Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (24054 totalt) |
Re:
Jag tror tom att det var påkostad folkracebil de körde, tror det var ett test i bilsportbörsen. Men minns inte tiden men snabbare än en orginal bmw m3 e46 skall den ha varit. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Re:
Ah :P i see ! Står en EMS nämligen i garaget som skulle fixas till , därför jag gjorde en koppling Lycka till med letandet ![]() _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
En sökning på blocket ger vid handen: Saab 99:or
|
||||||
Folkraceshoppen har en del roliga grejer man kan använda, lättade svänghjul för typ 700 plus utbytessvänghjul och omslipad kamaxel, ställbart kamdrev. Sen lite större ventiler, tex orginal från volvo B23 med backcut slipad och mirafrästa ventilsäten... sen ett vettigt dubbelförgasar insug och extraktorgrenrör.. planad topp och en lätt hemma portning av toppen.
Kan vara hur kul som helst och beroende på hur stort verktygsskåp man har, eller kontakter, så behöver det inte bli så dyrt. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Re:
oooooh... ![]() _________________ Nils Nilsson |
||||||
Re:
Jag kollar blocket två gånger om dagen ![]() _________________ Nils Nilsson |
||||||
Re:
www.folkraceshop.se/ ![]() /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||||
Re:
Tackar! _________________ Nils Nilsson |
||||||
Re:
Sen finns det hårdare ventilfjädrar där också för 45 kr styck. Men jag har ett svagt minne av att dom tidiga 99/900 motorerna (B-motorn?) inte gick att varva så hårt för nånting i gav sig. Om det var kolvbultarna som inte var tillräckligt kraftiga? Har hört det av brorsan som pratat med nån äldre herre som var med när saab körde rally, men det kanske nån annan kan bättre? Ett justerbart kamdrev kan man snickra ihop själv, dom brukar vara onödigt dyra om man ska köpa färdiga. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Tipps
Jag vet en rally förae (inga namn) som köpte en poten folkrace bil för 6000: fick en 200hk motor med dubbla Weber 45or resten direk i kontenern.... _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
Någon som vet vilken duration en passande kam ska ha? Några bra råd om val gärna.
http://folkraceshop.se/trimkam_saab Någon som vet ifall motorn mår bra av hårdare ventilfjädrar och andra ventiler? http://folkraceshop.se/kamaxel_optio JA... jag vill ha en hållbar motor. _________________ Nils Nilsson |
||||||
Re:
Jag skulle nog börja i andra änden, hur ser resten av motorn ut? Kommer du satsa på att ta ut effekten på så högt varv som möjligt med balansering, lättat svänghjul och större ventiler eller blir det ganska mycket original så man inte kan utnyttja det höga varvet? Även hur mycket och hur väl topplocket portas påverkar samt vilken kompression man planar sig till. Surfa runt lite, tex på www.folkraceforum.se och läs lite om vad folkrace åkarna gör. När du sen bestämt vad som verkar rimligt portningsmässigt osv, så är det lättare att bestämma vilken kam som är bäst. Då kan du ta kontakt med axelssonengineering.se han slipar folkraceshopens kamaxlar och vet vad som borde passa. Min bror och jag har trimmat en B23 lite, försiktigt hemmaportad, bearbetade förbränningsrum, original ventiler med backcut, komp på 11,5:1. Vi har valt en FS122 som är ganska snäll jämfört med vad som finns men vi vill ha brett register och kommer inte varva så mycket. Jag tror en FS280 vore ett ganska vettigt val om du inte tänker lägga rätt mycket jobb eller slantar på att få topplocket att flöda riktigt bra. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Re:
Här finns det lite info: http://kyrk.dinstudio.se/gallery1_12 Hos Reine kan du beställa en topp efter dina behov & önskemål. _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||||
www.topplocksverkstan.se är väldigt duktiga på toppar. Gör bla toppar till diverse rallybilar.
