Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 51, 52, 53 >> 123 besök senaste veckan (279281 totalt) |
Snabbesök i garaget idag för att titta på kabelfärger...
Just nu har jag två kablar på "motorsidan" som jag inte vet vad de är till och jag har inte hittat dem än i elscheman. Jag dumpar lite mer saker här så jag vet var det finns. Hittade dock hur man får fram felkoderna: "earth the brown/yellow but the wire to wire to the bulb itself is brown/blue(-ve side of bulb)" http://www.migweb.co.uk/forums/other I "stora runda kontakten": "Black\Yellow" = Live feed... kanske... hittade även detta och då är det till backljuset... X5 Starting and Charging 1 Not Used 2 Blue/White Alternator D+ 3 Blue/Green oil Pressure Switch 4 Black/Yellow Ignition to Reverse switch 5 White/Yellow Auto Gear Selector 6 Black/White Reverse Lights 7 Not Used 8 Black/Red Starter solenoid 9 Not Used 10 White Auto Gear Selector 11 Brown/Green oil level Switch 12 Green Auto Gear Selector 13 Grey Auto Gear Selector 14 Brown oil level Switch 15 Not Used Påffes T21-kontakt "Blue/White wire on pin 6 is the oil pressure signal wire. Blue wire on pin 9 in the oil pressure switch (opens or closes when pressure goes above 5 psi to turn off red light on dash) Both of these oil pressure wires are positive voltage and rely on the sensor having a good ground to the engine/chassis. Blue/Yellow wire on pin 8 is for the water temperature sensor for the gauge in the dash. Blue/Green wire on pin 10 is for the other side of the water temperature sensor for the gauge in the dash. " "The tach wire is the Red/Blue wire on pin 2 of the T1 connector. Do not confuse this with the Red/Blue wire on the t21 connector (it is for fuel injectors)." och en bild över allt jag hittade efter mycket letande... från: http://www.porschehybrids.com/php/vi T1 "kanske" stämmer med min bil, om den inte har två 8 pinnars kontaker istället... (med min tur så...) _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Igår störde jag Dude.
Efter en stunds diskussioner och svar på knäppa frågor av mig så slöjdade han ihop ett nytt insug på några minuter: "Någon" sa "-Jag är inte 100% nöjd, men det är funktionellt" och då ligger det ändå ljusår från vad jag hade mäktat med att göra själv (och över min ambitionsnivå ljust nu). Det är intressant att se på, man lär sig mycket och får några "Aha, man kan ju göra sådär"-upplevelser. Förhoppningsvis så kommer man ihåg det och kan själv göra saker i framtiden Jag är återigen skyldig Dude ett gäng gentjänster och ett stort tack!!! Det är väl bara att fortsätta med ett rakt rör rätt ut genom huven, LUFFARTURBo!!!! Dude berättade också hur jag på ett enkelt sätt kunde vinkla till grenröret. Men lyssnade jag och förstod? SJÄLVKLART inte!!! Dagen ägnades åt att få ihop ett sönderkapat grenrör. Den ena skarven är jag inte 100% nöjd med (eller det är jag inte med någon eftersom jag svetsat ) men den får vara som den är nu. Använder man tvingar och press så kan man få rördelar att linjera upp med varan som man vill till slut iaf. Förhoppningsvis så har jag fått mig en läxa och vet iaf mer om hur man får rör att gå dit man vill. Men hur blev då frigången mot motorfästet och styrstången? Det är faktiskt lite mer än vad som syns på bilden, röret närmast styrstången viker in "uppåt" i bilden och ger mer frigång. "Motorn" är urplockad igen och nu är det tomt i motorrummet. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
På soppafronten massor nytt...
Från början tänkte jag sätta dit en soppapump från Calibra Turbo, men efter att jag hade slarvat bort den så sattes originalpumpen tillbaka. Men nu hittade jag pumpen igen... Så jag rev bort det jag hade gjort vid tanken, satte dit soppapumpen från Calibra, gjorde fäste för soppafilter (också det Calibra) och drog slangar. Kvar att göra: Sätta dit några slangklämmor, dra el till soppapumpen (det blir ny kabel dit), sätta dit pumpen bättre (det blev inte bra) och klamra dit sopparören under bilen ordentligt. Soppaslangarna i motorrummet fixades av Hydroscand tidigare i veckan. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Jaha, ny dag, nytt slit...
Idag visste jag vad jag ville göra när jag kom till garaget, men jag visste inte riktigt hur jag skulle göra det. Så efter en stunds funderande och frustration slog det mig, MASSAGE!!! Massage är bra och skönt. Torpedväggen satt lite väl nära motorn på ett ställe så istället för att eventuellt bli ett problem när riktiga motorn åker i så var det dags att massera den med hjälp av en slägga. Efter en stund hade torpeden fått skön massage och jag hade fått utlopp för frustrationen. Sen var det ju dags att börja med det jag kom dit för: Röret har böjts ner lite och fått en adapter för spjällhuset. Fast det där med att svetsa gör mig frustrerad och sur. När jag började så provade jag lite olika inställningar och hittade snabbt en som passade och jag lyckades göra fina svetsar (nåja, för mig) med bra genombränning. Sedan ändrade jag läget på röret för att kunna fortsätta och då blev allt bara dåligt... Tänk om man kunde bli nöjd större delen av tiden istället för lite då och då. Men men, det kommer väl... Mannen som har allt och lite till till C20XE lånade ut ett annat spjällhus än original: Röret från insuget till spjällhuset är 3", in till spjällhuset passar ett 4" rör. Någonstans skall en luftmassemätare på 2,5" få plats med. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Tycker det ser bra ut.
Svetsa tar tid att lära sig, jag själv har avverkat bra med tråd sen jag började svetsa och jag blir fortfarande förvånad över hur fina OCH hur fula svetsar jag kan göra oftast så är det förarbetet som är viktigast. Slipa det rent från oxid ros smut o dylikt så blir det massor lättare. |
||||||
Idag har det svurits en del, de uppgifter jag har hittat innan och lagt upp i tråden stämmer för bilen stämmer inte.
Bilen saknar tex en 14-polig kontakt bakom handskfacket (fanns på -88 och senare) likväl som två 8-poliga (fanns på -84 och tidigare), istället fanns det en fyr-poliga kontakt med två kablar i. Efter mycket letande i ett elschema från en PDF så hittade jag inget vettigt, men efter ett tag kollade jag i ett annat och på -86 års elschema stämmer det med min. http://www.patandracing.se har verkstadsmanualer till 944'an, inklusive elscheman, det är Vol-4-electrics typ sidan 174 som passar min bil, Vol-5-electrics går inte. De två kablarna har färgerna grön/svart och vit/grön, grön/svart går till varvräknaren och vit/grön går till mätaren som visar soppaförbrukningen (kommer ej att funka i framtiden)) och kommer från vattentempmätaren. Nu är det bara två saker kvar att lösa med elsystemet för att de skall vara ihoparade, det ena är en kabel hos Opelmotorn som jag tror skall ha spänning när tändningen är på (en svart kabel i den runda kontakten) samt hur jag kan tända varningslampan i instrumentpaneln från motorns databox. 944'an har en stor röd lampa mitt i synfältet som lyser när "något" är fel, den vill jag även skall tändas när databoxen signalerar fel, fast å andra sidan kan jag koppla in en annan lampa som sitter lite sämre till. Iom att saker inte kan hamna där de sitter normalt så måste vissa kablar också förlängas (spjällägesgivare, luftmassemätare mm). Dagens bildskörd: Början på en adapter, det som fattas är kabel för vattentemp (finns inne i strumpan någonstans). Just nu sitter det en extra oljetrycksmätare i bilen, eventuellt ser jag om man kan få in Porschens givare på Opelmotorn, isåfal skall kabelhärvan kompletteras med den. Många kablar blir överflödiga och skall tas bort. Med dioden och kontakten blir det möjligt att läsa ut felkoder från motorn. Det kommer säkert att behövas... Kabelstammen på motorn har fått kablar förlängda för att kunna kopplas till givare, felkoder mm. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Här har det inte skrivits mycket, men det har inte hänt så mycket heller...
