Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Någon som använder TrackIR?
2467 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Någon här som använder TrackIR?

http://www.flightsimshop.se/product_info.php?&products_id=336

Jag har länge känt ett behov av att kunna ha bättre uppsikt över konkurenterna på banan, tex när man ligger jämsides.

Känns det naturligt med denna pryttel?

.

Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Jag har testat det lite i flygsim för flera år sedan, jag tyckte man hade bra kontroll, har själv funderat på att skaffa en ett tag just för att få lite bättre uppsikt i racingsimmarna.

Tror faktiskt det funkar ännu bättre i racing då huvudrörelserna mer motsvarar det lilla man behöver röra på huvudet när man sitter i en racingbil jämfört med att ha sikt runtom i ett flygplan.

Umeå
Här sen Okt 2007

Nja fungerar bäst i flygsimmarna. Mest för att duktigt folk lyckats fintrimma deras profiler misstänker jag.

Simbin liren har riktigt bra TrackIR stöd. Får inte till det lika klockrent i de andra simmarna men löser sin funktion. I simbin liren är det ypperligt då du känner G-krafterna i nacken på ett helt annat sätt än om du kör utan TrackIR.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

oqvist skrev:
Nja fungerar bäst i flygsimmarna. Mest för att duktigt folk lyckats fintrimma deras profiler misstänker jag.

Simbin liren har riktigt bra TrackIR stöd. Får inte till det lika klockrent i de andra simmarna men löser sin funktion. I simbin liren är det ypperligt då du känner G-krafterna i nacken på ett helt annat sätt än om du kör utan TrackIR.

Har du testat det i iRacing? Jag kör i princip uteslutande iRacing idag.

Umeå
Här sen Okt 2007

Ja lite smått någon timma eller två på utvärderingsversionen. Har inte haft en ratt i snart ett halvår nu

Västerås
Här sen Okt 2007

Jag tänker satsa på skärmglasögon som har motion tracker, det kommer en ny version vr1440 så småningom. Jag vill inte lägga 1600:- på TrackIr för att de pengarna lägger jag på glasögonen senare istället (nuvarande modell vr990 kostar staxt över 3000:- och har upplösningen 640x480 på de 2 skärmarna - vr1440 ska ha högre upplösning därmed högre pris) se http://vuzix.com/iwear/products_vr920.html

Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

Finns det någon info om 1440. Har kollat in de där tidigare men de modellerna verkade inte riktigt redo.

Tja som en gammal stereo3d fantast så kanske man ska lägga in lite brasklappar.
Bra optik är svindyrt kostar en oherrans massa pengar bra mycket mer än vad de där glasögonen går på så det finns en stor risk du blir besviken. Men jag ser att de har en 30 dagars returgaranti så är ju frestande att prova. Hoppas 1440 är mer än 800x600 dock. Hade hoppats på widescreen .

Rörelsesensorerna på de äldre modellerna av Vusix kan inte ens jämföras med TrackIR 1. Kan va ett tips att det är väldigt liten skillnad mellan TrackIR 3 PRo och TrackIR 4. Många skulle nog va helnöjd med TrackIR 3 eller rent av TrackIR 2. Dock är det klar skillnad på respons mellan TrackIR 2 och TrackIR 3 Pro. Kan ju skanna av beg marknaden så kommer du lite billigare undan vill minnas att du måste ha trackIR 3 för 6dof och det vill du verkligen ha speciellt för flyg simmarna. Älskar dem i simbin liren då trackIR är så responsivt i de liren då det låter en att ta spjärn mot G-krafterna på ett helt annat sätt samt gör cockpiten mer levande .

Sedan så har ju nvidia börjat om med sina stereo3d drivrutiner och glasögon nu när det börjar komma 120 hertz LCD skärmar. Finns inte alltför mycket att välja på ännu visserligen och blir nog inte billigare. Hoppas min tv pajar i lagom tid till det kommer 32" skärmar i sann 120 hertz till överkomligt pris .

Slutade med stereo3d när jag bytte min 22" CRT till min 32" widescreen LCD TV. Fungerade strålande ofta och gör mycket för närvarokänslan. Jag testade också med fresnel lins ett tag och då blev det väl en 55-60" vill jag minnas . Då fick man dra ner stereo3d till 10 % eller det blev bara för mycket.

Västerås
Här sen Okt 2007

Jag bara noterar att TrackIr 5 som nyligen kommit är ett ordentligt kliv framåt också och jag delar din åsikt om att den överträffar motion tracking hos vuzix (men det är nog inte så märkbart hoppas jag).

också, de där Nvidia -glasögonen som kräver 120Hz de skapar en superb 3d bild innanför skärmens kanter (och speciellt bra i mörkt rum) (Schackvärldsmästaren Gary Kasparov spelade en match med sånna http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=1285 11/3 2003) , du kan verkligen titta på ett schackbräde och vandra från vänster till höger med huvudet och ha en perfekt 3d upplevelse innanför skärmens kanter. Däri ligger däremot problemet enligt min åsikt. Att ha skärmar som är direkt framför ögonen är något jag är ute efter då jag kan vrida mig totalt och hela tiden vara med i spelet...

Man ska kolla på det här klippet för att höra talas om vr1440 http://www.youtube.com/watch?v=cIuzv8XcqmQ&feature=PlayList&p= . . . . som lovas ha större upplösning (vid 1.47)

Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007

5an ute? Får ta en sväng in på naturalpoint igen. Dock vet jag inte riktigt vad som kan förbättras då 4an fungerar klockrent

Jo grejen med VR hjälmar ska ju va att utestänga världen utanför. 920 skulle inte va så bra på det dock och som sagt man offrar ju lite bildkvalitet med de äldre vr hjälmarna i alla fall därför man varit lite rädd att prova. Var intresserad av z800 men de gick på 800 dollar eller något sist jag kollade innan jag skaffade lcd tvn i stället.

edit 1500$ nu???

Västerås
Här sen Okt 2007

Re:

oqvist skrev:

Jo grejen med VR hjälmar ska ju va att utestänga världen utanför. 920 skulle inte va så bra på det dock

Till VR920 kan du köpa avskärmning för en 50lapp så att du stänger ute allt förutom bilderna... Det är inte önskvärt för mig då jag kör Microsoft flygsimulator och måste kunna se vart jag trycker på tangentbordet (det görs lämligtvist genom att kisa i glipan mellan skärmarna och kinden) dessutom dricker jag kaffe under tiden som jag kör Race och jag vill kuna se vart koppen står!

Racingsimulatorer
2467 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande