Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (33884 totalt) |
|
||||
Re:
den = byggherren? ![]() Första uppstart är en milstolpe som man är hög på i flera dagar. Minns när jag första gången startade MkIIIan, sprang in och hoppades att min fru ville komma ut, höra den och dela min entusiasm. Det blev inte så. Det faktum att klockan var halv två på natten kan ha inverkat. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Re:
...och när ![]() ![]() ![]() Lycka till! _________________ Fredrik Pousard Se7en MNR R1 2012 - SÅLD SVKG 369 Locost Sweden 197 http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid |
||||
Re:
Efter första startförsöket trodde jag att det skulle bli jag som fick brumma. Noll gnista ![]() Trodde jag skulle bli tvungen att riva elsystemet för felsökning, men 30 sek senare föll kronan på plats. Jag har förberett elsystemet för Flatshiftern och hade glömt att "sätta ihop" dessa 2 kablar. Men sen small den igång fint. Har idag luftat bromssystemet, men blir inte så bra som jag vill. Vet inte om det finns lite luft kvar eller om det är något spök med cylindrarna (no name, girling look alike). Men det löser sig. |
||||
Re:
Naturlish Jag hoppas på kunna köra skiten ur bilen innan Marcus hämtar den. Men säg inget åt Marcus ![]() |
||||
Re:
![]() _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
Re:
.... jag tror han hörde.... men skit i det och skyll ifrån dig ![]() _________________ Fredrik Pousard Se7en MNR R1 2012 - SÅLD SVKG 369 Locost Sweden 197 http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid |
||||
|
||||
_________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
Monterade i fredags växelindikatorn. Finns förvisso en sådan indikator inbyggd i digidash men den fladdrar upp och ned fastän jag inte växlat - lever sitt eget liv - så en separat och framförallt mycket synlig och tydlig indikator monterades. Inga bilder...
Måttade också på hur jag skall göra för att få fast min FlatShifter (libell.nu) och inser att vaggan för motorn måste byggas om (hur tänkte MNR när de konstruerar en vagga för MC-motor till en sjua och inte ger utrymme för FlatShitfer? Att man bygger BEC och inte kör aktivt eller på bana och således inte köper en FlatShifter- eller???). Får bli vinterns projekt tillsammans med montering Öhlinare, krängare och annat som dyker upp... _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
Då är den först reggade MNR'en godkänd på reg.besiktning i fredags, försäkrad och påställd idag - skyltarna kommer inom 4 vardagar!? Troligt hittar en hemmagjord skylt plats där bak om inte åskan och regnet fortsätter blir nog åksuget för stort för fyra dagars väntan, risk att de kommer måndag dessutom...
_________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
Kolmörkt ute, mekade med pannlampa (igen) fram till 23.00. Har monterat framåtsträva på bågen och 6-punktsbälte för förarstolen, passagerarstolen är borta för tillfället.
Kommer montera mjukare bakfjädrar imorgon om jag får låna bättre verkstad än min garageuppfart. Då kommer jag dessutom cornerweighta den samtidigt... Kanske Mantorp imorgon kväll för premiärtur, lovar inget dock. _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
|
||||
Som vanligt med racebil, mekade igår eftermiddag och hoppades hinna så jag kunde köra på Mantorp med ÖSK på kvällen.
Först gjorde jag en nummerplåt av ett platslock från IKEA (hade inte fått plåtarna igår - har fått dem idag!) Bytte fjädrar bak, var lite sen till dagis så jag drog fjäderförspänningen "på känn" med handen och sedan något extra varv vänster bak med verktyg. Mellanlandade MYCKET kort på vågarna, skrev ned siffrorna utan att kliva ur bilen eller stänga av motorn och åkte genast hem. Eftersom det är svårt att trolla, både jag och motorn sitter på vänster sida, så förmodade jag att cornerweight inte var optimalt. Även det faktum att jag "förspännde på känn" gjorde att det kunde sluta hur som helst. Nu blev det så här med chaufför och kanske 4-7kg bensin: -Enskilda hjul: VF: 150, HF: 122, VB: 182, HB: 155kg. -Fördelning FRAM/BAK: 272/337kg - ca 45/55%, fördelning VÄ/HÖ: 332/277kg, ca 55/45% -Fördelning Crossweight VF-HB / HF-VB: 305/304kg eller i princip 50/50% Rideheight fram är lite för hög, bak är den på tok för hög - men nu vill jag njuta lite så jag tror jag nöjer mig med den som det är så får det ordnas i vinter! _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
Re:
Mina siffror i rött ovan. Vi vill även få en redogörelse på hur dom första varven var på banan ![]() |
||||
Re:
ok, mina 609kg mot dina 576kg, du hade ca 17kg bensin (jag knappt 7kg) så dra bort 10kg ytterligare och du hamnar på 566kg, vinner med 43kg! Jag kan avslöja att det inte bara sitter på chauffören, jag väger lite mer än du - men inte 43kg mer! Sido- och framåtsträvor väger en okänd 10-15kg men å andra sidan kommer jag inte ta bort dem, jag är nöjd med min egen vikt och passagerarstolen skall snart monteras så tyngre blir den. Vår crossweight är mycket bra, du har exakt 50/50% och jag har det också om jag flyttar mig två centimeter i stolen. En liten tröst på min feta och tunga bil är att jag har mindre diff i kg på vänster/höger, både fram och bak jämfört din flugviktare.
Det var ju första gången jag körde bilen, över huvud taget första gången på allmän väg. Jag fick mycket adrenalin och njöt av fulla drag, kunde inte låta bli att köra efter vad jag förmådde. Körde fyra korta pass på 12-15min/st och förbättrade mig ett par sekunder mellan varje stint. Har ingen loggning så jag kan inte se förbättringarna i sekunder eller varvtiderna. Spårvalen långa Mantorp är inga större problem men jag är inte van att kunna köra så fort i kurvorna och bromsa så sent, att i 200km/h bromsa vid 120-130meter för att upptäcka att jag får rulla 50meter fram till TurningPoint och sedan ändå ha för låg hastighet är en ny erfarenhet!!! Första stinten blev jag mest omkörd - av de snabbaste bilarna. Några Sjuor och en ruggigt läcker GT3. Mellanstintarna började få mer känsla, förståelsen och förtroendet växte och jag körde t.o.m. Om en Caterham, någon Elise och Opel Speedster mm. Sedan blev fett omkörd av en av de snabbare Caterham i ÖSK och förstod att även jag borde kunna köra snabbare, jag hade ju trott att gränsen var nära - korkat - eller hur? Fjärde sista stinten kom jag ut ett halvt varv efter två snabbare caterham och en ariel, De tre bilarna låg och rejsade i 15 minuter i samlad klunga. Jag såg aldrig dom framför eller i backspegel och dom såg aldrig mig så det innebär att det inte diffade nämntvärt i tid mot dem, jag menar om det var flera sekunder per varv borde jag till slut sett dem i backspegeln på rakan som är alldeles föör lång. Nu vet jag inte vad de körde på men de bör klara runt 1.30 +- ett par sekunder. Var jag inte under 1.35 är jag besviken - även om det var första gången i bilen och två år sedan jag körde Mantorp ![]() _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
Var ute och körde för andra gången. Denna gång var jag på Mantorp med ÖSK, allt höll och man börjar ana bilens kapacitet, driftade "lite" i varje kurva första två varven (kalla R-däck) men sedan fegade lirade allt som det skall och jag njöt mest av hela upplevelsen.
Hittat lite jag vill fixa och ändra nu i vinter men inget stort - så att ställa in hjulen och justera, rideheight och bromsar mm får vänta för annars riskerar jag att säsongen är helt över! _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
Tredje gången i bilen, denna gång körde jag rejstaxi på Sviestad. Drivingevent hade kunder på sitt evenemang "Den stora Motordagen" och en av de upplevelser som stod på programmet var att åka med en Volvo och en Atom i racetempo.
Gissa om de blev överaskade när tre mer eller mindre unika bilar väntade på dem, relativt jämnsnabba men med helt olika karaktär och upplevelse, min Sjua, en Atom och en KTM X-Bow. Körde kunderna ca 65 varv, min 8åringe son fick åka med i högt tempo, var lite rädd i dryga 180 på rakan! Efter detta körde jag ett tiotal varv utan passagerare och jag njöt av fulla drag, otroligt kommunikativ och rolig bil jag har, trots att den inte är helt färdig i setup och utrustning (krängare, Öhlinare, vinklar, rideheight mm är lite tokigt). Kompis med klocka i hand påstod att jag låg runt 1.05-1.06, med passagerare, utan chikan. Den kändes mycket stabil men väldigt trög med de dryga 100 kilo bredvid sig. Glatt gäng! ![]() Glada chaffisar! ![]() Samtal män emellan! ![]() _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (33884 totalt) |