| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Dubbla budskap eller har jag missuppfattat något
|
2827 besök totalt |
|
Hej på er alla jag var med på förarmötet på fredagen inför deltävling 5 & 6 i Anderstorp den 4/7. I en halvtimma predikades det över hur viktigt det var att gul flagg respekterades och att säkerheten alltid skulle komma i första hand. Vidare så sas det att Bmw cupen var en trivselaktivitet med trevligt umgänge och att åkningen bara var "grädde på moset". Detta låter i mina öron seriöst och förnuftigt. Appråpå förnuft så fick man inte glömma detta i depån då man skulle ut och göra sitt på banan. Men tyvärr så glömde tävlingsledningen sitt förnuft i denna lokal efter mötet. Detta grundar jag på att den bil som ignorerade gul flag och körde om 2 andra bilar under just själva gulflaggen fick bara en varning. Detta kan i och för sig vara rätt påföljd. Men att Team Wärnbring, vars bakving stack upp 15-20 mm för högt blev diskvaliserade, finner jag mycket ologiskt. Detta ger ett tydligt budskap i att säkerheten är mindre viktig, dessto viktigare är det istället att bilens vinge inte är en halv tum för hög! Detta faktum tror jag inte påverkade tävlingsresultatet på minsta sätt. Eller ligger det andra orsaker bakom beslutet? Detta beslut av tävlingsledningen skedde dock på Lördag eftermiddag och solen kanske hade varit extra varm just där dom satt. Om fallet nu var så är det inget försvar för deras beslut, utan kanske endast ger oss en insikt i att de också är människor som inte alltid tänker klart. Jag kräver att tävlingsledningen river upp deras beslut och ber Team Wärnbring om ursäkt för deras lite förhastade beslut. Man skulle ju ha trevligt och umgås på tävlingarna, var ju grund idén, Att vingen nu var för hög skulle enligt min mening bara ha noterats i vagnsboken och åtgärdats till nästa tävling. Ett straff skall alltid vara i relation med brottet för att verka på rätt sätt. Jag inbjuder tävlingsledningen att besvara detta inlägg så de kan försöka förklara deras, för mig helt orealistiska beslut. Vidare är det intressant att höra andras åsikter i detta fall. Tack för ordet / Mikael Zagerholm _________________ Mikael Zagerholm |
|
Hej Mikael,
Du bad om andras åsikter och här är min. Håller med dig fullt att om en omkörning görs på gulflagg så KAN inte detta bara bli en varning. Skal vara diskning, tidstillägg eller en stop and go. Känner inte till den specifika situationer men det spelar inte så stor roll. Wärnbrings vinge däremot är inte så mycket att diskutera. är den för hög så är den för hög. man kunde ju tidigare informerat Hans och Johan om detta så det inte hade behövt bli så drastiskt som det blev nu. I alla serier som jag kört har man samma problem, "alla" vet att "alla" har någontin som kanske inte är 100% enligt reglementet. det behöver inte vara medvetet "fusk" utan bara olika regeltolkningar. Detta kan man bara få bukt med med mera kontroller och den kapaciteten kanske inte finns inom klubbracingen. tråkigt för Wärnbring denna gång, bara att sänka vingen och komma till Knutan med "monstret" _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
|
Fler personliga åsikter.
Lägger mig i diskutionen om Wärnbrings vinge (fast jag egentligen inte skulle )
Far Wärnbring kontaktade mig inför säsongen -08, då jag i egenskap av medlem av reglementes- gruppen kanske kunnde ge några råd, då deras bil inte då var annpassad för Bmw cup. Bla annat kom deras vinge på tal, då den de hade då inte var tillåten, rådet de fick då var att studera vårat reglemente nogrant och bygga därefter. Att de då inte gjorde helt rätt är olyckligt eller slarvigt (välj själv) men varför har vi regler om dom inte följs. Man tycker kanske att det skulle ha kontrollerats tidigare, men Bmw cup bygger ju på ömsesidigt förtroende då vi bygger våra bilar och emot våra konkurenter. Bmwsc har ej heller den stab av funtionärer / förtroende valda så att det räcker till att kontrollera allt alltjämnt. En personlig önskan till Team Wärnbring är att svälja detta och komma igen, då ni är en frisk fläkt och dessutom "jäkligt" trevliga människor, ni kommer att åka "skjortan" av oss andra även om ni sänker vingen Rolf Stålheim (ej längre medl av reglementes gruppen) _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
|
Hej Mikael Z,
Jag vet inte om du är förare, mekaniker eller nyfiken åskådare, men det kvittar i och för sig för alla får ju ha synpunkter oavsett om man är medlem i klubben eller ej. Min personliga åsikt är dock att diskutera "incidenter" på ett forum som rejsa inte är så passande för det ges nästan aldrig båda sidor om myntet med allt vad detta innebär. Ansvariga för arrangemanget är klubben, BMW Sport Club så kritiserar eller ifrågasätter man arrangemanget eller ingående delar i det så kritiserar eller ifrågasätter man klubben och dess styrelse. När det gäller omkörningen på gul flagg så upptäcktes den *inte* av funktionärerna och rapporterades därför inte till tävlingsledningen, hade den gjort det så hade det självklart blivit en tävlingsbestraffning utdelad direkt under tävlingen precis som det gjordes på Kinnekulle. Istället uppdagades detta i depån efter tävlingen då de inblandade förarna hade ett samtal med varandra om situationen där de även informerade tävlingsledaren. Hade någon av förarna lämnat in en protest för denna gulflaggsomkörning hade tävlingsledaren kunnat utdöma tidstillägg eller annan lämplig påföljd enlig våra tävlingsregler. Nu gjordes inte det och det enda en tävlingsledare kan gör i detta fall är att utdela ett gult kort. om en tävlingsledare skulle kunna utdela tävlingsbestraffningar bara på indicier från förarna eller någon i depån borde var och en förstå att det skulle bli en ohållbar situation. Allt detta är klart och tydligt reglerat i tävlingsreglerna både från SBF och oss själva men det förutsätter ju förståss att man har läst dem och förstår texten vilket som sagt inte alla har. När det gäller Wärnbrings vinge så är de fullt medveta om vad som gäller. Det har också påtalats i telefonsamtal från reglementsgruppen *innan* tävlingen. Lägg därtill den infon som Rolf återger i hans svar till dig. Bestraffningen i detta fall var motiverat. Första gången får man ett påpekande/varning, men händer inget under lång tid så måste tävlingsledningen ingripa för annars blir det ohållbart. För att vi skall kunna ha kul tillsammans och åka klubbracing på så lika villkor det nu går så får inte reglementet bli en pappersprodukt eller något som "kan diskuteras på plats". För att få till en sådan fin och lyckad tävlingsserie som vi faktiskt har så krävs det lite extra av alla, arrangörer såväl som förare och team. Det bygger som Rolf sa på omsesidigt förtroende kryddat med lite tekniska kontroller, stark gemenskap, stor vilja att hjälpa varandra och slutligen att alla inblandade har läst och *förstått* både tävlingsreglerna och reglementet. Så för att slutligen komma tillbaks till din rubrik och ämne så hoppas jag att du missuppfattat allt och hälsar Wärnbring & Co att de fixar till det sista på vingen och kommer med glatt humör till årets största träff på Knutan och kör skiten av alla som vanligt
_________________ Patrik Skoog |
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2827 besök totalt |