Det som har hänt är: * Bränsleslangar och rör har börjat fästas upp ordentligt * Kablar till bränslepumpen har börjat dras, jag drog 6 kvadrats kabel och original på både Porsche och Opel är det mycket mindre. Kan det ställa till problem eller är det bara att se glad ut? (eller så blir det grov kabel från batteriet till ett extra relä som får styras av "vanliga" bränslerelät ) * Kablarna till spjällägesgivare och luftmassemätare är längre, kvar att förlänga är lambdasonden men den är väl bara att kapa och förlänga? * Dude nämde något som jag hade förträngt, Porschens reglage till värme mm är vakumstyrt. Nåt mer att fundera på... * Jag har gett upp tanken på att få instrumentpanelen att visa om motorn indikerar fel, ny lampa är monterad. Delar av det som är kvar att fixa (så att jag inte glömmer det): * Spjällhuset är 4" och luftmassemätaren som skall sitta framför är 2,5"... * Tomgångsmotorn skall ha en anslutning innan spjället * Vakum till porschens reglage, motorns tankventilering och nåt mer som jag har glömt... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Eller så är det inte alls det utan 90mm och 70mm...
Nästan fixat i tankens värld iaf... Jag har funderat och tänkt och funderat ett tag till på kylningen och tror jag är på rätt väg nu iaf. Största problemet är vart man hittar bra universal böjda slangar i 40mm diameter som kylarslangar men det skall väl fixa sig. Lite kylarrör är fixade iaf. Häromdagen träffade jag en annan Rejs'ian och hade en trvlig pratstund och titt på roliga bilar. Jag kom på (igen ) att Hummer är coola bilar!!! Ja, inte Hummer som i H2, H3, H4, H7 och en annan massa lampmodeller utan den riktiga Humvee Tack för pratstunden och titten Fast det var ju inte bara trevligt, lite saker följde med hem också: Jag hittade ju även lite mer klippta kablar på motorn, efter lite sökande i denna: och med hjälp av följande...
...så är allt löst. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Fast lite mer har faktiskt hänt, motorn har tex fått det "riktiga" oljetråget. Eftersom jag är dum så funderade jag på vart tar oljan vägen om man bromsar? Antagandet att den inte stannar vid oljepickupen i "bakdelen" av tråget kanske inte stämmer, men nu sitter det iaf lite mer metall i tråget som hindrar all olja att åka fram, samtidigt som det släpper ner olja som skall ner i tråget.
och har man väl bytt oljetråg så kan man ju passa på att se om man kan få ner motorn i bilen!!! Funkade det??? Självklart inte!!! Varför skulle det vara enkelt för? Problemet är samma som med originalmotorn, för att allt skall gå fritt så måste framvangsbryggan sänkas ner en aning sedan kommer det att passa. Men det hade jag varken lust eller ork med den kvällen jag höll på med det. Annars hade det varit enkelt, lossa 6 elkontakter, lossa kylslangar och ta bort 6 bultar/muttrar/skruvar så hade man kunnat lyfta ur motorn (nu blir det 5 extra skruvar och styrstaget). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Scoopet hamnar perfekt för bränsletrycksregulatorn, men inte för resten... Se nedan strax... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Jaha, idag var återigen bilen billig, väldigt billig... hade det legat en sjö i närheten hade jag stundtals varit frestad att putta ner den och använda som bojsänke.
Bränsletjafset bak vid tanken har gjorts om, igen... > Nu tror jag att jag är inne på 4'e eller 5'e versionen, sist så tyckte jag inte att jag litade riktigt på mitt hemmasnickrade bränbslefiltersfäste. Så nu sitter bränslefiltret på ny plats och slangarna är förlängda och dragna lite annorlunda. Nu är alla bromsrör klara iaf, den sista biten har jag gått och väntat på inspiration på att göra. Den kom aldrig så nu blev det ett hål i golvet och bromsröret drogs rakt genom det. Så med bromsrör och bränsletjafs fixat vad kan man göra då? Jo man kan sätt på hjulet som var borta och släppa ner bakvagnen på marken!!! Idag har jag mått kasst och haft ont så inspirationen var sådär, speciellt som jag varit trött och inte ätit något på hela dagen. Har man inte ätit något på hela dagen så kan jag inte rekommendera att man sätter i sig ett helt paket Ballerinakex på kvällen i garaget, det gör inte saken bättre. Nåja, det fanns ju en huv man kunde prova (igen...): Hmmm... den sitter en pallbock under framändan på bilen, hjulet är borta och styrleden pekar åt helskotta? Vaffö då? Saknar man inspiration och är allmänt oengagerad så kan man ju alltid hitta på något, och lyfter man lite på huven så ser man resultatet: EN MOTOR, UTAN MOTORLYFT SOM HÅLLER DEN!!! Jag trodde ju naturligvis det skulle gå snabbt och enkelt, men ack vad jag bedrog mig. Sist jag provade så kom jag på att man var tvungen att få ner framvagnsbalken för att få dit motorn, men den här gången tänkte jag till och det är farligt... Istället för att snabbt och enkelt lossa bärarmar och framvagnsbryggan så funderade jag ut att det kanske gick om man bara lossade på bryggan och lät den hänga i bultarna. Efter en lång stund och massor av slit så kom jag på att det funkar ju inte (det var ju det jag visste egentligen... ). Så bryggan trillade ner på golvet, motorn sattes fast på den och började lyftas upp. Här hade det klart underlättat att vara två, att sänka ner motorn, passa in den på kardanen (kåpan som sätter ihop torquetuben och motorn är ej på plats ) och linjera upp fästen för bryggan är lite jobb. Det är inte plättlätt att ligga under bilen som är så långt ner det går att komma på pallbockarna och försöka att justera in kardanen samtidigt som man försöker dra bak motorn, men det går. Så nu när motorn är på plats (nåja, lite kanske det förändrar sig när kåpan kommer på plats men inte mycket) hur fungar då allt? Går tex huven fritt från motorn? Det självklara svaret är ett rungande NEJ! Överdelen av kåpan som täcker kamremen och även "kanten" på ventilkåpan där märkningarna för kamremen sitter tar i huven, men det är inte mycket det tar i. Scoopet är iaf lämpligt placerat för bränsletrycksregulatorn, den sitter mitt i det. På högersidan av motorn framför passagerarens fötter är det platsbrist, där går det kylslangar, vakumslangar till bromsservot, kabelstammen till databoxen mm går in i kupen, kontakten för kablestammen för att länka ihop med Porsches elsystem sitter oxå där mm. Tight men långt ifrån omöjligt. Så vad blir det för "riktiga" problem som upptäcktes nu? * oljestickan går att titta på, men endast om man är utrustad med tålamod, verktyg och ger det en stund så att man blir less på det och börjar använda våld istället. * Tändkablar... Original tror jag blir alldeles för korta. Är det någon som vet om man kan förlänga dem, göra egna eller få måttbeställda hyfsat snabbt? Är det någon som har tips på var man kan hitta vattenslangar som är böjda, det jag letar efter är 20mm vattenslangar med tight 90grades böj. Jag har letat igenom Biltemas sortiment, men de hade inte... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Jag körde ett par varv på självplocksskrotar och plockade lite alltmöjligt i slangväg, kontaktväg och annat "bra att ha" under byggtiden. I övrigt - keep it up _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Det är inte så många som skriver i din tråd.
Men du vet väl att vi läseer det du skriver.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Du får leta efter stål/kopparböjar alternativt böja rör och ansluta med slang mellan block och värmeelement etc. Slangklämmorna blir ju dubbelt så många men det finns ju snygga eloxerade plastskydd att köpa _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Både vattenslangar och tändkablar med mystiska mått har jag brukat köpa på Hansen Racing i Spånga. Man bör dock undvika både lunchrusning och eftermiddagsdito för att de ska ha tid. Tändkabel är metervara...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Tack för kommentarerna och tipsen!
Idag tittade jag lite närmare på Porsche-motorn för att se om det fanns någon slang jag missat som man kunde använda (och för att kolla en sak jag inte kom ihåg hur det fungerade). För att komma åt ordentligt så lossade jag insuget, fast det lät som en maracas när man rörde? Efter att ha ägnat en stund åt att skaka ur prylar så kunde delar av kovringar och en kolv identifieras... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 51, 52, 53 >> 123 besök senaste veckan (279281 totalt) |