Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Svenska gatbilar mot Engelska?
1037 besök totalt
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Bara en fundering jag har om man kollar till de bilar som kör i engelska timeattack serien, det är många subarus, evos etc. mkt effekt och toyo rdäck. Även ett par lotus elise, gt3 etc. Det var en Lotus elise som vann pro klassen på brandshatch i helgen.

om man kollar specen på en av de snabbare evosarna en evo sjua så kör de med ett breddningskit, 295 toyo 888, 700hk+, TEIN super racing coilovers, standard bussningar, standard armar i hjulupphägningen, standard öppna diffar fram och mitten, rs lamell diff bak.

Dessa bilar kör snabbare tider än btcc bilarna gör på flera banor. Dessa tider är från förra året tror jag.
BTCC lap record Knockhill 53.283, Time Attack 51.666
BTCC lap record oulton Park 1.28.653, Time Attack 1.25.983
BTCC lap record Brands Hatch 48.835, Time Attack 48.811

Kollar man i sverige på de riktigt snabba gatbilarna som kör på rdäck, då på pilot sport som enligt vad jag har läst ska vara betygligt snabbare än toyo 888. T.ex. Richards gt2 och loaded som har kört riktigt snabbt på mantorp men dessa är ju ändå en bit ifrån stcc varvrekorden eller har jag fel?

Är stcc bilarna snabbare än btcc?

Är det så att de engelska banorna nämda ovan är banor som gynnar effekt mkt mer än t.ex. mantorp och därför är "timeattack" bilarna i england med mkt effekt och relativt "standard" chassin snabbare än btcc bilarna?

Eller ligger sveriges värsta gatbilar en bit efter de engelska gatbilarna bilarna och vi har mkt snabbare tider att vänta på gatdäck i sverige?

Hoppas ingen tar illa upp, jag tog bara exempel ovan eftersom det är några av de kända profilerna här. Det är bara något jag har funderat på när jag läst runt på lite varvtider! Fyll gärna på med va ni tror om detta. Är väll att jämföra äpplen och päron kanske men tyckte att om man jämför deras tider mot btcc och svenska tider mot stcc bör man få en uppfattning om hur de ligger till..

Fixhult
Här sen Apr 2004

Till att börja med så brukar organiserat tävlande driva optimeringen.
Att sitta och kasta apskit på forum är ju inte direkt samma sak.

Dra igång en timeattackserie (utanför skuggan) med lite klasser och regler så kommer tiderna att krympa.

Sen är väl en brittisk definition av "gatbil" inte nåt som det är nån ide att diskutera i Sverige
Speca klasserna istället så det går att köra med en beggad rallycrossbil istället (3 minuter drifttid räcker väl).

Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Till att börja med så brukar organiserat tävlande driva optimeringen.
Att sitta och kasta apskit på forum är ju inte direkt samma sak.
Dra igång en timeattackserie (utanför skuggan) med lite klasser och regler så kommer tiderna att krympa.

Sen är väl en brittisk definition av "gatbil" inte nåt som det är nån ide att diskutera i Sverige
Speca klasserna istället så det går att köra med en beggad rallycrossbil istället (3 minuter drifttid räcker väl).

Det kan jag verkligen hålla med om. Och det låter som en vättig anledning, hade säkert fått ner tiderna aningen varje år om det blir riktig tävling här med. Får hoppas att någon startar en offeciell serie i sverige snart!

hehe, jo det är nog sant.
Att kalla proklassen för gatbilar var väll kanske fel av mig. Reglerna för pro klassen i england är väldigt fria. inga vikt eller effekt begränsningar. Men man får inte ha rörramschassin, bygga om hjulupphägningar etc, chassi nr, plåtar etc måste finnas.

http://www.timeattack.co.uk/wp-content/uploads/2009/06/pro-car-regs-20 . . . .

De körs ju iaf på gatdäck 888 och jag tycker många av de extrema "gatbilar" i sverige och norge inte direkt ser sbp vänliga ut i alla lägen..

Som sagt detta är ju en igentligen oviktig jämförelse men tycker ändå det är skoj att höra era tankar om det!

Fixhult
Här sen Apr 2004

Sen kan man ju vara fair och nämna att Britter tävlar med allt de kan komma över (inklusiver gräsklippare, Robins etc). Det verkar räcka att klura fram lite regler på sin kammare på måndagen och till helgen har du ett hyffsat startfält.

I Sverige är det inte riktigt lika enkelt.
Det är ju lite hönan och ägget också, få vill köra innan det finns en etablerad serie/format (som det ju inte kan bli utan aktiva).

Speca däcken så har mycket låsts. Endast ett däck (som R888) får en del koncept att missgynnas (det finns inget däck som fungerar bra för alla varianter, det finns tex oftast bara ett lastindex per dimension), men är nog det som vettigast om man vill få lite jämnhet.

Allmänt banåkaforum
1037 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande