Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -81 (Projekt ITB)
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
2 besök senaste veckan (73402 totalt)
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Re:

Magnus (swe) skrev:
Ser snyggt ut thumbs up
Vad för några spridare kommer du att använda?


Tack

Jag tänkte köra med orginal Suzuki, hittar inte exakta uppgifter om dessa men fått värde från 230cc/min till 270cc/min vid 3 bars tryck.

230cc/min - 3 bar - 80% skulle vara tillräckligt för 210hk
270cc/min - 3 bar - 80% skulle vara tillräckligt för 245hk

om de bara är 230cc kan man köra 85% samt höja trycket 0,5 bar och landa på 245hk

Hoppas det räcker!

_________________
Anders Olsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



om du räknar på att hojen hade 141 hk / 4 = 35.25 hk/cylinder, så skulle det ge 211.5 hk på 6 cylindrar. Så spridarna är kanske lite i klenaste laget. Å andra sidan är de "gratis" och om man driver de på lite högre tryck och i batch-mode, så kanske de funkar i alla fall.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Re:

safe skrev:
om du räknar på att hojen hade 141 hk / 4 = 35.25 hk/cylinder, så skulle det ge 211.5 hk på 6 cylindrar. Så spridarna är kanske lite i klenaste laget. Å andra sidan är de "gratis" och om man driver de på lite högre tryck och i batch-mode, så kanske de funkar i alla fall.


Ja det känns som de kan vara på gränsen. Hade kanske varit enklare att uppgradera redan nu innan jag borrar fuel-railen. Fast då måste man hitta några som passar...

Hur menar du att batch-mode skulle kunna ge mer? (De står öppna hela tiden nästan?)
Tänkte köra semi-sekventiellt

_________________
Anders Olsson
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Idag var jag och hämtade bitarna jag ritat och fått laserskurna.

Flänsar till insuget, trigger-wheel (valde göra ett 36-1) samt basplattor till filterna:



Känns bra när passar, puh. Fuskade dock med en pappersutskrift innan



Nu behöver jag en vr sensor, tips på en billig, helst ny mottages

_________________
Anders Olsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



Re:

anol skrev:

Hur menar du att batch-mode skulle kunna ge mer? (De står öppna hela tiden nästan?)
Tänkte köra semi-sekventiellt


Kör du semi-sekvensiellt så öpnar du 2 spridare i taget 1-4, 3-6, 2-5. I batch öppnar du alla samtidigt, då har spridarna längre tid på sig att leverera bränsle.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Re:

safe skrev:
anol skrev:

Hur menar du att batch-mode skulle kunna ge mer? (De står öppna hela tiden nästan?)
Tänkte köra semi-sekventiellt


Kör du semi-sekvensiellt så öpnar du 2 spridare i taget 1-4, 3-6, 2-5. I batch öppnar du alla samtidigt, då har spridarna längre tid på sig att leverera bränsle.


Det bör väl bli samma sak, vid fullast kommer semi att vara öppna per cykel: ca 40% + 40% istället för 80% (batch). Eller tänker jag fel?

_________________
Anders Olsson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Re:

anol skrev:
safe skrev:
anol skrev:

Hur menar du att batch-mode skulle kunna ge mer? (De står öppna hela tiden nästan?)
Tänkte köra semi-sekventiellt


Kör du semi-sekvensiellt så öpnar du 2 spridare i taget 1-4, 3-6, 2-5. I batch öppnar du alla samtidigt, då har spridarna längre tid på sig att leverera bränsle.


Det bör väl bli samma sak, vid fullast kommer semi att vara öppna per cykel: ca 40% + 40% istället för 80% (batch). Eller tänker jag fel?

Koolt med modernt insug, trattar och filter thumbs up thumbs up
Liten fråga bara, hur planerar du att göra vid besiktningen?
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Re:

Patrik Ö skrev:
Koolt med modernt insug, trattar och filter thumbs up thumbs up
Liten fråga bara, hur planerar du att göra vid besiktningen?


Har alltid drömt om stående trattar, nu blir det lite klassisk look med modern teknik

Besiktning? Ja du, sist jag besiktigade ställde jag frågan till dem och han menade på att det inte skulle vara några problem (iaf i hans ögon). Blir till att kamuflera!

_________________
Anders Olsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5837



Re:

anol skrev:
Det bör väl bli samma sak, vid fullast kommer semi att vara öppna per cykel: ca 40% + 40% istället för 80% (batch). Eller tänker jag fel?

Du tänker rätt...men i praktiken så försvinner lite flöde i samband med öppning och stängning av spridaren.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



Re:

anol skrev:
Magnus (swe) skrev:
Ser snyggt ut thumbs up
Vad för några spridare kommer du att använda?


Tack

Jag tänkte köra med orginal Suzuki, hittar inte exakta uppgifter om dessa men fått värde från 230cc/min till 270cc/min vid 3 bars tryck.

230cc/min - 3 bar - 80% skulle vara tillräckligt för 210hk
270cc/min - 3 bar - 80% skulle vara tillräckligt för 245hk

om de bara är 230cc kan man köra 85% samt höja trycket 0,5 bar och landa på 245hk

Hoppas det räcker!


Jag använde mig av bmw 735i från -92
236cc/min - 2,5bar
258cc/min - 3,0bar

Bosch nr 0-280-150-201 tror jag
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



Re:

anol skrev:
safe skrev:
anol skrev:

Hur menar du att batch-mode skulle kunna ge mer? (De står öppna hela tiden nästan?)
Tänkte köra semi-sekventiellt


Kör du semi-sekvensiellt så öpnar du 2 spridare i taget 1-4, 3-6, 2-5. I batch öppnar du alla samtidigt, då har spridarna längre tid på sig att leverera bränsle.


Det bör väl bli samma sak, vid fullast kommer semi att vara öppna per cykel: ca 40% + 40% istället för 80% (batch). Eller tänker jag fel?


I semi öppnar du spridarna 2 ggr per cykel, i batch öppnar du spridarna 6 ggr per cykel.
Kan vara jag som inte tänker rätt också, eller inte förstår hur det fungerar i praktiken.
Ju "mer" sekvensiellt man kör spridarna desto lättare är det att kontrollera stora spridare i alla fall.

Mina spridare är på ca 440 cc, ganska stora alltså. Har tänkt att logga hur pass mycket de är öppna men har inte fått tummen ur än. Original för en 3.2a ligger spridarna på 240cc, tror jag, har sett olika siffror.

Jag byggde en liten rigg för att testa spridarna med en bränsleregulator, bränslepump och en provisorisk fuel rail. Sedan mätte jag hur mycket spridarna gav under 30 sekunder på olika tryck.
Jag kopplade då bara en fast 12 volt som höll spridaren öppen. Dock så ger spridarna mer bränsle när de pulsas för fullt än när de bara hålls öppna.

Jag använde vevaxelgivaren från 3.2an och flyttade bak den till triggerskivan, men det var ju mest för att jag hade en sådan givare.... De är annars onödigt dyra.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Re:

safe skrev:

I semi öppnar du spridarna 2 ggr per cykel, i batch öppnar du spridarna 6 ggr per cykel.
Kan vara jag som inte tänker rätt också, eller inte förstår hur det fungerar i praktiken.
Ju "mer" sekvensiellt man kör spridarna desto lättare är det att kontrollera stora spridare i alla fall.

Mina spridare är på ca 440 cc, ganska stora alltså. Har tänkt att logga hur pass mycket de är öppna men har inte fått tummen ur än. Original för en 3.2a ligger spridarna på 240cc, tror jag, har sett olika siffror.

Jag byggde en liten rigg för att testa spridarna med en bränsleregulator, bränslepump och en provisorisk fuel rail. Sedan mätte jag hur mycket spridarna gav under 30 sekunder på olika tryck.
Jag kopplade då bara en fast 12 volt som höll spridaren öppen. Dock så ger spridarna mer bränsle när de pulsas för fullt än när de bara hålls öppna.

Jag använde vevaxelgivaren från 3.2an och flyttade bak den till triggerskivan, men det var ju mest för att jag hade en sådan givare.... De är annars onödigt dyra.


Det verkar som GSXR 1000 har samma spridare, då blir det 160/4*6=240hk. Om man skall tro på andra forum (hondatech) så säger de att de här ger en väldigt bra sprutbild.
Jag börjar med orginal Suzuki. Jag gillar ditt test för övrigt. Tror odck inte jag orkar rigga ett sådant.

Hur mappar man ditt Emerald, VE tabell? På Haltechen ställer man spridartider.

Skall kika på skroten efter VR -givare. BMW eller Ford tror jag.

_________________
Anders Olsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



Re:

anol skrev:
Det verkar som GSXR 1000 har samma spridare, då blir det 160/4*6=240hk. Om man skall tro på andra forum (hondatech) så säger de att de här ger en väldigt bra sprutbild.
Jag börjar med orginal Suzuki. Jag gillar ditt test för övrigt. Tror odck inte jag orkar rigga ett sådant.

Hur mappar man ditt Emerald, VE tabell? På Haltechen ställer man spridartider.


Det kan vara vettigt att skicka iväg spridarna (alla 8) och få de uppmätta, man vill att de ger lika mycket soppa, någon spridare kan vara lite sämre. Borde inte kosta många hundra lappar.

Emerald använder spridartider, det gör väl alla riktiga sprut.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Re:

safe skrev:
anol skrev:
Det verkar som GSXR 1000 har samma spridare, då blir det 160/4*6=240hk. Om man skall tro på andra forum (hondatech) så säger de att de här ger en väldigt bra sprutbild.
Jag börjar med orginal Suzuki. Jag gillar ditt test för övrigt. Tror odck inte jag orkar rigga ett sådant.

Hur mappar man ditt Emerald, VE tabell? På Haltechen ställer man spridartider.


Det kan vara vettigt att skicka iväg spridarna (alla 8) och få de uppmätta, man vill att de ger lika mycket soppa, någon spridare kan vara lite sämre. Borde inte kosta många hundra lappar.

Emerald använder spridartider, det gör väl alla riktiga sprut.


Jag tänkte på:

safe skrev:

Mina spridare är på ca 440 cc, ganska stora alltså. Har tänkt att logga hur pass mycket de är öppna men har inte fått tummen ur än.



Då har du väl spridartiderna i mappen?

_________________
Anders Olsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



Jo, ca 5.5 ms som mest i grundmappen vid 7000 varv, men sen tillkommer korrigerings mapparna.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Semester i kombination med dåligt väder har gett lite resultat på bilfronten

Fick hjälp med insugningsrören så de är nu svetsade. Blir fint, tig-svets i komination med rostfritt, konar från 42 till 39mm, polerade av dem lite lätt:



Basplattan ihopsvetsad med trattarna, dessa är gjorda i vanlig stålplåt, tacksam för förslag på ytbehandling:



Trottellänkage fixat mha vinkeljärn 20x20. Fuelrail och adaptrar borrade.
Längden skall nog kortas lite beroende på vilka kopplingar till bränslet det bli:



Nu när bitarna börjar falla på plats var jag tvungen att provmontera, obs delarn är inte ihopskruvade helt:



Med filter:



Nu återstår bränsleledningar, vågar inte använda slangklämmor. Frågan är vad jag skall ha för kopplingar:
Blir ett besök hos hydroscand tror jag.


_________________
Anders Olsson
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 729



Re:

anol skrev:
safe skrev:

I semi öppnar du spridarna 2 ggr per cykel, i batch öppnar du spridarna 6 ggr per cykel.
Kan vara jag som inte tänker rätt också, eller inte förstår hur det fungerar i praktiken.
Ju "mer" sekvensiellt man kör spridarna desto lättare är det att kontrollera stora spridare i alla fall.

Mina spridare är på ca 440 cc, ganska stora alltså. Har tänkt att logga hur pass mycket de är öppna men har inte fått tummen ur än. Original för en 3.2a ligger spridarna på 240cc, tror jag, har sett olika siffror.

Jag byggde en liten rigg för att testa spridarna med en bränsleregulator, bränslepump och en provisorisk fuel rail. Sedan mätte jag hur mycket spridarna gav under 30 sekunder på olika tryck.
Jag kopplade då bara en fast 12 volt som höll spridaren öppen. Dock så ger spridarna mer bränsle när de pulsas för fullt än när de bara hålls öppna.

Jag använde vevaxelgivaren från 3.2an och flyttade bak den till triggerskivan, men det var ju mest för att jag hade en sådan givare.... De är annars onödigt dyra.


Det verkar som GSXR 1000 har samma spridare, då blir det 160/4*6=240hk. Om man skall tro på andra forum (hondatech) så säger de att de här ger en väldigt bra sprutbild.
Jag börjar med orginal Suzuki. Jag gillar ditt test för övrigt. Tror odck inte jag orkar rigga ett sådant.

Hur mappar man ditt Emerald, VE tabell? På Haltechen ställer man spridartider.

Skall kika på skroten efter VR -givare. BMW eller Ford tror jag.



Det sitter exakt samma spjäll på alla gsxr from 750 00-03 ända upp till 1300 hayabusa. Även spridare är samma så de klarar garanterat mer än 200hk/6cyl. Ska själv köra med dessa spjäll fast ngt höjt bränsletryck pga bara 4 cyl. Därför väldigt intressant att se hur du bygger thumbs up
Sätter du bara slang med slangklämmor mellan spjäll och insugsrören mot toppen eller hur fäster du ihop dem?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



Re:

anol skrev:

Jag tänkte på:

safe skrev:

Mina spridare är på ca 440 cc, ganska stora alltså. Har tänkt att logga hur pass mycket de är öppna men har inte fått tummen ur än.



Då har du väl spridartiderna i mappen?



Kollade igår, jag har som mest en "injection duration" på ca 55%, när bilen är varm.
Skulle motorn vara kall skulle den nog gå upp till 70-80%, men det är ju rent hypotetiskt, man tok-kör ju inte motorn med kall olja i alla fall.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Re:

Jakob Hultkvist skrev:


Det sitter exakt samma spjäll på alla gsxr from 750 00-03 ända upp till 1300 hayabusa. Även spridare är samma så de klarar garanterat mer än 200hk/6cyl. Ska själv köra med dessa spjäll fast ngt höjt bränsletryck pga bara 4 cyl. Därför väldigt intressant att se hur du bygger thumbs up
Sätter du bara slang med slangklämmor mellan spjäll och insugsrören mot toppen eller hur fäster du ihop dem?


Jag har också läst det men inte riktigt fått det bekräftat innan men det låter bra, för nu är fuelrailen anpassad!

Mellan spjällhus och insugningsrör tänkte jag köra med silikonslang och slangklämmor. Men eftersom de är stående måste jag nog ha någon form av avlastning så inte hela vikten ligger och skaver på rören. Hittade dock ett specialgummi som suttit på en mercedes V8 med en svulst invändigt som skulle avlasta ytorna. Dock var de lite i kortaste laget men skall kolla vidare. Tar en bild på dem senare idag.

Skall bli skoj att se ditt spjällhus bygge, med den finishen du har på bilen så kommer det säkert att bli lika fint thumbs up

_________________
Anders Olsson
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Re:

safe skrev:
anol skrev:

Jag tänkte på:

safe skrev:

Mina spridare är på ca 440 cc, ganska stora alltså. Har tänkt att logga hur pass mycket de är öppna men har inte fått tummen ur än.



Då har du väl spridartiderna i mappen?



Kollade igår, jag har som mest en "injection duration" på ca 55%, när bilen är varm.
Skulle motorn vara kall skulle den nog gå upp till 70-80%, men det är ju rent hypotetiskt, man tok-kör ju inte motorn med kall olja i alla fall.


Hej Magnus,

Då har du marginal till uppdatering, vassare kammar kanske

Du kör med 48mm spjällhus om jag inte minns fel? Hur känns lågvarvs egenskaperna?

Jag såg i "din" tråd på pelican att du hade byggt en "gasvajerkonsoll". Använder du den setupen? Jag tänkte köra med en ny vajer från gaspedalen till ett spjällhus och sen med en ny vajer via returgasen till nästa spjällhus. Kan det funka?

För övrigt; Du skall inte ner till Köpingebro och köra slalom med PCS syd, nu på söndag, den 26? Hade varit skoj att se den live, och höra!

_________________
Anders Olsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



Re:

anol skrev:
safe skrev:
anol skrev:

Jag tänkte på:

safe skrev:

Mina spridare är på ca 440 cc, ganska stora alltså. Har tänkt att logga hur pass mycket de är öppna men har inte fått tummen ur än.



Då har du väl spridartiderna i mappen?



Kollade igår, jag har som mest en "injection duration" på ca 55%, när bilen är varm.
Skulle motorn vara kall skulle den nog gå upp till 70-80%, men det är ju rent hypotetiskt, man tok-kör ju inte motorn med kall olja i alla fall.


Hej Magnus,

Då har du marginal till uppdatering, vassare kammar kanske

Du kör med 48mm spjällhus om jag inte minns fel? Hur känns lågvarvs egenskaperna?

Jag såg i "din" tråd på pelican att du hade byggt en "gasvajerkonsoll". Använder du den setupen? Jag tänkte köra med en ny vajer från gaspedalen till ett spjällhus och sen med en ny vajer via returgasen till nästa spjällhus. Kan det funka?

För övrigt; Du skall inte ner till Köpingebro och köra slalom med PCS syd, nu på söndag, den 26? Hade varit skoj att se den live, och höra!


Jodå, gott om marginal!
Har funderat på vassare kammar, men mitt problem är jag redan har maxeffekten vid 7000 varv och så långt är det inte säkert att varva en 3.2a. Ska jag över det behöver jag en ny vevaxel.

Så problemet med de stora spjällen är att maxeffekten kommer högt upp och att bränsleförbrukningen är lite hög för man får feta på lite på lägre varv (under 3500).
Annars går den bra från 2000 varv och uppåt. Momentkurvan håller sig över 300nm från 2000 till 6000 varv och är väldigt flat med ett maxvrid på 325nm.

Japp, jag har en gasvajer till varje sida och sedan är spjällen på respektive sida kopplade med varsin arm och en justerskruv. Jag skulle inte rekomendera vajrar mellan alla spjällhus för vajrar är meckiga att synka ihop.

Nej, ska inte köra slalom med syd. Kommer inget i vägen så ska jag dock ned till Knutstorp den 27e september med PCS.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -81 (Projekt ITB)
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
2 besök senaste veckan (73402 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande