Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Överköra? | 5820 besök totalt |
Har verkligen fått massor att fundera på efter AMS trackday på Mantorp 30 maj.
1. Överköra bilen? Är det att bromsa för hårt, gasa för mycket och ratta för snabbt? 2. Framhjulsdrift: Jag tyckte att jag kunde hålla helt andra (tajtare) spår än bakhjulsdrivna bilar. Min fråga är bara om ni tror att det blir snabbare att hålla samma spår som de bakhjulsdrivna? Eller är tajtare spår ett sätt att överköra bilen, alltså ett långsammare sätt att ta sig runt banan? MVH Niclas Swahn _________________ Niclas Swahn |
||||
om man överkör bilen så kastar man in den i kurvorna med sladd eller tex. ligger på sladd genom kurvorna osv. så däcken överhettar mm. eller vrider ratten så mycket att det skricker i däcken och bilen plogar genom kurvorna om den är understyrd (inte sladdar med bakvagnen).
om man i stället ligger precis på greppet och åker "mjukt" utan däckskrik och sladd med bara lite kvitter på gatdäck så går det fortare och sliter mindre på bilen och däcken blir inte överhettade utan behåller greppet hela den tänkta körtiden. Att köra fort handlar om att ha mjuka spår och behålla greppet och inte rycka och slita loss fästet. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
"Abuse understeer" är ett bregrepp som går att söka på.
Fokus på att komma ur kurvan med så hög fart som möjligt brukar resultera i en orsak-konsekvens analys som gör att man jobbar sig bakåt i kurvan och först på slutet bryr sig om att flytta fram bromspunkten (broms under turn-in kan man vänta med ett tag även om det hjälper en stel fwd en del). |
||||
ok Tack! Det är nog därför jag plogade i vissa kurvor och spann mig igenom andra...speciellt svårt var det att komma igenom kurvan ut på start och mål utan hjulspinn (Mantorp)...
Det var första gången på R-däck (toyo 888r) och jag hade ingen aning om vilket däcktryck som var lagom. Chansade på lite drygt 2 men det kanske var för mycket för efter en 6-7 varv känndes framdäcken halare och halare. Mönstret liksom kavlade upp sig lite och det var massor med gummi i fälgarna... Nåja nya 888r i dimension 225/40/18 kostar bara 150 pund styck i England... Får satsa på att gå in och ur kurvorna mjukare... Och komma under 1.35... Tack för hjälpen så här långt... fler frågor och historier kommer. Mvh Niclas Swahn _________________ Niclas Swahn |
||||
Jag har kört mina toyo med 1,7 kalltryck och fått ett fint slitage, försvunnit rätt fort dock. Men de har inte överhettat eller blivit hala, lite sladdrigt innan de kommer upp i tryck/temp bara.
Var hittar du dem i england för det priset? Det kan vara kul att överköra ibland, men ska man köra fort på klockan bör man försöka städa upp sin körning och köra mjukare. Kasa/spinna lite kan det ju göra, så länge man inte tappar fart på det. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
http://www.camskill.co.uk/products.p
maila för dagspris Slänger in en annan länk till en halvkass ombordfilm...inte mina bästa varv men jag tar ändå gärna mot tips som gör att det går fortare nästa gång... http://www.garaget.org/video/eaq95lq om länken är opassande meddela gärna mvh Nicke _________________ Niclas Swahn |
||||
Det finns lite att lära men det är en bra start och du verkar inte helt vilse i pannkakan.
Parisaren där tar man inte första apex intill curbsen. utan åker längst till vänster, "genar" halva banbredden genom första halvan av kurvan, sedan ut till ytterkanten och därefter in till innerkanten där det nyper till på slutet och sedan drifta ut och använda hela banbredden i utgången. Då får man en jämnare radie genom hela kurvan och behöver inte sänka farten så mycket i andra halvan av kurvan. Ingången till chikan ut på rakan kör du rakt in till innerkanten apex. Håll höger redan efter den svaga knicken mellan parisaren och chikanen. Sväng vänster så du kommer längs med bankanten till vänster efter första apex till vänster, lägg om till höger och gena så mycket du törs över curbsen (innerkanten) till höger och få så stor radie som möjligt i högersvängen i chikanen ut på rakan. Mjölbykurvan i slutet av långa rakan, håll kvar lite längre rakt fram lägg en stor radie genom kurvan (tangera givetvis innerkanten (apex) i mitten av kurvan) och utnyttja hela banbredden i utgången för att hålla upp farten genom hela kurvan. Osv. En rekomendation även om jag är lite insyltad är att till våren åka den avancerade förarkursen som Åke håller i på våren på tex. Sviesta. Det är en bra kurs för de allra flesta. Hoppa du får kul på banorna framöver. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Jag tycker man får samma utgång på rakan även om man går rakt in i chicanen, turn-in blir densamma även om man håller höger innan.
Men det skiljer ju en del mellan bilar vad som är bästa spår, logg är bra att avgöra vad som är optimalt. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Stort tack för att ni tar er tid och hjälper en gubbe som mig som är blivit biten av banåkasjukan...
Mantorp var ju första försöket (om man räknar bort turiståkningen på Ringen förra sommaren) och jag tycker att detta var det roligaste jag gjort med en bil! Niclas _________________ Niclas Swahn |
||||
Ingångarna' ser riktigt bra ut, men du har en förmåga att hänga kvar i innerspår för länge (om du öppnar upp' tidigare; 'kan du gå på gas tidigare).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Tack ice och andra, skall testa att släppa ut bilen mer när tillfälle ges...jag var mest koncentrerad på att ratta mjukt. Bilen är inte så stark (knappt 300 hk) så det kändes som om jag kunde hålla gasen i botten mest hela tiden, men som ni säger lite mjukare är nog receptet...en driftbox kan nog komma väl tillpass misstänker jag. De enda tipsen jag hade inför körningen på Mantorp var de jag fick av Gunnar Dackewall när vi sladdade runt i hans Corvette C6...intressant är nog bara förnamnet...
Niclas Tar vördnadsfullt mot tips på träffar där jag och min bil kan passa in!! _________________ Niclas Swahn |
||||
1400kg ca samt dryga 400 nm i vrid från 2800 varv...lägsta växeln på Mantorp var trean i chikanen...
Enkel att köra med andra ord... _________________ Niclas Swahn |
||||
Inte köra över sin förmåga utan köra över bilens förmåga att göra snabba varv, typ drifting, hjulspinn mm. åka slarvigt inte behålla greppet för att köra på snabbaste sättet.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Brukar inte det var karakterisktiskt för att köra över sin förmåga. Sen att man kan köra så om man är tillräkligt duktig men då kanske man inte ställer den frågan från första början _________________ Douglas Lerwall 996 TT Renn Schnecken |
||||
Köra över sin förmåga gör man (tycker jag) när man inte har kontroll på bilen, överköra kan man ju göra med full kontroll. Man vill jaga ikapp nån och öka lite till, så man tar i för mycket men då tappar tid egentligen. _________________ Daniel Steiner |
||||
Köra över sin förmåga gör man (tycker jag) när man inte har kontroll på bilen, överköra kan man ju göra med full kontroll. Man vill jaga ikapp nån och öka lite till, så man tar i för mycket men då tappar tid egentligen.[/quote]
Rätt formulerat _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Överköra? | 5820 besök totalt |