Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Alfa 155 2,5 v6 -92 Vad bör man tänka på?
858 besök totalt
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Jag har ledsnat på min Ford orion -91 pga diverse fel och nu ett inbrott, så jag går i bilbytar tankar! Jag har hittat en Alfa Romeo 155 med 2,5 liters v6, ac, el-hissar och helskinn. Bilen är en -92 och har gått strax under 17000mil. Bilen verkar mycket fräsch och frisk, men jag undrar om ngn alfaexpert kan ge mig några råd. Jag kör året om så hur klarar den vintern? Är den törstig? Dyra reservdelar? Vad bör man akta sig för? Nu sitter det ingen dragkrok på men jag slänger väl på det isf, hur är bilen att dra släp med? övriga tips och ideér motages! Jag tycker att bilen är riktigt fet och snygg så lite hjälp och tips sökes som sagt.

om det nu går i lås så finns det en Ford orion -91 4D med drag, taklucka, motor+kupé värmaruttag, servostyrning, vinterdäck dubb (Nya i år) samt 15" rs2000 fälgar med nya 195/50 sommar sulor på. nyligen passerat 16000mil, ingen rost, fin lack, nya bromsar, org larm, ny soppa pump, servad på ford fram till 15000mil, går som en klocka och är billig i drift.

Mvh Kristofer

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

om du inte redan gjord det, så lägg in ett inlägg och fråga antingen i Alfa-klubben www.alfaromeo.org eller på Alfapowers forum www.alfapower.nu . Där bör du kunna få svar.

Vallentuna
Här sen Mar 2003

Hej,

Är lite alfa fantast och har betat av ett antal av detta märke, vill påstå att bilen är det nog inga större problem med, betänk dock att den är ISKALL på begmarknaden, dvs svår att bli av med( pruta). Endast Alfisti's köper denna modell.

Lycka till!

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kompisen (alfisti) hade en 155 sport förr. Tyvärr var det någon som inte ville att han skulle ha det längre så den brann upp
Bilen ersattes med en 156:a.

Jämförelsen mellan dem är att 156:an är en snygg Toyota Corolla
medan 155:an var en riktig Alfa! Lite udda och speciell men mycket underhållande.

Detta omdöme är vi dessutom överens om.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Reservdelar är inga bekymmer på denna modell, elaka tungor hävdar ju att det är en förklädd fiat Den delar en del med Fiat Tempra.
Alla större firmor aka Mekonomen osv kan fixa delar om du inte köper orginal.
Vad gäller soppa så kommer du att få räkna med litern. Först på längre körningar så brukar dom kliva ner rejält i soppa förbrukning. Körde min 75 3.0 i 140 snitt på 0,75 medans sista året så kunde den dra 2liter inni stan (blyfot).
om du vill dra med den så har du alla uppgifter i reg beviset. I prestanda så går dom som en ts fast med me vrid. Ts motorn får man varva som faan för att få knuff så 2,5:an är riktigt trevlig
Som sagt, på car.org samt ap.nu så finns det FAQ över dessa bilar, samt posta. Det är inte så många som har 2,5 6:a utan dom flesta bilar man ser är ju 2liters TS.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Snyggt byte uppåt! thumbs up

Kunta: ap.nu? www.alfapower.nu menar du väl.
car.org = www.alfaromeo.org

BMW 330i -05
Citera
Tobias Jonasson
Värnamo
Här sen Dec 2003

Jag har en 155 V6 och kan bara säga att det är en kanonbil...ring mig om du vill ha lite på fötterna. 0370-15695

Alfa Giulia TI -64 (Finbilen)
Alfa 75 TURBO (Vinterbilen)
Citera
Allmänt banåkaforum
858 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande