Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 NA -79 - SÅLD!- | 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 >> 9 besök senaste veckan (52894 totalt) |
Jaha, då har jag fallit i träsket rejält då. Saaben får återgå till att vara bruksbil (alt bytas mot mer ekonomisk bil) och detta får bli banåka-bil framöver. Just nu är den dock i inventering/renoveringsstadie...
Lite info: Porsche 924, 2.0 liter insprutare utan överladdning, 1979 års modell. Syftet: - Att lära mig skruva - Att ha billig banvärdig bil att lära mig köra bana med - Att ha billig bil som jag vågar testa gränser med (när annan trafik på banan tillåter, så klart! Steg 1: - Återställ bilen till besiktningsbart skick (rost och el, mest) - Bilen ska maskinellt fungera till banåka (bromsar + däck?) - Köra en säsong för att testa hur den uppför sig - Ev byta till enkla sportstolar från OMP/Sparco/nån-annan Steg 2: - Fundera på chassie (fjädrar + dämpare i orginal hjulupphängning) - Byte till skivbromsar runt om - Skyddsbåge/bur ska monteras - Mindre inredning? Steg 3: - Motorbyte? - Helbur? - Lättad kaross? Projektet dokumenteras löpande här: http://www.shell.linux.se/magnusk/pr men jag ska försöka skriva de stora stegen i denna tråd också. EDIT: Har bytt server, det var därför som bilderna kraschade... Fixat! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Status just nu är...
Motor: - Termobrytaren till kylfläkten är paj, ska bytas - Motorn verkar läcka aningens olja, ev. från ventilkåpspackningen - Vx-låda verkar vara blöt i underkant, läckage var? - Bränsleledning verkar aningens rostangripen under kupégolvet Chassie: - Skivor, trummor och belägg måste bytas runt om. - Ev. byte av bromsledningar. (De ser ganska OK ut) Kaross: -Rostlagning pågår i hela kupégolvet _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Kanske en manuell brytare istället? Mer rejsigt Ventilkåpspackninge är enkel att byta och billig att köpa har jag för mig _________________ Pär Hylander |
||||
om det är en -79 så är den bara 4-växlad?
Vad var det mer som skiljde mot en -80? Elhissar? |
||||
Inte varje dag man får gurustämpel...
och som jag sagt innan, Kristian står för svetsandet så står jag för visionerna. Men du, sa "vi" verkligen att inredningen skulle vara kvar... |
||||
Med andra ord, jag ser till att bilen rullar medan Andreas vill ha minst en axel på pallbockar Blir nog bra till slut Magnus// Vill du se bilderna eller ska jag lägga upp dem direkt? _________________ /Kristian Elisson |
||||
oj! Många kommentarer, trevligt!
Ando << -79:orna fanns med 4-vxl (audilåda) och 5-vxl (sista året med Porsches Z-lägeslåda). Denna är en 4-vxl, "tyvärr", enda fördelen är att en 5-vxl Audi-låda (senare 924:or och 944:an) passar bolt-on. (Typ... ) Vad gäller elhissar och sånt har jag ingen susning. De var nog tillval även på -80:orna. Men jag tror det är lite skillnad på inredningen i -80:orna... Pär << Har redan en separat start-knapp. Rejsigt värre! Ventilkåpspackningen, ja, det ser inte så svårt ut iaf. Ska väl ändå kika på ventilspelet innan race-säsongen startar så då är det väl läge att byta packningen samtidigt. Andreas & Kristian << Japp, ni har numera Guru-status. : Inredningen får vara kvar i steg 1, minus bullerdämpningen då... Jag tror ni är ett utmärkt par i mekandet! Jag hoppas jag kan återgälda ev. framtida hjälp... (Var det nån som sa Ada??? ) Kristian << Du får gärna lägga upp bilderna nånstans, annars går det bra att emaila mig. Du får ett PM med email-adressen (blir en del spam om man lägger den i forumet, har jag märkt. ) Ragnar << Ser bra ut = vänta tills du ser Andreas & Kristians bilder av vad som är kvar av golvet! Annars håller jag med om bruksbil & busbil! och blir jag trött på de vilda 125 hästarna i 924:an så kan jag ju alltid köra lite rattlåsrejs med 9-3:an... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Lite bilder från Kristian på rostigt 924-golv. Det grönaktiga är rost, det röda är vad som är kvar av golvet! Passagerarsidan är behandlad med roterande stålborste så där är kvarvarande rost mera svart. Ev gråa fläckar i bilden är garagegolvet...
Passagerarsida (kardantunnel överst i bild): Förarsida (tröskeln överst i bild): Förarsida (pedalstället): Större bilder (nä, inte ens jag ser vad de ovanstående föreställer! ) och kommentarer finns på hemsidan, under "Dagboken". Tack, Kristian! EDIT: Rättade några döda bildlänkar... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Jag och en kompis var och provkörde en -78 för ett tag sen. Den var 5 växlad och hade 1an nere till vänster och backen uppe till vänster. Den hade dessutom lite dålig backspärr, så det skrapade rejält ett par gånger... Kom bara att tänka på det, när ni nämnde växellådor. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Anders K << Det är Z-shift, med 1:an nere tilll vänster. De är starka lådor men synkringarna brukar vara slut och lär dessutom vara svåra att få tag på.
Kristian << Tja, kanske om nån i garaget hjälpt mig! Jag har varit bortrest en sväng men ska försöka ta mig ut i garaget imorgon när jag kommer hem igen. Jag hör av mig, lär nog behöva din (och Andreas) assistans framöver! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Uppdaterat, fick hjälp av tre gentlemen från rejsa.nu som invigde mig i golvsvetsning. Spana in min hemsida för mer info och lite bilder.
Stort tack till Kristian, Andreas och inte minst Micke! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
kan vara rätt kul ibland...
Iaf om man ihop med tokiga personer av den trevliga arten. Kaffe och macka fick man oxå. *så lyckades vi lura in micke i dethär oxå...som om vi studenter inte hade nog ändå... * |
||||
...iaf så länge svetshjälmen fungerar OK? Hörde lite muttrande under bilen framåt natttimmarna... Ska fixa lite material och åker nog ut på fredag och lite. /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
OBS OBS OBS!! 5-växlade 924:or som är äldre än 1980 har G31 växellådor som är i grund och botten omgjorda 915 lådor. 915 lådor sitter i 911 SC och är allmänt kända för sin kassa spakkänsla, snabbslitande synkring på 1:an och 6000 mils renoveringsintervaller. Då den har samma drev (och sidolock) som 915 så kostar den lika mycket att renovera. Man ska sky dom som pesten och leta reda på bilar med Audilådor, dom funkar stabilt och är billigare att köpa. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
_________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag börjar ana vem som hittade mina borttappade garagenyckar!
Hade jag bara varit vaken tror jag att jag lagt mig i färgvalet lite bara... Åt det blåa hållet... Fast jag tror Kristian skulle skulle gilla denna färgsättning: (och jag som inte vågade uppdatera tråden om kvällen/nattens jobbande... Även om golvet verkligen börjar bli ett Golv... Stort tack igen till Kristian, Andreas och Micke! ) Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Imponerande Önskar jag vore så snabb på att "bygga"... _________________ /Arne Lindgren |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 NA -79 - SÅLD!- | 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 >> 9 besök senaste veckan (52894 totalt) |