| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Montera båge i helbilsgodkänd bil fråga igen.
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3857 totalt) |
|
Hej. Ursäkta för upprepningen av detta ämne men har tyvärr inte hittat exakt vad som gäller. Jag har en Ford focus RS 2009. Jag skulle vilja ha in en båge i den för diverse bankörning mm. Jag har hört att det skall gå med båge men även hört att det är totalt kört att montera i. Finns det någon vänlig själ här inne som vet vad som egentligen gälle så man kan göra något eller inte. Gjorde förövrigt mina första 8 varv på ringen i veckan dock 2 i regn och det vart helt klart skitkul och kommer göras om igen. Mvh Peter _________________ Peter Carvall |
||||
|
Re: Montera båge i helbilsgodkänd bil fråga igen.
En iskruvad båge är ju även ganska enkel att lyfta ut när den inte önskas vara i bilen
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Hej, Tänkte med på detta. Men en vacker dag stöter man på en flygande besiktning med en nitisk snut som ger en regbesiktning. Råkade ut för regbesiktning en gång på en kunds S40 med lite för mycket effekt. Bilprovningen krävde intyg av Volvo (fabriken) att bilen var återställd till orginal. Volvo hävdade att det inte var deras sak. Bilen stod i ca 6 månader före detta vart utrett med hjälp av en klubbmedlems far som hade ett ganska bra jobb på Volvo. Detta är ett ganska jobbigt worst case med tanke på ny bil. Mvh Peter _________________ Peter Carvall |
||||
|
Re:
Fast med en skruvbur är det ju bara att skruva ur & åka in på bes i värsta fall.. Annars kan man ju påtala för herr polisen att han borde göra nått vettigare för lönen
än att terrorisera de som betala hans lön
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Vem har någonsin sagt att våra styrande & övervakande myndigheter har tänkt logiskt eller prioriterat rätt
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
För Sverige, i tiden! Kanske borde bytas ut mot "För Sverige, i räcket!" _________________ Axel Tanner |
||||
|
Re:
Tja frågan om det, hur blir det med sidokrockkuddar? slå i huvudet i en bur utan hjälm lär inte se så mysigt ut heller. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Re:
Njaeee, det är väl så att en viss dos juridik, och vinstintresserade försäkringsbolag är involverade också. Ponera att en bil med eftermonterad båge OK:ad av SBP är involverad i olycka med dåligt resultat. Vem är ansvarig? Biltillverkaren, burtillverkaren, eller myndigheten SBP som godkände? Biltillverkaren är ju inte direkt intresserad heller av att någon extern burtillverkare möjligen hindrar av biltillverkaren inbyggt skydd såsom krockkuddar vid en olycka. Det är frågan om ansvar som varken biltillverkare, eller SBP önskar enligt den diskussion jag har haft med en icke nämnd ( ) biltillverkare och SBP.
Hade biltillverkaren, eller burtillverkare godkänd av billtillverkaren, även sålt buren så hade det varit en annan femma, men det finns tyvärr inte många sådana exempel vad det gäller ordinära bruksbilar. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Re:
Har man monterat bur i sin bil är man nog ansvarig själv då man i vissa fall satt biltillverkarens säkerhetsystem ur funktion. Ska man köra med bur på gatan utan hjälm vilket är det normala ska man nog se till att det finns redig stoppning där man kan slå i framförallt huvet. Det går ju även att köra med stolar med redigt huvudskydd fast dessa brukar begränsa sikten är sidan. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Jodå, personligt ansvar funkar ju i teorin, men det är inte alls lika populärt när det väl har hänt något. Det finns ju många som lever på att försöka bevisa att personligt ansvar inte gäller också
Vilket i och för sig är nödvändigt då försäkringsbolagen uppskattar personligt ansvar mer än någon annan då det minimerar deras kostnad. Dessutom måste ju "någon" godkänna din montering. Vem vill ha det ansvaret? Biltillverkaren, burtillverkaren, eller SBP? Jag fick känslan i alla fall under min diskussion att biltillverkarna är livrädda för att den utveckling som har skett på andra sidan pölen även sker på denna sida, och därför gärna vill helgardera sig. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Re:
Jo så är det ju givetvis men är det ägaren som sitter i bilen när det smäller så är det ju i praktiken inget problem med eget ansvar. Problemen uppstår om det är annan förare eller passagerare som råkar illa ut om det smäller som inte vet om det med eget ansvar iom att bilens ägare monterat bur _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Nån som vet om CSL är Helbilsgodkänd på normalt vis?
Loaded har ju Skyddsbåge (och 1 passagerare) med i regbeviset (hittas iaf under tilläggsinfo vid Transportstyrelsens fordonsfråga), iofs ett lite ambitiöst exempel, men det kanske kan gå att få fler ändringar än dragkrok godkända. Annars är ju en skruvhalvbur som sitter lagomt långt bakom huvét ingen dum idé, speciellt om den inte stör 3p-bältets normala funktion. Burrör är fantastiskt hårda att slå skallen i, även med stoppning. När buren hänger i garagetaket under besiktningsveckan så blir det många bulor i skallen.
|
||||
|
Niklas,
Helbilsgodkända bilar reggade med en passagerare ska kunna montera en halvbur/båge, och få detta OK:at av SBP då denna halvbur/båge inte anses hindra det närmaste skyddet (biltillverkarens skydd) runt föraren och passageraren. I övrigt så verkar det vara upp till varje enskild SBP:aren att avgöra då det verkar saknas nödvändiga centrala "guidelines" från ansvarig myndighet. Värre eller lättare (välj vilket som passar) lär det bli när SBP inte längre har monopol på bilbesiktning, och fler ska försöka enas om något gemensamt regelverk. Speciellt om våra stolta miljötalibaner och bilhatare får en möjlighet att yttra sig i denna fråga så att det slutar med populära svenska "undantag" som hamnar långt över rekommenderad EU-nivå. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Re:
.
Flera aktörer med varsitt godtycke kan ju bara göra det "enklare"
Inte direkt TÜVs ordnung |
||||
|
Det är ett svårt ämne... Men jag tycker att det borde vara en hel del friare att modifera sin bil, och istället gå in med attityden "Är det gjort på ett seriöst sätt, som inte äventyrar andra personers säkerhet" än "Kommer det här kunna hamna i vägen för pappersarbetet".
Men det är vi nog ganska överens om. _________________ Axel Tanner |
||||
|
Jag tror inte ni ska förvänta er svar från anställda på Bilprovningen eftersom deras personalpolicy (eller nåt) inte rekommenderar att man uttalar sig offentligt om jobbets bedömningar. Typ.
För min del, som SFRo-besiktningsman är det friare. Problemet med helfordonsgodkända bilar är ju som jag sagt förut, de är inte nationellt typgodkända och det finns inga fungerande svenska regler för att hantera ändringar. Det finns teoretiska möjligheter för tillverkare av eftermarknadsdelar att söka separata godkännanden för delarna, men det kräver vilja, kunskap och engagemang hos de som tillverkar prylarna. I Sverige verkar ingen som säljer/tillverkar prylar vara speciellt intresserad av sådant... Det skulle kanske vara idé att några märkesklubbar eller liknande med många nya seriösa bilar som har denna typ av "problem" sätter ihop en skrivelse till Transportstyrelsen. Beskriv problematiken och att den hindrar er från att utöva en seriös och bra hobby, att den utestänger folk med "normala" inkomster från bankörning. Ett alternativt system där någon (kanske SFRo?) fick möjlighet att godkänna även mindre ändringar (dvs sådant som inte klassar in som ombyggt fordon) på helfordonsgodkända bilar kanske vore bra? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Att skapa folkopinion är svårt, speciellt i motor-Sverige som är så splittrat.
Att SFRo kunde var godkännande "myndighet" av även smärre modifieringar hade nog varit den bästa om det hade givit biltillverkaren rätten att frånskriva sig ansvaret. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Re:
Finns det inte en annan faktor i den hela som känns lite i konflikt med andra EU regler också? Säg om man t.ex äger en BMW 330, så MÅSTE man med helbilsgodkänt bil som jag fattar det köpa BARA origonaldelar och BARA från BMW. Så om du vill köpa nya bromskivor för att dina är slut, så kan man BARA välja BMW, oavsätt om man vill välja större eller inte. Vilket gör i praktiken att ALLA eftermarkadsdelar, t.om dom som är bara kopior eller ersättning för dom som är origonal får säljas men inte användas. OM alla som har helbilsgodkända bilar, (som borde vara väldigt stor del av de som äger bilar) skulle ta den här på allvar, så skulle det betyda att alla företag som tillverkar dessa produkter skulle sluta existera. Är det inte i direktkonflikt av EU regler för konkurrens Eftersom BARA BMW kan sälja delar till BMW, VOLVo till VOLVo osv. Det kan inte vara meningen att man skall regbesikta om bilen för att sätta på Mekonomens bromsskivor t.ex eller? Eller är jag helt ut och cykla?
_________________ Steve Jenkins LMS Racingsektion Subaru Impreza USDM WRX++ JDM Mini 1975 E36 BMW Coupé- SÅLD Subaru Impreza Spec C - SÅLD Subaru Impreza STi 555 - SÅLD |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3857 totalt) |