Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4393 besök totalt |
Iskörning. Kanske lite tidigt, men...
Jag hittade några trådar om iskörning men undrar ändå följande... Någon skrev att det var okey/lagligt att ge sig ut på is med bil. Stämmer detta? Att försäkringen inte gäller är givet (å andra sidan så gör dom väl aldrig det när det kommer till kritan ![]() Är det någon som känner till någon sjö i närheten av Sthlm, där man brukar ploga upp en bana (som sagt - jag är lite tidigt ute... )? När jag var grabb så kunde jag stå på balkongen en hel kväll och kolla när dom körde på Ältasjön. När dom slutade med detta så trodde jag att det var för att det inte längre var tillåtet att köra på sjöar. _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||||||
Förra vintern hade Mälaröarnas MK (tror jag det var) plogat upp en bana på Mälaren alldeles bredvid Lindötunneln. De tog några tior för att man var där och körde, men så höll de med lossdragningshjälp också.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||||
Re: Iskörning. Kanske lite tidigt, men...
Gäller det även när isen lagt sig på en stor övningskörnings plats? |
||||||||||
Vad gäller lagligheten läste jag att man bör fråga markägaren om lov, för om någon skulle "sänka" sin bil så blir markägaren skyldig för miljöförstöring/nedskräpning och måste få bort bilen från sjöns botten.
_________________ /David Söderblom |
||||||||||
Vad menar du med en stor övningskörningsplats? Tror inte att det gäller något annat än en sjö/vattendrag som inte är privatägd. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||||
Det är en stor f.d. parkering jag har i åtanke, den är nog komunalägd, men det övningskörs där nästan uteslutande. Den är lixom en innoficiell övningskörningsplats, allt från långtradare till motorcycklar håller till där och övningskör. |
||||||||||
Tja...det är väl bara att åka dit och testa om det kommer några poliser och säger åt dig. Då får du veta ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||||
Ett aja baja skulle jag tåla, men i dessa trakter är det oftast hårda bud rakt på... Man vill juh inte riskera kortet för något sådant ![]() |
||||||||||
Ring till Polisen/Komunen eller chansa. |
||||||||||
Vi körde på Hacksjön i vintras där dom plogat bana för MC. Den ligger bara några min ifrån Tullingeflygfält. Ingen fara att åka i plurret då sjön var bottenfrusen ![]() Jag provade kompisens B-ascona med spikdäck, roligare med kläderna på kan man inte ha! iallafall så här på offseason ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||
Klagade inte "invånarna", för så mycket som dom har klagat på på sistonne vore det inte förvånansvärt om dom klagade på oljud som låg felra mil bort ![]() |
||||||||||
Det fanns några hus i närheten men vi hade inga klagomål, jag hörde dock att det hade förekommit klagomål förut angående bilkörning på Hacksjön. Dom ansvariga för MC-körningen på Sjön hade också varit där och sagt till då dom inte ville få klagomål från närboende. Snön och skogen runt sjön dämpade ljudet väldigt effektivt, överaskande bra ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||
Wunderbaum, när blir det genomfruset där iår tro? ![]() |
||||||||||
Minus 7 grader i centrala Stockholm! Håller det i sig kan man snart åka på isarna! ![]() _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||||||
Det är inte tillåtet heller... Terrängkörningslagen gäller oftast enligt polisens tolkning. Undantaget är när vägverket 'markerar' vinterkörningsvägar på is, eller om man har tillstånd från polisen. Sedan är det sällan de bryr sig om man kör så skridskoåkare och närboende inte störs. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
Frågan verkar vara långt från avgjord! ![]()
Sedan skriver Rolle Scirocco:
Det verkar ju inte direkt vara orimligt att terrängkörningslagen gäller på sjöar. ![]() ![]() _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||||||
Nu börjar det bli vinter på riktigt!
Nån som har hört några rapporter på istjocklekar i Östergötland och eventuellt om någon bana redan är plogad? Dom åker runt med skridsko på en massa ställen i alla fall, och av en pimplare hörde jag att en sjö hade runt 15cm senaste helgen. Sjän var ganska stor och ca 5 meter djup. Jag har skaffat isbil och allt nu ![]() ![]() _________________ William Ekström |
||||||||||
lite iskörning från förra året på Hålasjön där vi var några från www.Hondaklubben.com och från www.Blackrace.se
![]() filmat av mig och Nisse där min utomordentliga BMWää 1602 har huvudrollen... ![]() ca: 12 MB stor och ca: 2.30 lång http://www.youfindall.com/blackrace2 _________________ MackeMaehlum |
||||||||||
Hade för mig att jag svarade på den här tråden förut... ![]() Men i vilket fall så har jag pratat med en polis och det svaret jag fick var att, sålänge det inte är en uppplogad väg som finns utmärkt på div kartor så är det ok. Naturligtvis så gäller det inte privatägda sjöar...om polismannen hade rätt eller inte vet jag inte. Jag var ju nöjd med mitt svar så det är bäst att låta bli o fråga nån på nytt ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4393 besök totalt |