar på samma sida om centrum så det känns som en kopiöst stor obalans!?

Ang soppa till topparna så kanske det var en 2-taktare, isf blir det väl lite enklare. Men kablage till tändstift känns ju även det lite klurigt, kanske avtagare typ sådana man har i tutan till ratten på vissa bilar?


Borde gå ganska bra med balansvikter direkt på vevaxeln väl?

Vad gäller tändstiften på roterande motorer så kanske det är byggt så att fördelningen (fördelaren) sker mellan den ickeroterande den roterande delen.

_________________
William Ekström
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ojay skrev:


Vad gäller tändstiften på roterande motorer så kanske det är byggt så att fördelningen (fördelaren) sker mellan den ickeroterande den roterande delen.


Ja, det verkar ju smart!!

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Flygmotor
7 besök senaste veckan (7123 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande