Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vänsterbromsning... Vad tror vi om det?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (16886 totalt)

Vänsterbromsar du på bana eller i slalom?
Nej, skulle aldrig falla mig in.
4%
 4%  [ 3 ]
Har provat men får inte till det...
39%
 39%  [ 27 ]
Har provat, tycker det är ok men det tillför inget.
13%
 13%  [ 9 ]
Japp. Praktiserar vänsterbromsning med framgång på bana eller i slalom.
40%
 40%  [ 28 ]
Vadå? Jag har bara två fötter...
2%
 2%  [ 2 ]
Vadå? Jag åker SAAB med frihjul...
0%
 0%  [ 0 ]
Totalt antal röster : 69

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Visst skulle fartjustering med vänsterbroms vara fördelaktigt på en del ställen, men jag är för feg för att träna upp det. Några ställen jag genast kan tänka mig att det borde passa (för min hastighet/greppnivå):
* Inför krönet på Knutan, jag tror inte att fullt spett hela vägen går fortast (om ens alls)
* Vänstern upp mot Mohlins på Kullen, Jag har inte hittat nåt spår som tål fullfart (och på tvären över Mohlins är inte så trevligt, inte ens nu med mer plats)
* Inför stora depåsvängen (ut på rakan) på Gelleråsen (jag har för mig att jag inte växlar ner där)
* Inför Högfartarn på Falkenberg (det går iofs att ta fullt när det känns rätt, men inte alltid, beror ju på hur fort man kommer in)

Det blir ju alltid problem när det dessutom skall petas ner en pinne och man kör med koppling.
Det är ju en fördel om man kan hålla spjället helt öppet och bara bromsa ner farten med broms och styrning, motorn slipper ju "ta omtag". Tex inför Högfartarn på Falkenberg blir det oftast ett omtag med gasen (dvs ingen broms, men reducering till halvgas vid turn-in och sen påmatande för att ha fullgas vid apex).

Lite förbättrad bromskylning så kanske man ska ta och försöka lite till sommaren, men det gäller ju att inte ha trafik runtom innan man fått in känslan i vänsterfoten (som ju är van binärt arbete). Sen behöver bogseröglorna vara i gott trim (buren med för den delen) eftersom de kan behöva användas oftare...

Bromshantering för balans och turn-in sköter man ju med högern, nån stödgas behövs inte förrän flera tiondelar senare (men då har jag nog bara turn-in problem i Idioten på Knutan, överallt annars verkar nosen hitta in rätt bra mha ratten ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jag brukar ju hänga med halvhyggligt i t.ex. Lazzats slalom trots materialet (standard Clio). Detta fast jag tillämpar konventionell högerbromsning.
Just i slalom skulle det var kul att prova v-bromstekniken lite mer än jag gjort tidigare. Kanske kan man hitta några tiondelar.
Jag har nog aldrig diskuterat med de andra som åker slalom (utom med Johan "fuling" förståss) hur de gör. Vänster eller höger...
För läänge sedan innan ABS och ESP var påtänkt åkte jag under en period FWD. Då brukade jag roa mig med att på grus och snö v-bromsa för att få ut bakänden, men mest för att det var kul. Det var inga problem att vända "på stället" typ "handbromsvändning" med hjälp av vänsterbroms och vänster-höger-knick teknik. Fast att göra det med sån precision på asfalt så att man tjänar tid på det i slalom kräver nog massor av träning (och plats mellan konerna).

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Eftersom jag kör Nsu Ro80 med halvautomat och 2 pedaler får resp. fot sin uppgift. vänster = broms, höger = gas.
När vardagsråttan eller "racecaren" står för transporten blir högern gas ( för det mesta) och vänstern får sköta resten ( händer att man har 2 fötter på bromsen hehe). Som träning till vardags håller jag takten till musiken med vänstern (koppling, broms, fotstödet) så man tränar pedalläget när man kör. funkar bra.
Så nog v-bromsas det alltid.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag har begränsad erfarenhet av konbanekörning. Men vid den lilla körning mellan sådana jag ändå gjort så har jag tjänat på att VB.
För det första därför att man så ofta och så snabbt måste växla mellan gas och broms att bara den tidsvinsten att slippa flytta foten gör att det går snabbare (tror/upplever jag).
För det andra kan man genom att låta gas och broms överlappa varandra lite stabilisera bilen och minimera lastväxel.
För det tredje så borde det på FWD vara möjligt att dessutom VB:a ut rumpan och så så sätt komma runt snabbare. Kanske inte jsut i en slalomsektion men däremot vid vändningar eller rundningar.

Jag hoppas kunna deltaga i Lazzat under 2009 och se vad dessa teoretiska ideer är värda i praktiken.
Från här bakom tangentbordet ser det iaf väldigt lovande ut.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Jag provade en del att vänsterbromsa när jag tävlade (fyndbörsen cup & r5 junior), men kände aldrig att det skulle gå snabbare. Dock en bra metod att få in bilen till apex om man bromsat för sent eller så.

Jag försökte att trailbrake'a så att bilen pekade åt rätt håll när det var dags att gå på gas ut ur kurvan, och sen gasa precis så mkt att det inte spinner. Rätt gjort blev det ett jävla drag ur kurvorna.

Att vänsterbromsa ut ur en kurva verkar förkastligt, gör frambromsarna onödigt varma. Att lätta på gasen lagom mkt funkar lika bra.
(med en turbobil kan det dock behövas då laddtrycket försvinner vid gasupsläpp)

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
BTG skrev:
Jag hoppas kunna deltaga i Lazzat under 2009...

Ser fram emot det, det är nämligen skitkul! Då ska vi prova v-broms.
Då har vi massor med tid mellan rundorna att dissa övriga deltagare, expertkommentera och spåna om körteknik samt att analysera andras bortförklaringar. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Lars Falk skrev:
Då har vi massor med tid mellan rundorna att dissa övriga deltagare, expertkommentera och spåna om körteknik samt att analysera andras bortförklaringar. thumbs up


Härligt! Ingen är så snabb som en läktarchaffis! Möjligen undaget då en bar-chaffis framåt 23-tiden.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag uträttade ett längre ärende efter lunch och fick då tillfälle att VB:a jordfräspulkan i den snösörja som just nu finns i HQ och det fungerar ypperligt, både med och utan ESP/DSC eller vad det nu heter.
Den understyr ju iofs som en Finlandsfärja så skillnaden blir ju ganska stor men ändå. Styr bättre och sladdar mer med rumpan gör det.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
BTG skrev:
Jag uträttade ett längre ärende efter lunch och fick då tillfälle att VB:a jordfräspulkan i den snösörja som just nu finns i HQ och det fungerar ypperligt, både med och utan ESP/DSC eller vad det nu heter.
Den understyr ju iofs som en Finlandsfärja så skillnaden blir ju ganska stor men ändå. Styr bättre och sladdar mer med rumpan gör det.

Lite OT här med bruxbilar kanske... *sorry* Men det är ju i alla fall körteknik...

Även jag hade några ärenden runt stan under dagen och provade oxå att v-bromsa i salt-moddsoppan med min motsvarande jordfräspulka, men jag tycker då inte att det tillför nå't att tala om. Visst kan man med lite tur bråka ut rumpan lite ibland men det blir knyckigt och alla bokstavssystemen protesterar vilt. Precisionen uteblir. Jag kör garanterar effektivare "på grepp" utan v-broms.
Det skulle vara intressant att se på en isbana (utan mottrafikanter, stolpar och trottoarkanter) vilket som går fortast (för oss resp.)...?

Micke, jag undrar om våra grävlingar har olika programmerade system, eller om det bara är jag som inte har någon känsla för tekniken.

Dock, som jag skrev tidigare så finns någon slags "understyrningsvakt" inprogrammerad. Om man kvickt vrider till lite extra på ratten runt ett hörn (i låg fart) så bromsar bokstavssystemen ut rumpan i ett litet snyggt försiktigt ställ. Funkar finemang. Har du testat det?



_________________

Rice and shine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



nu har jag ju bara vinterkörning som jag provat vb:a i. Men på rfemman gjorde det väldigt mycket för beteendet, det blev direkt svans ut om man touchade på bromsen, men på clion märks knappt nånting. De va vinterslalom med PCS på tulinge för något år sedan i snön, de va väldigt lärorikt, synd att tullinge är stängt numera...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Tycker VB funkar bra på halt underlag, men tycker att man kan få de lastförskjutningar/balans man vill i bilen på andra sätt när man har mer grepp på bana, även med framhjulsdrivet. Bromsa under acceleration tycker jag också låter galet, eller snarare som en enkel antispinn (vet några hojförare som kör så med bakbromsen), för egen del modulerar jag det hellre med gasen.
Har iofs inte kört konbana, som kanske kräver lite annan teknik.

Iofs åker man utan flintepinne, så man skulle kunna VB hela tiden, men iaf än så länge inte känt att jag skulle förlora något på att bromsa med högern.. Får se vad loggarna säger i sommar, så slipper man ljuga i baren

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Inte för jag säger det är rätt, men såhär gör jag.
Försök räkna hur många gånger högerfoten bromsar, lite svårt att se men det går.
http://www.challenge.nu/filmer/040925.mpeg

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Min erfarenhet säger att bruxare är originalinställda med alldeles för fegt bromstryck bak. De med lastentil kan man ju lätt spänna åt lite extra och då får man mycket bättre effekt av vb. Tycker själv att det funkar klockrent för mig, då man vill få bilen att "svänga lite snabbare" ex. vid vägbyte eller skarp kurva.
Långa kurvor funkar bättre med plötsligt gassläpp kombinerat med knyck i ratten, sen är det bara att se till att gasa ifrån rumpan så den inte kommer före ut ur kurvan

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Personligen så vänsterbromsar jag aldrig, möjligtvis har jag missat något, men jag har aldrigt kännt att det har varit några problem att få fin balans i bilen med andra metoder. Det ska sägas att jag inte har kört bana med var sig ruskigt understyrda bilar eller med bilar med felhjulsdrift. Har inte heller provat på rally eller annan halkkörning med hastighet som mål

Frågan är varför ska man egentligen vänsterbromsa?

Alt 1: Skapa plötslig lastväxling för att flytta vikt till framhjulen för att kurera understyrning eller skapa övertyrning.
Svar: För bankörning med en bra inställd bil så borde detta vara mycket ovanligt. I en extrem hårnål eller i en mycket kuperad bana där backarna skapar konstiga lastväxlingar som måste kompensera så kanske det är motiverat. I 99% av alla kurvor håller man balansen med bromsen på väg till apex och med gasen på vägen ut. Det finns ingen anledning att dutta på bromsen på väg ut ur kurvan eller gasa på vägen in.

Alt 2: Med turbo tappar man trycker om man släpper gasen och det är segt att ladda upp igen.
Svar: Kan vara motiverat, stor nackdel med turbo.

I en styv bil (snabba lastväxlingar) med vettiga inställningar (neutral i de flesta fall) och bra respons i motorn ser jag ingen större nytta av att vänsterbromsa. Modererande på gasen eller möjligtvis ett snabbt gasuppsläpp ger allt som behövs i de de flesta fall.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag använder inte vänsterbroms (full gas och broms) normalt men som borg skriver på ett ställe hitils i sverige har jag gjort det. Bilen skall normalt ballancera ändå. Men i vissa extrema lägen då tex. bilen inte går att få fungera i alla kurvorna på banan så kan det vara befogat. Lika så bromsar jag i bland med vänsterfoten för att det tar så lång tid att flytta foten från gas till broms.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lite om FWD körteknik. Bl.a. v-broms...
Från Drivers Republic.

http://www.drivers-republic.com/flash/flv_tv.swf?flvSource=app43iizoxu . . . .

_________________

Rice and shine
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Lars Falk skrev:
Lite om FWD körteknik. Bl.a. v-broms...
Från Drivers Republic.

http://www.drivers-republic.com/flash/flv_tv.swf?flvSource=app43iizoxu . . . .


En mycket bra video måste jag säga. Den torra snubben som kör bilen förklarar allt han gör ur ett bil-balans perspektiv.
Har har ett bra tips för RWD också, att kurera power-understeer med lite vänsterbroms.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Den torra snubben är f.ö den inte helt okände rallyprofilen Martin Rowe. www.martinrowe.com
Bisittaren är Chris Harris f.d. Autocar editor. Har bl.a. kört VLN.



_________________

Rice and shine
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202



Läste en artikel om vänsterfotsbroms och F1 och för 5-6 år sedan och då var det bara Rubens B i Ferrari som INTE körde vänsterbroms. Han hade samma vartider oavsett men sparade bränsle med höger...resten körde alla vänsterbroms. Vänsterbroms fungerar även ut ur en kurva som en diff om ett hjul spinner, ett Volvo orginal Cup knep där de inte får ha diff. Det tar dock tid att öva upp den rätta känslan i vänsterfoten ett par månader i vardags trafik skulle jag tro. Jag växte upp med SAAB och då blev det naturligt att vänsterbromsa om man skulle få lite kul

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



F1 grabbarna andvänder inte koppling utan gör de vanliga inbromsningarna med vänsterfoten. Däremot tvivlar jag starkt på att de gasar fullt och vänsterbromsar för balansens skull.
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Här går de igenom allt man kan tänkas använda det till (på bana iaf): http://www.youtube.com/watch?v=XVDfDTp0Y7g

De täcker både FWD och RWD...

Han må låta som han är drogad men han är inte halvkass på att köra

_________________
David Lundin
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vänsterbromsning... Vad tror vi om det?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (16886 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande