Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Den optimala familjeracern?
<<   1, 2, 3, 4   >>
11448 besök totalt
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

Peak64 skrev:

OM du är inne på en Ford ST så kan du lika gärna kolla in Mazda3 MPS på samma gång. Ganska lika bilar men Mazda har allt du behöver redan orginal...en -07 får du för 150 papp...
Jag gillar min...har precis fraktat runt familjen i Europa utan några problem...lastar visserligen inte lika mycket som en st220 men är roligare att fickparkera...drar lite soppa (0,8) på motorväg... (5,0 på bana), man sitter skönt och den har hyfsad komfort...samt att den kortar ner en långtradare till en fiat när man låter turbon jobba :-) och jag har bara bytt däck efter jag släpade mig runt Mantorp på 1.35...

Niclas Swahn

Är det diffbroms orginal på Mazda3 MPS?

Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

[/quote]

Det finns billigare garage, även inom tullarna. Att köra bana med bruksbil är inte direkt billigt det heller... Jag gjorde det med en calibra turbo nåt år när jag började åka bana. Den låg på mellan 5 och 7000 kr/månaden exlusive värdeminskning och bensin. Då fick jag mecka på gatan eller i GDS hallen på ok. [/quote]

Det är inget alternativ i dagsläget, och skulle jag hyra garage med meck möjlighet så skulle det vara för en ren banbil för långlopp typ 5papp+ eller MSLS.

Malmö
Här sen Aug 2008

Re:

Martini Racing skrev:
Peak64 skrev:

OM du är inne på en Ford ST så kan du lika gärna kolla in Mazda3 MPS på samma gång. Ganska lika bilar men Mazda har allt du behöver redan orginal...en -07 får du för 150 papp...
Jag gillar min...har precis fraktat runt familjen i Europa utan några problem...lastar visserligen inte lika mycket som en st220 men är roligare att fickparkera...drar lite soppa (0,8) på motorväg... (5,0 på bana), man sitter skönt och den har hyfsad komfort...samt att den kortar ner en långtradare till en fiat när man låter turbon jobba :-) och jag har bara bytt däck efter jag släpade mig runt Mantorp på 1.35...

Niclas Swahn

Ja enl Mazda så är det det...Problemet är bara att när man stänger av antispinn så deaktiverar man även diffbromsen så visst finns det bättre alternativ = Focus RS

Här sen Jun 2009

Re:

Peak64 skrev:
Martini Racing skrev:
Peak64 skrev:

Niclas Swahn

Ja enl Mazda så är det det...Problemet är bara att när man stänger av antispinn så deaktiverar man även diffbromsen så visst finns det bättre alternativ = Focus RS

Låter lite meningslöst? :P

Malmö
Här sen Aug 2008

Re:

AxelT skrev:
Peak64 skrev:
Martini Racing skrev:
Peak64 skrev:

Niclas Swahn

Låter lite meningslöst? :P

Håller med om att det är en konstig konstruktion...det hela styrs elektriskt så jag hoppas på en lösning när jag mappar om bilen nästa vecka...

Riktiga däck underlättar, och som tur är så spinner bägge däcken om man gasar för mycket i utgångarna...Men som sagt en familjeräser kan den bli, liksom många andra spännande förslag i den här tråden.

Niclas

Här sen Dec 2002

Re:

malfunkshun skrev:
Japp, B5 med 2.7L bi-turbo tillverkades mellan 1997-2001.

Näe. Någon 97a Biturbo lär du inte hitta. Första modellåret är 98 men det är ju teoretiskt möjligt att en 98 är tillverkad 97 (men är av modellår 98). 2001 är dock rätt för slutdatum för dessa bilar. Facelift skedde mitt under 99 och dessa brukar man kalla för 99B. 99B till 01 ser likadana ut. 98-99a är också lika. Skillnaderna mellan dessa är marginella och det är viktigare att hitta "rätt" ex snarare än rätt årsmodell. Jag skulle nog leta upp en 00-01 som inte är sönderpimpad. Eftersom desssa bilar nu ligger rätt lågt i pris (nypris för 10 år sedan var 670kSEK för mitt ex, tur man köpte den som tredje man!) är det många som byter moppen mot dessa och det sätter ju helt klart sina spår.

Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

Matso skrev:
malfunkshun skrev:

Näe. Någon 97a Biturbo lär du inte hitta. Första modellåret är 98 men det är ju teoretiskt möjligt att en 98 är tillverkad 97 (men är av modellår 98). 2001 är dock rätt för slutdatum för dessa bilar. Facelift skedde mitt under 99 och dessa brukar man kalla för 99B. 99B till 01 ser likadana ut. 98-99a är också lika. Skillnaderna mellan dessa är marginella och det är viktigare att hitta "rätt" ex snarare än rätt årsmodell. Jag skulle nog leta upp en 00-01 som inte är sönderpimpad. Eftersom desssa bilar nu ligger rätt lågt i pris (nypris för 10 år sedan var 670kSEK för mitt ex, tur man köpte den som tredje man!) är det många som byter moppen mot dessa och det sätter ju helt klart sina spår.

och någon B6 med 2,7 bi-turbo fanns väl inte? S4 an kom med 4.2 L V8 i B6an 2003 om jag fattat allt rätt?

Stockholm
Här sen Sep 2008

om vi talar om lite mindre bilar kanske BMW 130 kan vara intressant. Golf R32 börjar också komma ned i pris. Är i samma sits som dig Martini.

Här sen Jun 2009

Re:

Mr C skrev:
om vi talar om lite mindre bilar kanske BMW 130 kan vara intressant. Golf R32 börjar också komma ned i pris. Är i samma sits som dig Martini.

Baserat på vad han tidigare sagt är en 130 för liten. :P

Stockholm
Här sen Sep 2008

Jo men...Sista sidan handlade ju om Mazda 3 och Focus.

Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

AxelT skrev:
Mr C skrev:

Jag har nog inte varit så jätte konsekvent i mitt bil letande, men som jag tidigare skrev så har jag haft en Focus kombi i några månader och den skulle funka utrymmes mässigt faktiskt bättre utrymmen bak än i A4an, jag måste ta reda på hur mycket mindre halvkombin är då kombin inte finns med några roliga motor alternativ.

BMW 130 gillar jag men jag har aldrig kört någon, tror att den är för liten och för dyr? men det enda är att ta med familjen och prova så får jag se hur mycket dom klagar.

Samma sak gäller Golf V:an och Mazda 3 tror rent spontant att dom är för små, men det enda raka är ju att provköra och se om det skulle gå.

Här sen Jun 2009

Re:

Martini Racing skrev:
AxelT skrev:
Mr C skrev:

Jag har nog inte varit så jätte konsekvent i mitt bil letande, men som jag tidigare skrev så har jag haft en Focus kombi i några månader och den skulle funka utrymmes mässigt faktiskt bättre utrymmen bak än i A4an, jag måste ta reda på hur mycket mindre halvkombin är då kombin inte finns med några roliga motor alternativ.

BMW 130 gillar jag men jag har aldrig kört någon, tror att den är för liten och för dyr? men det enda är att ta med familjen och prova så får jag se hur mycket dom klagar.

Samma sak gäller Golf V:an och Mazda 3 tror rent spontant att dom är för små, men det enda raka är ju att provköra och se om det skulle gå.

Det jag hört om BMW 1-serie är att baksätet är nonexistent, iaf. Är inte Mazda 3 och Focus lite rymligare?

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Re:

Mr C skrev:
Försök undvika de tyngre bilarna.

Jag var i samma sits som du och testade allt, ja allt.
Tyvärr upplevs M3, 330, S4 och andra som astunga. Klumpiga.

Det blev RX-8, vara kalasnöjd i tre år innan sladdisen kom = för liten. den har 4 bra säten och rappt chassi.
Alternativet vore Subba/EVo men där är körkänslan annorlunda på gott/ont. Allt annat som framkrafs a la GTI är ju otänkbart!
Tips: de äldre Subba/EVo är lättare än nyare
Men även om de nyare väger en del så upplavs de ändå rappare att kasta omkring i kurvorna än m3, 330 etc.

Men M3 kan man ju köpa ENBART för motorn

Här sen Dec 2002

Re:

Martini Racing skrev:
Matso skrev:
malfunkshun skrev:

och någon B6 med 2,7 bi-turbo fanns väl inte? S4 an kom med 4.2 L V8 i B6an 2003 om jag fattat allt rätt?

Helt rätt, B5 har biturbon och sedan blev det sugis. Har du kört en nyare Audi så kan det ju B5an upplevas lite "gammal". Väl ihopskruvad men lite oldtime. Behöver inte vara fel men kanske enklare att leva med om man kommer från någon annan bil och inte en Audi...

Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

Martini Racing skrev:

Golfen är förvånansvärt rymlig invändigt, både på förarplats och i baksäte. Dock håller ju inte
bagageutrymmet kombiklass. Octavia är ju annars ett bra alternativ om man kan tänka sig en sådan.

Själv köpte jag en 320d touring, kanhända lite dyrare, lite mindre rejsig än vad du söker.
Men ack så trevlig när det svänger ( och när det ska tankas )

MS//

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

Marcus S skrev:

Golfen är förvånansvärt rymlig invändigt, både på förarplats och i baksäte. Dock håller ju inte
bagageutrymmet kombiklass. Octavia är ju annars ett bra alternativ om man kan tänka sig en sådan.

Själv köpte jag en 320d touring, kanhända lite dyrare, lite mindre rejsig än vad du söker.
Men ack så trevlig när det svänger ( och när det ska tankas )

MS//

Golfen har jag inte kollat på, nu är ju barnen så stora så man slipper vagn så kombi kraven kanske kan om värderas.

oktavian har jag bra koll på, mycket bil för pengarna, finns ju med kombi också.

Jag kör för lite för för att diesel ska var ekonomiskt försvarbart.

Alingsås
Här sen Okt 2006

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55570
verkar kunna åka riktigt fort med familjebilar...

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005

Jag känner att jag måste ge tillbaka ett bra tips på en perfekt familjeräserbil när jag själv fick det genom den här tråden.
Åkte till Riga i fredags och köpte Evo VIII:an som disskuterades på sidan 1.
Ett riktigt klipp hoppas jag om inga överraskningar dyker upp av allvarligare sort.

Så nu är det trångt i garaget och plånkan är tom så här är mitt tips på en väldigt kompetent vardags/banåkarbil.

Ett väldigt underskattat märke och en vädigt trevlig och överraskande snabb modell.

Familjeräserbil

Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Kul att det var någon här på rejsa som köpte den, jag var själv sugen men mitt eventuella bil byte kommer inte förens till hösten, kanske blir det så att jag behåller min Audi.

Göteborg
Här sen Jun 2005

Vad är det för årsmodell på din nuvarande sportquattro och hur långt har den gått? Hittar du en B7 TQS från -05, borde du kunna lösa den för 150' Känns inte som att något av alternativen hittills i tråden kommer i närheten av att leverera samma kombination av modern prestanda/komfort (om man behöver lite lastutrymme).

Möjligen en äldre s4, eller e39 m5, utan nybilsdoft...

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Jag har inte Sportquattron utan vanliga 200hk det är en 07:a med 4000mil på mätaren det som skiljer mot sportquattron är 20hk, skinn, 17"are och lite annat lull lull. kollade på en 05.a med 14000mil på mätaren och den ville dom ha 115 000kr för och det var skinn och rätt utrustning på, 2,0 med rött T (220hk?).
Den förvann snabbt. men det kommer nog massa tjänstebilar som är 3år där lesingen går ut så man borde kunna hitta en bil med rätt utrustning om man tar sig tid.

Den optimala familjeracern?
<<   1, 2, 3, 4   >>
11448 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande