| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Nya Porsche 997 GT3RS!!
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 27009 besök totalt |
|
Re:
Redan 1964 hade de första prototypen i en 908, men då fanns inte styrsystem som gjorde den tillförlitlig. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Jå och inte många M3, audi, Golf, Lambo, kanske undantag vissa Ferrari modeler men knapt, panamera, boxter, cayman, turbon kommer at tillbringa lika mycket tid på banan som GT3or or GT2or. Jag kan inte mycket om växellådor men så mycket vet jag at med hård belastning så slits dem snabbare ! Så enkelt är det. Som sagt utan insider info som inte finns så kommer vi inte längre än så ang Porsche's strategy. Porsche 2a ? På vilken front ? Svårt at vara nr 1 överalt. Porschar har sina starka och svaga punkter. At ligga i framkanten av utvecklingen har inte alltid varit en av dem.... Är det ett mål i sig för en biltilverkare ? Knappast ! Vilken billtilverkare inte funderar över sitt cash flow och är nöjd över utvecklingen 2008 och 1H09. Och Porsche's cash problem är inte relaterade till själva rörelsen, hade dem inte bråkat med varandra så hade inte porsche haft några problem med låg konjonkturen den har gången vilket är helt otroligt för ett märke som är så känsligt. Jag har slutat försöka förstå deras familj problem, tror man måste komma tillbacka 50 år backåt ! Skulle vara en bra rådgivning TV program detta
_________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
|
Re:
Det säljs bara från september så infon och tester kommer forst då. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
|
Nu spekulerar jag fritt men iaf...
Den riktiga anledningen att inte släppa PDK i GT3 och GT3 RS är för att de vill vänta med det till nästa generation 911. De har redan släppt den nya motorn med direktinsprutning och 3.8l som säkert kommer att sitta i nästa generation 911. De har släppt nya motorn i Turbon med endast en marginell effekthöjning trots att potentialen är betydligt större än så. Så förklaringen är nog att de vill spara lite på tekniken tills nästa generation för att undvika att det bara blir en kaross och inrednings mässig nyhet. När brukar tiderna komma ut? Det har varit väldigt tyst ifrån Porsche med Nürburgringtiden för den här modellen. Den borde onekligen ha lite potential med bredare framdäck och alla vingar... _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Det verkar som att alla är överens att PDK åtminstone borde vara ett tillval men att orsakerna till att Porsche inte använder det är ekonomiska, tråkigt för kunderna....det hade ju varit bättre att låta kunderna välja vilka som vill ha Playstation låda och vilka som vill ha flintapinne...
Jag är övertygad om att bilen är grymt snabb ändå och ser verkligen fram emot när Hvs kör den i Supertestet med tanke på att vanliga GT3 mk2 gick på 7.40. Det känns ju som om denna bil verkligen kan hota tjockisen GTR
Fö tycker iaf jag att den är grymt snygg i vissa färgkombinationer Inget snack att den står högt upp på önskelistan när Lottovinsten infaller
|
||||||
|
Re:
Utan att vilja dra upp nånting så kanske tystnaden är lite talande för att succéen uteblev? _________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
[quote="Erik B"]
Jag är inte hundra på alla årtal, men i storleksordningen: Ferrari, vet inte när deras låda kom (som jag förstår är det en Magnetti Marnelli, men de har olika mjukvaror vs. Lambo) men det skulle inte förvåna mig om de närmar sig 10-årsjubileum. EDIT: F1-lådan kom 1997 så grattis i efterskott! Vad jag vet tillverkas idag en majoritet (>90%???) av Ferraris bilar med F1-låda. och nu har de dessutom en 7-vxl PDK. Lamborghini har funnits med robotlåda sedan 2003. BMW M3 E46 hade SMG II (andra generationen), kom år 2000. Numera finns SMG III och PDK i ex. BMW M3. Audi har haft DSG i många av sina bilar, men först ut var VW om jag minns rätt. Sitter i rätt många Golf GTI exempelvis. Nissan GT-R. Behöver väl kanske inte nämnas... Mitsubishi EVo. Den har väl inte fått så mycket ros i pressen förvisso. Porsche kör PDK i Panamera, Carrera, Boxster, Cayman, Turbo... Tror man att dessa ska rasa inom den trettioårsperiod du nämner? Tror inte jag... quote] Saab hade ju Sensonic på sin 900, men det är kasnke inte det som menas här?
_________________ Bo Wihlborg |
||||||
|
Re:
Förhoppningsvis så kommer PDK med "riktiga" paddlar på ratten till RS:en som på nya turbon, bara att vänta och se. Jag gillar att de blandar ultrasportiga öppninghandtag och den dödsgrå "LP640" färgen med svängig dekor, vet någon vilka andra färger som kommer? Huvudsaken är att den känns lika rå som den förra, 8200 varv i en tunnel och man fnittrar som en liten skolflicka! // _________________ Mvh Lukas Wiklund Honda S2000 AP1 -00 BMW M535i -87 Ford Granada -85 |
||||||
|
För det första så gillar jag Porsche 911 för att dom är väldigt vackra, bara det är anledning till att jag oxå skulle köpa en om Lottovinsten infinner sig...
Men för att prata om 997 GT3 RS så är denna självklart en bra bil... Denna ligger väl i linje med alla deras Gat RS... Lite rappare motor, lite vassare bromsar, lite styvare chassi, lite lättare mm mm.. och att denna skulle vara sämre/slöare än sin föregångare har jag svårt att tro, men nu börjar det gå riktigt fort så att denna är såå mycket snabbare än föregångaren har jag svårt att tro, för gamla GT3 RS var väl inte såå slö oavsett bana.. Nu om denna bil inte går att få med "tvspelsväxlingsmanöverorgan" så är det ju bara så.. tyvärr tycker en del, men dom kommer nog säljas ändå. Men visst man tycker ju att Porsche borde kunna sådana lådor nu när dom haft det i 20år i sina bilar.... En annan sak JAG gillar med porsche är att ute på banträffar så ser man 25år gamla bilar som har gått 20000mil och ändå håller ihop och går att köra skapligt fort med.. Hur många Italienska och andra "sportbilar" lever efter så många bil?? Nu har ju många andra sportbilstillverkare MYCKET bättre kvalite än dom hade för 25 år sedan men framtiden får ju utvisa om dom håller lika bra som Porsche... Men för att hålla mig till det ämne som Trådskaparen tänkte vi skulle diskutera här... Mycket läcker bil som säkerligen kommer göra deras ägare MYCKET nöjda när dom förhoppningsvis kör bilen på det sättet som det är tänkt. Så tycker man inte om Märket, Modellen, Designen, Färgerna, Dekalerna "tillval" eller något annat så behöver man ju inte köpa den.. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||
|
Re:
Vad har du själv bidragit med för information?
Med tanke på nyheterna igår kväll kanske Porsche borde fokusera lite på tekniken istället för insideraffärer
"Räd mot Porsche Tyska åklagare har genomfört en räd hos den tyska lyxbilstillverkaren Porsche och tagit ett antal dokument i beslag, uppger Porsche. Räden ingår i en utredning av misstänkt insider- handel i Volkswagen-aktien. Den tyska finansmyndigheten Bafin ville inte uppge om enskilda personer granskades i utredningen eller när den misstänkta insiderhandeln skulle ha ägt rum. Porsche är majoritetsägare i Volks- wagen och försökte tidigare i år för- gäves köpa upp hela bolaget." _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
|
Re:
Ingen här som bidragit med någon riktig information, utan snarare en massa dravel och spekulationer. _________________ Johannes Ericson ///M, Type R & R/T Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them! |
||||||
|
Re:
Det är just när man avfärdar potentiella kunders önskemål som dravel som man lever farligt... Bara en tanke
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
|
Re:
om man kräver att alla som uttalar sig här på Rejsa ska ha expertkunskap inom det området ämnet handlar om så skulle det vara väldigt tyst, eller har jag fel?
_________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
En "fräsch" fläkt av elitism. Det var inte igår. _________________ Johan Bergin |
||||||
Det är ju din åsikt att de inte är med i matchen. Faktum är ju att de har bilar som du kan köpa och har haft i ett antal år nu som är bra banbilar. Jag tycker dock det finns ännu bättre banbilar, som tex Caterham R500 / CSR. Lotus eleven eller Ariel atom (alla dessa bilar har flintapinne) De är ju dock väldigt begränsade i sitt användningsområde. Du har ju predikat om Nissan GT-R sen den kom, därför är det naturligt att jag tar upp den igen. Ja, det är en jätteimponerande bedrift att göra en så tung bil så snabb. Men, det finns flera faktorer jag jag tycker gör att den iallafall inte är med i matchen. Stor, tung, törstig, oerhört komplicerad samt för många hjälpsystem. Är detta den ultimata ban/sportbilen år 2009 med det fokus vi har idag på miljö / resursanvändning osv? Du skriver ju själv på din sida att treden är mot lättare bilar, ja det borde det varit för många år sen. Lotus har nästan alltid kört med detta koncept (förutom under Esprit eran kanske). En Lotus Exige/elise eller motsvarande bilar bla nämt ovan är ju mera rätt än en 1800 kilos klump. Du kör ju BMW, hur mycket med i "matchen" är dom? CSL kom ju 2004 och vad har hänt sen dess? Din CSL är väl inte värd att byta in mot en ny M3:a väl? Nä just det... Det känns ju som att du retar dig på några få okunniga Porscheägare och vill "ge igen" på nått sätt. Dumma överlägsna människor finns ju överallt. Glömmer aldrig ett banmöte med PCS, då under genomgången var det en (med en 911 turbo) som skulle "käcka sig" angående bromsteknik. Han sa nått i stil med: "Bromsen?! vad skall jag med den till?, jag är här för att GASA och åka fort! Du vet nog själv svaret på frågan ifall han var snabb på banan.. CSL:n har ju 345mm skivor fram, större och tjockare än en vanlig M3:a samt att den är över 100 kilo lättare. Varför skulle den ha dåliga bromsar?! För att nån okunnig säger det? Själv önskar jag att Porsche kunde gjort en modern 550 spyder. Den hade 110 hk till en början men vädge bara 550 kilo. Prestanda var och är fortfarande mycket bra. Strunt samma ifall den är snabbast eller inte, huvudsaken är att den är rolig. Jag tycker du skriver mycket bra annars Göte och det är intressant det du skriver, tråkigt bara att du jämt skall klanka ner på Porsche. _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lådbil |
||||||
|
Re:
mycket bra skrivet! det är vad jag känner också... dock den nya rs e snygg och manual vxl är klockren val ur driftsäkerhetens synpunkt. alltså för specifika kunder än så länge. Det är bra när marknaden erbjuder så olika bilar. Det är vi kunder vill ha eller hur? _________________ Tomas M |
||||||
|
Re:
om det är sant, då det är inte snack om saken att porsche lär ha vänta med pdk pga marknadsföring, varumärke, tradition. Om Porsche har sin rykte om drifsäkerheten, då jag tror att dom inte låter sin image förstöras så lätt som VincentM påpekade om. Volkwagen återkallade vissa bilar pga DSG vxl problem
http://www.worldcarfans.com/109081921142/2010-porsche-911-gt3-rs-facelift-video-2--extreme-truth jag njöt av filmen där uppe. Det gör STORT habegär för mig. _________________ Tomas M |
||||||
|
Re:
Jag skulle tippa på att motorfästena gör att motorn inte får någon rörelse i sidled när man svänger vilket minskar pendlingseffekten och på så sätt minskar rörelserna av bilens bak. _________________ Filip Bergbom-Wallin |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Nya Porsche 997 GT3RS!!
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 27009 besök totalt |