Men det kostar ju desto mer, men det går ju alltid att dra iväg ett mail och ha en dialog om vad som vore lämpligt och vilken budget man har. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Jag skulle vilja föreslå att du letar fram en så rostfri kaross som möjligt, skiter i vad det för sitter för grejor på. Sedna skaffar du en rostig 900i-16V från 91 eller så med 2,1-motorn. Den kan du sno drivlinan inkl nav från. Då får du det mesta du behöver. Har du tur kommer din 99:a med en 4-växlad kokillgjuten växellåda. Vad gälller bakaxeln minns jag inte om den är bol-on men 900:orna har ju större spårvidd så själva axeln är åtminstone bredare. Det KAN nog gå att byta naven, minns inte. Handbroms-försedda ok bra vill man ju ha hur som helst.
En 2,1-liters B212I lämnar 140hk original. Med enbart bättre grenrör och avgas ska det utan vidare bli 150-155. En insugskam kan ge kanske 15-20hk till. Eftermaknads-sprut ihop med mappbar tändning (mappat i rullande landsväg) kanske ytterligare 10hk. Avgaskammens betydelse har ju debatterats men ska man ha ut över 170hk tror jag man åker på att byta, åtminstone på sugmotor. Portning till 200hk+ ligger ju på mellan 5000-1000kr beroende på portningsgrad. En 99:a borde gå att lätta ned mot 900kg och då räcker 900 1988 och senare ganska långt ihop med bra belägg och kylning. Har rejsat en del med en ganska lätt 900:a och även med standardbelägg funkade det ganska bra. Rejsigare belägg hade räckt för oss. Och vi hade väl ca 250hk. Ett ganska bra skäl att välja bort turbo på bana är ju att vikten turbo medför helt och hållet hamnar framför framaxeln. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Re:
Det är inget dumt förslag att gå på 16 ventilaren om man ska köra sugmotor. Då sparar man en del pengar på topplocket, en lätt tillputsning av gjutskägg och kanter och matchportning mot insuget så kommer det flöda mer än vad en dyr bearbetad 8-ventilstopp kan göra. Då kostar kamaxlarna mer men för 2000 kr får man två kammar till 16 ventilaren på folkrace shoppen. Dom pengarna sparar man in på toppjobb. Men har man ändå av topplocket kan man ju plana det lite för högre komp och slipa en backcut på ventilerna för sinnesfridens skull om inte annat. Angående växellådan tror jag man kan åka med 5 växlad utan problem i en sugmotorbil. Jag har inte knäckt lådan på min 900 S och där laddar jag på gränsen till spikningar och lådan har snart orkat med 40 000 mil. Kan ju vara skönt med lite tätare växlar. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Glömde en sak angående växellådan förresten... ngt som ofta knäcker saab-lådor på bana, turbo eller ej, är värme! Värme gör att synkroniseringarna slits mycket fort och vips får man bara i 4:an och 5:an. Detta löser man med en el-pump (biltema har en passande för en tusing), oljekyl samt ett nytt diff-lock med uttag i dederkant för olja ut. Retur kan man köra via hålet för växellådans oljesticka. Termostat osv är överflödigt. Oljan blir varm snabbt nog ändå. Är man orolig sätter man en elektrisk termostat som styr pumpen.
Ang. 4-växlat; visst, turbo sliter hårdare men hjulstuds och varvvillig sugmotor kan knäcka lådan det med. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Jag börjar kunna gallra ner alternativen på motorfix nu. Hittills verkar 8v H-motor låta som ett klart dugligt alternativ. Att byta från en förgasare till två, eller till insprutning hade varit kul. Så jag får kolla med http://www.bildelsbasen.se/ om det kan finnas något intressant. FS287 eller FS298 -kam från http://folkraceshop.se/trimkam_saab.
Luftfilter och insug, utan större modifikationer under huven. Vad ska man välja? _________________ Nils Nilsson |
||||||
Re:
Ska du köra budgetförgasare så är det ju lämpligt att köra dubbla förgasare av den större Strombergmodellen som sitter på enkelförgasarbilarna. Är tydligen inte helt lätt att hitta dubbelförgasarinsug, men de finns ju iaf så med lite letande borde det gå. _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (24054 totalt) |