| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Feedback på ljudrestriktionerna på banorna
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (12292 totalt) |
|
Re:
Då kan inte Mike Luff varit där, gelleråsen har också problem med att det låter för mycket hos grannarna. 100-102db stillastående är inte direkt en låg ljudnivå(den nivå som krävs för att fixa 95 förbifart), att låta mer än så har oftast ingen betydelse mer än att man vill visa upp sig. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Det är inte bara motorsporten som har problem med att vi stör omgivningen. Det finns områden med inskränkningar i när man får använda gräsklippare och arenor för sport och konserter måste också dämpa sig.
När vi haft dragracingtävlingar har vi haft ett antal minuter per tävlingsdag när vi fått överskrida bullernivåerna en del. Det har då rört sig om nån halvtimme per helg, totalt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
För att svara på trådskaparens fråga så fick jag modda mitt utblås på Kinnekulle i helgen.
Passerade ljudmätaren med ca 8500-9000 v/m och hade då ca 97 db har jag för mej, hann jag växla innan blev det 92 db. Eftersom jag har sidepipe som pekade rakt mot ljumätaren så var jag maximalt missgynnad men genom att rikta ner utblåset mot marken så försvann det 2-3 db .
|
||||
|
Re:
Ibland hjälper det på ljudmätaren vid banan, men man kan ändå passera gränsvärdet hos närmsta granne om man har otur. Vissa banor har ju större problem än andra, men det finns numer klagande grannar till nästan varenda bana
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Re:
Visst ska vi acceptera gränsen på 95 dB det är ju faktiskt inte så svårt att leva upp till. Det jag inte fattar är dessa klagande grannar som bosätter sig intill motorbanor & sen börjar klaga helt obegripligt enligt mej vill man ha tyst så bör man undvika flygpatser,motorbanor ,motorvägar stora arenor mm De som bodde där innan en viss t.ex bana byggdes kan jag förstå att dom klagar men det borde ju vara utrett vid det här laget för majoriteten av sveriges banor har ju funnits någa år _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
95db kommer man tydligen ganska lätt över om man moddar ett originalsystem lite.
Att man redan med en tvålitersmotor som inte varvar mer än 7200rpm kan komma upp i 102db förbipasserande tycker jag är väldigt överraskande. Då har bilen ändå en kat och två ljuddämpare. För min del handlar det till största delen om avgasljud och inte insug, men man borde kanske ändå börja titta på en dämpad låda till insuget? Finns det nån universallösning på det? Nån som vet nåt om dämpande material i väggarna på slutrören? Är det nåt som kan hjälpa? |
||||
|
Re:
Finns en hel del som säger att det generellt inte är så, nr18/humlan/Stefan som är mycket inblandad på anderstorp har inte sett att riktade utblås gör någon direkt skillnad hos grannarna där. Det man däremot generellt kan säga är att det går att bygga tysta hojar/bilar, utan att påverka gashastigheten nämnvärt, d.v.s bygger man grenrör rätt, så spelar det inte så stor roll om man har en ordentligt ljuddämpare på slutet. På en ordentligt kittad gsxr1000, så skiljde det 1hk mellan en original ljuddämpare cch en race-dito. Då hade man bytt grenrör till lite bättre grejer än original. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Visserligen tillhör jag de som gillar när bilarna låter som riktiga racerbilar och inget annat.
Men i sammanhanget undrar jag vad är problemet
Vi som åker racing har i flera år haft 95 db förbifart som krav på oss. Till och med vi med två-taktare, där mottryckspulserna i avgassystemen är mera kritiskt har nu åkt i åratal med 95 db utan avgörande problem. Att det lät roligare för oss utövare och intresserad publik tidigare är en sak, men om det försvårar för banorna att bedriva verksamhet, så är 95 db på 99% av bilarna inget jätteproblem. om du nu inte åker en Cosworth DFV eller Matra MS530 förståss. De ganska ordinära motorer vi hobbyister håller oss med, vållar nog mera mentala, än praktiska hinder om vi ska vara uppriktiga. Gatbilar måste väl för övrigt vara ännutystare för att gillas av SBP eller? En kul episod på Ahvenisto för några år sedan: Var där med min tvåtaktare vid Historic Grand Race. Ljudmätning i besiktningen, visste att jag låg på gränsen vid senaste mätningen hemma på Anderstorp. Nu visade mätaren 98 db och jag såg antagligen lite bekymrad ut, för den finska besiktningskillen, bara log och sa: " Det är lungt, här i finland har vi 110 db
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
På gatan får man faktiskt väsnas 103dB stillastående mätning. Dock är kraven annorlunda för biltillverkarna när de säljer nya bilar.
Men 102dB är det som gäller för att fixa 95 förbifart. Så det är ju ingen stor skillnad mot gatkraven. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Re:
Vad baserar du detta på? Det går inte att ge en gräns för stillastående mätning för att uppfylla 95 dB. Detta beror på mätmetod samt övriga ljud från fordonet. om man följer SBFs mätmetod för stillastående mätning är det framför allt avgasljud som avgör ljudnivån. Har man då mycket insugsljud så kan det skilja ganska rejält vid förbikörning... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
|
Re:
Nej, den är inte hundraprocentig, men det är det som Svemo/FIM/UEM utgått från under alla år jag kört iaf, vilket verkat stämma i de flesta fall. Insugsljud mäts ju inte men kan ju ge utslag vid förbipassering som du säger, i mc-fallet brukar airbox både hjälpa ljudnivå och plussa på effekten. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Det är den totala ljudnivån man mäter i SBF-sammanhang.
Man gör numera ingen åtskillnad mellan avgas, insugs eller transmissionljud etc. Det är ljudet man mäter inte inte vad som orsakar det
jag fick klagomål på en av våra dieselracers på Anderstorp i SLC för några år sedan. Den var klart tystast på banan, så jag blev rätt konfunderad. Det visade sig vid nya mätningar att det var ljudpeakar från speakern som överröstade vår bil. Så det är säkrast se till att speakern håller tyst vid biltävlingar
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
Jag föredrar att flytta fram positioner framför att smyga(även om jag förstår smygandet). Överhuvudtaget är jag rätt förvånad över bilhobby(motorsport)sveriges defensiva hållning i alla frågor. Det handlar aldrig om att flytta fram några positioner utan bara om att minska skadeverkningar. Alltså inte ens om att försvara saker, utan att begränsa inskränkningar. Mycket konstig attityd. Det handlar dessutom om ett stort resursslöseri att så stora anläggningar som motorbanor inte kan användas fullt ut till det som de är avsedda för. _________________ Per Ferm |
||||
|
Mycket bra diskussioner som nu på slutet just börjar rikta in sig på erfarenheter och försök till förbättringar.
Mycket känslor och tycke men fakta kvarstår, vi måste ändra oss och anpassa till rådande förhållanden. En kul input som jag har från en granne inte så långt från Knutstorp är att de retar sig mera på högtalarna och speakern då de är igång, än ljudet från bilarna. "DET stör på riktigt" är ett utryckt som jag hört. Hur som helst så är det nya regler och min tanke med tråden var att dela med sig just om dessa erfarenheter och hur vi löser omställningarna. _________________ Fredrik Reichel |
||||
|
Re:
Det är ett område där mycket skulle kunna förbättras, ganska ofta hör man ju inte ens som publik vad som sägs men ändå är det jävligt högt. _________________ Martin Öberg
|
||||
|
infekterad fråga ,finns std bilar som är godkända enligt konstens alla regler (std från fabrik) som inte klarar 95db reglen , det har ställds frågor till tillverkaren varför dessa bilar inte klarat gränsen ,dom har kontrat med att fråga vad det är för test spec/mätning osv vilken regel i respektive lands fordonskungörelse som kräver dito test ....alltså har vi hårdare krav på ex anderstorp än på vanlig väg
vad jag har förstått är det ett påhittat test förfarande som är svårt att duplicera skulle gärna vilja se dokumentet med förfarande ,utrustnings spec osv ljud regler är helt ok ..men kan man inte köra med gatgodkända bilar std från fabrik är det ngt fel ..
_________________ Torbjörn Andersson |
||||
|
Har funderat på just detta...
Varför måste man ha just friflödesdämpare istället för en vanlig med flera kammare, bara för ljudet? Det är väl inte så hemskt många hästar man vinner på det. Platsbrist kan jag tänka mig men många bygger ju ändå upp plats i golvet för avgassystem/ljuddämpare. Det är klart det är gött med motorljud men det är ju tråkigt om dom ska fortsätta och sänka gränsnivån bara för att man ska ligga på gränsen. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
|
Re:
Det är lixom inte driftfallet man fokuserar på för gatgodkännande. Men nu får ju bilprovningen göra ljudmätning på bilar också (om de vill), nivån står i regbeviset... |
||||
|
Re:
har ingen aning hur EU's ljudtester ser ut ,men erkänna att det är tokigt att man måste hänga på en ljuddämpare extra för att få köra på bana då bilen sedan innan är fullt godkända att köra med på allmän väg
http://www.ljudlandskap.acoustics.nu _________________ Torbjörn Andersson |
||||
|
Re:
Att man med ett sådan system gastar om gatgodkänd när förbipassering visar 102dB är ju lite "intressant". |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Feedback på ljudrestriktionerna på banorna
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (12292 totalt) |