Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Den får plats...
<<   1, 2
3784 besök totalt
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



En fundering,

Hade ni aldrig en tanke på att stoppa dit en tvärställd variant och på så sätt göra bilen lite mera mittmotor om ni förstår vad jag menar. 911an är ju knappast ett under av naturlig balans( breda bakdäck dock). Kul projekt, hoppas ni får ihop den till sommarn, skall bli kul att se.


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



joakim_adolfson skrev:
En fundering,

Hade ni aldrig en tanke på att stoppa dit en tvärställd variant och på så sätt göra bilen lite mera mittmotor om ni förstår vad jag menar. 911an är ju knappast ett under av naturlig balans( breda bakdäck dock). Kul projekt, hoppas ni får ihop den till sommarn, skall bli kul att se.



Det går att göra mittmotor av bilen och då vänder man bara växellådan och motorn in mot kupen a'la 935 men då får jag kapa bort några m2 plåt och det är BIG no-no i min värld där jag vill behålla varenda karossplåt original och då är det genast betydligt svårare.

Jag har svårt för att kapa upp en fin porsche helt enkelt.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



LeWaN skrev:
Det är något som inte stämmer......
Vad? *tänker*
Just ja! Den står åt fel håll!


Nej, nej, den satt ju så i Saab 911... eller jag menar 900 med.

Sitter den inte sjukt lågt?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



MaZ skrev:
LeWaN skrev:
Det är något som inte stämmer......
Vad? *tänker*
Just ja! Den står åt fel håll!


Nej, nej, den satt ju så i Saab 911... eller jag menar 900 med.

Sitter den inte sjukt lågt?


Det får vi se den dag jag släpper ner bilen i backen.

Höjden på motorn är inte spikad än, bara en domkraft som håller upp drivpaketet och lite annat så den skall så långt ner som möjligt utan att ta i vid vanlig körning.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



hur går det med torr sump å kolfiber oljetråg som diskuterades tidigare..?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Turbo² skrev:
hur går det med torr sump å kolfiber oljetråg som diskuterades tidigare..?


Kolfiber i tråget Måste väl vara mkt olämpligt med tanke på hur sprött det är!!

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Hittade denna annons på Blocket ! Kanske nån mer som är sugen på att förädla 911 ?

http://www2.blocket.se/view/1867072.htm?l=0&c=1&city=0

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare
kid skrev:


Det går att göra mittmotor av bilen och då vänder man bara växellådan och motorn in mot kupen a'la 935 men då får jag kapa bort några m2 plåt och det är BIG no-no i min värld där jag vill behålla varenda karossplåt original och då är det genast betydligt svårare.

Jag har svårt för att kapa upp en fin porsche helt enkelt.


935 hade svansmotor precis som alla andra 911:or...fast bakre brandväggen kapades upp i senare versioner för att ge plats för intercoolers och dylikt. Det finns bara en mittmotor-911:a och den tror jag Gunnar J. byggde för en himla massa pengar fast reglerna ändrades så den fick inte vara med.

Det är inte bara att vända på montorn för då snurrar hjulen åt fel håll...man måste antigen vända på växellådan (och då stämmer inte oljekanaler i den, inte ens om man använder 935 växellåda som skulle i så fall behöva användas "rättvänd") eller stoppa in speciell diff med pinjongen på andra sidan.

Så om man ska vara hel krass så är det egentligen mer eller mindre omöjligt att bygga mittmotor-911:a utan att massakrera den helt och bränna en hög med pengar i processen.

Det kanse skulle gå att ha tvärställd SAAB-motor med tillhörande orginalväxellåda och tippa motorn inåt (då får man problem med tråget och oljeevakuering med kortmotorn som är gjord för att så rätt upp) men man skulle ändå behöva kapa rätt mycket samt ändra bakupphängning radikalt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



beepbeep skrev:
Det finns bara en mittmotor-911:a och den tror jag Gunnar J. byggde för en himla massa pengar fast reglerna ändrades så den fick inte vara med.


Man kan diskutera huruvida 911 GT1 verkligen är en 911:a eller ej, men mittmotor hade den ivf. Undrar hur många som byggdes igentligen, kan väl bara varit några 10-tal?

_________________
Pär Hylander
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



beepbeep skrev:
Så om man ska vara hel krass så är det egentligen mer eller mindre omöjligt att bygga mittmotor-911:a utan att massakrera den helt och bränna en hög med pengar i processen.


Har inte några baguettätande tillverkare motorer som roterar åt "fel" håll? Borde ju passa då...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jag har dragit en slutsats: lyssna inte på det jag skriver, det mesta stämmer ju ändå inte , det jag kan är att skruva och göra grejer men att återkalla saker o ting ur mitt långtidsminne ja du, då blir ju det en soppa av allting.


Hursomhelst, jag och Beepbeep har gjort en hel del researcharbete och tagit reda på saker o ting, det är ingen slump att bygget fortskridit i denna form.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Bara att sätta dit drivpaketet från en Sabb 900 så får man mittmotor, och på köpet massa trevlig motor och låda. (Notera ironin...)

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



beepbeep skrev:

Sen kan man kanske fråga sig om man får ställa upp i deras interna tävlingar och i så fall hur man ska klassas, men jag tror inte att dom är såå himla negativa mot detta. Jag menar, ska dom vara rädda för en gammal 911:a med skruvad SAAB-motor köpt på skroten? :-)


I reglementet står:
Tillåtna bilar
"Alla bilar tillverkade av Porsche AG får användas vid tävling."

Så det borde väl gå?

Det borde väl också innebära att man kan rulla in med en såndär blåmålad hjälteAudi med röda bromsar. De är väl gjorda av Porsche?

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



MaZ skrev:
Bara att sätta dit drivpaketet från en Sabb 900 så får man mittmotor, och på köpet massa trevlig motor och låda. (Notera ironin...)


Tänkte på det också, eller varför inte sätta i drivpaketet från en Alfasud och få boxer på köpet...

Allvarligt talat, kul bygge och lycka till thumbs up

_________________
/David Söderblom
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Eller från en urquattro? Så kan släpet få drivning med?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



kid skrev:
joakim_adolfson skrev:
En fundering,

Hade ni aldrig en tanke på att stoppa dit en tvärställd variant och på så sätt göra bilen lite mera mittmotor om ni förstår vad jag menar. 911an är ju knappast ett under av naturlig balans( breda bakdäck dock). Kul projekt, hoppas ni får ihop den till sommarn, skall bli kul att se.



Det går att göra mittmotor av bilen och då vänder man bara växellådan och motorn in mot kupen a'la 935 men då får jag kapa bort några m2 plåt och det är BIG no-no i min värld där jag vill behålla varenda karossplåt original och då är det genast betydligt svårare.

Jag har svårt för att kapa upp en fin porsche helt enkelt.


Det finns ett enklare sätt. Köp en boxster.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12223



Fredrik C skrev:
Hittade denna annons på Blocket ! Kanske nån mer som är sugen på att förädla 911 ?

http://www2.blocket.se/view/1867072.htm?l=0&c=1&city=0


Hmmm... Undrar om det var den som var till salu i somras för 50 000- (eller om det var 55 000:-). Hur många 911 med V8'a kan det finnas i Sthlm?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Det finns fler modeller..

Det finns fler gatukorsningar där en del hoppar mellan svängarna..

Kristian Snahr kör rallycross med sin Porsche i EVo-Cupen 2004.



http://www.evocupen.com/108.htm

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Allmänt banåkaforum
Den får plats...
<<   1, 2
3784 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande