Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilder från Ferrarimöte på Mantorp (incident? skador?)
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (16521 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Björn skrev:
Det är ju klart känsligt kapitel och bilar i miljonklassen som sedan lagas oavsett om det är enklare skador så går snacket om att den och den bilen är smälld.
....

Att man ska få okej från inblandade ser jag inte har något att göra med värdet på en (reparerad) bil vid försäljning alls! Det är mer en fråga om respekt för om personen "bjussar" på sina misstag inför allmän beskådan eller kanske hellre lämnar händelsen bakom sig och vill slippa (offentliga) diskussioner kring den.

Växjö
Här sen Maj 2004

Re:

höfläkt skrev:
bjorre82 skrev:
subarumicke skrev:
dvorak skrev:

Varför vill man ha bilder på andra människors misär??

Va skadade personerna sig med??

trist att 3 st ferraris pajade, men det står väl försäkringen för??

Vad jag vet så är det bara Salus Ansvar i Sverige som verkligen täcker banåka och de slutat i årets avtal....så med största sannolikhet får de ta smällen ur egen fick.
Tyvärr tycker jag på rejsa att det är alldeles för mycket tabu med krashar.
Analysera vad som händer så folk kan lära sig istället....dessutom är det lite attityd bland nya banåkare att det nästan aldrig händer något osv osv....det ÄR många bilar som går år varje år på banorna men många hör inte talas om dom och tror därför det är mycket säkrare än vad det är. Rejsa ser jag som en del av orsak till detta....

Ja jo, alla får ju ha sin åsikt. Med det var nog det dummaste jag hört idag. >

Ja alla får ju ha sin åsikt
Men allvarligt har jag träffat på väldigt många rookies med attityden med att bana kör man för att det är riskfritt för skador både på bil och sig själv..."det är ju bara att ta det lite lugnare om man inte vill smälla" är vanlig kommentar. Därmed vet jag många som kör/kört med bilar som de egentligen inte har råd att skrota och utan tanke på säkerhetsutrustning som skyddar mot personskador vid krash.

Tyvärr vet vi som är i nätverket om en hel del bilar som går åt eller får mer eller mindre skador varje år.....
De som är nya i banåkarvärlden har ej nätverket och hör därmed inte talas om hur mycket som händer och på den här sidan får de ingen hjälp heller då det av någon anledning är sådan tabu för krasher här.
Min uppfattning är att krasher borde vara en naturlig del av ett racing/banåkar nätverk så alla som är intresserade kan göra en verkligbaserad utvärdering för risken för kapitalförstöring och personskador när man kör bana.

Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Re:

Björn skrev:
Det är ju klart känsligt kapitel och bilar i miljonklassen som sedan lagas oavsett om det är enklare skador så går snacket om att den och den bilen är smälld.

Sådant kan påverka både bilens värde och förarens glädje att fortsätta köra bana. .

Personer som inte står för att bilen varit ute för olycka när de säljer bilen har jag inte mycket respekt för och ser ingen anledning att skydda.....

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Har &så svårt att förstå allt hemlighetsmakeri om det hänt nått. För inte är det väl för att
kunna få f-bolag att bekosta en skada som egentligen inte täcks av försäkringen

Tar man sin bil till banan & kör så får man ha det med i beräkningen att det kan hända nått
så är det bara. Sen varför det händer kan det finnas många anledningar till.

Du kör över din förmåga
Nån har läckt ut vatten,olja på banan
Du blir påkörd/krockar med någon.
Mekaniskt fel på bilen.

Sen att säga att man får köra lite försiktigt så händer det inte nått håller ju knappast
finns det t.ex olja på banan & du håller 110 istället för 120 i kurvan lär det hjälpa
föga du försvinner i tangentens riktning i båda fallen.

Kör man med en arrangör som har det hela under välordnade former är olyckorna
väldigt få men dom händer & det är bra att vara medveten om.

Sen kan det nog stämma det som Mattias Ekström sa efter ett varv på nordslingan
när passagerana frågade om råd.

"Du ska ha råd att skrota bilen utan att det drabbar din privatekonomi"

Det är inget dumt råd för händer det värsta är det inget kul om man drabbas
mer än med en skrotad bil

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Mats E
Stockholm
Här sen Apr 2009

Re:

bjorre82 skrev:
Björn skrev:

Sådant kan påverka både bilens värde och förarens glädje att fortsätta köra bana. .

Personer som inte står för att bilen varit ute för olycka när de säljer bilen har jag inte mycket respekt för och ser ingen anledning att skydda.....

+1 på den.

min CSL/Scuderia/GT2/GT3/osv osv som gått x000 mil är AAALDRIG bankörd och AAALDRIG smälld

Petter

Här sen Mar 2003

Är det inte så enkelt att man behandlar andra som man vill bli behandlad själv? Skulle jag skrota min bil så skulle jag vara tacksam om det inte låg bilder på div forum direkt efter. På samma sätt skulle jag aldrig lägga upp bilder på någon annans bil som förolyckats.
Jag var själv med på en banträff där en scuderia blev totalsmälld för ett par vecor sedan och det enda jag reagerade över var att alla stod där och tog bilder av den skrotade bilen. Även om bilderna inte lagts ut så tycker jag det är direkt oförskämt att stå och ta bilder när man knappt lämnat räckena. Ingen verkade tänka på hur ägaren mådde eller hur han kände sig efter att ha smällt sin bil.
om den sedan kostar flera milljoner eller några tusenlappar tycker jag inte hör till saken, ens perssonliga ekonomi kan bli lika drabbad oavsett bilens kostnad och samtidigt kan perssonen skita blanka fan i att han skrotat en bil och det är också oavsett priset på bilen.

Tyvärr är det väl så att folk i allmänhet gillar att gotta sig i andras olycka och då framförallt om det är en persson med sxlusiva vanor, samtisdigt som man kan framhäva sin egen kompetens inom området och klanka ner på alla fel perssonen ifråga gjorde för att tex få sin bil smälld.

Vill man se och lära av krascer så är det bara att kolla på filmer från div tävlingar. Det kommer garanterat ge mera feedback än att se en bild av en craschad ferrari som står i depån och ser ledsen ut

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Re:

Petter skrev:
Är det inte så enkelt att man behandlar andra som man vill bli behandlad själv? Skulle jag skrota min bil så skulle jag vara tacksam om det inte låg bilder på div forum direkt efter. På samma sätt skulle jag aldrig lägga upp bilder på någon annans bil som förolyckats.
Jag var själv med på en banträff där en scuderia blev totalsmälld för ett par vecor sedan och det enda jag reagerade över var att alla stod där och tog bilder av den skrotade bilen. Även om bilderna inte lagts ut så tycker jag det är direkt oförskämt att stå och ta bilder när man knappt lämnat räckena. Ingen verkade tänka på hur ägaren mådde eller hur han kände sig efter att ha smällt sin bil.
om den sedan kostar flera milljoner eller några tusenlappar tycker jag inte hör till saken, ens perssonliga ekonomi kan bli lika drabbad oavsett bilens kostnad och samtidigt kan perssonen skita blanka fan i att han skrotat en bil och det är också oavsett priset på bilen.

Tyvärr är det väl så att folk i allmänhet gillar att gotta sig i andras olycka och då framförallt om det är en persson med sxlusiva vanor, samtisdigt som man kan framhäva sin egen kompetens inom området och klanka ner på alla fel perssonen ifråga gjorde för att tex få sin bil smälld.

Vill man se och lära av krascer så är det bara att kolla på filmer från div tävlingar. Det kommer garanterat ge mera feedback än att se en bild av en craschad ferrari som står i depån och ser ledsen ut

Håller med. Är egentligen rätt sjukt med folks intresse för andras olycka

Dock så kan jag köpa att det oftast finns ett visst lärovärde i ett misstag. Men dom bilderna som oftast kommer ut är ju rätt så värdelösa för det syftet också. Ingen lär sig särskilt mycket av att se en bil oavsätt märke som sitter i ett armco räcke. Man lär sig mer av att få höra personen i sig berätta om det hela och det är ju alltid upp till personen som råkat illa ut om han vill göra eller inte och där spelar ju bilder mindre roll iaf.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Hmmm, besvärligt det här

Jag kan tycka att hänga ut folk på forum, t.ex. någon som man tror sig veta begår försäkringsbedrägeri är ju inte speciellt listigt. Rättsäkerheten är ju exakt noll och straffet att bli uthängd......... nä fy.
Har man synpunkter så måste det isf. framföras på annat håll som inte är publikt, och så att vedebörande har en chans att försvara sig, annars är risken att det blir en höna av en fjädrer ju.
och ja, jag tycker genuint illa om när försäkringar missbrukas.

Absolut självklart är att visa respekt för den/dom drabbade.
Trist är att nyttiga lärdommar/slutsatser inte blir kända så andra kan dra lärdomar. En jätte till dom som bjuder på det.

Hur kan sådant diskuteras utan att hänga ut folk?
Vi har ju körtekniksavdelningen, där kan man nog diskutera olika typer av olyckor utan att diskutera en specifik händelse. Risken är väl rätt stor att någon mindre betänksam gör ett inlägg med alltför detaljerat exempel som gör att någon drabbad känner sig personligen träffad.

hur löser man detta?

vad handlade tråden om från början? har redan glömt men den har nog spårat ur i.a.f.

AxelT

Här sen Jun 2009

Tar gärna länk till tråden där han som kraschade på Kinnekulle berättar.

stockholm
Här sen Maj 2004

Håller med Petter thumbs up

Jag tycker det verkar rätt uppenbart att det bara handlar om skadeglädje som man lite lagom tafatt försöker linda in i ett nytto/läroperspektiv thumbs down Ja att se en bil sitta smetad i räcket lär ju defenitivt inte gå till historien som något av de bäst lärosätten för hur man INTE ska göra för de som studerar bilden thumbs down Jag skulle då aldrig ens komma på tanken att höja kameran och fota någon stackare som sitter i räcket, aldrig! Jag menar det är bara att läsa trådstarten för att förstå vad det handlar om thumbs down(en del är skadeglada, vilka jag personligen inte har mycket till övers för)

I övrigt var jag på Mantorp denna dag jag oxå. Dessutom stod ca 6-8st bilar i lecakulorna längst ner efter långa drag rakan denna dag. Skulle jag fotat dem alla då, jag menar i utbildningsyfte så ni kunde lära er nåt

Nä det hade nog givet er mer i sann skadeglädje om ni sett alla dessa bilder än vad det givit i utbildningsyfte gällande hur man inte bromsar på sig efter rakan

Jag skulle aldrig som sagt komma på tanken att fota någon som smetat av, man undrar ju hur de som ständigt gör det är funtad

Tystberga
Här sen Mar 2004

Det jag menade med att det kan påverka bilens värde var att den kanske fått mindre skada som lika bra kunde varit en parkeringsskada. Bilen kanske är perfekt åtgärdad och det är inte mycket mer att säga. Men ryktet hönan och fjädern osv. gör bilen osäljbar trots att den inte råkat ut för något alvarligt men ingen törs köpa den.

Sen kan det vara andra anledningar som försäkringsbedrägeri eller att ägaren helt enkelt inte vill skylta med att man har en Ferarri och leker på bana med den, sådant kan ju vara känsligt på grund av sitt arbete/företag osv..
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Håller med Petter thumbs up

Jag tycker det verkar rätt uppenbart att det bara handlar om skadeglädje som man lite lagom tafatt försöker linda in i ett nytto/läroperspektiv thumbs down Ja att se en bil sitta smetad i räcket lär ju defenitivt inte gå till historien som något av de bäst lärosätten för hur man INTE ska göra för de som studerar bilden thumbs down Jag skulle då aldrig ens komma på tanken att höja kameran och fota någon stackare som sitter i räcket, aldrig! Jag menar det är bara att läsa trådstarten för att förstå vad det handlar om thumbs down(en del är skadeglada, vilka jag personligen inte har mycket till övers för)

I övrigt var jag på Mantorp denna dag jag oxå. Dessutom stod ca 6-8st bilar i lecakulorna längst ner efter långa drag rakan denna dag. Skulle jag fotat dem alla då, jag menar i utbildningsyfte så ni kunde lära er nåt

Nä det hade nog givet er mer i sann skadeglädje om ni sett alla dessa bilder än vad det givit i utbildningsyfte gällande hur man inte bromsar på sig efter rakan

Jag skulle aldrig som sagt komma på tanken att fota någon som smetat av, man undrar ju hur de som ständigt gör det är funtad

I en utredning/analys så får läsaren en bättre input om det finns bilder med, gärna under hela händelsen men det finns oftast inte så bild på att det har hänt är gott nog, men det ska åtföljas av text om hur allt hände. Krockade bilar har väl alla sett men har du läst om hur det har gjorts. Nu tror jag att de flesta avkörningarna (på trackdays) beror på ouppmärksamhet, nån kollar varvräknare/hastighetsmätare för att se hur fort det går och missar bromspunkten, det är jobbigt att dra upp bilar som ligger på åkern efter Mjölbykurvan, vajern till bärgarn måste förlängas så mycket och kan bara dra in 30m åt gången. Bromsfade är vanligt oxå men jag tror inte det kan hända på en ferrari.
Hur stor skada på bilen blir det efter olika manövrar efter avkörning på samma ställe i ungefär lika hastighet när fler bilar åker av.
Bäst vore om vi (de som kör av) ger feedback till andra, gam-gänget, de som gottar sig i andras olycka blir vi aldrig av med ändå men vi minskar risken för upprepning av händelser, olycksfritt blir det aldrig för vi ligger ju nära gränsen till släpp för att prestera bättre men det är föraren som behöver bättre underlag för att veta hur den ska agera.

mina

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

AxelT skrev:
Tar gärna länk till tråden där han som kraschade på Kinnekulle berättar.

Källa till eftertanke. Läs detta

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Jag har inga problem med att fotografera det, det går på instinkt bakom kameran.
Att däremot lägga upp det på Internet är en annan sak.
Har det hänt har det hänt, men man kan nöja sig med att kolla på sin egen dator.
Skulle det vara av något så konstigt som skadeglädje så har man iaf inte sprdit den.
Det sista jag skulle göra vore - om jag hade några bilder - att lägga in de på en förfrågan som denna trådstart.

De gånger jag själv arrangerat banträffar har vi alltid nämnt detta under förarmötet:
Lägg inte upp bilder på olyckor, krasher eller avåkningar! Tyvärr är det snabbt glömt.

Annars sprids det ju bilder på MMS med blixtens hastighet nuförtiden så fort något hänt, utan att man ber om det. De bilderna behöver man ju inte heller lägga upp eller sprida om man inte känner för det.

På tal om försäkringsbolag och hur eventuella skador rapporteras och betalas tycker jag att det är förvånande hur ofta det högt, kreativt och ljudligt diskuteras i depån hur man ska lösa "försäkringsproblemet". Och hur många som sjunger in i diskussionen och kommer med kreativa lösningar på vart olyckan hänt, hur den gick till, vilka djur man väjde för osv.
Nu har inte jag sett massvis med smällar, men jag tror detta skett i 100% av fallen jag bevittnat så det är oroande om den statistiken ens är hälften av verkligheten.
Det är tydligen lätt att glömma bort att alla andra på banan också är försäkrade och betalar en premie bl.a. baserat på antalet olyckor och ersättningar. thumbs down
Sorry, men jag har förlorat tron på ärliga försäkringstagare. Det är ju bara jag som är ärlig.

Allt detta kan ju vara en av anledningarna till att det nu är så svårt att försäkra för bankörning och att det ryktas att en del fotografer på Ringen nu rapporterar in de registreringsnummer på hyrbilar de tar.
Det finns ju till och med ringen-fotografer som har sökbara register på registreringsnummer. Måste vara perfekt för FB att söka på när ännu en olycka skett på den där parallellgatan till Döttinger Höhe.
Bara en tanke

Att försäkringsbolag är dumma, vinstdrivande och elaka vet vi ju alla. Så det är är tur att alla försäkringstagare är ärliga och snälla. Jo, jag är ironisk om det inte framgick.

Trevlig helg och håll er på det svarta

För er som vill se bilder på krashade bilar, känna lite skadeglädje eller vad det nu kan vara ni är ute efter kan jag rekommendera: http://www.wreckedexotics.com/

bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Bilder på bilar som står i depån krockade lockar mig inte alls....Framförallt precis innan impact är intressant dock.
Plus att jag tycker det vore bra att det faktiskt diskuteras hur många krasher som skett och varför! Skulle vara väldigt intressant med statistik på hur många bilar som skadats på banträffar och hur många personskador det rör sig om i Sverige.
Angående försäkring, jag hoppas och tror att många mest snackar om försäkringsbedrägeri när olyckan hänt men att de faktiskt i slutändan tar skadan själv.

