Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Race Chrono
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3975 totalt)
Exit

Här sen Maj 2008

Re:

pentén skrev:
johan sjöström skrev:
ladda ner versionen för Windows mobile, dra igång racechrono som default är inställd på att leta efter internal GPS sen är det lite konfigurering och efter det skapar du en session med dom parametrar du önskar och tutar o kör.

Funkar inte detta så berätta gärna i vilket moment det tar stopp så att vi enklare skall kunna hjälpa dig.

Hej och tack för snabbt svar.
Ska man aktivera bluetooth ?
Internal gps är alltså min rout66? och denna drar jag igång efter jag startat racechrono?
Vad är det för konfigurering som krävs?

Tack

Hej, RaceChrono är lite speciell med windows mobile pro.. det är bara betaversionen som ligger ute ännu men jag kör oxå både Samsung omnia och Racechrono och det fungerar lika bra som när jag körde med Symbian som op-sys.
Det enda du behöver tänka på är att lägga både GPSén och RaceChrono på samma com-port, i mitt fall använder jag com-port 3 och sedan ställa in samma i RaceChrono för att "lura" den att den interna GPSén är en extern (detta då mobile pro betaversionen ej stödjer intern GPS ännu).
Normala navigeringsprogrammet kan du självklart ha kvar så avinstallera inte Route 66 (som egentligen använder Navteq kartorna). Och alltså INTE har med Racechrono att göra överhuvudtaget - Route66 är bara ditt kartprogramt till GPSén. För att vara tydlig: avinstallera INTE Route 66 då blir det bara jobbigt att skaffa nytt kartprogram till telefonen.. Sen kan du givetvis inte använda Route66 och RaceChrono samtidigt, men så mycket vilse skall du väl inte behöva köra på våra svenska banor

När du installerat RaceChrono så starta bara upp racechrono, huvudmeny/program/RaceChrono, svarar ja/ok på alla frågor så att du kommer igång. Välj sedan Settings/GPS receiver/GPS type=serial port GPS. GPS Serial port=t ex COM3, backar ur och sedan sparar.

Vill du kolla GPSén så: Huvudmeny/inställningar, (flik system), Extern GPS, där väljer du port t ex: COM3, tycker ok och backar ur igen.

Nu skall det funka!! Gör det inte det så hör av dig..

M v h

// Johan
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Sunk skrev:
pentén skrev:
johan sjöström skrev:
ladda ner versionen för Windows mobile, dra igång racechrono som default är inställd på att leta efter internal GPS sen är det lite konfigurering och efter det skapar du en session med dom parametrar du önskar och tutar o kör.

Funkar inte detta så berätta gärna i vilket moment det tar stopp så att vi enklare skall kunna hjälpa dig.

Internal gps är alltså min rout66? och denna drar jag igång efter jag startat racechrono?

Tack

Hej, RaceChrono är lite speciell med windows mobile pro.. det är bara betaversionen som ligger ute ännu men jag kör oxå både Samsung omnia och Racechrono och det fungerar lika bra som när jag körde med Symbian som op-sys.
Det enda du behöver tänka på är att lägga både GPSén och RaceChrono på samma com-port, i mitt fall använder jag com-port 3 och sedan ställa in samma i RaceChrono för att "lura" den att den interna GPSén är en extern (detta då mobile pro betaversionen ej stödjer intern GPS ännu).
Normala navigeringsprogrammet kan du självklart ha kvar så avinstallera inte Route 66 (som egentligen använder Navteq kartorna). Och alltså INTE har med Racechrono att göra överhuvudtaget - Route66 är bara ditt kartprogramt till GPSén. För att vara tydlig: avinstallera INTE Route 66 då blir det bara jobbigt att skaffa nytt kartprogram till telefonen.. Sen kan du givetvis inte använda Route66 och RaceChrono samtidigt, men så mycket vilse skall du väl inte behöva köra på våra svenska banor

När du installerat RaceChrono så starta bara upp racechrono, huvudmeny/program/RaceChrono, svarar ja/ok på alla frågor så att du kommer igång. Välj sedan Settings/GPS receiver/GPS type=serial port GPS. GPS Serial port=t ex COM3, backar ur och sedan sparar.

Vill du kolla GPSén så: Huvudmeny/inställningar, (flik system), Extern GPS, där väljer du port t ex: COM3, tycker ok och backar ur igen.

M v h

// Johan

Eftersom vi inte riktigt vet vad han har får vi gissa och det gjorde jag.

Route 66 är ett kartprogram men dom gör även navigationslösningar och gpspuckar. Jag gissade på att han hade en Route 66 GPS puck (det fanns en tråd med billiga route 66 puckar här på rejsa för ett kort tag sedan) som han vill använda som extern GPS tjofräs! sen är det korrekt att det ser lite annorlunda ut i Windows mobilen än i versionen för S60 även om betan i botten är samma kod till alla plattformar.

Vidhåller trots detta att om det går hade jag börjat med den interna gpspucken för att sedan växla upp när du känner dig trygg med allt annat.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Re:

johan sjöström skrev:
Sunk skrev:
pentén skrev:
johan sjöström skrev:

Tack

M v h

// Johan

Eftersom vi inte riktigt vet vad han har får vi gissa och det gjorde jag.

Route 66 är ett kartprogram men dom gör även navigationslösningar och gpspuckar. Jag gissade på att han hade en Route 66 GPS puck (det fanns en tråd med billiga route 66 puckar här på rejsa för ett kort tag sedan) som han vill använda som extern GPS tjofräs! sen är det korrekt att det ser lite annorlunda ut i Windows mobilen än i versionen för S60 även om betan i botten är samma kod till alla plattformar.

Vidhåller trots detta att om det går hade jag börjat med den interna gpspucken för att sedan växla upp när du känner dig trygg med allt annat.

Håller med dig helt, den interna GPSén fungar utmärkt till att börja med, beror dock på var i bilen man har den på Samsung omnia då den tappar lätt kontakten till skillnad mot t ex Nokia N95 som man kunde ha i handskfacket. Men med en bra hållare i vindrutan funkar även Samsungen riktigt bra. (Nu brukar jag ju ha den i sin hållare om det skulle ringa ett viktigt samtal när jag är ute och kör på bana - vill bara förtydliga det :-) )
Kanske inte allmänt känt att Samsung kör med Route66 kartprogrammet, hade i alla fall själv ingen aning om det innan jag skaffade telefonen - ville bara förtydliga så att det inte blev galet i onödan p g av missförstånd. Det finns ju hur mycket varianter som helst på kartprogram och GPS puckar till olika mobiler (och även hybrider)..
Men går man till extern puck så är nog sladd att föredra före Bluetooth, både för driftsäkerheten men oxå för överföringshastigheten.. så skulle i alla fall jag gjort om inte den interna GPS-mottagaren räcker till, vilket den nu oftast gör.

M v h

// Johan
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Kan man köra detta under Linux via Wine, tro...? Har ju dator med GPS-puck, accelerometer mm inbyggt i bilen, men det är alltså Linux jag kör där.

Jag får forska lite i detta och återkomma.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Hej igen och tack för all hjälp.

starta den idag och testa en stund fungerar 50/50 såg vart jag hade kört den rita ett grönt sträck i RC på svart bakgrund och beräkäna tid och hastighet etc.

Men när jag ställer in race session tex 0-60 eller 60feet och trycker på start så händer inget vad jag kan se.

no sessions completet får jag varje gång jag testar

7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Re:

pentén skrev:
Hej igen och tack för all hjälp.

starta den idag och testa en stund fungerar 50/50 såg vart jag hade kört den rita ett grönt sträck i RC på svart bakgrund och beräkäna tid och hastighet etc.

Men när jag ställer in race session tex 0-60 eller 60feet och trycker på start så händer inget vad jag kan se.

no sessions completet får jag varje gång jag testar

??
Du behöver först skapa en session, dvs "New Session" högst upp i menyn, där väljer du namn på det du skall göra, sedan väljer du "Session type" - där väljer du t ex 0-60 eller bana eller.. övriga uppgifter fyller du i om du önskar t ex Förare osv.. sedan är det bara att trycka på start. Efter att skärmen blinkat till kan du trycka på översta fältet - dvs "Switch to live timer" så ser du det du loggar.. (står det no fix to satellites så är det bara att vänta tills du GPSén får kontakt..)

Återkom om det fortfarande inte fungerar..

M v h

// Johan

M v h

// Johan
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Hej det vill inte fungera riktgit, den ställs in och man trycker start och den har fix på 7 sateliter men tar jag "live log" eller vad den heter så syns inte något, inget reg heller om jag kör 0-100 och så står jag stil och drar iväg till 120 då loggar den heller inget fast jag ställt in det som det visar och trycker på start.

den står och ticker på duration räknar och räknar samt att den verkar gå eftersom man kan trycka pause när man går därifrån..

man kan inte möta upp dig i sthlm så får du spana på mobilen och dess inställningar på någon bilträff =)?

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Re:

pentén skrev:
Hej det vill inte fungera riktgit, den ställs in och man trycker start och den har fix på 7 sateliter men tar jag "live log" eller vad den heter så syns inte något, inget reg heller om jag kör 0-100 och så står jag stil och drar iväg till 120 då loggar den heller inget fast jag ställt in det som det visar och trycker på start.

den står och ticker på duration räknar och räknar samt att den verkar gå eftersom man kan trycka pause när man går därifrån..

man kan inte möta upp dig i sthlm så får du spana på mobilen och dess inställningar på någon bilträff =)?

Låter skumt, men jag skickar dig ett PM så kan du komma förbi på en kopp kaffe vid tillfälle så kan vi hjälpas åt att få igång telefonen/RC..?

M v h

// Johan
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

tack så mycket.
uss jag vet att det är användarfel som vanligt när människor säger att det inte funkar, det ska ju funka bara att användaren, jag i detta fall inte förstår sig på saker.
men väldigt uppskattat om du orkar hjälpa till

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Teamchefen
Södra Skåne
Här sen Mar 2008

Kanske denna fråga skulle haft en egen tråd, men har på sätt o vis med ämnet att göra...

Alla ni som använder mobiltelefoner, smartphones, och handdatorer tillsammans med RaceChrono eller liknande programvara. Hur fäster/monterar ni dem på ett bra, stabilt och ganska reglementsenligt sätt i bilen? B-temas, C-o eller Julas budgetklämmor i plast känns inte helt perfekt...

Sverige
Här sen Aug 2003

Jag köpte kardborrband 50mm brett som jag klätt baksidan på telefonen med sen motsvarande på
mittkonsolen. Sitter riktigt bra.

Annars behöver man ju inte se telefonen under färd utan kan lägga den i nått fack.

Gps pucken är fäst på samma sätt.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
auditsq
Veddige
Här sen Aug 2008

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Jag köpte kardborrband 50mm brett som jag klätt baksidan på telefonen med sen motsvarande på
mittkonsolen. Sitter riktigt bra.
Annars behöver man ju inte se telefonen under färd utan kan lägga den i nått fack.
Gps pucken är fäst på samma sätt.

så kör jag också..chefen undrade va f*n jag hade kardborre på baksidan av X1an för

Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

jag tänkte köpa en mobilhållare med ledad arm på clas ohlson för 150kr 30cm lång arm också med sugpropp.

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Teamchefen
Södra Skåne
Här sen Mar 2008

Vi har också funderingar på kardborre. Tillräckligt stor yta samt kvalitetskardborre borde funka. Hoppas att eventuell tävlingsledning/besiktningsman accepterar detta. Sugpropp tror jag dock avfärdas direkt vid besiktningsgrinden...eller?

Här sen Maj 2008

Universal mobiltelefonhållare från Netonet för 249 kr, sitter fast ordentligt tack vare gummi på insidan av fästena samt stor gummipropp i vindrutan, vrid- och justerbar.. fungerar kanon helt enkelt.

M v h

// Johan
Citera
Allmänt banåkaforum
Race Chrono
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3975 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande