| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Svenska banor till GTR2002 / F1C
|
1575 besök totalt |
|
Provade Knutan, känns lite som den är konverterad från STCC2. (inget fel i det).
Lite skumt dock, man blir alltid diskad efter ett halvt varv så det blir inga tider. Programmet säger att man kör åt fel håll. Det är skumpigt delvis på fel ställen, bla i backen upp mot hårnålen. Likaså är det något fel (bil eller bana) att det går att hålla fullt i +150 km/h över NGK-krönet. Det är nog inte möjligt i verkligheten med en ST-bil Min 924-räser på R-däck och utan vinge går gränsen nog någonstans runt 125 km/h. Däremot så är det lätt och odramatiskt att hålla fullt i svackan före NGK i verkligheten, men med BMWn i F1C/ETCC så snurrar jag. Kan iofs vara att bakvagnen bottnar i guppen, har inte hunnit testa olika setups. _________________ Pär Hylander |
||
|
Jag tycker banan känns liten och trång jämfört med verkligheten. Lite som att köra bil på gokartbana i vissa fall. Men det kanske man kan ändra nånstans?
|
||
|
Banan är juh inte färdig än, killen som har gjort/konventerat banan vill ha hjälp med att fixa till resten.
För att kunna köra på banan utan att bli diskad så måste du stänga av reglerna, sen gåre fint. Jag och Kalle Larsson körde ett lite rejs där för ett tag sen, däck tog väldigt mycket stryck, och de är väl som de ska vara på knutstorp ? tror vi körde 20 varv eller nåt liknande, jag kom juh inte många varv förens jag snurrade och slog i muren så blien var juh lite sne och sen kalle tror jag körde punka i sista svänga på sista varvet, ett precis lagom långt race
_________________ mvh Viktor Pousette |
||
|
Jo det rejset var ju som det var
Banan är lite guppig... jag vet inte hur korrekt den är i övrigt. Men vissa av guppen gör det ju omöjligt att ligga upp i ändan på framförvarande bil, vilket leder till att omkörningar i slutet på rakan bli ännu svårare. Framhjulsdrivet är nog att föredra även om som jag minns det däcken tog slut och det understyrde mot sluet som tusan.
Roligt att köra svenska banor iaf... _________________ Kalle Larsson |
||
|
Har inte fått Moirana att funka, får igång det men kommer inte ut på banan. Bilen drar åt vänster så jag åker ner i baninfarten och fastnar där. Sedan verkar det som att man kör en bit upp i luften också.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Japp, vet att det är en beta, det var inte meningen att låta sur och kritisk, sorry. Ville bara göra jämförelsen mellan min erfarenhet från Knutan i verkligheten. ok, ska prova utan regler! Tror nog att jag startar min server och bjuder in till race snart! Vilka varvtider fick ni? 1:03? (jag fick inga tider eftersom jag blev diskad.) Åker 1.12 i verkligheten med 180 hk på 1120 kg på R-däck. _________________ Pär Hylander |
||
Jag tror att vi körde runt på 1.02 tider. Och i verkligheten så har jag gått runt på ca 10-15 minuter
_________________ mvh Viktor Pousette |
||
|
hehe försöker du vara dryg?
Jag vet att DU körde snabbare... men så körde du ju också sönder din bil... "To finish first, first you have to finish" för att citera Ron Dennis. (Nog det enda vettiga som kommit ur den munnen...)
_________________ Kalle Larsson |
||
|
Kalle,
vad tror du om att försöka öka antalet polygoner direkt vid konverteringen för att få banan mjukare med någon tuff algoritm? Du brukar inte tveka att citera samplingsteoremet vill jag minnas...
// Broden _________________ // Mattias Brodén |
||
|
||
|
En fråga! Vad är det som egentligen gör att en bana som Mantorp fungerar perfekt utan några fel överhuvudtaget, jämfört med de "beta"-banor som man måste slå av flaggor för att det ska vara körbart?
_________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
|
om vi säger såhär... en bana är bara en målad 3dmodel. Ingenting mer ingenting mindre...
För att det skall bli en fungerande bana måste det finnas en massa filer. Förutom de grafiska delarna måste spelet ha reda på hur man skall köra på banan. AIW-filen är en stor textfil som innehåller en massa kordinater och vektorer som fyller detta syfte. I denna står all information som datorn använder för att datorns bilar skall hitta. om du har race-groove enablat så har du kanske sett att beta banorna har race-groove precis överallt utom där det skall vara... Ytterliggare en del av aiw-filen. Eftersom så få vet hur man gör aiw-filer på ett bra sätt, så är det svårt att släppa banor. Man kan ju alltid hoppas att ngn som vet sina saker gör en enkel aiw till stcc-banorna. Den behöver ju inte vara optimal för ai-bilarna, bara den säger till om ngn genar samt ser till att depån fungerar. De som haft problem med att man faller genom marken vid starten, detta är också en del av aiw-filen. Den första delen (den enda jag har lekt med någonsinn) beskriver i koordinater var i banans värld som depå och grid positionerna är. Ligger dessa för lågt hamnar bilarna under jorden... Och trillar naturligtvis vidare eftersom inget stoppar dem
||
![]() |
Racingsimulatorer
Svenska banor till GTR2002 / F1C
|
1575 besök totalt |