Kör man en bil på bana som man inte har råd att totalskrota för egna pengar eller råd att ta ett värdefall efter reperation pga kontakt med armco så kör man dyrare bil än man har råd med oavsett om bilen kostar 15 tusen eller 2 millar.

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Erik B skrev:
[quote

På tal om försäkringsbolag och hur eventuella skador rapporteras och betalas tycker jag att det är förvånande hur ofta det högt, kreativt och ljudligt diskuteras i depån hur man ska lösa "försäkringsproblemet". Och hur många som sjunger in i diskussionen och kommer med kreativa lösningar på vart olyckan hänt, hur den gick till, vilka djur man väjde för osv.
Nu har inte jag sett massvis med smällar, men jag tror detta skett i 100% av fallen jag bevittnat så det är oroande om den statistiken ens är hälften av verkligheten.
Det är tydligen lätt att glömma bort att alla andra på banan också är försäkrade och betalar en premie bl.a. baserat på antalet olyckor och ersättningar. thumbs down

Kör man bana med sin bil tar man en medveten risk & går det år pipan & man inte har en försäkring
som täcker skadorna vid banåka får man pynta själv. "Att kreativt lösa försäkringsproblemet" är ju thumbs down thumbs down thumbs down

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Petter skrev:

Det här är trådens bästa inlägg.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

bjorre82 skrev:
Björn skrev:

Tror inte det handlar om skumraskmörkningar. Sånt är ju bara helpuckat.

Men jag tycker man måste ha respekt att bara offentligt diskutera andras lite grövre otur/klantighet först efter att de sagt att det är okej.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

bjorre82 skrev:
Bilder på bilar som står i depån krockade lockar mig inte alls....Framförallt precis innan impact är intressant dock.
Plus att jag tycker det vore bra att det faktiskt diskuteras hur många krasher som skett och varför! Skulle vara väldigt intressant med statistik på hur många bilar som skadats på banträffar och hur många personskador det rör sig om i Sverige.

Jag tycker det vore kanon om alla klubbar o arrangörer skulle göra en sammanställning varje år. Jag tar gärna på mig att sammanställa och rapportera dessa här. Tyvärr tror jag att en oproportionelig stor andel av olyckorna sker på "privata träffar" av olika slag, dvs de stora klubbarnas träffar har bättre statistik än andra träffar. Vilket gör det svårt att få in heltäckande statistik.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Petter skrev:

Instämmer helt och hållet. Jag tycker det är oerhört respektlöst fotografera, eller skriva på allmänt forum om, andras olycka.
Det här snacket om att "andra kan lära sig av dennes misstag" är total BS.
Hur mycket lär det mig att se en bild på en kraschad bil????
om det är en duktig förare som kraschat, som minns händelseförloppet, och som vet precis hur han/hon agerade innan och under kraschen, och som sedan har förloppet dokumenterat med bilder och video, och som sedan vill dela med sig om sin erfarenheter - bra!
Men allt annat är rena spekulationer vilket är lika utvecklande för min egen bankörning som att läsa aftonbladet.

dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

Re:

GustafB skrev:
Petter skrev:

Instämmer helt och hållet. Jag tycker det är oerhört respektlöst fotografera, eller skriva på allmänt forum om, andras olycka.
Det här snacket om att "andra kan lära sig av dennes misstag" är total BS.
Hur mycket lär det mig att se en bild på en kraschad bil????
om det är en duktig förare som kraschat, som minns händelseförloppet, och som vet precis hur han/hon agerade innan och under kraschen, och som sedan har förloppet dokumenterat med bilder och video, och som sedan vill dela med sig om sin erfarenheter - bra!
Men allt annat är rena spekulationer vilket är lika utvecklande för min egen bankörning som att läsa aftonbladet.

Det var detta jag tänkte när jag frågade varför folk ville se bilder...

Citera
Allmänt banåkaforum
Bilder från Ferrarimöte på Mantorp (incident? skador?)
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (16521 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande