Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7 besök senaste veckan (7123 totalt) |
Flygmotor
Jag har nyligen besökt Volvo museet, mycket sevärt, och såg då en flygplansmotor, modell äldre. Jag tror att den kallas stjärnmotor. Finns det någon här på forumet som kan förklara hur en vevaxel till en stjärnmotor serut? _________________ ![]() |
||||
Lagras inte alla vevstakarna på en axeltapp i en stjärnmotor??
![]() Till de mer udda stjärnmotorerna hör de där vevaxeln är fastskruvat i flygplanskroppen och cylindrarna snurrar... Blir en del gyro-effekt kan jag berätta.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
Re: Flygmotor
http://travel.howstuffworks.com/radi _________________ William Ekström |
||||
Här hinner man inte med i svängarna
![]() Dock en klockren länk av Wille ![]() Stjärnmotorer och roterande stjärnmotorer är mäktiga skapelser! Fanns (finns!) i alla storlekar. Favoriterna är dock de överladdade 18-cylindriga motorerna... 2700hk+ ![]() Ett stort plus för det underbara ljudet ![]() Har du några funderingar som du inte får ihop efter att ha kollat howstuffworks så hör av dig. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Hur balanserar man en sådan, alla vevtappar på samma sida om centrum så det känns som en kopiöst stor obalans!?
Ang soppa till topparna så kanske det var en 2-taktare, isf blir det väl lite enklare. Men kablage till tändstift känns ju även det lite klurigt, kanske avtagare typ sådana man har i tutan till ratten på vissa bilar? _________________ Pär Hylander |
||||
Tycker ni att stjärnmotorer är komplicerade så kan ni ta en titt på Napier Deltic:
![]() Detta mina herrar är en triangelformad motkolvshistoria med 36 eller 18 kolvar (beroende på version), med 20 graders fördröjning mellan kolvar. Glömde jag säga att det är en 2-takts diesel med kompressor? ![]() P.S. Dom användes som båt- och lokmotorer... Och var väldigt vibrationsfria och starka i förhållande till sin vikt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Äkta boxer!! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Borde väl bara vara att överföra via kol+kolbana? Eller inducera via spole som du gör i en damm-fri generator, men jag har en känsla av att de inte gjorde det på den tiden? mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Bränsle/luftblandningen i en roterande stjärnmotor slidmatas ut i cylindrarna.
Avgaserna leder man rakt ut ![]() Balansering går att ordna på olika sätt. Vanligast var nog med balanservikter. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag gillade att detta är kolvarna till EN motor: ![]()
Borde gå ganska bra med balansvikter direkt på vevaxeln väl? Vad gäller tändstiften på roterande motorer så kanske det är byggt så att fördelningen (fördelaren) sker mellan den ickeroterande den roterande delen. _________________ William Ekström |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7 besök senaste veckan (7123 totalt) |