Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Michelin Pilot Sport Cup?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8048 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
johann skrev:

Porschekillarna är rädda att bli ifrånkörda.

och BMW M3 hängde inte med Porsche GT3. (du började )

Du kanske har någon bättre förklaring till varför PCS inkl PCS-R vill ha ensamrätt på att få köpa Micheling Pilot Sport Cup i Sverige... thumbs down
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Då kan man ju fråga sig om michelin däcken är bättre än bridgestone re540 eller likvärdiga, är det nån som testat båda ?

/Johan

Här sen Apr 2003

Trådstartare
dude skrev:

kan man mygla moms och tull är det en hygglig affär men inte annars.

Det var just det.

Sen blev jag så jävla förbanad när jag ringde Vanadis och frågade om priset. För dom vägrade att tala om hur mycket dom kostade.

Stockholm
Här sen Nov 2002

blixten skrev:
Då kan man ju fråga sig om michelin däcken är bättre än bridgestone re540 eller likvärdiga, är det nån som testat båda ?

/Johan

Pilot Sport Cup är klart snabbare än Yokohama A048 enligt tester i Sport Auto. A032 är likvärdiga RE540 enligt tester i Sportbilen. Så om A048 är likvärdiga eller snabbare än A032 så är Pilot Sport Cup snabbast och vice versa.
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

BIG-BHP RACING skrev:
dude skrev:

Det var just det.

Sen blev jag så jävla förbanad när jag ringde Vanadis och frågade om priset. För dom vägrade att tala om hur mycket dom kostade.

"Vi" får väl börja med parallellimport, det är alltid nyttigt för konkurrensen och självgoda näringidkare.

/Johan

Laholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
blixten skrev:

/Johan

Pilot Sport Cup är klart snabbare än Yokohama A048 enligt tester i Sport Auto. A032 är likvärdiga RE540 enligt tester i Sportbilen. Så om A048 är likvärdiga eller snabbare än A032 så är Pilot Sport Cup snabbast och vice versa.

"Öhhvaaa", var jag påväg att skriva för jag vet att Mats olsson skrivit att Yoko 048 var rejält snabbare än Michelinarna på Knutan vid side-byside-test. Men det visade sig gälla i regn.....

Inklippt från hans sida www.porscheracing.nu.

Jag körde ett par av träningspassen i regnet och då fick vi konstaterat att Arnes Yokohama A048R var betydligt snabbare (ca 2 sek) i regnet jämfört med Michelinarna.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Pär Hylander skrev:
"Öhhvaaa", var jag påväg att skriva för jag vet att Mats olsson skrivit att Yoko 048 var rejält snabbare än Michelinarna på Knutan vid side-byside-test. Men det visade sig gälla i regn.....

Inklippt från hans sida www.porscheracing.nu.

Jag körde ett par av träningspassen i regnet och då fick vi konstaterat att Arnes Yokohama A048R var betydligt snabbare (ca 2 sek) i regnet jämfört med Michelinarna.

Vilket som är bäst kan väl påverkas av vad för bil man har osså...

Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det borde skilja från bil till bil. Varför jag vill ha Michelin är för att det är endel Ford åkare i England som provat Cup däcket med väldigt bra resultat. Men jag ska höra med en liten Porsche försäljare här i Karlstad på måndag så får vi se..

Linköping
Här sen Dec 2002

johann skrev:
Lotus Samuel skrev:
johann skrev:

Du kanske har någon bättre förklaring till varför PCS inkl PCS-R vill ha ensamrätt på att få köpa Micheling Pilot Sport Cup i Sverige... thumbs down

Det är inte PCS eller PCSR som har begärt ensamrätt utan det är Michelins önskemål och varför ska vi klaga?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

blixten skrev:
BIG-BHP RACING skrev:
dude skrev:

Det var just det.

"Vi" får väl börja med parallellimport, det är alltid nyttigt för konkurrensen och självgoda näringidkare.

/Johan

tror att du kommer möta motstånd världen över att köpa cup-däck.
michelin säljer inte dessa genom den ordinarie handeln förutom usa vad jag kan se.
men lyckas du, så finns det säkert flera handlare som vill sälja.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Varför vill inte Michelin sälja så många däck som möjligt?
Det blir ju bara att fok köper ifr[n konkurrenterna istället, så vad är det för bra med det?
Eller har de begränsad produktionskapacitet och vill skapa lite exklusivitet kring däcket genom att bara sälja till utvalda bilägare?
Frågan är hur lagligt det är att vägra leverera till andra än några få återförsäljare? När smyckegrossister och andra försökte stoppa leveranser till lågprisbutiker har det ju inte gått så bra när de blivit stämda, men här handlar det väl om för lite pengar för att någon vill riskera sin relation med Michelin.

#24, #64, #88
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Erik Woode skrev:
johann skrev:
Lotus Samuel skrev:
johann skrev:

Det är inte PCS eller PCSR som har begärt ensamrätt utan det är Michelins önskemål och varför ska vi klaga?

Är det? Varför är det ok att sälja dem i andra länder då?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

dude skrev:
michelin säljer inte dessa genom den ordinarie handeln förutom usa vad jag kan se.

Det där stämmer inte i Tyksland, UK, Belgien och Holland.
Faktum är att Sverige är det enda land som jag känner till där det är så.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

En fråga apropå USA-import. Har de inte obligatorisk mile- alt. årsgaranti på däcken där och att de har lite hårdare versioner p.g.a. detta? Att ett "bra däck" håller länge och man bryr sig inte om hur de egentligen fungerar? Eller är det skrönor?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

johann skrev:
dude skrev:

har du några bra länkar till onlineshoppar i dessa länder eller prisbild?.
är mkt intresserad av detta.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002

johann skrev:
Erik Woode skrev:
johann skrev:
Lotus Samuel skrev:
johann skrev:

Är det? Varför är det ok att sälja dem i andra länder då?

Det är smickrande att du tror att vi inom PCSR och PCS skulle kunna tala om för ett multinationellt företag att dom inte ska sälja till andra än oss, men riktigt så stora är vi inte. Det är Michelins beslut att hålla på exklusiviteten.
I Tyskland finns däcken att beställa hos handlare men produktionen är starkt begränsad och tillgängligheten är mycket dålig. Du kan ju prova beställa däcken under högsäsong och se vad du får för svar. Det är flera som under besök på Ringen i panik försökt få tag i däck men inte lyckats.

Michelin hävdar att däcken i 15-18" är speciellt framtagna för Porsche och därför vill dom kunna välja sina kunder.
På CSL:en sitter det 19" originalmonterat och där hävdar dom på samma sätt att däcket är framtaget efter vissa krav som BMW ställt. Att sedan CSL-ägare kör av vägen på löpande band kanske visar att inte alla ska ha tillgång till det

Stockholm
Här sen Nov 2002

dude skrev:
johann skrev:
dude skrev:

har du några bra länkar till onlineshoppar i dessa länder eller prisbild?.
är mkt intresserad av detta.

Nej Tyskland är knappt Internetifierat så man får ta det per däckshandlare och i UK skiljer det så mycket mellan däckshandlare att samma sak gäller där. Holland och Belgien kan det finnas på Internet, kolla med Google.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Erik Woode skrev:
Det är smickrande att du tror att vi inom PCSR och PCS skulle kunna tala om för ett multinationellt företag att dom inte ska sälja till andra än oss, men riktigt så stora är vi inte. Det är Michelins beslut att hålla på exklusiviteten.

Eftersom det är ett beslut inom Sverige så är det inte speciellt multinationellt, eller hur?
Det klingar minst sagt lite lutsigt när de verkar fria i övriga världen.

Erik Woode skrev:
I Tyskland finns däcken att beställa hos handlare men produktionen är starkt begränsad och tillgängligheten är mycket dålig. Du kan ju prova beställa däcken under högsäsong och se vad du får för svar. Det är flera som under besök på Ringen i panik försökt få tag i däck men inte lyckats.

och om du ringer Vanadis kan så kan de leverera ögonblickligen....

Erik Woode skrev:
Michelin hävdar att däcken i 15-18" är speciellt framtagna för Porsche och därför vill dom kunna välja sina kunder.
På CSL:en sitter det 19" originalmonterat och där hävdar dom på samma sätt att däcket är framtaget efter vissa krav som BMW ställt.

De kraven är ju knappast några andra än dimensioner.
Det här är ingen kritik mot PCS och PCS-R, jag förstår att ni ser om sitt eget hus först och klandrar er inte för det.

Erik Woode skrev:
Att sedan CSL-ägare kör av vägen på löpande band kanske visar att inte alla ska ha tillgång till det

Har du några fakta som stödjer det påståendet?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Erik Woode skrev:
Det är smickrande att du tror att vi inom PCSR och PCS skulle kunna tala om för ett multinationellt företag att dom inte ska sälja till andra än oss

Michelin själva är nog ett av de stora anledningarna till denna uppfattning........för det var precis vad kärringen på Michelin se till mej i våras, försökte få loss däck till Novan........

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002

johann skrev:
Eftersom det är ett beslut inom Sverige så är det inte speciellt multinationellt, eller hur?
Det klingar minst sagt lite lutsigt när de verkar fria i övriga världen..

Beslutet att PCSR och PCS exklusivt ska få tillgång till Cup-däcken är inte fattat lokalt.
Jag är osäker på hur "fria" dom verkligen är. Michelin har tillverkning i USA, så på TireRack kan du säkert beställa och få levererat men på vår kontinent är det numera mycket svårt att få tillgång till däcken om du inte har speciella kontakter.

johann skrev:
och om du ringer Vanadis kan så kan de leverera ögonblickligen....

Jepp thumbs up

Erik Woode skrev:
Att sedan CSL-ägare kör av vägen på löpande band kanske visar att inte alla ska ha tillgång till det

johann skrev:

"Löpande band" var utmanande men det har inträffat olyckor, främst på Autobahn (i hög fart), där tyvärr däcken har spelat roll. Michelin sticker inte under stol med att egenskaperna i stående vatten är sämre än på torrt underlag. Jag tycker att Ferrari, BMW och Porsche gör sig själva en björntjänst när dom levererar vissa modeller med R-däck från fabrik. Bara för att plånboken finns betyder det inte automatiskt att föraren kan hantera bilen och förstå att R-däck ställer krav

Stockholm
Här sen Nov 2002

Erik Woode skrev:
Beslutet att PCSR och PCS exklusivt ska få tillgång till Cup-däcken är inte fattat lokalt.
Jag är osäker på hur "fria" dom verkligen är. Michelin har tillverkning i USA, så på TireRack kan du säkert beställa och få levererat men på vår kontinent är det numera mycket svårt att få tillgång till däcken om du inte har speciella kontakter.

Det där stämmer inte i vare sig UK eller Tyskland där du kan beställa dem från de handlare som säljer PSC, i Tyskland är det samtliga handlare som säljer Michelin. Det kan dock ta tid men det gäller R-däck i övrigt också. T ex så tar det månader att få fram P Zero Corsa om din handlare inte har dem i lager. Jag vet att reglerna i UK var samma som här de första året som PSC fanns men uppenbarligen har de släppt på dessa regler.

I vilket fall som helst tycker jag det är en fjantig regel, ok att det inte vill sälja via alla handlare och att de ger rabatt till klubbar som förhandlar till sig det, men att inte ha flera handlare och sälja till de som vill köpa är att göra sig själv en björntjänst iaf på sikt. Många potentiella kunder blir sura och vänder sig någon annan stans och en förlorad kund på R-däckssidan är en förlorad kund på gatdäckssidan också.

Erik Woode skrev:

johann skrev:

Erik Woode skrev:
"Löpande band" var utmanande men det har inträffat olyckor, främst på Autobahn (i hög fart), där tyvärr däcken har spelat roll. Michelin sticker inte under stol med att egenskaperna i stående vatten är sämre än på torrt underlag. Jag tycker att Ferrari, BMW och Porsche gör sig själva en björntjänst när dom levererar vissa modeller med R-däck från fabrik. Bara för att plånboken finns betyder det inte automatiskt att föraren kan hantera bilen och förstå att R-däck ställer krav

R-däcken är knappast att skylla för det.
GT3:or och GT2:or, speciellt de senare, kraschas i mycket stor omfattning, har hört siffror på 40 % av alla GT2:or från mycket trovärdiga källor, trots gatdäck. Men det är klart, kalla R-däck och regn är ju ingen höjdare.
Citera
Däck för banåka
Michelin Pilot Sport Cup?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8048 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande