Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 smgII -03 Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (28280 totalt)
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Då var första ringenresan avklarad, och vilken superb jäkla helg det blev, önskar att man fortfarande var kvar..

Det hela började med att Tompa skulle överraska sin far, Kjellle, med en ringenresa i 70-års present, och när det blev klart att jag kunde dela resekostnader med en kollega (Rudolf) på jobbet bestämde man sig för att haka på ner. Dessutom var upplägget perfekt då Tompas farbror tydligen enligt uppgift varit instruktör nere på ringen, samt en gammal racechaufför av rang i porsche cup m.m.
Alla förberedelser av Kjelles corvette c6 med kompressor, herrejösses chassi och bromsar etc skedde utan att något avslöjades på vägen.
Så i torsdags satte jag och kollegan av mot ringen, via rödby/puttgarden, tompa med svåger via göteborg/kiel och Kjelle blev skjutsad till arlanda där han mötte upp sin bror och fick en biljett till "Cologne" som han då lite yr i mössan trodde låg i frankrike
När han kom fram till köln var han lite förvånad över alla tyska skyltar och bilar och började gissa att han kanske skulle få åka till Ringen, men Lennart (Brorsan) höll tyst och sa inget förrän på fredagmorgon när de åkte ner med en punto.
Vid lunch på ringen så stöter vi såklart ihop, Tompas farsa väldigt förvånad över att se mig på plats och jag drar en lögn om att jag visste att de skulle ner, och att jag ville nyttja lite ringeninstruktioner samt bjuda på lite åkturer i min m3'a.
Kjelle titta lite misstänkt och började kika efter Tompa, men jag och kollegan hölll minen, Tompa var ju lite sen ett par timmar bort.
Kjelle beklagade sig mycket att Tompa inte hade fått ledigt hemifrån och fått följa med, jag tröstade med att vi skulle kunna fotografera och filma mycket åt honom istället
Sen var det ju min tur att bli lite överraskad, "Instruktören" som kört lite Porsche Cup/GTR/STCC/24h på ringen med "lite" framgång var ju ingen mindre än Dr Pehrsson, Mr Podium Racing/Carrera Cup etc.. Det var alltså Tompas farbror..
Så mitt första varv var med Dr Pehrsson i passagerarstol, samt Kjelle och Rudolf baksätet, riktigt klockrent där Doktorn pekade ut alla punkter man skulle sikta på (det berömda ballongspåret enligt scuderian som han vart instruktör på).
Sen vart det ju iofs lite tungt med fyra i bilen och det skrapade i lite väl mycket.
Det gav iaf mig väldigt mycket och jag lärde mig iaf första halvan rätt ok, hade inga problem att köra med ok fart bort till Breidscheid, sen halvtaskigt genom kesselchen, ok bort till brünchen och sen lite sämre därifrån till mål.
Efter det tog jag och kollegan ett par varv själva och lärde oss hitta runt hjälpligt på egen hand.
Dr Pehrsson sprang också på Peter Gutniak, som huserade oss, de kände såklart varandra sen innan, han kände såklart till vårt upplägg av lögner och spann vidare på att Doktorn och Kjelle skulle bo nere i Adenau.
Kjelle undrade också när bilen Doktorn lovat de skulle få låna dök upp så de kunde köra lite själv, lugnt svarande att den snart skulle komma, det skulle vara nån racepreppad BMW sa han
När sen Tompa dök upp så sa jag att det var en riktigt fet bmw med stora vingar Kjelle skulle kika efter på parkeringen..
Kjelle stod och titta på sin bil i 30-40 sekunder innan han hajade att det var hans egen bil som stod där, och han höll på och trilla omkull när Tompa och svärson kom promenerande
Sista överraskningen för Kjelle blev när alla sen då "råkade" bo i samma hus..
Ett superbt lyckat hemlighetsmakeri som höll hela vägen och lite till, Kjelle tyckte det var det roligaste han vart med om
Dock blev det inget varv i corvetten på fredagen då olyckor gjorde att de stängde tidigt.

Lördagen blev bra, man fick lite draghjälp av doktorn i corvetten och jag och rudolf tog det lugnt för att lära oss mer av banan, mot slutet av dagen hade jag bra tempo på 70% av banan. På slutet av dagen ville jag ladda på lite mer, men då drog plötsligt vattentempen upp på rött när man skulle börja klättringen upp från breidscheid, fick cruisa en bra bit innan det sjönk. Polarn tog ett varv, normaltemp (han kör lite långsammare), sen tog jag ett varv till och samma sak hände igen.
Klart orolig för vad som var fel, men inget läckte och inget vatten försvann.
Skippade all tidtagning både fredag och lördag, men det gick iaf under 9 minuter.
Höjdpunkten var dock ett varv med Doktorn i monstercorvetten, han dock lite för mycket instruktörshatt på sig, men när vi kom ifatt ett par BMW's i brünchen som inte flyttade på sig, kom racekillen fram och plockade den första på högersidan ut ur brünchen, den andra flyttade sig kvickt och sen blev det åka av Schysst mellangasnerväxling i luften i pflanzgarten, mjukt och fint men stört fort thumbs up

Lördag kväll, trevlig middag på pistenklause med sällskapet plus Mats E (som hade bjudit oss på några snabba varv i sin CSL tidigare på dagen) thumbs up
Tänkt att jag skulle få lite draghjälp av honom på söndag morgon om bara bilen höll vattentemp, vilket den gjorde på söndagen, måste vart nåt givarfel som de blir lite felsökning på senare i veckan.
Kom ner vid strax innan 9, och Mats hade hunnit lägga två varv redan, tänkte be honom ta det lite lugnt så jag kunde få lite temp i däck och bromsar, men han drog på studs när han körde ut från konorna så jag tappade 4-500 meter på studs och lyckades bara hålla honom i sikte till genom fuchsröre. Det var inte där jag ville ha draghjälpen för dit hittade jag rätt bra själv..
Varvet direkt efter gjorde jag tvärtom att jag tjuvstartade lite för att släppa Mats E lite senare, han kom ikapp i adenaur forst, där jag blev tvärhindrad av ett par hojar. Släppte honom i metzgesfeld, Lyckades hänga på bra till bergwerk, men i kesselchen vart de lite omkörningar som jag inte vågade gå om i (kör dåligt där), så efter karusellen tappade jag honom ur siktet, dock låg han inte så långt före när jag kom ut till rakan sen. Hur mycket jag tappade är svårt att sia om (min driftbox vägrade ladda splittarna när jag väl tänkte använda den på söndagen), Mats åkte 8.10 det varvet.
Helt klart mitt bästa varv, förutom hojarna i adenaur, samt att jag körde rätt pissigt genom kesselchen.
Körde totalt 10 varv själv och åkte med ungefär 10 varv med rudolf, doktorn och Mats E.

Nu sitter man och funderar på hur man ska finansiera en ny drog.. Helvete vad skoj det är att vara i området, köra själv, åka med. Den här helgen fick 20 poäng av 10 möjliga, och hade fått ännu fler poäng om den bara vart längre

Citera
Henric_H
Mjölby
Här sen Jul 2005

Kul o höra att en till fastnat i ringen träsket

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Du har äntligen hittat hem som vi brukar säga
Välkommen.
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Tjenna

klockrent upplägg för en 70års present

Fick oxå nöjet att åka med Mats E

OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Jo, nog önskar man att man skulle kunna hålla till där mer nere. Får väl se hur man ska lösa det, lite planer finns det iaf.
Bilen behöver fixas lite iaf, den uppförde sig riktigt fint där, förutom att den bottnar ur, så hade "revor" mitt på däcket efter en skruv som höll innerskärmen höger fram, som fått stora delar bortslipat.
Dunlop direzza, vilket jäkla superdäck thumbs up
Vikten på bilen känns också, fullt sjå att hänga på Mats E de sträckor man kunde någorlunda, särskilt när det började gå uppför.
Men självklart är det mest bankännedom som behövs, Det vart ju riktigt halt i eiskurve vid ett tillfälle..
Det är ju inte svårt att göra bort sig på den banan om man säger så, fan vad det skrotades bilar och hojar i helgen...

Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Ja, ska du köra mycket därnere är det klokt att lämna in bilen till någon som kan ställa in den för Ringen (det har vi ju tjatat om tidigare ). Varken min eller Mats E bil bottnar ur någonstans (båda inställda av T Schirmer).

Lite härligt att läsa din berättelse, man skulle vilja vara där för första gången en gång till
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

OFFkeFF skrev:
Sådär då, efter man efter "viss modifikation" av orginal underredet ( d.v.s nykonstruktion) på mek verkstad sitter iaf stolen i bilen. Det blev inte helt perfekt, stolen ska några m.m till åt höger, men det löser vi efter ringen, man sitter helt ok iaf och stolen sitter fast riktigt bra.

En femhundring fick man för glömt skräp i garaget av några suspekta nissar från Akalla.

Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Nog var det en klockren första körning där (har ju vart där och åkt m5-taxi och ett varv med en racebuss innan).
Men att pricka en helg med toppväder, toppinstruktör och ett så perfekt gäng med sig var fanken det roligaste jag gjort på länge
Bilen uppförde sig riktigt bra, inget att klaga på, den svängde dit jag ville och balansen var närmast perfekt där nere. Men visst skulle den må bra av lite hårdare fjädrar och lägre vikt.

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
OFFkeFF skrev:
Sådär då, efter man efter "viss modifikation" av orginal underredet ( d.v.s nykonstruktion) på mek verkstad sitter iaf stolen i bilen. Det blev inte helt perfekt, stolen ska några m.m till åt höger, men det löser vi efter ringen, man sitter helt ok iaf och stolen sitter fast riktigt bra.

En femhundring fick man för glömt skräp i garaget av några suspekta nissar från Akalla.

Haha, kommer förbi imorgon eller på onsdag, det blev lite kaos innan vi for iväg

Citera
Henric_H
Mjölby
Här sen Jul 2005

Har också det problemet att det tar i höger fram på ett par ställen på banan o samma skruv
har tagit i däcket, dock ingen större fara men det har blivit ett xtra litet spår i däcket.
Men nu till helgen ska ett nytt chassi monteras tills jag kommer ner på fredag därmed
hoppas jag problemet är löst

Ängelholm
Här sen Mar 2003

Ni verkar ha haft en lyckad resa Nu är du fast Ta bort skruven som håller innerskärmen..... vanligt men enkelt problem på höger sidan. Sätter en femma på att det tar i i fuchsröhe kompressionen och i planzgarten II Mvh John som också haft mystiska spår i däcken.

Stockholm
Här sen Dec 2002

PeterF skrev:
Varken min eller Mats E bil bottnar ur någonstans (båda inställda av T Schirmer).

Hur får man kontakt med den här herr Schirmer? Jag var mäkta imponerad av jobbet han gjort på Mats E:s bil!!

Det var trevligt att träffas i helgen Filip! och det är härligt att höra att du är fast i ringenträsket nu

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
John Kjellsson skrev:
Ni verkar ha haft en lyckad resa Nu är du fast Ta bort skruven som håller innerskärmen..... vanligt men enkelt problem på höger sidan. Sätter en femma på att det tar i i fuchsröhe kompressionen och i planzgarten II Mvh John som också haft mystiska spår i däcken.

Nu är det ju rätt enkelt eftersom skärmen är borta runt skruven iaf
Fast eftersom det drar bort färgen bakom plasten ska jag fixa chassit iaf, det skrapar i här hemma också, den är på maxhöjd fram, camberplattorna tar bort 2cm. Den är för mjuk, schirmer har bytt till hårdare fjädrar även på Mats E's bil, vi har samma kw-kit, men sen väger ju en CSL mindre än min fullsmetade bil..
Sen var de skrapade i.. Aremberg, Fuchsröre, fler ställen ner mot breidsheid, för att inte prata om i karusellen.. Fast bara höger framdäck som fick spår i sig, och inget direkt allvarligt heller, iaf inte när det är så mycket gummi kvar på däcken

Resan klart lyckad, kommer leva länge på den.. Hur fast jag blir beror nog mest på plånboken, men det brukar ju alltid gå att fixa på nåt vänster

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
djungel-Jim skrev:

Det var trevligt att träffas i helgen Filip! och det är härligt att höra att du är fast i ringenträsket nu

Japp, får se till att synas lite ute på banan också någon gång

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Dags att byta färg på bilen tror jag.. Finns tydligen bara två reggade i sthlm med samma färg som min, och den andra är efterlyst för dödskörningen i farsta.. Stoppad av tyska polisen på väg hem från ringen, tullen och nu ringer polisen för att kolla min för säkerhets skull också.
Känns en aning utglodd när man kör runt..

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Bilen avförd från utredningen
Nu till de roligare att leta lite bilder från ringen

Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Hmm, det där ser farligt nära 2-hjulsåkning ut

Ös på med ringenbilder, det kan man aldrig få nog av att titta på

Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Nu börjar planerna för vintern ta vid. Har vart lite avslaget på banåkafronten efter ringen, tom plånbok och alldeles för mycket på jobbet efter semestern.
Glykolförlusten på ringen har nu fått en förklaring, dags att byta tillsatsvattenpump på onsdag, har legat mot och skavt hål.
När det är fixat börjas rivningen av inredningen och i vinter kommer man gjuta ett kolfibertak, hade planer på att köpa klart, men nu blir det lite mer saker, ska fixa bromskylning, och sen får man se om man gör fler delar som splitter etc när man ändå är igång.
Sen ska fjädrarna bytas, mycket irritation, för det _är_ fel kit jag fått, det var ett v3 jag fick, och inte clubsport.. Det är samma dämpare, men andra fjädrar till clubsport.
Får se hur de löser det eftersom man använt grejerna, men eftersom man påpekat det tidigare och ÅF'n sagt att det är rätt tycker jag iaf att de får stå för det fel de gjort..
Så för de som ska tjacka clubsport från KW, så ska det inte vara progressiv fjäder fram, utan vanlig fjäder plus hjälpfjäder, samt en fjäder bak med benämning kw2018 och inte kw2003..

Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Vet inte hur mycket bromskylning gör. Schirmer hävdar att man får 1 extra varv på Ringen tack vare bromskylningen. Nåväl, jag har det på min. Jag har som mest kört 7 varv i rad på Ringen och aldrig haft några som helst problem med bromsarna. Tvärtom tycker jag bromsarna är grymma (CSL original skivor).

Däremot kan jag säga att det är väldigt stor skillnad på belägg. Carbotech är riktigt urusla jämfört med PFC01. Sämre bromsverkan och sämre känsla i pedalen. PFC01 är överlägsna!
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Jag har inget problem med fading, har kört med både pfc01 och pagid gula och inget ett klaga på när det gäller bett och bromsprestanda. Men skivor och belägg försvinner i väldigt hög takt hemma på svenska banor, det jag vill komma åt med kylning.
Nu har ju csl'n lite större diameter och lite mer gods som säkert gör en del nytta. Men tänkte testa kylning först, räcker inte det får man väl gå upp i diameter och kanske tjocklek på skivorna.
När det gäller känsla har jag inte känt någon större skillnad mellan pagid eller pfc.

Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Är det någon som vet säkert att svalare bromsar sliter mindre på belägg och skivor? Jag hade gissat att slitaget är proportionellt med användningen inom ett ganska brett temperaturspann.

om det blir överhettat och man tvingas bromsa hårdare för att uppnå samma effekt förstår jag att det sliter extra hårt.

Peo.

Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 smgII -03 Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (28280 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande