Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 78477 besök totalt |
oj, nu har jag läst ikapp den är favvis-tråden. Vackert jobb md alu-plåtarna!
![]() ![]() Tråkigt att höra om avåkningen (och orsaken), hoppas verkligen du får ihop bilen fort igen! Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Den kommer att stå på hjul igen i mitten av nästa vecka, värre än så är det inte. Det kommer krävas ett par kvällar /nätter till (i förrgår släckte jag kl halv tre i garaget. I går blev det tidig kväll, bara till kl 1) innan det är klart, men det är inget besvärligt som är paj, det är bara jobb(igt).
![]() Sen är den fit for fight igen ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Re:
Är det bara jag eller ser det ut som om du härdat den nya länkarmen på samma ställe som den gamla blev böjd'? |
||
Nä, härdat är det inte. Det är bara värmepåverkade zonen från svetsningen som är blåare i färgen. Länkarmarna är gjorda i ett låglegerat stål med god duktilitet vilket innebär att det tål att böja sig rätt bra vid överbelastning utan att gå av. Länkarmen gjorde vad den skulle och ingen skada har uppstått på ramen, den är helt rak. Hjulen satt kvar på bilen, men vänster bak pekade lite lattjo. Bilen gick att köra in i depå utan problem.
Antar att Lekås läser här vad det lider, du pysslar ju med dina nållagrade vippor och så nu va? Armarna är lagrade i sfäriska ledlager som ligger i hylsorna låsta i läge av vanliga axellåsringar. En oring ligger mellan hylsan och distansen som skruven löper i och tätar mellan det infettade lagret och utsidan. Hylsan svarvas till en tiondel under slutdimensionen och brotschas till rätt dimension efter att armen är hopsvetsad. Det är ganska rättframt och går väldigt snabbt att producera bitarna om man gör så. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Re:
![]() |
||
DIN2395 är väl en std som beskriver leveransform, rakhet, toleranser osv för svetsade fyrkantsrör?
På gamla kungens tid hette materialet SS1412, nu kallas det E275+CR1 och i England (är det väl) så säger man gärna St44-3 eller nåt sånt. Sträckgräns runt 270-280MPa, brott nånstans vid 450MPa och en brotttöjning på 15 - 20% beroende på geometri, anvisningar osv. Väldigt lätt att svetsa, inget behov av värmebehandling av svetsar. Funkar ypperligt att använda. Använder man mer avancerat material så bör man ge sig på att värmebehandla svetsfogar och krångla för att dra nytta av det. Dessutom blir totala töjningen väldigt låg i en icke värmeefterbehandlad högre legerad artikel innan brott då all plasticering i huvudsak sker lokalt i värmepåverkade zoner. Det innebär att länkarmen är dålig på att absorbera energi i samband med stötlaster vid kollision. Leder antingen till brott eller att det är nåt innanför som tar stryk istället. Integralen töjningen gånger Emodulen över hela artikeln innan den brister är mått på hur mycket energi den absorberar vid överbelastning och detta mått är nåt som jag gärna håller högt. Normal belastning med säkerhetsmarginal dimensionerar jag mot sträckgränsen. Detta är sällan nåt större problem, det är ofta absorbera energin vid överbelastning som styr dimensionen på "offerbitar" som länkarmar om man dimensionerar som jag gör. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Re:lager
![]() Känns nästan osannolikt att du o bilen klarade er så bra med tanke på hastigheten ![]() _________________ Johan Lekås |
||
Re:
Nu såg jag att det var ett öra där ![]() Ibland är man blind ![]() |
||
Jag måste ta chansen att slå ett slag för en snabb och bra leverantör. Jag beställde nya däck till MkIIIan i går på förmiddagen och idag på eftermiddagen när jag kom hem så stod dom hemma på trappen!
![]() Jag handlar mina Yokohama av orionRacing som annonserar här på forumet. Han har alltid varit väldigt snabb att leverera men det här var fan i mig rekord ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
oftast när jag ska tillverka nån grej som innebär mer än en operation så brukar jag börja med flera ämnen än vad jag ska ha färdiga delar. Jag brukar ta till med hälften så många extrabitar som det är antal operationer (svarva, fräsa, borra och svetsa ->2 extrabitar tex). Då är det ingen panik om ett hål kommer snett eller så i en bit. Dessutom så leder det till att man har extrabitar om man inte gör nåt fel.
På dagens schema stod att göra en ny tröskel med uttag för ljuddämparen då den gamle mosades i kraschen. Gissa vad det låg på vinden då? ![]() Jomen! En komplett tröskel! Då blev det inget nattmeck ikväll! ![]() Nu ska jag gå och ta en kall öl istället ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Re:
![]() ![]() ![]() Provar just nu en Goldings summer hop ale, kan rekomenderas ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Hmm, hittade en onödigt dyr skada. Jag hade ont i rygg och nacke dan efter smällen och tydligen var den kraftig nog för att även stolen skulle tycka det gjorde ont. Bägge infästningarna på stolens vänstra sida är det sprickor invid. Känns inte som om det är ett område man snålar på så ny stol blir det åxå.
![]() ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Re:
Nu har du ett race seat till datorn som inte går av för hackor ![]() Man får se det possitiva ![]() _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||
Eller så blir det en benställning och så har jag den coolaste/lättaste kontors-stolen på jobbet.
![]() Eller kan man laga sprickan med svart "silvertejp"? ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Re:
"2fast4u"]Eller så blir det en benställning och så har jag den coolaste/lättaste kontors-stolen på jobbet. ![]() Eller kan man laga sprickan med svart "silvertejp"? ![]() ![]() ![]() Hur går det med ditt nya projekt, vad är det? _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||
Re:
Bara om du inte tänker sätta den i nån bil. Vill inte höra av i framtiden att nån gått och skadat sig på en undermålig stol som kommer från mig. Som spelstol är den, precis som Roxan kommenterade, perfekt. Jag provade det själv förra vintern var det väl. Mätte upp så det blev samma körställning som i MkIIIan. Ganska kul faktiskt, men jag tröttnade ganska raskt. Köra spel är blekt i jämförelse med att åka på riktigt. Fast billigare. Och så har man fler liv. Ocl slipper mecka. Hmmm ... fan vet om det inte är bättre med spel i alla fall ![]() ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 78477 besök totalt |