Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900S 90'
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (51141 totalt)
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8179



Re:

beepbeep skrev:
En liten fråga till:

Vad jag har förstått lossar man tripode på bägge sidor, kopplar bort kablaget och vatten/luft och lyfter upp motorn? Sen byter man låda med motorn ur och hivar tillbaka motorn?

Kopplingen ska spärras med en vajer samt nya lådan måste ha T16 tripoder annars får man flytta över medbringare?

Hur är det med primärdrev? Följer dom med nya lådan? Ska man tömma låda/motor på olja innan man lyfter ur? Jag antar att man måste köpa ny trågpackning också?

om någon råkar ha länk till någorlunda detaljerad körshema för växellådsbyte är jag väldigt tacksam!


om jag inte gör detta måste jag köpa en BMW 318is igen och det ids jag inte...det kommer att bli dödstråkigt att sladda runt på halva effekten Dessutom är det roligare att köra om en Porsche Boxter S med en rostig SAAB 900 än att inte göra det med en is


Mvh,
Goran


Kolla in på http://popeye.rty.nu/mektips.htm så hittar du den mesta infon du behöver.
Lådan byter du på en förmiddag om du inte har vanan inne

Jag brukar låsa kopplingen/lamellen med en bit bromsrör...
Tömmer ej lådan på olja men väl motorn. Ny trågpackning kan vara bra att ha.

Det klurigaste tycker jag är att få bort den lilla sprinten till växellådslänkaget

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Det verkar som att jag kan få tag på en sugis-växellåda från en 900i -89.
"800Nm" här på forumet råkar ha en som jag kan få... denna forum och människor bakom är fantastiska!

Allt är kanske inte helt forlorat... hoppas hoppas.

I och med att den är sugis kommer jag troligtvis behöva flytta över medbringare från min gamla låda samt leva med tätare utväxling. Lägre utväxling behöver inte vara till nackdel då GR rakan är ganska kort.

P.S.
Totalkostnaden för bilinköp, underhåll och alla reservdelar under tre år jag har ägt den ligger fortfarande under 10000:- Jag tycker att bettan förtjänar några (ban)varv till...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8179



Re:

beepbeep skrev:
Det verkar som att jag kan få tag på en sugis-växellåda från en 900i -89.
"800Nm" här på forumet råkar ha en som jag kan få... denna forum och människor bakom är fantastiska!

Allt är kanske inte helt forlorat... hoppas hoppas.

I och med att den är sugis kommer jag troligtvis behöva flytta över medbringare från min gamla låda samt leva med tätare utväxling. Lägre utväxling behöver inte vara till nackdel då GR rakan är ganska kort.
Utväxlingen ändrar du genom att du plockar över primärdrevet och kedjorna från din gamla låda (om det nu är helt?). Går enkelt och fort när lådan ändå är ur. Lycka till med lådbytet.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
TobiasE
Skänninge
Här sen Feb 2008
Inlägg: 24



Re:

Edit: [dubbel info]

_________________
Tobias Elfström
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Som sagt, nu har jag fått tag på en 5-petad växellåda med 6:ans primär tack vare Mattias här på forumet!



Enligt info på http://www.900aero.com kommer denna låda från 1989 900i och har följande utväxling:

1988 * 900c, i, i16, S16, T8,i cat * GM45610 * 9:33 * 3.67 * 13.94 * 7.88 * 5.28 * 3.80 * 3.07 * 15.33

Den som borde sitta i bilen nu enligt samma lista är:

1990 * 900 T16 cat * GM55704 * 9:35 * 3.89 * 13.84 * 8.05 * 5.27 * 3.81 * 3.04 * 15.22

Första siffran efter "GM" är "gearbox fitting". Tror ni att det skiljer något då första siffran är 4 på nya och 5 på gamla?

Dock saknas medbringare så diffen är lös i lådan. Jag kan väl flytta över medbringare från gamla växellådan till nya? Mattias sa att man kan flytta över medbringare och shimsplattor från gamla lådan till nya. Personligen tycker jag att det låter lite konstigt med tanke på att man brukar shimsa "per kronhjul" dvs. Om jag flyttar över shimsar/medbringare från gamla lådan till nya lådan kommer pinjongen vara inställd för gamla kronhjulet? Måste jag shimsa om diffen när jag flyttar över medbringare (med tanke på att nyta lådan saknar sidolock och shimsar) eller inte?


km/h vid 6000 varv och Toyo R888:

nya: 47 83 123 171 212
gamla: 47 81 123 171 214
nya med 7:ans primär: 53 93 139 194 240

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
JonathanBerglund
Bäckebo
Här sen Okt 2008
Inlägg: 41



Re:

beepbeep skrev:
.....Tror ni att det skiljer något då första siffran är 4 på nya och 5 på gamla?.....


Ja det skiljer lite, om första siffran är låg (3) så har den lägre utväxling (högre hastighet) än en med hög siffra (5).. Mao. så har den lådan du fått tag i lägre utväxlig än den gamla =)

_________________
Jonathan Berglund
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Re:

barbie skrev:
beepbeep skrev:
.....Tror ni att det skiljer något då första siffran är 4 på nya och 5 på gamla?.....


Ja det skiljer lite, om första siffran är låg (3) så har den lägre utväxling (högre hastighet) än en med hög siffra (5).. Mao. så har den lådan du fått tag i lägre utväxlig än den gamla =)


Mja, första siffran ska vara "gearbox fitting", andra antal växlar och tredje primärnummer.

Jag har nu kontrollerat växellådsnummret på gamla lådan. Det är "GM 456 12". Nya är "GM 456 10".
Dvs. bägge lådor har samma primär (6:an) och samma utväxling. Det enda aber just nu är att jag måste shimsa om pinjongen på nytt då medbringare saknas på nya lådan.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Jag måste erkänna att det var lite krångligt att få ur motorpaketet. Mattias visade hur och jag hjälpte bara till...

Växellådshuset runt kedjan uppe vid kopplingen hade spruckit, men kedjan var hel. Något var i alla fall trasigt. Imorgon ska vi försöka montera en ny (begagnad) växellåda. Jag har konstaterat än en gång att allt är upp-och-ner på og900, men ändå förhållandevis lättmekat. Bara lite udda.



_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
OK, nu har vi plockat isär motor och låda och hittat orsaken till raset. Två primärkedjor har gått av och kilat in sig mellan drev och växellådshus, som då sprack.



Planen var att ersätta denna med en reservlåda från 89' 900i. Denna saknade dock medbringare (och därmed behövde ny inställning av backlash). I och med att det inte fanns tid för finmek flyttade vi bara över medbringare till nya låda och gjorde snabb "fuljustering" av diffen. Två lock flyttades från gamla lådan också då gamla difflocket innehöll oljefilter och sidolocket var i aluminium och inte tunnplåt.

Sen blev det en omgång nya växellådspackningar, växelspaks-stången stelopererades (=gummi-kudden ersättes med en bit rör) och främre motorfästet vreds 90 grader för mer styvhet. Turbon fick hjälpfjäder för wastegaten och sedan hinkades allt in i bilen så fort som möjligt...

Imorgon vet vi om det funkar eller inte.




_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Jag fortsätter monologen här.

Främre växellådsfästet vreds tillbaka till ursprungsläge då motorn åkte fram/tillbaka alltför mycket vilket fick växlar att hoppa ur vid gaspådrag. Växeljusteringen var åt pipan också så den snyggades till och nu hoppar inte 5:an ur längre.

Dock är det något lurt med utväxlingen. Jag minns inte riktigt men jag tror att gamla lådan nådde cca. 205km/h vid 6000 varv. Nya lådan kan teoretiskt nå 240km/h vid 6000 varv. Alltså är primären utbytt trotts att det ska vara 6:ans primär i den enligt beteckningen (GM 456 10).

Detta är lite störande då jag får åka GR på enbart tre växlar. Tidigare gick det att peta in 5:an i slutet av målrakan men det är nu uteslutet så länge jag inte skaffar 100hk till...och då exploderar lådan igen.

Någon som kan gissa vad detta kan vara för primär? Det skulle vara väldigt ironiskt om man råkade komma över låda med efterinstallerad 7:ans primär (lådan var trotts allt i bitar) när det man behövde var egentligen en helt vanlig 6:ans primär



_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416



Re:

beepbeep skrev:
Jag fortsätter monologen här.


Jag läser!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
masen
borlänge
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Skönt att den funkar igen thumbs up Tråkigt att utväxlingen inte stämmer mot vad du beräknat.
Vad kör du på för växel på bilden? Femman? I så fall skiljer den utväxlingen mot min 900s.Den varvar 3250 vid 120km/h. Harr inte tillgång idag att kolla nummret på lådan, men kan kolla det imorgon.

_________________
carl-magnus björk
Citera
JonathanBerglund
Bäckebo
Här sen Okt 2008
Inlägg: 41



Re:

beepbeep skrev:
...Det skulle vara väldigt ironiskt om man råkade komma över låda med efterinstallerad 7:ans primär (lådan var trotts allt i bitar) när det man behövde var egentligen en helt vanlig 6:ans primär ...


Ja det vore ju faktist lite roligt :P
Du tror inte att 5:ans primär skulle göra sig fint på gotland då?
Jag menar så att du får dra den lite mer på 5:an =)
Btw, shit va långt den där har gått

_________________
Jonathan Berglund
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Re:

Mats Klinglöf skrev:
beepbeep skrev:
Jag fortsätter monologen här.


Jag läser!

En monolog som många läser

Låter som du gått upp ett snäpp i primärnummer till #7.
Jag hade nog 7:ans primär i min gammelturbo med 5-petare för den gjorde också ca 120 vid 3000 varv.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Det känns tröstande att det finns folk som läser även denna tråd

Idag fick man åka på Gotland Ring. Inga hjältetider men det var roligt och jag sänkte varvtider med 2 sek mellan varje körning. Jag installerade "RaceChrono" i min GPS så jag kunde följa varvtider "live" medan jag körde och på det vis se vad som ger lägre tider.

Tyvärr är något fel på växellänkaget så det går inte att lägga i 5:an utan att först föra spaken helt till vänter i neutral och sen i 5:an. Men tack vare nya utväxlingen kunde jag precis tangera 160km/h på 4:an på långa rakan (runt 6000 varv) så 5:an användes ej.

Dåliga länkaget ledde också till att jag lyckades lägga i 2:an istället för 4:an på ett ställe med övervarvning som följd (7000? 8000?) men besök i depån avslöjade att motorn var frisk. Inget slammer eller läckage. Eftersom jag satte dagens bästa tid efter övervarvning får jag väl anse att ventiler är friska också

Första sessionen gav bäst tid på 1.52.2
Andras sessionen 1.50.3
Tredje och sista sessionen gav 1.48.6 (på mitt sista varv, intressant nog).

Jag sänkte varmtrycket till 1.9 bar fram och 1.7 bar efter första sessionen. R888 överhettar efter 6 varv men det går att åka skapligt. Bromsar håller fint...i alla fall fram. Bak luktar lite bränt men beläggen kletar inte (Biltema belägg bak) men det går.

För övrigt är det sällan jag håller full gas...det är snarare spårvalen som ger bra tid. Jag har slutat växla och åker allt på 3:an och 4:an. Tack vare vridet går det fint. Det går kanske att kapa 2 sekunder till om man slänger ur passagerarsätet och mixtrar med däcktryck. Framlager är slut, måste bytas när jag kommer hem. I övrigt roligt...

7:ans primär räddade skivan då 5:an gick inte att använda. Det är bara att ha varvtalet mellan 3000 och 6000 så bär det iväg. oljetemp 120 grader stabilt.



_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Olof.E
Stockholm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Vi är nog flera som bara smygläser i det dolda, men som saab 9000 ägare ser jag denna tråd som en av de viktigaste att kolla när det händer nått!

Kul att det verkar gått bra på gotland, har du kylning även bak?

_________________
Olof Engström
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Kul att bilen rullar på! Jag kan bekräfta att det är en 7:ans primär, din varvar precis lika mycket som min og900s med 7:ans primär. För övrigt leder det till att det går alldeles för fort om man försöker varva ur på 5:an...

Har kört väldigt lite med min på bana men har också märkt att det sällan lönar sig att växla ner till 2:an, det leder bara till att det spinner och att man får mer saker att göra när det ska bromsas och svängas.
Stämmer det att bilen har gått 56500 mil? Jag tyckte min hade gått långt som gått 39300 mil..

Roligt att du skriver i tråden, jag uppskattar alla uppdateringar då denna tråden är lättast att relatera till.
Hoppas du får ut många fler varv på bana innan årets sessong är slut!

thumbs up

_________________
Karl Vestgöte
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



För en som agerat blyfot i Snaabel 900 så är det kul att läsa om andras eskapader.

Vår var en en 900C 1987 med transplanterad T16 med Megasquirt, 360cc spridare, trim60 med 360 lager, stor IC och grejor. Bromsarna var uppgraderade till senare variant. Dessutom lättad till knappt 900kg utan förare (japp du läser rätt, det var tom och rensat och allt onödigt borta och en del nödvändigt ersatt av plast och plåt) så när allt funkade gick den "ganska" bra.
Tyvärr tröttnade vi på växellådspproblemen och skrotade bilen.

Kommer du köra längre stintar på bana, särskilt i varmt väder, kommer du nog tyvärr upptäcka att synkroniseringarna ger opp. De blir helt enkelt varma iom. den varma oljan och slits ned, sedan får man inte i växlarna. Så kylning av växellådsoljan rekommenderas.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13222



Re:

beepbeep skrev:

Hmmm, är det här möjligtvis en avkomma , eller är det någon annans?
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Re:

Anders Jeppsson skrev:
beepbeep skrev:

Hmmm, är det här möjligtvis en avkomma , eller är det någon annans?


Det är Mattias gulliga son Emil som hjälpte oss. Jag har inga kids än så länge

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454


Trådstartare
Re:

ezroller skrev:

Kommer du köra längre stintar på bana, särskilt i varmt väder, kommer du nog tyvärr upptäcka att synkroniseringarna ger opp. De blir helt enkelt varma iom. den varma oljan och slits ned, sedan får man inte i växlarna. Så kylning av växellådsoljan rekommenderas.


Jag har aldrig märkt detta faktiskt. Dock har min bil oljekylare (i och med att växellådan agerar "tråget" kyler oljekylare även växellådsoljan) samt jag kör inte med SAAB:s rekommenderade växellådsolja utan med Biltema 80W-90 GL-5 (gärna några mm över max-sträcket på stickan).

Jag har kört 120 varv totalt i 25 graders värme (utan några som helst problem med synkningen.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900S 90'
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (51141 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande