Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 36790 besök totalt |
Re:
Jag fick henne och ringa om 3 ggr innan hon pratat igenom detta med säljavdelningen och lyckats lära sig att uttala Nurburgring!!! Då fick jag till svars att det ska gälla på turistkörning om det inte är träning för tävling eller tidtagning inblandat i bilden. ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Re:
Sist när jag kollade gällde INTE originalförsäkring på ringen. Men ligger de under If nu så funkar det väl, men som sagt när jag kollade för cirka 1.5 år sedan så täckte inte vagnskadegarantin turistkörningen ![]() |
||||||
Re:
Men de flesta märkesförsäkringarna har väl legat under IF ett bra tag? _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Re:
Det är mycket möjligt jag har faktiskt ingen koll på läget. Jag kollade som sagt upp detta för 1.5-2 år sedan. Jag var extremt noggrann och krävde att få prata med någon skadereglerare som kände till nürburgring ![]() |
||||||
Re:
Det gäller bara nyare bilar enl dagens samtal. Min gamla ska vara täckt av försäkringen. _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Läser man i http://www.if.se/web/se/SiteCollecti
Står det på: Sida 2 För samtliga typer av fordon gäller följande särskilda begränsningar och säkerhetsföreskrifter: – Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är samma person som fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare. Se punkt 1. – Försäkringen gäller inte i de länder som inte är anslutna till det s.k. gröna kort-systemet, och inte heller i Ryssland och Vitryssland. Se punkt 2. – Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat fordon och a. föraren gör sig skyldig till rattfylleri b. föraren inte har det körkort/förarbevis eller den ålder som krävs c. fordonet används trots att körförbud meddelats d. fordonet används under tävling eller träning för tävling, eller vid körning på inhägnat tävlingsområde Sida 10. Trafik A: Försäkringen gäller inte för (Se även punkt 4.1 Säkerhetsföreskrifter och 4.2 Allmänna begränsningar) *Skada som uppkommer vid körning på inhägnat tävlingsområde. _________________ ![]() |
||||||
Re:
Menar du om man köper en ny BMW och har vagnskadegaranti från fabrik? Medan om man har en bil som inte längre har någon vagnskadegaranti och istället tecknar en helförsäkring via originalförsäkringar så gäller vagnskadedelen vid turistkörning? ![]() |
||||||
Men Turistfahrt på nordslingan är inte på inhängnat tävlingsområde - det är tysk landsväg!
_________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||
Re:
Vad vill du säga med detta? Menar du att turistkörningen anses som inhägnat tävlingsområde? Har för mig att detta diskuterats massor av gånger förut. Det stämmer inte hursomhelst för i såna fall skulle försäkringsbolagen kunna neka ersättning om du exempelvis är vållande till en olycka (trafikförsäkring) och det finns det inget bolag som gör så länge det gäller turistkörning och trafikförsäkringsdelen. ![]() I Tyskland är ju Nordschleife klassad som vanlig betalväg där trafikregler gäller (exempelvis omkörning enbart till vänster mm) och det kommer nog aldrig försäkringsbolagen hitta en väg runt. ![]() Sammanfattningsvis gäller trafikförsäkringen med alla bolag. Vagnskadebiten är det mig veterligen enbart If samt då originalförsäkringar (i vissa fall) som täcker under turistkörning ![]() |
||||||
http://www.nurburgmotorsport.com/Ins
Har tittat runt lite, då jag inför nästa år tänkte ta ett par varv i det gröna helvetet, frågan är, är detta samma sak som trafikförsäkring? /Larsa _________________ Lars Linder Riskokar'n: http://www.youtube.com/watch?v=p0nu3o2wHsE&feature=channel Subar Legacy TURBO -92 bruks.. Subaru Impreza gt -00 Nöjes.. |
||||||
Jag pratade med original i dagarna och fick 2 olika svar, en sa ok, en sa no no.
Man skall nog inte vara för säker på sin sak gällande vagnskadan. Den springande punkten verkar vara det här med "inhägnat område" och visst finns det staket runt banan. Finns det inte någon som har en källa till det här med att ringen klassa som allmän väg? _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Motorvägar brukar vara rätt inhägnade de också, rätt ofta med bommar och betalvägar. Trafikreglerna gäller, står väl i var och varannat reklamblad och även i officiella infoblad vid banan. Dock tror jag f-bolag mycket väl kan nyttja friskrivningen om vårdslöshet vid vagnskada (exemplet med ferrarikillen i norrland som blev frikänd i tingsrätt för vårdslöshet efter en skrotning på landsväg, men f-bolaget kallade det vårdslöst iaf och ingen ersättning). Tyska F-bolag ersätter inte vagnskada på autobahn om de kan bevisa fart över 200km/h på sommardäck samt över 190 med vinterdäck.. Här ska man komma ihåg att många bilar kan man läsa ut fart, hjulspinn, abs etc från datorerna ombord vid impact.. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Det är staket runt motorvägarna med. Tror knappast de kommer undan trafikförsäkringen men vagnskadan
![]() Kör inte med en bil du inte har råd att skrota och klara dig utan. Dessutom kan de alltid hitta något som är modefierat från orginal om de vill då moderna bilar inte får ändra så som tex bromsklossar som inte är enligt tillverkarspec. Eller annat kul om de inte har lust att betala din krach. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Enkel sammanfattning:
Har du inte If just nu så räkna inte med att vagnskadedelen gäller. Är du villig att processa din rätt kan du möjligtvis få rätt men räkna inte med det...Trafikförsäkringen gäller i alla bolag ![]() |
||||||
Vad händer rent praktiskt om man kraschar på Nordslingan?
Säg att man åker av, trycker till ett par meter räcke, kastas ut på banan igen, drar med en massa jord och kanske spiller ut olja eller glykol. Efter att man har bärgats, banan sanerats och så vidare ... Hur går det till med betalningen för alltihopa? Blir det till att räcka över visakortet och sen göra upp med försäkringsbolaget, eller räcker det att lämna sina uppgifter och de skickar räkningen till mitt försäkringbolag? Hur funkar det? ![]() ![]() och var hamnar bilen om den bärgas? Har de någon allmän uppställningsplats eller får man säga till vart man vill att den ska köras? och vart vill man i så fall att den ska köras? _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||||
Re:
I mitt exempel (kompis som kraschade 2006, hade inget grönt kort med sig) så bärgades bilen den hamnar hos Bomgarde eller nåt liknande det ligger ungefär vid Rewe ![]() ![]() |
||||||
Re:
Vad händer om man inte kan betala på plats? om man har grönt kort med sig, skickar de då räkningen direkt till försäkringsbolaget? Det är ju inte alltid man har 25-50k tillgängligt direkt på kortet. Eller man kanske ska se till att ha det? ![]() _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||||
Re:
Misstänker att de kan beslagta din bil tills dess att du betalar.... ![]() |
||||||
Re:
och varför skulle dom skicka det till försäkringsbolaget ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 36790 besök totalt |