| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Ny attackvagn för Nordslingan, se upp alla Porschar....
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (15522 totalt) |
|
Re:
Min förståelse är att begreppet ungefär kan formuleras; krockkraftens utbredning och riktning i exempelvis en kropp. Önskvärt att ha en lång och jämnt fördelad puls framför en kort och intensiv. Jmf att hoppa ner från en given höjd i pappkartonger alternativt mot en betongplatta. Samma hastighet/energi - men olika förlopp under "inbromsningen". Utvecklingen av moderna fordons krockboxar är inte helt enkel. _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||||
|
Re:
Som jag förstår det är MPS de modeller som är vidareutvecklade av Mazdaspeed, ungefär som BMW M3/5 och AMG för Mercedes. Mozzarella: Få saker är lika fascinerande som den mängd arbete som plöjs ner i krocksäkerhet. Det är så grymt mycket mer arbete än man kan tro. _________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
Larkspeed har KW3 för vettig peng Streetunit och protegegarage har krängare och olika motorfästen och dyligt. MPS folket har en egen sajt: Mazdaspeed.se kanske vär att kolla in... _________________ Niclas Swahn |
||||||
|
Re:
[quote="Peak64"]
Larkspeed har KW3 för vettig peng Streetunit och protegegarage har krängare och olika motorfästen och dyligt. MPS folket har en egen sajt: Mazdaspeed.se kanske vär att kolla in... |
||||||
|
Re:
Det var inte illa! 10 kg för 6kkr är billigt i sammanhanget! mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||
|
Dörrarna är helt rensade på allt inuti, så de är ganska lätta redan nu. Kommer tydligen en baklucka i CF också. Är riktigt bra finish på plasten faktiskt, inget Realcar-skit, taket (som man limmar fast med vindrutelim, för den som undrade) är faktiskt så tunt att solen lyser igenom lite grann i korsningarna på väven! Leichtbau...
Cool bil, helt enkelt. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Kul, ser fram emot tider!
|
||||||
|
http://www.autoexe.co.jp/
Är en av många tillverkare av leksaker. Fast ägaren har säkert läst så ögonen blött innan han gjort det han gjort med bilen. _________________ Daniel Gardh Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster" |
||||||
|
Re:
Är inte så säker på att de kommer gå fram så hårt direkt och särskilt inte på TF körning mitt i sommaren med all trafik. Blir ju sällan tider av det. Samtidigt p g a att bilen byggdes på en helt ny 0 mils bil vill de nog gnugga in den ett par dagar. Kalla det stora bult checken om så vill Fel ställe att stå på direkt om det skulle visa sig att något inte sitter/håller. Bilen är ju o mil och aldrig körd på bana tidigare, men den körs ner för att få rulla lite...
Därefter ska den vad det lider in till kompetent Chassi kille @ the ring. Så med all säkerhet lär det komma nåt framöver men jag skulle inte förvänta mig nåt as we speek. Provsjoe är ju nere 1 nov med Jocke Mangs så vem vet om han får testa några varv då kanske. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
Re:
Något många kanske inte tänker på är att Armcro räcket på ringen är konstruerat för att svälja mest möjliga energi vid impact. Att gå hårt in i Armcro räcket där kan ju inte liknas vid att gå hårt in i ett betong fundament t e x. Jag har haft förmånen att gå i räcket uppe på Flugplatz i väldigt hög hastighet som passagerare. Kändes ungefär som att gå in i en däcksträve, vilket jag oxå haft förmånen att göra nere på GP slingan vid Schumacher.(ingångsvinkel påverkar givet känslan en del) Ett par tunna plåt reglar som orginal sitter innanför dörrsidorna eller i tak gör liksom ingen skillnad här. Burkonstuktionen är styv så det räcker till, givetvis går den igenom torpedväggen. Samt bilen är förstärk under till. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
Re:
Undrar hur många som skulle formulera det så...
|
||||||
|
Re:
Det man inte dör av blir man bara starkare av Alltid kul med erfarenheter. Har gått i räcket hårt på Kinnekulle oxå som passagerare...armcron där kändes stummare, hårdare . Kanske har det att göra med den extremt höga medelhastigheten man håller på ringen och att de därav konstruerat räcket lite annorlunda? Vad vet jag men något säger mig att Net Sthal på ringen har hårt stål i bitarna men själva konstruktionen på ringen ska kanske kunna svälja bilar med mer speed utan att folk dör som flugor vid impact. Ofta är ju impact area endast 8-12m men de byter ju ut 50+ vid en redig smäll, energin fortplantar sig vidare. Det får kanske inte vara en för styv konstruktion på ringen, jag menar hade där stått betongsuggor kring banan hade ju folk dött som flugor i högre utsträckning än de idag gör när de kör in i ett förhållande vis mjukt Armcro räcke.
Faktum är att jag tog spjärn i buren innan vi skulle slå i och väntade mig ett enormt tryck(uppe på flugP) då vi skulle gå i, men det blev mest en känsla av mjukhet. Inget jag väntat mig, trodde det skulle vara extremt hårt att gå i Armcro på ringen. Men det svajade mest till. Det samma då jag vattenplanade i ca 170 på långa rakan i sprutregnet. Tog ju 8 meter av Net Sthal finest och det svajade mest till med en väldigt mjuk känsla. Förvisso slog jag inte i så hårt här, men du känner hur hela staketet sväljer upp bilen och det blir en mjukare smäll än man väntar sig. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
Re:
Det kanske gäller så länge man kan stå och gå efter smällen? Har man landat duktigt hårt några gånger med resulterande kroppsskador som följd, finns en risk att det inte går lika fort i framtida framfarter. Det går säkert att jobba bort med mental träning men den möjligheten har inte alla. Hur snabb blir Massa när han kommer tillbaka? Varför bangade Skomakaren? Undrar vad det här inlägget har med ämnet att göra? _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Re:
Det börjar väl drifta lite off kanske, men intressant frågeställning. Skomakaren hade problem med nacken, men det pratades lite någonstans om hur vissa F1 förare blev något långsammare sen de blivit föräldrar. Kanske mer påtagligt förr, nu känns det som säkerheten kommit långt, även med otäcka olyckor som Massas. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
|
Re:
Det är väldigt induviduellt. Jag har blivit långsammare sen jag skadade mig i en krash. Samtidigt har jag kollegor som kör precis lika fort än trots vurpor där de skadat sig. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Finns ju en kul film med dessa ovalraceförare i USA. Minns inte vad den heter men det är en hyggligt ny komedi(nåväl några år gammal kanske?)
Han kraschar hårt i filme och gör typ komback och man får se hur de filmar in i bilen och hur han känner att han är på G igen(körde fort före smällen) Saken är bara den att när man ser kameran filma hela bilen kör han typ i ca 30km/h och hoppas alltid ut av bilen i tron att han brinner
Jag tror detta är induviduellt med hur man tar en smäll givetvis. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
Re:
Trippel-OT, men en kul film: http://www.youtube.com/watch?v=wxDqRy9bhtc
Ser fram mot att se Mazdan på Ringen, förresten. Tycker konceptet är helrätt och den kommer garanterat att räcka långt för att stressa alla möjliga "värstingbilar".. Just när det gäller Ringen, så tycker jag att ni gör helt rätt i att anlita lokala experter. Dom kanske inte skulle lyckas så bra med sina ideer på t.ex Le Mans, eller i serier som WTCC - men på Ringen så sitter det aldrig fel med många år och tusentals varvs av trial-and-error..
_________________ -- |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Ny attackvagn för Nordslingan, se upp alla Porschar....
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (15522 totalt) |