| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
att få en saab snabb...
|
3785 besök totalt |
|
att få en saab snabb...
Hej jag håller på att bygga om min saab 9000 till en mer banvänlig variant. -nej jag ska inte byta utan ha kvar denna bilen och bygga på den ska endast köras bana. jag har hunnit med några varv med fullinredning o rdäck med anpassade hjulvinklar (ca1500kg) samt några med en helt strippad bil ca (1300kg) detta med förare. passande däck är som sagt införskaffade liksom hjulvinklar mot det bättre men nu ska fjädrar och allt annat som kan förbättras göras något åt ! jag har förstått att man ska börja att få till en bra fjädring genom att ställa in bilen efter ett visst Hz tal allt från 1,5 till 3 Hz har jag hört för en bil som enbart går på bana. Men då kommer frågan om man ska räkna på t.ex 2,5Hz både bak och fram eller mindre bak samt hur hårt som är dugligt att börja med så man kan justera utifrån det sen. jag har fått fram 14,2 kg/mm fram räknat på 3hz samt 6,6kg/mm bak räknat på 2,8hz hz talen är tagna rätt ur luften är då t.ex 800lbs fjädrar fram det man ska välja som ska motsvara 14,2 kg. jag hittade någon konverterare på google men är osäker om den stämmer. ni får gärna länka till pålitliga räknesätt. bilen har som alla vet mcpherson fjäderben fram och då undrar jag även hur man räknar mr, fram då jag bara har infästning av länkarm mot kaross samt spindelled. bilen väger 1200kg 420kg bak och 780kg fram
mvh tobias _________________ Tobias Albertsson |
||||
|
Det jag märkte med mina 9000 (har haft några) är att chassit är något mjukt...så ska du slå på fullt med fjädring bör du kanske fundera på att styva upp bilen mha. någon sorts bur. Annars börjar framrutan spricka och man får massa gnissel i bilen.
I övrigt kommer säkert någon med bättre koll på chassigeometri att flika in snart. Det jag märkte med min 900 är att jag inte har särskilt mycket nytta av mer än 200hk på bana, så slippa vråltrimmet tills chassit är optimalt. Sen är det där med stel bakaxel och ingen camber. Har du gjort något åt cambern bak? Det står på min "to do" lista. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
bra att du tog upp det med vridstyvheten i chassit då en saab 9000 som t.ex ligger på 3hz antagligen skulle flexa väldigt mkt i sig. men bur är inplanerad bara byggherren får tid. då med rör ut mot fjädertornen för att få extra vridstyvhet som du nämner.
nej effekten är inget som man behöver mycket av på bana, dock så har jag som alla andra börjat i fel ände men det gör inget att det finns kraft att hämta. en diffbroms känns som det är väldigt aktuellt men det får vänta till fördel för andra chassimodifikationer. det där men camber bak på en bil med stel bakaxel har jag alltid funderat på (utan att läsa på något om det). axeln är stel och flexar lite i värsta fall. då har man ju max däcksyta mot marken som man eftersträvar. då gäller det väl bara att fördela ut vikten över hjulen med hjälp av fjädrar/dämpare och krängare ? ja ös på med info nu ! undrar mest över hz talet fram kontra bak, ska det vara lika hårt eller mjukare i någon ände beroende på vad man vill uppnå ? /tobias _________________ Tobias Albertsson |
||||
|
Partar vi egenfrikvens(Hr-tal) bör en grävling vara hårdre bak än fram.
Hur mycket ca ca ca ca ca 0,2-0,4Hz Krängre är ett måste för att få ner kräningen om man inte vill ha alldeless för hårda fjädrar. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
okey, hårdare bak alltså.
jag har läst i görans väghållningsbok och då måste jag ta reda på cgh för att få till en siffra på hur hård krängare jag ska ha. angående fjäderhårdhet: hur många Hz är relativt att lägga sig på bak /fram? kan jag ta reda på mer exakt hur mycket hårdare Hztal som behövs bak genom att räkna lite ? finns det någon mer förklarande text om hur man mäter upp cgh ? ska man ha krängare både bak och fram för balansen eller hur ska jag resonera ? hur mycket är normalt för en bil att kränga ? tackar för alla svar /tobias _________________ Tobias Albertsson |
||||
|
CGH:
Ta 40% av totalhöjden på bilen får du en siffra som duger bra. Går att mäta också men fa... så mycket bökigare. Sen säg inte Hztal, det heter egenfrikvensen. Det kan göra ont i örat att kalla saker fel Jag VET det
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
om du inte redan gjort det så kolla på www.stcs.nu och sök dels efter inlägg från JonTe ang fjädrar och sedan efter gruppköpstråden om krängningshämmare från SASAB - där har du mycket att hämta angående bankörningsmodifiering av Saab 9000.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
|
Bra tips men saabforumet är vänt ut och in på flera gånger om så nu är det rejsas trådar och väghållningsboken som ska plöjas igenom några gånger tills man kan det.
mkt bra tips annars, jonte har fått sin saab väldigt snabb ! _________________ Tobias Albertsson |
||||
|
Hej igen !
Nu har jag mätt och grubblat om och om och kommit fram till lite olika siffror men är inte säker på mig själv så jag tänkte fråga om jag gjort rätt !
Först av allt undrar jag över min stela bakaxel: Jag får Mr 1 om jag sätter en fjäder längst ut på en länkarm, -det är solklart. Men om sedan länkarmen/fjädern i sin tur inte sitter längst ut (mot hjulet) på bakaxeln så får jag väl inte Mr 1 då det blir en hävarm ? sen undrar jag ifall det stämmer att 1kg/mm är samma som 9,81N/mm ? enl: http://wiki.answers.com/Q/Conversion och ifall 1 pound force per inch är samma som 0.175126835 newton per millimeter enl: http://www.google.se/search?hl=sv&am så man lätt kan konvertera de olika angivelserna från räknesätt i kg/mm till köp som sker i lbs/inch Mvh Tobias _________________ Tobias Albertsson |
||||
|
Här är några gamla bilder som jag hade, ser ut på samma sätt idag med skillnaden att fjädern kommer hamna där dämparen sitter, blir detta då Mr1 ?
fjäder längst ur på länkarmen men då bildar väl ändå bakaxeln en hävarm som ger någon slags Mr ? det kanske är försumbart ...
Mvh Tobias _________________ Tobias Albertsson |
||||
|
Hmm, om jag nu inte tänker fel blir MR=1
Iof får vi ett moment pga att fjäderen inte sitter i centrum men det kommer tas av undre och övre bärarm. Hmm över och undre riaktionsstagen kanske vi skall kalla dessa. Sen får vi ett annat MR i kräning. cc fjädrar, sätt bakifrån, genom stårvidden. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
MR=1, då är vi överens, bra !
nu vet jag inte om det var en fråga men ifall du hade tänkt att räkna på något åt mig så är du varm välkommen för mina kunskaper är VÄLDIGT begränsade. Spårvidd - 1510mm mått mellan fjädrar bak ca ca - 1310mm Mvh Tobias _________________ Tobias Albertsson |
||||
|
Såhär har jag räknat ut hjulkonstant bak vid 2,8 Hz
420kg över bakaxeln / 2= 210kg 210kg/9768 = 0,0214rot x 2,8 =0,4096/0,159 = 2,576 2,576^2 =6,6kg/mm det är alltså hjulkonstanten vid MR=1 så då borde även Fjäderkonstanten bli den samma ! ?
edit: detta gäller alltså bak _________________ Tobias Albertsson |
||||
MR fjäder vid kräning -->1310/1510 -->0,87 Egenfrikvens bak: Ingen ont om Göran, men hans matt/fomler är lite yxig. Fysikt/mattematiskit lite mer korrekt: f=(k*MR^2/m)^0,5/2/pi f=egenfrikvensen i Hz k=fjäderkonstenten i N/m m=den fjädrade vikten f=(6,6*9,81*1000*1^2/210)^0,5/2/pi --> f=2,8Hz Ja, det stämmer 6,6*9,81*1000 är att omforma 6,6kp/mm till N/m ps fjäderkonsten 1kp/mm=1kg/mm=9,81N/mm=9810N/m _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Här haltar det (eller så har du cykelhjul på bilen). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
ut med språket !
jag mätte spårvidden mellan centrum på däcken sen yxade jag resten, det är räknesättet som räknas
edit: nu har jag räknat enl. ditt sätt fuling och som du sa så kom jag fram till samma resultat, nu är jag lagom road av matematik så jag förstår inte vad som är bättre i din formel men nu har jag två att jämföra resultat med !
som sagt så har jag räknat på en egenfrekvens av 2,8 Hz bak. Är det någon som har något att invända om det är bra eller dåligt att börja med ? jag hade tänkt mig ca 2,6 fram då det skulle vara mjukare fram på en fwd. _________________ Tobias Albertsson |
||||
|
Jag sa inte bättre, mer KORREKT
Man slipper massa omvandlingsfakrotrer om man håller sig till SI-inheter. 1510 kontra 1310: ice har rätt. 1510-1310->200mm per sida 100mm Säg 195 däck , ä säg 200. Halva ligger spårvidden. Ger 100mm, allså fjäder har en ytterdiamter på NOLL. Stötdämpar är ca runt 50mm 1510-50-195--> 1265 och ca ca 20mm frigång per sida -->1265-40 -->1225. Ut och mät cc mellan dämparna nu latmask
||||
|
nej uuusch, jag har nyss varit där, har ju 5km enkelresa >
men 1510spårvidd är alltså från centrum till centrum på däck, jag kansek skulle ha mätt från ytter till ytter på däcken
men i så fall: jag har 225 breda däck så lägg till 112,5 på varje sida = 225mm + 1510 = 1735mm 1735 - 225x2 = 1285 - 50x2 = 1185 - frigång på tot 40mm = 1145 så 1145 mellan dämpare bak stämmer nog bättre =) detta är i alla fall så jag kan lära mig räkna på det så kan jag sätta in och redovisa riktiga data i veckan
1145/1735=0,66 hur ska jag använda denna siffra fr att räkna vidare ? _________________ Tobias Albertsson |
||||
Till krängings-styvheten, typ hur mycket bilen rollar/kränger. Står i Görnas bok, hmm kommer inte ihåg vad han kallar det för
||||
![]() |
Skruva banåkabil
att få en saab snabb...
|
3785 besök totalt |