Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
S: BMW 318iS TURBO
3773 besök totalt
xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
S: BMW 318iS TURBO

I grunden en svensksåld, alpinvit 318is -90, drygt 23000mil.

Kaross:
 Fabriksny org bmw vänster bakskärm, komplett från bakljus till insida dörr inkl tröskel, samt halva b-stolpen o c-stolpen. Inget antennhål taget.
 Fabriksny org bmw innerskärm
 Bättre beggad bagagelucka, tyvärr lite ytrost på insida av luckan. Går säkerligen att slipa bort. Hål finns för mtech I läppen.
 Nya (bättre beg) framskärmar, helvalsade (mycket snyggt gjort).
 Fabriksny org bmw plåt som sitter under framrutan.
 Div nya lister, ny shadowline list vänster ruta bak etc.
 Fabriksny org bränsletank.
 Nylackad i VAG kulör (blankvit), ej proffslackad, lite rinningar, apelsinskal etc finns .
 Nya (beg) svarta touringsidokjolar samt svart IS-läpp.
 Ny (beg) 325 E30 läpp på bagageluckan.

Inredning:
 Två sittastill sportstolar byggda på org underreden, inställningsmöjligheter som org.stolar mao, dock utan tiltfunktion.
 Allt annat org sitter kvar, inget bortplockat/lättat.
 org framstolar medföljer, dock utan underreden. Stolar utan revor etc, fint bruksskick.
 VDo laddtrycksmätare monterad i modifierat org klockhus (org klocka medföljer )

Motor:
 Kompressionsförhållande 10,0:1.
 Nybytt kamkedja inkl kedjespännare och glidskenor.
 Slipade ventiler, nya ventiltätningar.
 Ny topplockspackning, ny insugspackning.
 Nybytt motorolja och oljefilter.
 Fabriksny Garrett GT2052s.
 org grenrör med adapter.
 Ny helalu IC, 3" anslutningar.
 3" tryckrör mellan IC och insug, 2" som konas upp till 3" mellan turbo och IC.
 Bosch spridare, 352cc@3bar
 Malpassi prog. Btr, 1.4:1
 3"downpipe + 3" avgas hela vägen utan dämpare. Sista biten av avgassystemet, från bakaxeln och bakåt sitter röret med klämma och är inte helsvetsat för att man enkelt skall kunna montera en dämpare ifall man vill.
 omsvetsat spjällhus med 3" anslutning.
 Stålomspunnen oljetillförselslang till turbo, oljeretur i ventilkåpan.
 Blästrad och lackad ventilkåpa och insug.
 Div nya vaccumslangar, t-kors etc.
 Nytt batteri.
 Medföljer div nya org avgaspackningar, fabriksny aluvattenrör som sitter framför termostaten samt en elfläkt från E36 tror jag att det var.

Bromsar:
 Nyrenoverade bromsok, blästrade, lackade, nya packningar etc.
 Nya belägg runtom.
 Slitzade skivor
 Nya bromsslangar bak.

Medföljer sommardäck på org 14" bbs krysseker (5st), samt vinterdäck på plåt (ingen aning om skick o funktion).
Allt som är svetsat är tiggat.
Bilen går just nu med ca 0.5 bars laddtryck, 80/20-25 98okt/E85. Går bra genom hela registret (låg/del/fullast).

Har uppmätt 0-100 km/h med G-tech Pro RR till 5,6 sekunder.
Detta med org 14" däck, utan någon som helst typ av laddtrycksstyrning, endast fjädertyck = mycket sämre respons, och "olättad".
Är jag själv förvånad? Ja mycket .

Bra att veta:
 Höger innerskärm bak behöver bytas pga rostangrepp, medföljer dock en ny org bmw utbytes innerskärm.
 En del standardrost finns i golv vänster- och högersida fram under fotbrunn.
 Då plåten som sitter under framrutan har bytts ut, finns inget stansat chassinummer, dock finns självklart org brickorna i motorrum och bagageutrymme. Detta har jag medvetet INTE stansat i själv för det får tydligen endast märkesvärkstäder med tillstånd göra. Jag har varit i kontakt med BMW och detta gör dem utan några problem. Jag hade tänkt använda bilen som en banbil, därav brydde jag mig inte om detta, vill dock påpeka detta så det inte ska komma som en överaskning med sura miner som följd. Har själv egentligen inte tid att åka till BMW, lämna in den, få allt fixat etc. Men ska detta vara anledningen till ett köp eller ej så kan jag se till att fixa det. Enligt BMW skulle jag räkna med 1h arbete (=1200kr).
 Framrutan har en spricka, dock inget som ligger i synfältet.
 "Nya" BMW märken för bag.lucka och motorhuv finns, men hittar inte dem för tillfället, ligger bland alla delar som medföljer. Org slitna märken finns också .
 Högra bakre "dörrlisten" saknas för tillfället, en ny är på gång.
 Avgassystemet är provisoriskt monterat, fästen behöver fixas på avgassystemet och ev en ljuddämpare som tidigare nämnt om man inte vill väcka grannskapet .
 Sitter man flera i bilen och drar på fullt, kan kopplingen slira mellan växlingarna.
 "Alla" org tillbehör såsom avgassystem, div kåpor, org. spridare etc. medföljer.
 Kan även slänga med 5 st extra spridare, vet ej vad dem flödar, förmodligen inte mycket. Men kan kanske vara bra till något!

Bilen säljes obesiktigad och avställd, pga att detta sker ev provkörning med MIG bakom ratten, köparen får dock mer än gärna provköra, EFTER att köpesumman finns i min hand.

Pris: 29000:-. Tycker du att det är dyrt, ta reda på hur mycket en 318is i bruksskick kostar, renovera delar av karossen, lacka, byt nämnda motordelar, turbokonvertera med allt vad det innebär och se vart du hamnar.
Vid byte värderas bilen högre.

Vill påpeka att detta INTE är någon utställningsbil, skicket är enligt mig i gott raceutförande .

Ring vid frågor (efter kl 17.30), skicka annars sms så ringer jag upp vid tillfälle.
Tel: 073 647 98 75

Det var nog de ja.

mvh










_________________
V a n d a d.B a n i a n

O=O===ll=ll===O=O
Citera
xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Ingen som vill ha en rolig bil??

vettiga bud mottages ..

Kan ev säljes original utan överladdning efter överrenskommelse..

mvh

_________________
V a n d a d.B a n i a n

O=O===ll=ll===O=O
Citera
_lusse_
Hörby
Här sen Okt 2007
Inlägg: 103



Bytes mot civic.. Bra skick. 96:a 1.5 VTec

_________________
Jim Losell
Citera
_lusse_
Hörby
Här sen Okt 2007
Inlägg: 103



Finns bilen kvar??

_________________
Jim Losell
Citera
xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
japp, finns kvar

Dock återställd till original, turbokittet finns kvar vid sidan om och går fort att montera.

Är numera även skattat och besiktigad UA.

mvh

_________________
V a n d a d.B a n i a n

O=O===ll=ll===O=O
Citera
_lusse_
Hörby
Här sen Okt 2007
Inlägg: 103



okej sugen på ett byte

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57041

MVH

_________________
Jim Losell
Citera
lupokungen
Borås
Här sen Sep 2008
Inlägg: 6



Vad ska du ha för turbo kittet?

_________________
Johan Dahl
Citera
xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Re:

_lusse_ skrev:
okej sugen på ett byte

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57041

MVH


du tjänar nog mer på att köpa min och sedan sälja din .

Jag värderar inte din bil så högt tyvärr, till viss del pga att jag inte behöver en sådan bil just nu. Om ett byte skulle vara aktuellt så skulle jag vilja ha pengar emellan.

mvh

_________________
V a n d a d.B a n i a n

O=O===ll=ll===O=O
Citera
xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Re:

lupokungen skrev:
Vad ska du ha för turbo kittet?


mellan 8-10k beroende på hur pass smidig affären blir

_________________
V a n d a d.B a n i a n

O=O===ll=ll===O=O
Citera
SÄLJES
S: BMW 318iS TURBO
3773 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande