Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 FB -84
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (33254 totalt)
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369


Trådstartare
Jaha... Mer saker köpta... Pga sett hur bra miatorna gick med R-däck så kom suget efter bättre däck.



Beg. Toyo R888 205/50 R15
Tyvärr försvinner mina gat däck och fälgar.
Fälgarna blir objekt till dom nya däcken.
Så fort däcken är pålagda på fälgarna börjar jobbet med att se om jag kan få plats med dessa däck fram.

Sen håller jag på med mindra Race betonade projekt, men mer om det senare...

Till nästa gång.
Wankla lugnt,

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369


Trådstartare
Gamla saker går sönder


Fick tag i en "billig" renoveringssats från mazda.


Som nytt!


Bakre kränghammarstaget.
Bort med vikt och ska visst göra att man får bättre fäste i kurvorna!


Annars inget nytt, förutom att kopplingen har börjat slira så nu står bilen parkerad igen...

Till nästa gång...
Wankla lugnt, NOT

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Så du har också slirande koppling? Återigen är vi i samma båt . Vad har du för koppling nu?

Ang. krängningshämmare bak, var det så att FB:n gärna ville lyfta på innerhjulet bak med krängningshämmare? Var bl.a. något jeppe på Ausrotary.com som surrade om det.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
MZM
Forserum (Jkpg)
Här sen Apr 2004
Inlägg: 326



Trevligt med R-däck!!
Surt med kopplingen. Min koppling i CRX:en har nog börjat sjunga på sista versen den med tyvärr.

_________________
Martin Ek
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369


Trådstartare
Jag klantade mej lite.
Köpte ju värre koppling förra året.
Men tyckplattan var till fel motor Har ju 13B från en RX-4 och min är till 12A.
och eftersom det slirar på nya lammelen så antar jag att min tryckplatta jag har nu inte är så frisk.
Eller så har min inställning på förgasaren ökat hästkrafterna så pass att kopplingen inte hänger med längre

Tror jag köpte dessa saker.
http://www.racingbeat.com/resultset.asp?PartNumber=12509
http://www.racingbeat.com/resultset.asp?PartNumber=12600
Den sista som blev fel

Ska blir trevligt att få testa köra med R-däck, dock måste jag köpa mindre till fram. Hittar inga fälgar med så pass lågt ET att jag kan ha dessa 205 fram.

Citat:
Ang. krängningshämmare bak, var det så att FB:n gärna ville lyfta på innerhjulet bak med krängningshämmare? Var bl.a. något jeppe på Ausrotary.com som surrade om det.

Exakt samma vad jag hört!

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369


Trådstartare
Jaha... Då kommer det bilder igen...
Varit så mycke strul igen så man är så less på bilen.
Nu har sakerna ihop igen och jag hoppas att det håller nu.

Jo jag gav mej på att byta watts link bussningarna.
Allt gick bra tills jag kom till muttern till pinnbulten, GÄNGPAJ och jag måste använda vinkelslipen för att få bort muttern.
2 veckors letade och upplärningstid på gängor(tack Göran) så svängde jag förbi mazda som hade 2 muttrar låg i skräplådan till mej.

Gamla bussningarna... Var relativt lätt att få bort...


Nya bussningarna.


Passade på att slippa och måla upp wattslink "prOpellen".
Samt hade jag köpt en förstärkning som mazdatrix rekomenderade.


Ihop monterat.


Visst ser det snyggt ut


Här har vi bild på "nya" muttern...


Allt på plats.


Undertiden som jag letade efter ork och mutter så passade jag på att byta ut minuskabeln(jord).
Lite hemma bygge, får se hur det funkar...
Nya underst.


Dåligt bild från mobil kameran.
FD(mappad av gabi) vs. min FB


Nu väntar jag bara på min tryckplatta så man kan ut och verkligen gasa igen!

Imorn ska jag ut och fortsätta med lite ikke race mek...

Så till nästa gång.
Wankla lugnt, NOT

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369


Trådstartare
Så vad har hänt nu då?











och motorn har redan flyttat ner till skåne där vi får se vad framtiden säger...
Sen har jag hämtat hem alla saker jag köpte av Göran.
Nu väntar vi med spänning på vad som kommer hända med mazdan
Vad mer säga? Tja... Han som kom på vägarna och färdsättet i Göteborg måste varit på fyllan

Till nästa gång... Sov lugnt

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369


Trådstartare
En lite uppdatering kanske...



Nä jag har inte köpt en ny mazda, utan ville tacka Marcus för åkturen och matsällskapet!!!
En grym bil han har fått ihop, men vill du byta mot en evo så säg till!

Dock så har det hänt lite iaf.
I lördags åkte vi ner till Skurup och hämta tillbaka min motor.
Fast finns nog inga bevis på att det är min gamla motor för den ser fan inte ut som när jag lämnade den!




Vill passa på att tacka Jörgen för pratstunden och det grymt snygga jobbet med motorn, se ut som ny...
och för hjälpen att få in motorn i bilen!
Nu har vi bild bevis på att han verkligen jobbar lite då och då


Sen fick jag min bur som jag köpte för 3-4 år sen...

Dock blir det att slippa och måla om den, så yttligare ett jobb att lägga till listan!

Håller på lite smått och plockar med bilen, se om jag hinner få ihop allt innan semestern...
Tveksamt, men nu har jag iaf en morot att få fart på byggt.

Men till nästa gång...
Wankla lugnt, NOT

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369


Trådstartare
Bara för att visa att jag inte bara sover kommer lite bilder.
Eftersom jag får en GRYMT snygg motor så har jag hållt på och fixat till övrigt i motor utrymmet.

Prio var kylaren. Den har varit med om mycke.


Inte den vackraste.


Slippade bort det mesta av den gamla färgen.


och efter målning så ser den som ny ut, kommer matcha nya motorn fint!



Sen har jag förbättrar lite övriga delar, slipat och rost målat och sen lite fin svart färg.


Detta är bara ett smakprov, har målat om det mesta som var svart.
Har nu bara två saker kvar att måla, oljekylaren och plåten under denna.
Kom på att jag har en tredje sak att måla, buren jag köpte. Men denna ligger inte på prio listan för iår!

På prio listan om tiden räcker till, har jag en förhoppning om att motorn ska monteras i helgen iaf!
Skulle vara guld om jag kunde testa kopplingen innan jag åker iväg på semester i tre veckor...

Men till nästa gång.
Wankla lugnt, NOT

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ser fram mot mer bilder när maskinen är på plats. Det kommer att bli riktigt snyggt!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369


Trådstartare
Jaha, då har man tagit sista meka rundan innan semestern.

Planen var att få i motorn så vi kunde testa kopplingen.
och måste säga att wankel och Gen1 är en grymt smidig att ta ur och in motorn
Från att det såg ut så här.






Till så här gjordes på under två timmar. Gick mycket smidigt.

Men där slutade det roliga.
För när vi testade kopplingen så var det som innan jag rev allt, den ville inte koppla ur!
Så ur med motorn igen.
Titta, fundera och pilla på kopplingsdelarna.

Vi kom fram till att vi skulle förlänga kulan som koppingsarmen sitter på.

La dit två brickor och skruvade tillbaka allt igen. Tanken var ju att allt kom närmare tryckplattan.
och nu kommer nästa grej...
När allt var ihop testade vi koppla ur och tror du inte att den gjorde det och bilen kunde rullas. En triumf!!!
Vi diskuterade och var glada, ända som var var att den kopplade ur när pedalen var typ längst ner.
och vi pratade om att lufta och se om det gick bättre.
och gissa vad, innan vi ens testade luftningen... Det går inte att koppla ur längre. Vi testade att lufta ur. Funkar ej.
Vi börjar prata om armen som sitter vid kopplingspedalen. Spänner den så den verkligen ligger med tryck mot "kolv"armen.
och testar. Nu kopplar den ur igen. Lycka. Och den tar inte lika långt ner eller.
Jag trappar och trappar på kopplingenspedalen, vi väntar tom nån timme och testar igen. Kopplingen funkar.
Dock.
Måste jag reda ut om våran lösning är korrekt, med att förlänga kulan till kopplingsarmen?
Samt kan det vara fel på min huvudcylinder, att den tappar tryck?
Slavcylinger köpte jag ny för två år sen, kan den redan gått sönder?
Ser inga spår av att det läcker olja nånstans, men kan dom vara trasiga iaf?
osv...

Men jag lämnar bilen nu för semester i en månad... Så under den tiden ska vi se vad vi kan luska ut...
En sista bild på alla detaljer jag målat, kommer nog blir fint fint när allt sitter på plats!
Eller vad tror ni?


Till nästa gång.
Wankla lugnt, NOT

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Snygg rotor thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369


Trådstartare
Visst är den

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369


Trådstartare
och dum som man är så slutar man inte mikla med bilen utan jobbar stenhård till man tar livet av sig!

Har nu tagit bort brickorna till kopplingsarmen och skruvat ihop motor och växellåda igen.
Så nu har jag lite smått börjat med åter monteringen av allt jag rivit.
Dock passade jag på att byta "idler arm" när motorn ändå var borta.


Storleksskillnaden är ganska stor på original(t.h) och mazdatrix(t.v) "förbättrade" idler arm.


På plats, se om man ens märker nån skillnad!


Sen har jag slitit bort alla sladdar jag har dragit i bilen under åren.
Tanken är att dra nya och göra det snyggt och dölja så mycke jag kan.
och så kommer en massa av mina mätare och lampor flyttas så då passar bra att börja om från början.
Det första jag började med var oljetryckslampan.
Den gamla jag hade var för liten och pga att jag tappat oljetrycket(slang) två gånger så var det prio på detta.
Fick en tanke att slänga bort klockan som ändå inte funkar och sätta in en stor lampa där.




Blir ett fint hål bakom klockan.


Bokade till en aluminium plåt så att lampan skulle komma lite längre in för att på sätt passa perfekt utan behöva såga sönder mittkonsolen.






Passade perfekt!


Borde se nu om jag förlorar oljetrycket! och snyggt blev det oxå.


Samt ska jag byta elfläkt till en mindre, smidigare och snyggare installation.


Just nu jobbar jag vidare på mittkonsolen, Bygger om platsen för mätarna som jag aldrig blev nöjd med förut.
och har börjar kolla på hur jag ska få in buren samt vart jag ska fästa den.
Har fortfarande inte delarna att starta upp motorn. Men har lite kvar innan uppstarten iaf!

Till nästa gång.
Wankla lugnt, NOT

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369


Trådstartare
Igen tog det stop i lusten med detta projekt...
Har nu under ca 2 år hållt på och försökt få den nya kopplingen att funka.
Inget har funkat och nu köpte jag ny huvud och slave cylinder för att se.
Detta gav mej ingen hjälp alls...

Problemet är:
Med min gamla original tryckplattan så kan jag koppla.
Dock är väl den så pass kass(eller för hög effekt) för fast jag köpt ny lamell så slirar kopplingen iaf.
och så fort jag sätter dit den nya förstärkta tryckplattan så kan jag inte koppla ur.
Kopplingsarmen rör sig men verkar som det inte räcker eller om det är nåt annat...

Tänkte se om det finns några idéer på vad som kan vara fel...

Förslag mottages!!!

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 86



Du har troligen inte rätt svänghjul till din nya tryckplatta.
om inte höjdskillnaden mellan ytan där lamellen lligger mot och klackarna tryckplattan ligger på så blir det som du beskriver

_________________
Mikael Mohlin
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369


Trådstartare
Re:

Zoomzoom skrev:
Du har troligen inte rätt svänghjul till din nya tryckplatta.
om inte höjdskillnaden mellan ytan där lamellen lligger mot och klackarna tryckplattan ligger på så blir det som du beskriver

okej... Kan det vara tvärtom oxå? Att jag har fel tryckplatta/lamell?
För jag har byt svänghjul nu. Och hade samma problem med gamla svänghjulet som med nya. Ingen skillnad.

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 86



om tryckplattan, lamellen och svänghjulet passar ihop så står normalt sett tryckplattans fingrar (dom som slavcylindern trycker på) lite utåt, typiskt 5-10mm (kan variera lite)
Är svänghjulet för lögt så står fingrarna plant (eller tom innåt) och då kan man inte trampa ur.
Är svänghjulet för högt så står dom nästan som när tryckplattan är lös och då så slirar lamellen

_________________
Mikael Mohlin
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369


Trådstartare
En bild... Vet inte vad den hjälper...


_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369


Trådstartare
Då kommer lite nyheter!

Jag jobbar vidare på bilen i väntan på kopplingsproblemet ska lösa sig.
Så jag har nu fixa till batterilådan och flytten av batteriet.

Delarna som behövs för lådan och batteriet.


Ska sätta lådan bakom passagerar sätet.


Undersidan av lådan, fästet till batteriet.


Tänkte använda mej av två hål som redan finns. Borrat hål i gummi skydden.


Blir så här på under sidan.


Gjorde två "brickor" som gör att jag inte skruvar fast lådan i själva gummit utan runt omkring gummit.


Slut resultatet när batteriet sitter på plats.



Locket på. saknar bara remmen som ska vara runt lådan och hålla i locket.


Nästa jobb som jag redan börjat med är omdragning av kablarna till batteriet.

Till nästa gång.
Wankla lugnt, NOT

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



thumbs up

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 FB -84
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (33254 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande