Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (55391 totalt) |
Re: Är motorn färdig?
Du kan väl klappa lite på min PEZ när du ändå är där, och försäkra honom om att snart kommer husse hem. PEZ känner sig nog ensam, rentav deprimerad då alla andra Audi:sar får köras men han står parkerad mest hela tiden. ![]() Ser annars väldigt bra ut tycker jag, ser fram emot en närmare titt i sommar. ![]() _________________ David Axelsson Audi Clubsport A4 racingprojekt. ![]() |
||||
Re:
oki. tack. _________________ Sammy Lundin |
||||
Äntligen har jag nu fått en riktigt hyfsad mappning på bilen. Anders Carlsson på Ace-Competition har pillat med sina magiska fingrar. Anders är lite försiktig så han har börjat på 1,5 bar som jag får utvärdera. Jag måste nästan ha 2 bar föra tt nå mina effektmål. Körde på Anderstorp i lördags och på Audi Summeremett på Söndagen. Tyvärr har jag fått ett rejält avgasläckage någonstanns vid turbon. Är lite orolig för att grenröret har spruckit. Dags att meka igen.
Här är lite bilder från Audi Summermeet ![]() ![]() ![]() Stort tack till Martin Ericsson som tagit bilderna! _________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||||
Lite seg med uppdateringarna nu igen!
![]() Bilen blev stående ett tag hos ACE som fixat nya FIA godkända stolar och infästningar till dessa så att jag kommer närmare golvet. Har nog nästan kommit ner en 5-6 cm vilket gjorde susen. De har även gjort ordentliga bältesinfästningar i golvet åt mig. (glömde ju givetvis fota allt det här) Har precis f"ått hem bilen igen och hittat avgasläckaget. Det är de förbaskade muttrarna coh pinnbultarna som håller ihop turbo och grenrörsflänsen nu igen. Jag har ju värsta sort från ARP så nu återstår enda alternativet att staga turbon. Det har släppt mest åt den sida där avgassytemet tyngd hänger. Åt andra hållet hålls turbon fast av insugsrör och ladddrör. Därför drar jag slutsatsen att turbon måste stagas. En god nyhet var dock att efter rätt hårda tester som bilen utstått var det inga läckage i varken insug eller trycksida när jag provtryckte. Inte konstigt att det läcker. Det är kollektorn till grenröret överst i bild med avgastempgivaren. Under hänger turbon och glipan mellan flänsarna är tudlig. Kolla in färgen förresten på muttrarna till downpipen. Varmt? Nääää... ![]() Provtryckning visar att systemet är tätt! Trots min urusla bild så syns det kanske att jag har pluggat vevhusventen med hylsförlängare. Man tager vad man haver! ![]() ![]() _________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||||
Re:
http://www.flyinmiata.com/index.php? Annars går det kanske med gammal klassisk låswire. |
||||
_________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||||
Håller på att göra en mall som blir grund till det som skall bli stag till turbon. Staget skall sedan vattenskäras ut i rostfritt i lämplig tjocklek.
Så här får det bli. Det är de enda lediga fästpunkterna på turbon. På alla andra ställen är det alltid något ivägen. Fotot tagit underifrån. Blocket till höger. ![]() Ett tappert försök till måttsättning. Som tur är känner man ju supersnälla personer som ritar upp det i cad och skickar till vattenskärning. ![]() _________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||||
Inte kul såntdär när skruvar å muttrar rallar upp sig..
Har du testat med Nordlock brickor? Dom sägs ju ska vara riktigt bra! ![]() Här finns det lite läsning om dom oxå... http://www.inseco.se/produktfakta.ht Det där med stag vet jag inte om jag riktigt tror helt på alla gånger.. Värmeutvidgningen i grenröret vill ju flytta turbon och det kan i värsta fall bli värre om något stretar emot. Men det kan ju bli himla bra oxå! (hoppas på det) Jag har inte kollat igenom hela tråden nyligt men.. Har du nån flexibel bit på avgassystemet så långt fram som möjligt? |
||||
Re:
Har kikat på nordlock. Verkar vara ett alternativ helt klart. Jag har 2 flexböjar på systemet. En tvärs bilen och en längs med. Första sitter 30 cm från turbon och nästa ca 30 cm till. ![]() _________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||||
Ajdå. Såg att nordlock fungerar upp till 500 grader bara. Fungerar inte. Avgastempen är ju nästan 1000 grader och tempen på grenröret är inte så många hundra efter.
_________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||||
Re:
Nordlock-brickorna kommer garanterat funka bra till ditt grenrör. Ser inte vad som skulle fallera med dem bara för temperaturen stiger, de är tillverkade i nån form av stål så de lär knappast smälta. Bra nåt så in i h*lvete är de också kan jag intyga ![]() _________________ Peter Sternersson |
||||
Re:
Helt rätt tänkt, försök få till staget så det kan röra sig några millimeter i 'grenrörets' längsriktning . Utan stag så knäcks grenrören med tiden. original på bussar och lastbilar sitter det en plåtbit o---------o mellan båda paren av muttrar som håller turbon. I änden på dessa viker du upp ett litet plåtbleck som låser muttern. Enkelt och smidigt, låt vattenskära 4 uppsättningar så har du livet ut. (de går oftast att återanvända) _________________ Roland Johansson |
||||
tjena
hej johan. vi brukar använda ett stag med uniball i varje ände mellan fäst plattan på motorblocket och turbon så kan det röra sig lite. det är ju tungden på det längre grnröret och den större turbon som är problemet, så man behöver ju bara hålla emot gravitationen. mvh dennis på ace _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||
Nu tror jag att den sista pressade slangen har åkt ur bilen. Visst, pressade slangar funkar sådär men det är ett helvete att få dem till exakt längd när man skall måtta och sedan springa till slang firma för tilverkning.
Blir mycket bättre när man gör det själv. Använder Goodrich grejer. Den svarta serien går faktiskt att återanvända. Mycket böjlig och tål mycket höga temperaturer. "Vatten in" var tvunget att bli nytt så att det inte tar i nya staget till turbon. Det var tidigare också alldeles för nära avgassystemet för att må bra. Det är lite pilligt och kräver kraft i nyporna men det kräver inte att man är rymdforksare precis. ![]() Snyggt och prydligt! ![]() Även om innerslangen är i teflon som tål väldigt hög temp så får den extra värmeisolering. Det är en sak att köra 402 meter, skall man köra racing får man räkna med extrem värme. ![]() Då är slangen monterad. Olje returen fick samma värmeskydd. Trist om oljan kocksar och sätter sig i oljepumpen. ![]() ![]() A va faaan! Är så jävla trött på hur bilen ser ut efter att ha haft den så länge. Hittade ett nytt karosspaket som andas mycket Audi original. Ger dessutom mycket plats för intercoolern. Oljekylet kan nu byggas större och det är gott om frisk luft till motorn. Blir också lättare att kunna göra kylning till bromsar. "Hakan" på fronten slutar också tvärt vilket ger bra möjligheter att bygga en ordentlig splitter. Vi grävlingar behöver ju tryck i nosen. Som vanlig passar sällan styling grejer utan modifieringar. Fick fixa till lite här och var. Här kommer det att sitta en "blackline" grill från A3 Sportback. Passformen mot originalgrillen var inte riktigt bra. Den ingjutna TT loggan kändes too much och skippas. ![]() Varför i hela friden finns det aldrig ordentliga fästen för galler på styling grejer??? Får fixa själv som vanligt. ![]() Då går grejerna på lack! Hinner inte greja så mycket med bilen så lackeraren får slipa och fixa det sista.. ![]() _________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||||
Re:
hej. Har du löst detta nudå.. funkade det med plåtarna ? inga problem med packningen där imellan heller ? Min packning har gått "sönder" varje gång, nu har jag gjort en egen i 1mm kopparplåt. Jag har exakt samma problem hela tiden med min EVo, men jag har fingängade bultar & gängade hål i turbon (inte ARP-bult heller) Löste det såhär för tillfället: Nordlock-brickor först ![]() Sedan en hemmabyggd bultåsning ovanpå detta i 8mm aluplåt som är nerknackad över bultarna efter att det är spända. Sedan har jag låst plåten med vanlig låstråd: tänkte att det är värt att testa iaf. ![]() Sen satte jag ett stag i 8 mm alu från motorblockets nerderkant upp till turbon. mvh Kristian ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (55391 totalt) |