| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Grenrör rak 6:a
|
1670 besök totalt |
|
När man tittar på grenrör till raka 6or (tändföljd 153624) så verkar eftermarknadsfavoriten vara 6-2(-1), dvs para ihop cyl 123 och 456, en bit sekundärrör och därefter går man antingen ihop till ett rör eller kör dubbla hela vägen. Men jag har även sett 6-3-1-rör dvs. (om jag sett) rätt para ihop cyl 1+6, 2+5, 3+4, och sen alla dessa till ett efter sekundärrören. Alternativ två är nog lite knepigare att bygga, men har det några fördelar? Jag har inte hittat någon riktigt bra förklaring till vilka skillnader som är rimliga mellan dessa. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Re: Grenrör rak 6:a
1-5-3-6-2-4 Med 1ans cylinder i topp så är 6an i bott. Med 2an i topp är 5an i bott sen är det bara 3&4 kvar, det var så jag resonerade iaf. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Nu är iofs det inte riktigt rätt med att 6'an är i botten när 1'an är i topp... Det är ingen tvåtaktare...
Men iaf, det är två lite olika teorier bakom varianterna, parvis 1-6 osv för att separera pulserna så mycket som möjligt, 360gr, 1-2-3 då lägger man de så fär att pulserna hjälper till flödet, om du kollar så kommer du se att de alltid ligger medsols el motsols i tändföljd (om avgasbyggarn gjort rätt iaf...) in i kollektorn. Variant 1 brukar vara mycket svårt att göra, rent praktiskt, om man inte ska ha väldigt långa primärrör. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||
|
En bild som visar 1ans och 6ans kolv i ÖD. Det är 120 grader mellan vevtapparna.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1670 besök totalt |