Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (4864 totalt) |
Licensfråga
Har ett litet problem med race-licensen. Nämligen att jag skulle behöva ha upp den från debutantlicens till nationell licens eller allra helst internationell licens och det före Mars. Ett alternativ är att ta en nationell licens i Tyskland men det kostar rätt mycket, närmare bestämt 500 euro plus högre årlig licensavgift. |
||||||
Är inte skillnaden mellan debutant och nationell licens endast att du blir uppgraderad till nationell efter tre genomförda tävlingar som debutant?
_________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Vet inte när LMS kör igång detta?:
http://www.peugeot-sport-club.com/phpBB2/viewtopic.php?p=78251#78251 _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Skulle det räcka med ett race? |
||||||
Behöver du internationell licens, då? Den nationella gäller väl för nationella tävlingar inom EU, tror jag.
Jag har för mig att det krävs tre genomförda tävlingar som debutant för att uppgradera till nationell och sedan krävs det fem tävlingar för att få internationell licens. Lite osäker på om de första tre räknas in. Det är ordförande eller någon annan ansvarig i klubben där man har licensen som skriver på att du fullgjort kraven, så antingen fullgör man dem eller också får du väl muta ordföranden. Kan ju förstås vara lite svårt att få ihop 5 fullgjorda tävlingar i Sverige innan mars, men isracing räknas ju in, så det är bara att köpa sig en Volvo original Cup-bil och börja köra isracing i vinter. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Du kan kontakta Hasse Wängstre på Racingutskottet och begära en dispens..... hans telnr finns på www.sbf.se under utskott Racing.
Ta ut en tysk licens går kanske men är egentligen inte tillåtet om du inte är skriven i tyskland. Och det är absolut inte tillåtet att ha dubbla licenser, kommer dom på det så lär du bli av med bägge. |
||||||
Menar du att jag skulle kunna få dispens och få den uppklassad till nationell? om Tysk licens är aktuell så sker det givetvis med SBF:s tillstånd vilket även är ett krav från DMSB och jag måste då skriva mig i Tyskland |
||||||
För 24h krävs Internationell licens, inte för jag tror vi får ihop budget för det. ![]() Annars räcker det med nationell licens. Det var ngt liknande jag tänkte mig! ![]() Är det samma licens för isracing som banracing? |
||||||
Ja omöjligt är det inte att få dispens om man kan påvisa att man har erfarenhet sen tidigare.... du har ju åkt ett och annat varv på ringen går ju ryktet..... sen om det räcker har jag ingen aning om men kostar ju inget att prova.... Annars får du väl göra AndersY förslag..... hyr eller köp en en VOC och kör lite isracing, det är ju dessutom skitkul och så går det ju 3 SM tävlingar på 2 veckor har jag för mig.... så då får du ju licensen direkt... Länk till en VOC som är till salu.... http://www.w-racing.com/ |
||||||
Mästerskapsreglementet för SM/RM i isracing:
http://www.sbf.se/pdf/masterskap/RA_ Under 1.6: "Inbjudna deltagare: Till mästerskapet inbjuds innehavare av giltig licens för Racing." Kan inte tänka mig annat än att det skall räcka med debutantlicens, åtminstone inte i klass 4, VOC-klassen. En VOC-bil sjunker väl inte s[ mycket i värde och lär ju knappast gå sönder om man kör isracing, så den kostnaden är nog inte så stor. Startavgiften är visst 800:-, så det är väl resorna som inte blir helt gratis. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Japp , det är samma.... |
||||||
Blir man automatiskt uppklassat?
Jag tog ju licens i våras och har kört fem-sex tävlingar i sommar. Måste jag ansöka om nationell licens eller kommer nästa licens automagiskt vara nationell? Fick ju inbetalningskortet från SBF i veckan, men den sa inget ..? |
||||||
Du måste ansöka via din klubb. Man ska egentligen bifoga kopior på resultatlistan påskrivna av domaren eller tävlingsledaren men det kanske går att slippa.
Minns inte säkert men jag tror att det kan bli billigare att betala debutantlicensen för nästa år först och klassa upp den sen jämfört med klassa upp redan "i år" och betala avgiften för nationell licens för nästa år. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Näe det blir inget billigare.... du får betala mellanskillnaden när du klassar upp dig om du gör det under säsongen..... men i övrigt så måste man själv ansöka om uppklassning och helst då med något sorts bevis på att man deltagit.... Oftast med underskrift från domare eller tävlingsledare. |
||||||
Du kan kolla med sportvagnsklubben i Göteborg, SVKG!
SVKG brukar ha en kurs på Kinnekulle på våren, vet ej om kalendern är fastslagen för nästa år än. Det råder som bekant brist på racerbanor i Gbg så jag tror inte du hittar någon närmare kurs än den.
Jag fick fylla i ansökan först och sen skicka den till klubben för att de skulle skriva under också. Därefter gick den till SBF... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Typ! PM:a din mailadress så kan jag berätta mer. ![]() |
||||||
Men hallåå ![]() ![]() Ska du svängtävla im der dusklant så är det av allmänintresse här och bör redovisas öppet på detta forum ![]() ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (4864 totalt) |