Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Novis fråga om setup.
1411 besök totalt
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Novis fråga om setup.

jag har funderat lite på en sak.
(kanske dum fråga, men ändå intressant att höra era åsikter och erfarenheter)

Hur mycket bättre tid kan en bil göra med en ordentlig setup (tex i sekunder på en 1,30 varvtid på normal bana)?
Sej att man gör som jag, tar en std Turbo speedster, slänger på Öhlinare och rekomenderade R-däck sänker bilen 4cm
och inte ställer in något mer än det allra grövsta på dämparna
och dessutom inte fixar hjulinställningar alls, utan har kvar std med 0 grader camber.
mot att man fixar en perfekt setup med för banan opimal camber,
kanske tillsammans med grövre krängningshämmare, race bromsbelägg mm.

och hur mycket tid förlorar man på att ha medpassagerare på 99 kg (i speedsterns fall 10% mer vikt)
(tex i sekunder på en 1,30 varvtid)?
Givetvis förutsätter jag ett proffs bakom ratten i alla dessa fall.

Erik (som bara kör bana en gång om året )

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Min gissning:

På min Alfa75a gjorde en gubbe på uppskattningsvis 90kg närmare 1sek på Kinnekulle 1.10 -> 1.11sek.

En bra setup påverkas mycket av vilka däck du åker på.

"Hårda" R-däck som klarar en hel sommars banmöten är inte lika känsliga som riktigt mjuka däck som överhettar direkt man kör med fel setup och är känsliga på temperaturen.

Det är ju svårt att avgöra hur mycket det blir i ditt fall och hur bra bilen fungerar med std. inställning. Men gisningsvis mellan 1 och 5sek beroende på däck och ovan.

Min åsikt är fortfarande sedan gokarttiden, farten runt en bana styrs till 50% av däcken 40% av chassiet och 10% av motorn om man tävlar i en klass med någorlunda lika bilar men utan en bra förare spelar allt detta ingen roll.

Kör föraren fel jämfört med hur tänkt setup ska fungera så spelar setupen ingen större roll eller så får man ställa in bilen så gott det går efter föraren men då utnyttjas inte bilens och däckens kapacitet.
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Tackar Björn!
Det var bara en liten fundering på om det lönt att kosta på
en hjulinställning corner vägning mm. jag har ju aldrig brytt mej om sådant innan.

Jag fattade ju att Gullabo inte var helt nöjd med chassit på min bil
när han provkörde den på Superstage, :"nja...den understyrde ju en hel del"
"å den är ju lite mjuk"
motorn var han dock lyrisk över "snäll och lättkörd och bra med vrid" Bromsar: Nja.
Det kan kanske vara lönt att göra något då trots allt.

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Du kan ju inte köra så dåligt om du bara är ca:2sek efter Gullarbo. En cornerweight är ju inte fel. sen om den känns över eller understyrd kan man ju fixa till för att det ska vara roligare att köra.
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006

jag skulle vilja påstå att en setup är det man ska prioritera mest om man kör bana. kör du bilen utanför bana också, tillochmed mer utanför bana än på, så får du kompromissa så du inte sliter fel på däck vid normal körning.
har du bara motor att komma upp i fart på raksträckorna (vilket du uppenbarligen har) så vill du gärna behålla så mycket av den farten som möjligt genom kurvorna. en bra balanserad bil blir även roligare att köra på gata,
du ska iallafall kosta på dig en setup innan du börjar trimma motorn, då börjar du i rätt ände.
jag gissar (ganska vilt då jag inte känner till bilen personligen) att du kan kapa 1-1½sekund med gullabo bakom ratten.
jag sänkte min tid på falkenberg med två sekunder blankt genom att uppgradera framvagnen med att byta stötdämpare, till racebelägg och mindre camber. detta med en bil som har strax under 100hk.

jag kör in HT2, en långloppsklass med bränslebegränsning, vi har ca 20liter soppa över efter var tävling på 4timmar. vänner och rejskollegor utbrister då att vi ska trimma mera, men sålänge bilen kan gå fortare i kurvorna så är det inte lönt. får vi även högre ingångshastighet i kurvorna så drar bilen mindre bränsle då jag inte behöver/kan accelerera lika mycket. vi lider av kraftig understyrning, kan vi få bilen att vara neutral går det ju mycket fortare.
samma gäller nog dig, säger jag som glad amatör, men jag är nog inte helt ute och cyklar.

Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Novis fråga om setup.

Kanske inte ett riktigt relevant svar på frågan men jag ser bilen som en systemkamera. Man står där med Hasselbladaren för XXXXXX antal kronor och betraktar motivet, kameran har resurserna.
Men, kan jag ställa in den rätt?
Kan jag fånga det ur rätt vinkel mm?

Jag står med min bil bredvid banan o kollar in bana å väder, bilen är av den avancerade typen.
Kan jag ställa in den rätt?
Kan jag köra den på rätt sätt?

Bilen liksom kameran tillhandahåller bara möjligheten i mer eller mindre hög grad.
MVH
Göran

Novis fråga om setup.
1411 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande