Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Coilovers till E36 M3 | 5313 besök totalt |
Hejsan
Sitter i funderingar att skaffa coilisar till min baby, som så mycket annat finns det en uppsjö av fabrikat och säkerligen kvalité Avsikten är att få en bil som känns härlig på vägarna men också kunna ta några varv på bana utan att skämmas för sig. Finns det någon/några som har erfarenheter av coilovers som dom är nöjda med så tar jag gärna emot tips, måste det kosta 15.000 > eller finns det billigare alternativ? / Niclas _________________ Niclas Sjöberg |
||
Japp det finns billigare.
Det beror på hur seriösa prylar du vill ha. D2,K-sport & xyz finns för runt ca 9000:- för 1000:- tillägg får man hårdare fjädrar & hårdare sättning på dämparna kallas "Trackracing hos D2" för detta får du fjädrar fram & bak dämpare fram & bak Dämparna är justerbara Kitet går att höjdjustera fram & bak Camberplattor fram ingår. Klart prisvärda på hobbynivå http://www.streetperformance-butik.s _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Nu senast på besiktningen såg vi att dom läckte en aning fram, och nu några månader senare så kan jag inte ens ta en nyasfalterad kant eller ett brunslock utan att det ska slå igenom nu låter det kanske som att jag åker runt på något som inte ens är kördugligt men riktigt så illa är det inte... än i alla fall _________________ Niclas Sjöberg |
||
Allt för många har köpt kit av diverse fabrikat, kört bana några gånger för att konstatera att bilen inte funkar särskilt väl på banan. Bestäm dig innan, är det ett banjärn eller är det en glassätarbil? Då kan du köpa rätt saker och bli nöjd. Min erfarenhet är att den kompromiss du är ute efter inte finns/fungerar särskilt väl.
Det ena behöver inte heller bli dyrare än det andra.. _________________ Rikard Ahlin |
||
Ja det ligger väl någonstans mellan banjärn och glassätarbil ... men precis som du säger så finns det massa fabrikat, funktioner etc etc... måste väl börja fundera vart man ska lägga ribban innan man skaffar något. Tack alla ni som svarat i alla fall, får lägga upp en biltråd senare och avslöja vad det blev _________________ Niclas Sjöberg |
||
Nu vet vi ju inte så mycket om din bil då du inte lagt upp nån tråd om den än.
Men kan hålla med magnus ang att det finns annat att lägga pengarna på innan. Vill du ha en såkallad "clubsport" M3:a som även funkar hyfsat på gatan. Det första jag hade sett över är bromsarna skivor & ok duger ju utmärkt orginal men ska den plågas på bana hade jag skaffat lite tåligare belägg samt försett bromsarna med kylning då din bil väger en del. här finns ju pfc,pagid,carbotech & ferodo som gör bra belägg En uppsättning R-däck gör det hela mycket roligare då de håller hela passen & ger mycket bättre fäste i långa loppet än std däck. toyo R888 funkar fint till vettigt pris ett par 235/40-17 borde funka fint på 8,5*17 fälgar finns många billiga orginal all välja mellan. Som nämnt tidigare så finns det massor av olika chassi sater att välja mellan det viktiga om du ska nöta bana är att få nått som gör att däcken har så mycket kontakt med underlaget som möjligt vid kurvtagning. Kränger det mycket så ändras camber vinkeln mycket & har du då inte ställt negativ camber kommer du få litet av däcket som greppar. En riktig stol är att föredar så du slipper sitt & hålla dig fast i ratten Sen om du har möjlighet lätta bilen så mycket det går det gör gott för bromsning,acceleration & kurvtagning. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Ja märker nu att jag måste komma upp med en projekttråd snart, måste bara hitta ett bra tillfälle
Lite av saker som är inhandlat är både nya sparco stolar, skruvbur, greppvänligare mocca ratt bl. a Bilen är även försedd med borrade skivor med org ok, carbotech XP8 belägg och stålomspunnet runt om, finns även sänksats men vill som sagt ha lite bättre prylar även där Så min vision är att försöka få till en "clubsport" historia, kommer väl en helhet så småning om R-däck finns självklart på önskelistan men kommer nog bli till nästa säsong då jag inte vet hur mkt som kommer att köras nu innan avställning. Ska uppdatera en tråd asap _________________ Niclas Sjöberg |
||
KW-coilovers
http://www.driftworks.com/catalog/pr Har du råd £800 = ~9600kr skulle jag köpt tein superstreet, bra rykte funkar bra påvägen och bra på bana det är ju en kompromiss som bör funka för gatbilar som åker bana 3-5ggr per år http://www.driftworks.com/catalog/pr Har inte provat dem till någon m3 men har åkt både 200sx s14 och toyota soarer med superstreets edit: Jag har hört bra om KW coilovers också men jag kan inte uttala mig om dem då jag inte fått provat dem eller känner någon som använder dem _________________ Andre Nordin |
||
Tackar! ska kika vidare på både KW och Tein faktiskt... har haft en flytt mellan mitt letande så det har tyvärr dragit ut en aning på tiden, men alla tips/rekommendationen uppskattas och värderas högt!
_________________ Niclas Sjöberg |
||
Nybörjarsvängåkaforum Coilovers till E36 M3 | 5313 besök totalt |