| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
R-däck förbjuds?
|
2678 besök totalt |
|
R-däck förbjuds?
Någon som vet mer??? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
|
Skulle vara skoj att veta anledningen i så fall. Det kan ju vara HA-oljor eller nån sån grej. Att förbjuda däck med lågt TW (eller liknande) känns ju "moget".
Marknaden finns, tillåtna produkter som passar efterfrågan (någorlunda) kommer alltid att finnas. Men endast däck med TW >400 vore ju skoj, hej hopp vilket våtgrepp
|
||||||
|
Det är inte bara en missförstådd variant på förbudet mot HA-oljor, då?
Inom EU blir det ju förbjudet att använda HA (HögAromatiska)-oljor i däck från och med 2010. Så här säger dom som vet: "HA-oljor sätts till bildäck som mjukgörare. HA-oljorna är egentligen en restprodukt från petroleumindustrin och innehåller ett stort antal aromatiska kolväten med svåra miljö- och hälsoeffekter..." Inte så bra, alltså. Vad jag har förstått så kommer de flesta nuvarande R-däck att påverkas av detta. (Här kan nån däckexpert säkert förklara mer..)
_________________ -- |
||||||
|
Re:
Men att kunna köra på "gröna" Rdäck är ju inte fel. Gummikorvarna blir ju "nyttigare"
Men det vore ju lika bra att de slog ner på alla tävlingsdäck med en gång så det blir lite driv i utvecklingsarbetet. |
||||||
|
ALLA däck som innehåller HA-oljor ( dvs ALLA R-däck) är from 1/1 2010 förbjudna att tillverkas/säljas från Tillverkaren. Grossister/Däckhandlare får naturligtvis sälja det som finns kvar att få tag på .
Inget nytt, har varit klubbat sen 2003 tror jag Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||
|
Re:
Har tillverkarna kommit med några ersättare då? Dvs R-däck utan HA-oljor
|
||||||
|
Det är säkert inget att bekymmra sig för, ersättningsdäck kommer absolut. Däcktillverkarna kommer att tillverka däck med Ha-oljor så länge dom får, sen kommer dom med nya däck med annan mjukgörare....om dom är lika bra får framtiden utvisa.
_________________ Hans Mogren Porsche GT3 CS |
||||||
|
Re:
Det kan ju faktiskt vara så att efter lite utvecklingsarbete så hittas en ny guldkombination med vettig mjukgörare som slår HA-oljorna, men det kommer att krävas arbete och tid (det finns ju några års erfarenhet av joxet som används idag). Edit: Ett sätt att "lösa" problemet http://www.nokiantires.com/purified- )
om det sen fungerar för TW <100 återstår att se, undrar vilken R-däcktillverkare som kommer först med "gröna" däck? |
||||||
|
Re: R-däck förbjuds?
Dumt att förlita sig på en citerad citerad text men ändå så står där ju att det gäller produktion och inte något annat. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
|
Re: R-däck förbjuds?
Men tanke på andra branscher så skulle man förvänta sig det omvända, förbud mot import men dispens för inhemsk tillverkning (för att förenkla övergång tex)
Nåja, man kanske ska köpa nästa års däck i höst då (om det går att få tag på däck och pengar). Mindre cancerrisk när man skrapar gummikorvar utan handskar är väl ingen nackdel egenterligen. Däckbranchen (hanterare) borde väl vara ganska glada i länmgden. Men däcklagren kommer att lukta lite annorlunda iofs. |
||||||
|
Är det inte samma HA-oljeproblematik som är orsaken till däckbråket i JTCC?
I så fall berör det tävlingsdäck också. om alla har sämre grepp är det ju i alla fall lika för alla och mycket roligare för publiken
Frågan är om det är skönare att slå ihjäl sig i en bil som tappat greppet än att förgiftas av HA-oljor? Jag vet inte, för jag har klarat mig från bägge, peppar, peppar....
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Re:
Edit: Läste lite mer om soppan och det verkar urbota dumt att skriva avtal och sen inte kunna leverera... Att JTCC inte vill köra på samma gummi som "storebror", jag som trodde det var hela idén med klassen? |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
R-däck förbjuds?
|
2678 besök totalt |