Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur är det vid ringen under DTMhelgen?
<<   1, 2, 3, 4
8897 besök totalt
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

onsdag kväll var lite stökigare. Ganska mycket folk på banan och dessutom en bil som åkte i räcket
i Schwedenkreuz, så det blev krypkörning förbi platsen i några varv..

Fick i alla fall två hyggliga varv med inte alltför mycket trafik. 8,34,50 och 8,34,60 T13-Gantry.

Har kikat lite snabbt på loggarna vs. Götes varv i "Ring-Charts".. Deprimerande läsning..

Det går för långsamt i princip överallt, det som sticker ut som pinsamt och extremt dåliga partier är:
- Ingången Hatzenbach
- Flugplatz
- Metzgesfeld I.

Finns väl några ljuspunkter också:
- Fuchsröhre och AF (Helt i nivå med Kung Göte)
- Bergwerk (Fi fan, här är jag tydligen snabb!)
- GT3 Links/Hohe Acht Esses (Inga problem)
- Eiskurve (Här är jag också rätt snabb)

Ska man summera, så finns det alltså en del - typ 85% av banan - kvar att jobba på..

Men: Körningen kändes bra i övrigt. Igår kändes det faktiskt som att poletten trillade ner ganska hyfsat på
ett par ställen. Framför allt så har jag börjat köra banan, tidigare så har jag mest åkt - även om jag suttit bakom
i ratten. Min inlärningskurva är lång. Känner igen fenomenet från t.ex Mantorp, Gelleråsen och Knutan.
Jag behöver måånga varv..

Några sub-9-tider blev det inte den här gången. Har packat ihop och åkt upp till Düsseldorf.
(Det börjar strömma till ganska mycket folk inför DTM-helgen och regnet hängde i luften)

stockholm
Här sen Maj 2004

Kul att höra om Swift äventyr i eifelbergen

Numera har de flyttat varvstoppet(så man kan numera varva längre på växlarna) på Swiftarna så man kan hålla ner mer i foxhole osv osv. De bilar vi körde varvade faktiskt ur ner där så istället för att ligga och hammra på stoppet så släppte jag faktikt av. Har andra loggar där jag har mer speed på partier faktiskt. Även mitt Vmin rekord i SwedenX vänstern har jag förbättrat sedan ring chart varvet faktiskt. Nåväl jag har gjort mitt gälland nörderi i driftboxträsket på ett tag och fokus ligger på provsjoes kunder/deltagare. Har du tid och lust får du givetvis hänga på eventet. Jocke Mangs lanserar snart sitt Jocke Mangs Exclusive Driving Training och deltagare får en inblick i detta under eventet.

Hade möte med Jocke Mangs idag och vi pratade ringen. Han berättade att han just innan Mini-Challenge endast kört 5 varv ca på ringen i en hyrbil..för att direkt efter sätta pole på Nordslingan! Notera att det var väl kring 40 andra identiska mini-challenge bilar med i kvalet. Hi,hi sådant gillar jag, inget snack om spårval/punkter och strunt...bara en väldigt tro på sig själv med endast 5 varv i bagaget och sedan fullt spjut så fixade han pole, Nr 1 av 40 bilar

Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006

Har precis gjort dessa 2 klara för nedfärd inatt. Nya däck och hjulinst thumbs up

Ganska kul dag på jobbet

BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

. Han berättade att han just innan Mini-Challenge endast kört 5 varv ca på ringen i en hyrbil..för att direkt efter sätta pole på Nordslingan! Notera att det var väl kring 40 andra identiska mini-challenge bilar med i kvalet. Hi,hi sådant gillar jag, inget snack om spårval/punkter och strunt...bara en väldigt tro på sig själv med endast 5 varv i bagaget och sedan fullt spjut så fixade han pole, Nr 1 av 40 bilar

Det låter som om din Swiift-varvtid sitter lite löst Gaute...

Är för övrigt ruskigt sugen på ditt event, tycker det är riktigt prisvärt thumbs up

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Mats Thur skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

. Han berättade att han just innan Mini-Challenge endast kört 5 varv ca på ringen i en hyrbil..för att direkt efter sätta pole på Nordslingan! Notera att det var väl kring 40 andra identiska mini-challenge bilar med i kvalet. Hi,hi sådant gillar jag, inget snack om spårval/punkter och strunt...bara en väldigt tro på sig själv med endast 5 varv i bagaget och sedan fullt spjut så fixade han pole, Nr 1 av 40 bilar

Det låter som om din Swiift-varvtid sitter lite löst Gaute...

Är för övrigt ruskigt sugen på ditt event, tycker det var riktigt prisvärt thumbs up

Hmm, ja Jocke sade att jag kommer vara chanslös i Swiften faktiskt ...han verkade väldigt övertygad om den saken faktiskt >

Kanske försöker han bara psyka ner mig Jag slog dövörat till och låtsades som om det regnade
Klart du ska med Mats, kommer bli balls out fun

Här sen Maj 2008

Hej, liten uppdatering.. det har varit galet mücket människor i Nürburg i helgen, hörde siffran 86.000.. Och idag blev det uppvisning av Audi i DTM, var sen DKW-flaggor överallt i näromradet..
Vädret är fantasktiskt, var ca 30 grader i lüften idag.. (och 44 grader pa asfalten..!!)

För mig som är här nere för första gangen kan jag bara säga att jag kommer tillbax - med rätt bil.. har med mig familjen och familjekombin, som det blir premiär pa banan med i morgon (nu när det lugnat ner sig med besökare..).

Grüss gott och tschüss frün Eifeldalen!!

// Johan
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nu är bilen och jag hemkommen! Det var kul att träffa och språkas med de av er jag hittade där nere! Det gick klart snabbare runt banan i år än förra året, men eftersom jag inte har annat än stopklockatider att gå efter får jag återkomma med riktiga loggar nästa år istället

Stort tack till Mats E och Fredrik Larsson för passagerarvarven! thumbs up

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Vilken helg !!!

Åkte ner med Max och Mattias "turbo2", släpandes på en Opel speedster ner till tyskland. Det tar tiiid att åka med släp kan jag lova . Hur som helst blev det en otroligt kul helg !

Hade bara kört ett enda lugnt varv på ringen innan så det va en jäkla upplevelse att få köra med lite fart. Hade ju tränat på datorn men det är ändå så sjuukt läbbigt i början med hastigheterna och alla galna höjdskillnader. Vi fick en audi a3 diesel som visade sig ha riktigt sportiga m+s däck. Dessa överhettade redan efter 2 kurvor men det gick rätt bra ändå när man väl tyglade bilkörande med extrema slipvinklar . Bilen i sig var riktigt trevlig och mycket bättre balanserad än va vi nånsin kunde tro. När jag hade lyckats sätta en 10.12 tid trodde jag verkligen att gränsen började nås. Sista varvet skulle bli det sättas en fin tid att ta med sig hem va tanken, men efter räckesreparationer, strecken kontrolle körde ikapp oss (vi hade kamera som fick plockas ner illa kvickt), diverse omsläppningar och omkörningar trodde jag att det va kört, men vilken glädje när driftboxen visade 9.52 !! Utan problem hade 10-15s kunnats ta från det varvet utan trassel, helt sjukt va det går att köra med däck gjorda för mud and snow Hade aldrig gått utan Max i passagerarsätet som intalade mig att det visst gick att hålla fullt ner mot fuchsröre och andra ställen

Ett helt annat kapitel är Mattias speedster, helt sinnesjukt vilken bil ! Han får väl pallra sig hit och skriva lite själv Max likaså. Synd att det rappliga driftboxminneskortet gick sönder så samtliga loggar från helgen försvann

Slitaget efter en sisådär 40 mil på ringen. Vill ni ha däck som håller länge så köp m+s däck !

Den riktiga räserbilen på riktiga däck:

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Det var en helt klart grym helg. Eftersom man inte vart där innan så var det ju inte så mycket att jämföra med. Men tyckte det helt överbefolkat även om det inte direkt var tomt.

Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Var det någon som körde på söndagen? Hur var det? Det var ju tokmycket bilar i Nürburg, men antar att det inte borde vart jättemånga på nordslingan?

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

djungel-Jim skrev:
Var det någon som körde på söndagen? Hur var det? Det var ju tokmycket bilar i Nürburg, men antar att det inte borde vart jättemånga på nordslingan?

Det var ju en hel del bilar, men jag tyckte det kändes som det var färre bilar på söndan. På lördagen var det ju stopp upp i rondellen hela dagen. På söndagen gick det nästan hitta parkplats

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re:

Cédric skrev:
djungel-Jim skrev:

Det var ju en hel del bilar, men jag tyckte det kändes som det var färre bilar på söndan. På lördagen var det ju stopp upp i rondellen hela dagen. På söndagen gick det nästan hitta parkplats

Jag körde 5 varv mellan 8 och 9 på söndagen.... fick två varv som var riktigt fina.

Har för mig jag blev förbisläppt av din polares Speedster och den hängde kvar i spegeln rätt bra med reservation för mitt dåliga minne

max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Det var som sagt en fantastiskt trevlig helg på ringen. Det var ju rejält varmt och soligt - 44 grader i asfalten! Inte helt optimalt för våra M+S kvaldäck Vi blev ju riktigt imponerade av balansen i bilen, fast det blev lite väl spännande vid något tillfälle. Att åka på sladd genom Fuchsröhre med de däcken är det kalsongbytesvarning på!

Det var riktigt kul när man ganska fort märkte hur väl man faktiskt lärt sig banan med hjälp av GTR och olika ringenguider. Jag hade också bara åkt ett försiktigt varv tidigare, så vi närmade oss gränsen metodiskt underifrån. Första varvet gav en skräckblandad förtjusning med betoning på skräck. Det går ju så jäkla fort i nedförsbackarna! Men efter ett par varv börjar man få in lite flyt och på slutet, efter ca 10 varv var, så gick det riktigt bra. Om man har lite erfarenhet av bankörning och inte kör någon herrejössessnabb bil, så tycker jag inte att banan är fullt lika besvärlig som myten antyder. Men det fanns säkert mer tid att plocka än vad vi hann inse. Det tar ju dessutom ett par varv att gaffla in rätt spår och fart i varje kurva. Det var riktigt bra att åka två i bilen, så att man kunde coacha och snacka sig genom banan. Det känns som att man lär sig snabbare om man är två, även om ingen är någon ringenräv.

Nu är man ju skadad för alltid. Det första som hände på morgonen efter hemkomsten var att börja lura på hur man får med sig ett set banhjul i 944an. Den ska ner nästa år!

Sen att Cédric lyckades sätta en bättre tid, skyller jag på att han åkt totalt ett varv mer än mina samlade tio varv

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Hur är det vid ringen under DTMhelgen?
<<   1, 2, 3, 4
8897 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande