| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Den optimala familjeracern?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 11448 besök totalt |
|
Re:
Är det diffbroms orginal på Mazda3 MPS? _________________ Christian Eriksson |
||||||||
|
Re:
[/quote] Det finns billigare garage, även inom tullarna. Att köra bana med bruksbil är inte direkt billigt det heller... Jag gjorde det med en calibra turbo nåt år när jag började åka bana. Den låg på mellan 5 och 7000 kr/månaden exlusive värdeminskning och bensin. Då fick jag mecka på gatan eller i GDS hallen på ok. [/quote]
Det är inget alternativ i dagsläget, och skulle jag hyra garage med meck möjlighet så skulle det vara för en ren banbil för långlopp typ 5papp+ eller MSLS. _________________ Christian Eriksson |
||||||||
|
Re:
Ja enl Mazda så är det det...Problemet är bara att när man stänger av antispinn så deaktiverar man även diffbromsen så visst finns det bättre alternativ = Focus RS _________________ Niclas Swahn |
||||||||
|
Re:
Låter lite meningslöst? :P _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Re:
Håller med om att det är en konstig konstruktion...det hela styrs elektriskt så jag hoppas på en lösning när jag mappar om bilen nästa vecka... Riktiga däck underlättar, och som tur är så spinner bägge däcken om man gasar för mycket i utgångarna...Men som sagt en familjeräser kan den bli, liksom många andra spännande förslag i den här tråden. Niclas _________________ Niclas Swahn |
||||||||
|
Re:
Näe. Någon 97a Biturbo lär du inte hitta. Första modellåret är 98 men det är ju teoretiskt möjligt att en 98 är tillverkad 97 (men är av modellår 98). 2001 är dock rätt för slutdatum för dessa bilar. Facelift skedde mitt under 99 och dessa brukar man kalla för 99B. 99B till 01 ser likadana ut. 98-99a är också lika. Skillnaderna mellan dessa är marginella och det är viktigare att hitta "rätt" ex snarare än rätt årsmodell. Jag skulle nog leta upp en 00-01 som inte är sönderpimpad. Eftersom desssa bilar nu ligger rätt lågt i pris (nypris för 10 år sedan var 670kSEK för mitt ex, tur man köpte den som tredje man!) är det många som byter moppen mot dessa och det sätter ju helt klart sina spår. _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||||||
|
Re:
och någon B6 med 2,7 bi-turbo fanns väl inte? S4 an kom med 4.2 L V8 i B6an 2003 om jag fattat allt rätt? _________________ Christian Eriksson |
||||||||
|
Re:
Jag har nog inte varit så jätte konsekvent i mitt bil letande, men som jag tidigare skrev så har jag haft en Focus kombi i några månader och den skulle funka utrymmes mässigt faktiskt bättre utrymmen bak än i A4an, jag måste ta reda på hur mycket mindre halvkombin är då kombin inte finns med några roliga motor alternativ. BMW 130 gillar jag men jag har aldrig kört någon, tror att den är för liten och för dyr? men det enda är att ta med familjen och prova så får jag se hur mycket dom klagar. Samma sak gäller Golf V:an och Mazda 3 tror rent spontant att dom är för små, men det enda raka är ju att provköra och se om det skulle gå. _________________ Christian Eriksson |
||||||||
|
Re:
Det jag hört om BMW 1-serie är att baksätet är nonexistent, iaf. Är inte Mazda 3 och Focus lite rymligare? _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Re:
Jag var i samma sits som du och testade allt, ja allt. Tyvärr upplevs M3, 330, S4 och andra som astunga. Klumpiga. Det blev RX-8, vara kalasnöjd i tre år innan sladdisen kom = för liten. den har 4 bra säten och rappt chassi. Alternativet vore Subba/EVo men där är körkänslan annorlunda på gott/ont. Allt annat som framkrafs a la GTI är ju otänkbart! Tips: de äldre Subba/EVo är lättare än nyare
Men även om de nyare väger en del så upplavs de ändå rappare att kasta omkring i kurvorna än m3, 330 etc. Men M3 kan man ju köpa ENBART för motorn
_________________ Jan Å |
||||||||
|
Re:
Helt rätt, B5 har biturbon och sedan blev det sugis. Har du kört en nyare Audi så kan det ju B5an upplevas lite "gammal". Väl ihopskruvad men lite oldtime. Behöver inte vara fel men kanske enklare att leva med om man kommer från någon annan bil och inte en Audi... _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||||||
|
Re:
Golfen är förvånansvärt rymlig invändigt, både på förarplats och i baksäte. Dock håller ju inte bagageutrymmet kombiklass. Octavia är ju annars ett bra alternativ om man kan tänka sig en sådan. Själv köpte jag en 320d touring, kanhända lite dyrare, lite mindre rejsig än vad du söker. Men ack så trevlig när det svänger ( och när det ska tankas ) MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||
|
Re:
Golfen har jag inte kollat på, nu är ju barnen så stora så man slipper vagn så kombi kraven kanske kan om värderas. oktavian har jag bra koll på, mycket bil för pengarna, finns ju med kombi också. Jag kör för lite för för att diesel ska var ekonomiskt försvarbart. _________________ Christian Eriksson |
||||||||
|
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
verkar kunna åka riktigt fort med familjebilar... _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||||
|
Jag känner att jag måste ge tillbaka ett bra tips på en perfekt familjeräserbil när jag själv fick det genom den här tråden.
Åkte till Riga i fredags och köpte Evo VIII:an som disskuterades på sidan 1. Ett riktigt klipp hoppas jag om inga överraskningar dyker upp av allvarligare sort. Så nu är det trångt i garaget och plånkan är tom så här är mitt tips på en väldigt kompetent vardags/banåkarbil. Ett väldigt underskattat märke och en vädigt trevlig och överraskande snabb modell. Familjeräserbil _________________ Andreas Allard Mitsubishi Lancer EVO X |
||||||||
|
Vad är det för årsmodell på din nuvarande sportquattro och hur långt har den gått? Hittar du en B7 TQS från -05, borde du kunna lösa den för 150' Känns inte som att något av alternativen hittills i tråden kommer i närheten av att leverera samma kombination av modern prestanda/komfort (om man behöver lite lastutrymme).
Möjligen en äldre s4, eller e39 m5, utan nybilsdoft... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
|
Jag har inte Sportquattron utan vanliga 200hk det är en 07:a med 4000mil på mätaren det som skiljer mot sportquattron är 20hk, skinn, 17"are och lite annat lull lull. kollade på en 05.a med 14000mil på mätaren och den ville dom ha 115 000kr för och det var skinn och rätt utrustning på, 2,0 med rött T (220hk?).
Den förvann snabbt. men det kommer nog massa tjänstebilar som är 3år där lesingen går ut så man borde kunna hitta en bil med rätt utrustning om man tar sig tid. _________________ Christian Eriksson |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Den optimala familjeracern?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 11448 besök totalt |
