Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Grenrör rak 6:a
1670 besök totalt
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Trådstartare

När man tittar på grenrör till raka 6or (tändföljd 153624) så verkar eftermarknadsfavoriten vara 6-2(-1), dvs para ihop cyl 123 och 456, en bit sekundärrör och därefter går man antingen ihop till ett rör eller kör dubbla hela vägen.

Men jag har även sett 6-3-1-rör dvs. (om jag sett) rätt para ihop cyl 1+6, 2+5, 3+4, och sen alla dessa till ett efter sekundärrören.

Alternativ två är nog lite knepigare att bygga, men har det några fördelar? Jag har inte hittat någon riktigt bra förklaring till vilka skillnader som är rimliga mellan dessa.

Citera
Jonas olson
Stockholm
Här sen Mar 2007

Re: Grenrör rak 6:a

I vilken ordning tänder cylindrarna på en dylik motor? Det känns som att det skulle kunna vara avgörande för hur de bör grupperas.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re: Grenrör rak 6:a

Jonas olson skrev:
I vilken ordning tänder cylindrarna på en dylik motor? Det känns som att det skulle kunna vara avgörande för hur de bör grupperas.

1-5-3-6-2-4
Med 1ans cylinder i topp så är 6an i bott.
Med 2an i topp är 5an i bott
sen är det bara 3&4 kvar, det var så jag resonerade iaf.

Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004

Nu är iofs det inte riktigt rätt med att 6'an är i botten när 1'an är i topp... Det är ingen tvåtaktare...

Men iaf, det är två lite olika teorier bakom varianterna, parvis 1-6 osv för att separera pulserna så mycket som möjligt, 360gr, 1-2-3 då lägger man de så fär att pulserna hjälper till flödet, om du kollar så kommer du se att de alltid ligger medsols el motsols i tändföljd (om avgasbyggarn gjort rätt iaf...) in i kollektorn. Variant 1 brukar vara mycket svårt att göra, rent praktiskt, om man inte ska ha väldigt långa primärrör.

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

En bild som visar 1ans och 6ans kolv i ÖD. Det är 120 grader mellan vevtapparna.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/M20B25_block.jpg

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Givetvis är det 120grader.

Citera
Allmänt banåkaforum
1670 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande