Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2010 besök totalt |
Dreva om växellådan
Har för dålig koll på det här med växellådor. Tanken är att bege sig mot Danmark och möjligtvis Tyskland. Jag har kört i Danmark förr med annan rallybil och vet att det behövs minst 190-195 km/h i toppfart. Problemet är att jag med quattron har en toppfart på 164 km/h. Det räcker utmärkt i skogen men på asfalt går det ju inte alls. Asfaltshjulen är lite större men det handlar bara om 5 km/h mer eller så. Jag har diffbroms fram, diffspärr i mitten och sen en diffbroms bak. Det som behövs är annat kronhjul och annan pinjong i växellådan och bakdiffen? Berör det diffarna eller hur funkar det? Jag har en standardlina med toppfart på 202km/h som ligger. Kan jag ta kronhjul och pinjong från dem och stoppa i bara sådär? Jo chimsa osv men jag lämnar ändå iväg det. _________________ Daniel Steiner |
||||
om inte dina rallydiffbromsar (klumpen) har annat bultmönster och diameter för kronhjulet än orginal så låter det som bolton.
pinjongen bör ju ramla rakt in.. se bara till att du har samma utvxl fram och bak annars går saker sönder ![]() raceutväxlingar kan va gjorda av annat material (bättre) men jag vet inte om audins original grejer håller. 4wd bra däck och 5000rpm på motorn vid start på asfalt genererar en del belastning ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||
Re: Dreva om växellådan
Du behöver byta slutväxeln i lådan och bakaxeln. Men du kan ha en nadra drev i också så med standardslutväxling behöver inte slutfarten bli 200 längre, kan bli det mesta... _________________ Roland Johansson |
||||
Pinjong och kronhjul är väl slutväxeln? _________________ Daniel Steiner |
||||
jäpp!!! _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||
Byta lådan alt. utväxling i lådan torde vara det enklaste väl?
Stor risk för haveri på knutarna annars låter det som, du skall väl ändå byta tillbaka sedan? Låter som mycket jobb iaf. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Byta utväxling gör man väl genom att byta slutväxel? Byta lådan är på tok för dyrt. Jag har standardlåda och standardbakaxel som ligger men behöver diffbromsarna. _________________ Daniel Steiner |
||||
Du nämner quattro tidigare, audi alltså. Tanken var att du köper en skrotbil eller låda från en liknande modell som passar. Betydligt mindre jobb med att få det lira samt inte dumt att ha en extra låda om man tävlar. Behöver nödvändigtvis inte behöva kostar mer än det där drevutbytet du gör i axlarna. Risken för sabb i diffarna är ju likamednoll om du byter låda eller utväxling i lådan
Så tänkte jag iaf ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Är det jag som är trött nu eller? Jag har en växellåda och en bakklump som är standard och passar. Men de har inga diffbromsar och snedskruva drev. Då var tanken att ta utväxlingen från dem och stoppa i den nuvarande växellåda och bakklump. Jag kan inte bara byta utväxling i växellådan utan måste byta till samma i bakklumpen oxå. Det sitter diffspärrar i standardlådan (mitten) och bakklumpen. Men de styrs av vacum så man kan väl inte bara sätta dit lådan och klumpen? De kan väl hoppa in och ur som de vill då? _________________ Daniel Steiner |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2010 besök totalt |