| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
F1 bärarmar
|
2070 besök totalt |
|
F1 bärarmar
Har försökt att leta i forumet, och kanske misslyckats... Men när jag tittar på årets f1 bilar (Brawn) uppfattar jag att bärarmarna fram lutar åt "fel" håll. Även att de inte är horisontella i sett från sidan, utan har en lutning nedåt- bakåt. Är det som jag har sett? Vilka fördelar har det i förhållande till "rön" så som att de övre är antingen parallella eller nedåtlutande-inåt. Samt att det är att föredra horisontell infästning i chassit? _________________ Rikard Niva |
||
|
Re: F1 bärarmar
Aerodynamik och möjligen lite pitch-kontroll. Inte mycket för vanliga bilar, mer än möjligen anti-dive då, se Malmbergs bok t.ex. _________________ Pontus Fyhr |
||
|
Som pontus säger har väl de flesta F1-bilar omvänd camberkompensation för att räta upp hjulen ngt i höga hatigheter under inverkan av extrem downforce och under inbromsningar.
|
||
|
Re: F1 bärarmar
Man ska inte titta för mycket på F1 konstruktioner, valet av lösningar är föremål för prioriteringar av vad som är viktigast i sammanhanget. Jag har själv gjort samma typ av prioriteringar på Speedlab Corvetten, att hjulupphängningen får fästas in så att främre å bakre diffussor hamnar på lämplig plats. Det är alltså viktigare med downforce än rätt hjulgeometri. En F1:a har en speciell nos konstruktion som är hög och det gäller även att få det hela starkt mot vikten, då hamnar infästningspunkterna där dom hamnar. Lika så om man tittar på andra vinklar i geometrin så är hänsyn taget till dessa infästningspunkter, och man kan därför inte dra några växlar på hur till exempel SAI eller andra vinklar ser ut och tro att dessa skulle vara allmänt optimala. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
F1 bärarmar
|
2070 besök totalt |