Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
F1 bärarmar
2070 besök totalt
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

Trådstartare
F1 bärarmar

Har försökt att leta i forumet, och kanske misslyckats...

Men när jag tittar på årets f1 bilar (Brawn) uppfattar jag att bärarmarna fram lutar åt "fel" håll. Även att de inte är horisontella i sett från sidan, utan har en lutning nedåt- bakåt.

Är det som jag har sett? Vilka fördelar har det i förhållande till "rön" så som att de övre är antingen parallella eller nedåtlutande-inåt. Samt att det är att föredra horisontell infästning i chassit?

Lund
Här sen Dec 2002

Re: F1 bärarmar

Niva skrev:

Men när jag tittar på årets f1 bilar (Brawn) uppfattar jag att bärarmarna fram lutar åt "fel" håll. Även att de inte är horisontella i sett från sidan, utan har en lutning nedåt- bakåt.

Är det som jag har sett? Vilka fördelar har det i förhållande till "rön" så som att de övre är antingen parallella eller nedåtlutande-inåt. Samt att det är att föredra horisontell infästning i chassit?

Aerodynamik och möjligen lite pitch-kontroll.

Inte mycket för vanliga bilar, mer än möjligen anti-dive då, se Malmbergs bok t.ex.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Antagligen är det bara så att det är felkonstruerat...

Go:teborg
Här sen Dec 2004

Re:

M3Jonas skrev:
Antagligen är det bara så att det är felkonstruerat...

Ja, Ross Brawn är ju känd för att finsnickra med yxan

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005

Som pontus säger har väl de flesta F1-bilar omvänd camberkompensation för att räta upp hjulen ngt i höga hatigheter under inverkan av extrem downforce och under inbromsningar.

Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: F1 bärarmar

Niva skrev:

Man ska inte titta för mycket på F1 konstruktioner, valet av lösningar är föremål för prioriteringar av vad som är viktigast i sammanhanget. Jag har själv gjort samma typ av prioriteringar på Speedlab Corvetten, att hjulupphängningen får fästas in så att främre å bakre diffussor hamnar på lämplig plats. Det är alltså viktigare med downforce än rätt hjulgeometri. En F1:a har en speciell nos konstruktion som är hög och det gäller även att få det hela starkt mot vikten, då hamnar infästningspunkterna där dom hamnar. Lika så om man tittar på andra vinklar i geometrin så är hänsyn taget till dessa infästningspunkter, och man kan därför inte dra några växlar på hur till exempel SAI eller andra vinklar ser ut och tro att dessa skulle vara allmänt optimala.
mvh
Göran

F1 bärarmar
2070 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande