Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Byggs det Cobra-kit för bana?
1, 2   >>
3360 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
Byggs det Cobra-kit för bana?

Att Butterfly har härjat på bana med ett Cobrabygge vet vi ju sen tidigare, men är det ingen annan som bygger såna för bana? De jag ser härjar mest på raggarbilsträffar eller utanför McDonald's.
Folk envisas med att bygga Seven-replikor överallt fastän de är så mycket fulare. En Cobra Daytona borde väl rimligtvis vara bättre aerodynamiskt också?
Man behöver ju inte ha en tung V8 bara för att Shelby monterade i såna. En Honda S2000-drivlina borde funka minst lika bra.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
Den som söker han letar!
http://www.factoryfive.com/table/ffrkits/coupe/coupekit.html

Fast det var ju inte gratis...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Inte V8 i en Cobra.........nääää........men det finns ju andra alternativ.....BMW 540 tex.

Problemet med Dytona Coupen är att det finns ett kontrakt på den som gjuter av en.

Hur Faktotyfive överlevt vet jag inte.

Jag har naturligtvis ritningar på en fulrace ram........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Har sett 4 (tror jag) olika bilar i modsport sen 92. Benke, som vunnit det mesta sen 00 hotar emellanåt med att köra Roadsport med sin. Fast då med en nerstrokad Cheva SB som skall varva 9500+

Undrar bara när det börjar synas Viper Coupe-kopior på banorna. Ur aero-synpunkt borde de ju regera rejält.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Klart att det måste sitta en V8:a i en Cobra!
En rapp liten smallblock på en bit över 500hk vore väl lagom. En snäll gatmotor alltså, tex den som Appelgren har i Camaron.
Skulle iofs inte vara helt fel med en M5 drivlina, då har man en lätt alu V 8:a.

Hur ligger dessa bilar till viktmässigt mot en Seven, är det inte dubbla vikten ungefär?

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
M3Jonas skrev:
Hur ligger dessa bilar till viktmässigt mot en Seven, är det inte dubbla vikten ungefär?

MVH Jonas
Det var just därför jag tyckte man kunde ha något annat än V8 i bilarna. Jag ser ingen anledning att den ena ska behöva väga mer än den andra.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Lennart Mäkinen skrev:
M3Jonas skrev:
Hur ligger dessa bilar till viktmässigt mot en Seven, är det inte dubbla vikten ungefär?

MVH Jonas
Det var just därför jag tyckte man kunde ha något annat än V8 i bilarna. Jag ser ingen anledning att den ena ska behöva väga mer än den andra.


ok, men då får man nog bygga ett klenare chassi från början och man får absolut inte komma på efteråt att man vill ha en mycket större och starkare maskin.

När man står och tittar på en 7:a har iaf jag svårt att förstå hur dessa klena järnrör kan hålla ihop en hel bil... : )

_________________
Jonas Edling
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Men hur mycket mer väger en Jänke åtta kontra en "lätt" motor då?

Annars har du en bra idé där Lennart! thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



MaZ skrev:
Men hur mycket mer väger en Jänke åtta kontra en "lätt" motor då?

Annars har du en bra idé där Lennart! thumbs up


på tal om lätta motorer och s2k drivlinor så ratades väl s2000motorn av lotus till den "nya" elisen pga vikten!! celicans vvti motor fick väl platsen istället, någon som har vikt på dessa två? ursäkta OT förresten

_________________
Pontus Fyhr
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

M3Jonas skrev:
Klart att det måste sitta en V8:a i en Cobra!
En rapp liten smallblock på en bit över 500hk vore väl lagom. En snäll gatmotor alltså, tex den som Appelgren har i Camaron.
Skulle iofs inte vara helt fel med en M5 drivlina, då har man en lätt alu V 8:a.

Hur ligger dessa bilar till viktmässigt mot en Seven, är det inte dubbla vikten ungefär?

MVH Jonas



Jo, det stämmer nog rätt bra. En "kundbil" polaren plockade ihop förrförra året hamnade visst på 950kg, men då var den rätt så ren, mens Sevens brukar börja på 450kg för de extremaste (tyngsta jag vet ligger på 730, pga Cossie, stor växellåda, Dedion mm)

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



det jag hittat på nätet så väger S2000 motorn 137 kilo...

har bara hittat info på ett ställe så jag är inte 100% på att det stämmer...

_________________
MackeMaehlum
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Är det inkl. växellåda då eller? Annars var det väldigt tungt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
Kan nån förklara för mig varför en Cobra byggd för rakfyra skulle behöva väga mer än en Se7en?
Att Cobrorna är tunga beror såvitt jag begriper på att man börjar med 250kg gjutjärn, fortsätter med en klumpig låda och avslutar med en bakaxel från en stridsvagn. Klart som sjutton det blir tungt!

För några år sen åkte jag med ett dragracingteam som hantlangare/mekaniker och bilen vi hade var en f.d. Pro Stock Ford Sierra med Ford Smallblock på 1047hk. Det var "problem" att få den att väga 1060kg som var minvikt i klassen vi höll på i. Att gå i mål med tom tank var inte att tänka på...
Nåt år innan gick samma bil med Bigblock och jag har för mig den vägde nånstans runt 950kg då.

Celicans maskin kanske är lättare, men den saknar nästan 50hk jämfört med Hondamotorn.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



MaZ skrev:
Är det inkl. växellåda då eller? Annars var det väldigt tungt.


fråga mig om 2 veckor... då står det förhoppningsvis en i garaget...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



137 kg för en S2000 motor, det är rätt lätt faktiskt.

BMW M60 V8 på 4.0 eller 4.4 liter väger från 144 kg.

BMW M70 5.0L V12 väger från 155 kg.

BMW S38 väger runt 160+ kg pga gjutjärnblock.

SAAB B234 2.3T skall väga 170 kg enligt vissa källor.

Cheva SB väger bortåt 250++ kg.


JAG tycker att man kan hiva i valfri motor med fin gångkultur i en Cobra och ha den som coupe, DÅ börjar det bli intressant, jag tycker som Mäkinen säger, Seven är fult.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



njaa... Att säga att en Super Seven e ful e la kanske att ta i...

de flesta e budgetbyggen, men de går att få dom snygga oxså..

kolla på denna å säg att den inte e snygg !!!! thumbs up
http://www.daxcars.co.uk/rush/images/kit_003.jpg


annars finns ju denna å andra liknande Super Seven liknande bilarna....
http://www.fishersportscars.co.uk/gallery/pic3.jpg

_________________
MackeMaehlum
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Acke skrev:
njaa... Att säga att en Super Seven e ful e la kanske att ta i...

de flesta e budgetbyggen, men de går att få dom snygga oxså..

kolla på denna å säg att den inte e snygg !!!! thumbs up
http://www.daxcars.co.uk/rush/images/kit_003.jpg


annars finns ju denna å andra liknande Super Seven liknande bilarna....
http://www.fishersportscars.co.uk/gallery/pic3.jpg


Dax bilen har fin finish på bitarna men jag har aldrigf kommit överens om formerna och linjerna på en sådan Seven replika om du förstår mig.

Jag tycker att Miura SV är en av världens vackraste bilar så jag tänker i dessa banor, AC Cobra är snygg men roadster rimmar illa i min strävan efter vridstyva små bilar med turbomotorer.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966


Trådstartare
Acke skrev:
njaa... Att säga att en Super Seven e ful e la kanske att ta i...
Näe.

Man vill ju inte bara ha hjulen under karossen, jag vill gärna ha ett tak också. Ska man inte ha tak får det bli en Ariel Atom!
Hade jag ork att bygga en bil så vore en Cobra Daytona Coupé med högvarvig SUG-fyra ett bra val.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



mummel mummel.. ja skall hitta å scanna in en bild på min lådebil som ja hade när ja va liten..

då förstår ni varför ja tycker en seven e snygg...

stora bakhjul å små framhjul och givet med komplett med ratt å rattstång... ( modell PV / Duette självmord )

_________________
MackeMaehlum
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Jag trodde nästan jag var ensam om att tycka att Seven är ful som stryk...
Sen att den kanske är jättesnabb och kul är ju en helt annan sak faktiskt.

Jag har aldrig fattat det där med att man skall sitta utomhus i bilen heller. Tak är bra. thumbs up

Daytona Coupén är verkligen skitsnygg!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



BMW S38 väger runt 160+ kg pga gjutjärnblock
var har du hittat dom dom nuffrorna...jag har lite andra vikter på bmw maskinerna 151kg på s38...m30 på 143kg
och ska man sattsa på lätt maskin så titta på en s14 ;-)

_________________
Pelle Persson
Citera
Allmänt banåkaforum
Byggs det Cobra-kit för bana?
1, 2   >>
3360 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande