Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Pulverlackning
2746 besök totalt
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864


Trådstartare
Pulverlackning

Går det att pulverlackera aluminium?
Ytan blev så grov efter blästringen...

Tänkte måla det silver... lindrigare än att polera det

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



javisst, pulverlackade ett par fälgar för nåt år sen....

_________________
/Arne Lindgren
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Re: Pulverlackning

super7 skrev:
Går det att pulverlackera aluminium?
Brukar man inte pulverlacka fälgar för de ska tåla lite stryk...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



är det så bra egentligen?
Pulverlack bakas kring 300 grader om jag inte minns fel...
vad tycker alu om 300°??
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Jeppsson skrev:
är det så bra egentligen?
Pulverlack bakas kring 300 grader om jag inte minns fel...
vad tycker alu om 300°??


Är det verkligen så högt som 300°C?

Är det en sk Heat Treatable Alloy så lär man tappa hållfasthet, men det spelar väl inte så stor roll för ett insug.

_________________
Pär Hylander
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110



Åk ut på ... jaa. vad heter dom.. ligger vid NOMEKo på teg.. Volvo lämnar väl saker där för pulver lack?? Hör med dom..

Det ända dom gör är ju att pulverlacka som dom borde veta.. sen brukar det funka med en smörgåstårta som betalning för mindre saker..

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Att pulverlacka en sådan liten detalj ska inte behöva kosta en hel smörgåstårta Typ runt 200 kr med kvitto och allt

Edit: under förutsättning att där inte är en ställkostnad (byte av nyans)

_________________
Pär Hylander
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110



Tror att när kompisen lämnade in bromsoken och div bärmarms detaljer, så skulle ok vara röda och dom körde bara svarta detaljer då.. + att han ville ha det så fort som möjligt.. Dom verkar göra mycket små detaljer till volvo som är mest svart. Men dom hade en hel massa kulörer att välja mellan...

Men kan man betala ärligt med kvitto är det inte fel heller, men vissa ställen vill ju inte ha kontanter eller småkunder

Men sen så äre aldrig fel att ha varit å betalt med en smörgåstårta engång.. sånt kommer man ihåg.. bara att se till sig själv, har nån varit å lämnat fika på jobbet går allt mycket lättare

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Med den grova ytan antar jag att du sandblästrat?
Varför inte blästra med glaskulor? Då får du ju en snygg (om än ganska känslig) yta direkt.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Prova att lägga röret i fotogen eller avfettning och skrubba det med stålull.......så blir det mycket bättre.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Pär Hylander skrev:
Anders Jeppsson skrev:
är det så bra egentligen?
Pulverlack bakas kring 300 grader om jag inte minns fel...
vad tycker alu om 300°??


Är det verkligen så högt som 300°C?

Är det en sk Heat Treatable Alloy så lär man tappa hållfasthet, men det spelar väl inte så stor roll för ett insug.


Hej, det ligger närmare 300 så det är korrekt.

När man härdar Aluminium så har jag för mig att härdnings temp ligger inte långt ifrån smältpunkten, men jag kanske minns fel, men men.

Caper

_________________
Jörgen Bock
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



Pär Hylander skrev:
Är det verkligen så högt som 300°C?

Är det en sk Heat Treatable Alloy så lär man tappa hållfasthet, men det spelar väl inte så stor roll för ett insug.


Hmmm... tror jag har smuttat på flaskan i förtid... fick för mig att det handlade om att pulverlacka fälgar....


nåja... det blir säkert bra
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



dubbelpost...
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864


Trådstartare
Johan M skrev:
Åk ut på ... jaa. vad heter dom.. ligger vid NOMEKo på teg.. Volvo lämnar väl saker där för pulver lack?? Hör med dom..

Det ända dom gör är ju att pulverlacka som dom borde veta.. sen brukar det funka med en smörgåstårta som betalning för mindre saker..


Är väl bara att ta firmabilen på jobbet och åka dit då...Volvo klädd
och säga att det är ett projekt jobb...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864


Trådstartare
Inte jag som blästrat det....en grovsmides verkstad.
Dennis Kullman skrev:
Med den grova ytan antar jag att du sandblästrat?
Varför inte blästra med glaskulor? Då får du ju en snygg (om än ganska känslig) yta direkt.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jörgen Bock skrev:
Pär Hylander skrev:
Anders Jeppsson skrev:
är det så bra egentligen?
Pulverlack bakas kring 300 grader om jag inte minns fel...
vad tycker alu om 300°??


Är det verkligen så högt som 300°C?

Är det en sk Heat Treatable Alloy så lär man tappa hållfasthet, men det spelar väl inte så stor roll för ett insug.


Hej, det ligger närmare 300 så det är korrekt.

När man härdar Aluminium så har jag för mig att härdnings temp ligger inte långt ifrån smältpunkten, men jag kanske minns fel, men men.

ok, det var varmt!

Ja, det stämmer ang härdning, men värmeåldring sker vid förbluffande låga temperaturer, t.ex 160°C i 90 minuter. Hur långt tid är den pulverlackade detaljen i ugnen?
Caper

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Pulverlackning
2746 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande