| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Den optimala familjeracern?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 11448 besök totalt |
|
Re:
Vill minnas att Top Gear testade Mondeo ST 220, och kom fram till att den är bra på att köra rakt framåt, men helt omöjlig att byta riktning i. Värsta understyrningen jag nånsin sett. Youtuba det! _________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
Du tänker inte på Vectra OPC? Var väl den det inte gick att svänga med? Ska youtuba nu. De gillade Mondeon som gick att svänga med> http://www.youtube.com/watch?v=M1OBq Måste ha varit vectran som var kass då... _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
Re:
Jag gillar min Audi det är bra mos i den, det är prosport chassi så det är bra väghållning för att vara en standard bil. Christian Lindblom körde 1:24,81 på Challenge i lunda med den och han trodde att det skulle gå att kapa 1,5 sek på den tiden med en perfekt repa och jag har själv kört 1:27,35 så det finns inget att klaga på. Anledningen till att jag börjat kolla på ny bil är att jag ev ska byta jobb och Audin är för dyr att lösa då det är en tjänstebil. Ett hett alternativ är att köpa en likadan A4 med lite mer mil på mätaren och någon årsmodell älder för att klämma den under 150k _________________ Christian Eriksson |
||||||
|
Re:
Som redan påtalats var det inte ST220 som avsågs. Det som dessutom kan nämnas om ST220 är många av medarbetarna på Auto, Motor & Sport tyckte att det var den roligaste bilen de kört på hela året!! Ganska gott betyg med tanke på att de kör betydligt dyrare bilar än så...
|
||||||
|
Såg att en S4 Biturbo stod på listan över tänkbara objekt. Eftersom jag själv kört en sådan under många år är det ju svårt att inte slå ett slag för den.
Det går ju inte att komma ifrån att Audin är lite mer av landsvägslok än banräser, men man får väl prioritera vad som är viktigast. Helt klart är att det går att ha väldigt kul med en S4 på bana också. Ska man ha bil som du tänkt så använder man den ju ändå mest på vanliga vägar och då kanske dom egenskaperna ändå är viktigast. Jämfört med alla andra bilar som nämnts utom möjligen BMWn så är det ju lite annan nivå på inredningskvalitet och känsla av att bitarna sitter ihop. Själv har jag tvingats skaffa en volvo för att få plats med allt men jag drömmer fortfarande om kombinationen av quattro, 500Nm och den sexpetade lådan. Otroligt underhållande sommar som vinter. Sett till din budget så får du ju väldigt mycket S4a för dom pengarna. Om man vill och inte har bråttom så får man ju gott och väl en välskött bil med rätt fälgar, lite mer bromsar än standard (vilket behövs) och lagom trim. _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||||
|
Re:
Ah, mindes fel, tack för rättelsen. _________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
S4:an är absolut intressant den är nog lite tyngre än den A4 jag har idag med V6:a framför främre hjulaxeln men det uppvägs nog av bättre chassi mer motor bättre bromsar m.m. Men som du säger så får man nog leta efter ett bra ex då många är pimpade med ögonlock tribals strips chinafälgar och blådumpventil. Är -01 sista årsmodellen med 2,7 biturbo på S4:an ? Ingen som vill lobba för Alpina B3 3,2 som ett alternativ till 330n? fanns någon på blocket nu men den hinner nog bli såld innan jag kommer till skott. _________________ Christian Eriksson |
||||||
|
Subaru forester???? (Jag vet att det är ett höghus fast med väghållning)
2,5 l med turbo går att få i regionerna av 150 tusen Driftsäker, bekväm för 4 + att man får med lite last. (Kanon att dra släpet med rejs bil på .
En sänkning + lite extra i motorn så är det inte många som hänger av dig bland "vanliga" bilar. (Större turbo + avgas + annan mapp så blir det bätre tidern än STI WRX) _________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
||||||
|
Re:
Vad väger en sån? är det inte svårt/dyrt att fixa väghållning? annars gillar jag conceptet, såg en Range rover för 20 år sen som var sänkt, trimmad och den jämfördes då med Audi quattro. Vet inte hur relevant den jämförelsen var men den har satt sina spår, jag kommer aldrig glömma den. _________________ Christian Eriksson |
||||||
|
Re:
Kollade vikten på Forester och den väger lika mycket som en STI WRX ca 1550kg vilket jag tycker är relativt lätt för en 4wd kombi, 100kg lättare än A4:an avant. Men frågan är hur svårt/dyrt det är att fixa chassit. Annars helt klart ett coolt annorlunda alternativ som jag gillar. Annars har jag börjat spåna på Focus ST spåret ( den är relativt lätt ca 1440kg för 5d) med LSD diff http://www.quaife.co.uk/Ford-Focus-S _________________ Christian Eriksson |
||||||
|
Re:
Annars har jag börjat spåna på Focus ST spåret ( den är relativt lätt ca 1440kg för 5d) med LSD diff http://www.quaife.co.uk/Ford-Focus-S OM du är inne på en Ford ST så kan du lika gärna kolla in Mazda3 MPS på samma gång. Ganska lika bilar men Mazda har allt du behöver redan orginal...en -07 får du för 150 papp... Jag gillar min...har precis fraktat runt familjen i Europa utan några problem...lastar visserligen inte lika mycket som en st220 men är roligare att fickparkera...drar lite soppa (0,8) på motorväg... (5,0 på bana), man sitter skönt och den har hyfsad komfort...samt att den kortar ner en långtradare till en fiat när man låter turbon jobba :-) och jag har bara bytt däck efter jag släpade mig runt Mantorp på 1.35... Niclas Swahn _________________ Niclas Swahn |
||||||
|
Trevligt Christian att du gillar min idee med Forester.
Dom är ju lite speciella, och självklart har jag snöatt in på dom. Efter som Forestern är byggd på Impreza chassit, men förlängt 50 mm i hjulbasen (har jag för mig) så passar väldigt många delar från Imprezan rakt över på forestern. Ett Coilover kitt från D2 kostar vell ca 7500:- (Reklam för något jag själv inte säljer). Kräng hämmare, bussningar mm funkar från Imprezan. Fälgar som passar till forestern har däckkrängarna lite svårt med om man inte vill ha 15" all 16". Men det finns en hel del, tror att jag kan få fram ca 50 olika 17" och större. Bör inte kosta så extremt mycket att få den att gå som ett skollat........... Är som sakt insnöad på Forester, men min -04 är helt orginal .
Inköpt i första hand för att dra husvagn och i andra hand eller tredje eller ... för att rejsa med. Planen är ny trubo, ic, avgassystem och ett kompleterande insprutninhssystem (Piggyback). Bör hamna någon stans på 250 - 300 kusar med detta utan att behöva öppna motorn. om du eller någon annan köper en Forester så har jag rätt bra koll på vad det finns för delar till dom (Som inte är framtagna till Imprezan). Bara att Pmá. Nu skall jag ut och åka FORESTER!! _________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
||||||
|
Den optimala familjeracern är så klart att man:
1 - köper vilken bil man vill ha och har råd med för banåka 2 - även köper en Opel vectra/astra eller en ford mondeo i bruksskick och årsmodell efter plånbok. = banbilen är alltid ledig och redo för lek samt att det garanterat går snabbare på bana OCH man kan dra husvagn, åka på semester m takbox etc när man så känner för det.
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Re:
Det är nog sant, men jag har bara möjlighet att ha en bil pga att jag bor i lägenhet och ett hobby garage i Stockholm startar på ca 3000kr/mån. Annars så håller jag med till 100% _________________ Christian Eriksson |
||||||
|
Re:
Det finns billigare garage, även inom tullarna. Att köra bana med bruksbil är inte direkt billigt det heller... Jag gjorde det med en calibra turbo nåt år när jag började åka bana. Den låg på mellan 5 och 7000 kr/månaden exlusive värdeminskning och bensin. Då fick jag mecka på gatan eller i GDS hallen på ok.
_________________ Tord Ringenha11 |
||||||
|
Re:
Kör du 1.35 på Mantorp med en original Mazda 3 MPS med gatdäck Låter vansinningt fort, kolla i den här tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||
|
Re:
Hoppsan... nu skrev jag en och trettiOFEM igen fast jag bara kan visa upp tider på 1.37... sorry slarvigt, det är kanske fantasier men åskådarklockan sa trettifem och filmerna visade inte de snabbaste varven. Skall skaffa en performancebox... Allvarligt talat så är bilen inte orginal och den rullar på toyo 888r. Bytte däck inför Europasemestern bara, inget annat. Vill du läsa mer om min bil kan du klicka på länken: http://www.garaget.org/?car=108771 Men absolut att den klarar trettiofem tider på Mantorp i nuvarande utförande. Orginal kan jag inte uttala mig om.. Det var mitt första försök på bana...jag hade världens sämsta spårval hela tiden. Den andra Mps3an som var där var klart snabbare än mig...fast den var ju inte heller orginal. Uppfattade inte att tråden handlade om den optimala orginala familjeräsern... Mazda 3 MPS är en lättkörd familjebilbil som går rätt bra rakt fram (min gör 80-120 på 3.5 sek) samt efter massage även hyffsat i kurvorna... En orginalbil, eller rent av lite extrautrustad finner man från 150 tusen... Mvh Niclas _________________ Niclas Swahn |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Den optimala familjeracern?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 11448 besök totalt |