Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
F1 bärarmar
2070 besök totalt
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
F1 bärarmar

Har försökt att leta i forumet, och kanske misslyckats...

Men när jag tittar på årets f1 bilar (Brawn) uppfattar jag att bärarmarna fram lutar åt "fel" håll. Även att de inte är horisontella i sett från sidan, utan har en lutning nedåt- bakåt.

Är det som jag har sett? Vilka fördelar har det i förhållande till "rön" så som att de övre är antingen parallella eller nedåtlutande-inåt. Samt att det är att föredra horisontell infästning i chassit?

_________________
Rikard Niva
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5301



Re: F1 bärarmar

Niva skrev:
Har försökt att leta i forumet, och kanske misslyckats...

Men när jag tittar på årets f1 bilar (Brawn) uppfattar jag att bärarmarna fram lutar åt "fel" håll. Även att de inte är horisontella i sett från sidan, utan har en lutning nedåt- bakåt.

Är det som jag har sett? Vilka fördelar har det i förhållande till "rön" så som att de övre är antingen parallella eller nedåtlutande-inåt. Samt att det är att föredra horisontell infästning i chassit?


Aerodynamik och möjligen lite pitch-kontroll.

Inte mycket för vanliga bilar, mer än möjligen anti-dive då, se Malmbergs bok t.ex.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Antagligen är det bara så att det är felkonstruerat...

_________________
Jonas Edling
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Re:

M3Jonas skrev:
Antagligen är det bara så att det är felkonstruerat...


Ja, Ross Brawn är ju känd för att finsnickra med yxan

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 729



Som pontus säger har väl de flesta F1-bilar omvänd camberkompensation för att räta upp hjulen ngt i höga hatigheter under inverkan av extrem downforce och under inbromsningar.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: F1 bärarmar

Niva skrev:
Har försökt att leta i forumet, och kanske misslyckats...

Men när jag tittar på årets f1 bilar (Brawn) uppfattar jag att bärarmarna fram lutar åt "fel" håll. Även att de inte är horisontella i sett från sidan, utan har en lutning nedåt- bakåt.

Är det som jag har sett? Vilka fördelar har det i förhållande till "rön" så som att de övre är antingen parallella eller nedåtlutande-inåt. Samt att det är att föredra horisontell infästning i chassit?


Man ska inte titta för mycket på F1 konstruktioner, valet av lösningar är föremål för prioriteringar av vad som är viktigast i sammanhanget. Jag har själv gjort samma typ av prioriteringar på Speedlab Corvetten, att hjulupphängningen får fästas in så att främre å bakre diffussor hamnar på lämplig plats. Det är alltså viktigare med downforce än rätt hjulgeometri. En F1:a har en speciell nos konstruktion som är hög och det gäller även att få det hela starkt mot vikten, då hamnar infästningspunkterna där dom hamnar. Lika så om man tittar på andra vinklar i geometrin så är hänsyn taget till dessa infästningspunkter, och man kan därför inte dra några växlar på hur till exempel SAI eller andra vinklar ser ut och tro att dessa skulle vara allmänt optimala.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
F1 bärarmar
2070 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande