Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Den långa tråden med snack om Classicformula
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
6 besök senaste veckan (107529 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: FF1600

hh-tech skrev:
Hur gör vi för att få ut dessa bilarna på banorna igen?
Inklusive de som redan rullar så kunde det bli ett maffigt startfält!
Samma fråga kommer upp i många andra klasser.

Fokusera på att locka (nya) förare istället, bilarna kan inte köra själva. Om förra föraren av bilen nu kör nåt annat eller inte vill köra alls så behövs det ju en ny förare innan det är nån vits att locka ut bilen ur ladan (för att skiljas från gamla klenoder är svårt, de kostar ju inget att ha stående).

hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Börja med FF1600

OK jag omformulerar frågan,

Hur lockar vi nya förare till de Formel Ford 1600 som bara står?

Vad krävs för att få dig till att börja köra formelbil?

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re: Börja med FF1600

hh-tech skrev:
OK jag omformulerar frågan,

Hur lockar vi nya förare till de Formel Ford 1600 som bara står?

Vad krävs för att få dig till att börja köra formelbil?

Lära sig att inte knuffas och att helst inte snurra på startrakan på Anderstorp som han gör med miatan.

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Björnes skrev:
Lära sig att inte knuffas och att helst inte snurra på startrakan på Anderstorp som han gör med miatan.
Kontakt och misstag (oavsett vem som initierar dem) är ju ingen fördel i nån klass (även om effekterna blir extremt mycket värre när hjulen är fria).
Men att klanta sig till publikens munterhet är nog ingen nackdel (ingen skada skedd och bakdäcken blev varma och rensade)

Lite seriösare så skulle det nog krävas ett mentorsskap på nåt vis. Formelbil slinker man ju inte in på så enkelt av misstag (iaf inte om jag tittar bakåt själv).

Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Niklas Falk skrev:
Björnes skrev:
Kontakt och misstag (oavsett vem som initierar dem) är ju ingen fördel i nån klass (även om effekterna blir extremt mycket värre när hjulen är fria).
Men att klanta sig till publikens munterhet är nog ingen nackdel (ingen skada skedd och bakdäcken blev varma och rensade)

Lite seriösare så skulle det nog krävas ett mentorsskap på nåt vis. Formelbil slinker man ju inte in på så enkelt av misstag (iaf inte om jag tittar bakåt själv).

synd bara att det var så lite publik som såg det, och du höll dig ju ifrån däckshögen.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Björnes skrev:
synd bara att det var så lite publik som såg det, och du höll dig ju ifrån däckshögen.
Aha, du tänkte på den missen (har fortfarande hjärnan åt fel håll efter helgen) (backade ut i Opelkurvan också innan jag fixade cornerweighten på känn)
Det var inte lika klantigt som att göra en 360 framför ambulanserna ut till start i race2...

Nåja, hur ska man få tex långloppare att vilja köra Formel? Det är ju inte lite jobbigt när det finns så lite träningsmöjligheter (för att råka testa på, eller ens se bilarna (veta om alternativet) när man tränar sitt eget.
Ska man inte sno förare från andra klasser så får man vara kreativ och långsiktig. Det viktigaste är nog att inte hålla käft om hur skoj det är (ett uppdrag man kan ge till samtliga förare) samt att inte skämmas för att man pysslar med motorsport (efter att man förklarat att det inte är Folkrace, Rally eller STCC).
om det verkar tillräckligt skoj att vara med så skaffar man sig möjligheter (bil etc). För att upptäcka att det är så skoj måste ju nån berätta det.

Jag har iaf varit i Fogelbergs garage så nu är det lite närmare en FF än förr (men fortfarande många år bort, jag har inte kört slut på det jag har). Men än så länge ingen provsittning och ingen formelbilskörnng öht. Risken är ju att man fastnar för detta att precisionsköra med fingergrepp (istället för att brotta runt ett ton) .

hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Provköra FF

Vi kanske skulle försöka ordna möjlighet att att få testa en formelbil om det blir testdag på Kinnekulle våren igen.
Hur många skulle vara intresserade om vi fixade fram ett par bilar för test?

Forshaga
Här sen Okt 2003

Test

Är någon (även Falk) som vill testa en formel Ford så kan jag låna ut min. Jag har testat många race klasser under åren och kan intyga att FF 1600 är mest rece för pengarna Däcken håller 2x5 race lika bromsbeläggen. Sen blir man bortskämd när man mekar allt är ju så lätt åtkommligt.
En annan fördel är att det går att racea i stort sett alla länder med en FF.

PS Sist men inte minst ! Det är ett mycket trevlig gäng som tävlar i hop.

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Jag tror att man behöver få mer körtid för pengarna/helg. Även om en FF eller FVee är relativt billig i både inköp och reparationer så blir tävlingarna ganska dyra per körd minut. Förutom anmälningasavgifter så tillkommer ju som bekant resa, boende, mat osv och det är inte billigt...
om man kan få mer körtid per helg så tror jag man kan få mer intresse från förarna. Som bekant är långlopp ganska populärt och det beror bland annat på att det blir mycket köra. Tyvärr är det dock ett svårt problem att lösa i och med att det är många klasser som delar på tiden.

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Ligger någonting i det med körtid. Jag åkte 9 säsonger i RHK med en 2-T Saab, nu har jag gjort lika mågna säsonger i långlopp (SLC & MSLS) När jag åkte histotriskt hade vi oftast ca 2 timmar sammanlagd körtid under en racehelg. Ganska ok tycker jag. Samma tid är det normala per förare i långlopp.
Idag har jag intrycket att körtiden i historiskt har minskat sammantaget under en racehelg, så numera är det mera bantid om man åker långlopp. En fördel med långlopp är ju att man delar på kostnaderna för bilen, liksom tiden i verkstan. Det har både sociala och ekonomiska fördelar. Dessutom så finns det ju många som inte har tid/lust/plats/kunskap att meka på en egen bil, dessa köper sig en plats i långlopp till betydligt lägre kostnader än om man valt åka sprintrace. Det trro jag är långloppens stora konkurrensfördelar.
Men samtidigt tror jag att det i slutänden inte skiljer så värst i kostnader per minut på banan, om bilarna har en någorlunda jämförbar tekniknivå/driftskostnad.
Körmsässigt är de långa stinterna och det tighta teamaerbetet i långlopp kul, sprintracingen kontrar med mera tävlignsnerv pga sprintmomentet och mer tid för social samvaro i depån.

och ja, jag kan gärna tänka mig åka FF1600 eller Fvee, men garaget är fullt med bilar jag inte gärna vill skiljas från och plånboken är långt ifrån full med pengar för yttelrigare en racerbil...

Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

RHK Race

Jag tycker att RHK har bra upplägg på sina race, två race per helg är lagom (ca 2h som Bosse skrev)
man hinner preppa bilen snacka lite skit med dom andra.

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Jag tycker det snarare är ett problem att det blir väldigt utdraget med korta heat då och då under en hel helg. Visst är det kul att träffa de andra och se på andra heat som tävlar men det finns ju tyvärr annat som folk vill ägna sin lediga tid till också.

Fri träning (om det förekommer) sker på fredag och kostar extra. Då måste man ta ledigt från jobbet en hel dag vilket i sig faktiskt är en extra kostnad. Sen får man ibland köra i ett heat med alla formelbilar samlat. För den som kör en gammal FVee eller FF1600 (eller ännu värre en Midget) så innebär det att man hela tiden blir varvad av F3or och liknande som går extremt mycket fortare. På en hel dag kan det i värsta fall bli endast två eller tre heat om ca 20 min.
På lördagen blir det sen ett heat om 12-20 minuter tidsträning, därefter väntan på ett tävlingsheat på eftermiddagen om ungefär lika lång tid.
På söndag blir det sen ytterligare väntan och ett andra tävlingsheat på max 20 min.
I bästa fall får man köra en timma plus den fria träningen som sker på fredagen och kostar extra.. Det blir både lite körtid och mycket väntan, tyvärr.

Annars så är ju bilarna toppen. Måttligt med underhållsbehov och väldigt roliga att köra samt ett fördelaktigt pris. Köper man en FVee i bra skick så behöver man i praktiken endast fylla bensin, kolla olja och däcktryck, sen är det bara att köra. Däck och bromsar håller mycket länge. Inget behov av att byta utväxling och annat komplicerat.
oftast finns det någon annan som kör ungefär lika fort att kämpa mot så tävlingsmoment och spänning blir det alltid.

Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Bosse L skrev:
så numera är det mera bantid om man åker långlopp. En fördel med långlopp är ju att man delar på kostnaderna för bilen, liksom tiden i verkstan. Det har både sociala och ekonomiska fördelar. Dessutom så finns det ju många som inte har tid/lust/plats/kunskap att meka på en egen bil, dessa köper sig en plats i långlopp till betydligt lägre kostnader än om man valt åka sprintrace. Det trro jag är långloppens stora konkurrensfördelar.

Wankelsport skrev:

Annars så är ju bilarna toppen. Måttligt med underhållsbehov och väldigt roliga att köra samt ett fördelaktigt pris. Köper man en FVee i bra skick så behöver man i praktiken endast fylla bensin, kolla olja och däcktryck, sen är det bara att köra. Däck och bromsar håller mycket länge. Inget behov av att byta utväxling och annat komplicerat.

Jag tycker det låter som att reglemente för långloppsracing i formelbilar kanske inte vore så dumt?

För mig är tröskeln densamma som med all racing, man behöver transport till fordonet, verktyg med mera...

Någon gång ska det dock rejsas och då är långloppsformatet helt klart intressantast för mig.

För att fortsätta på topic, vad kostar det att köra klassisk formelbil? Hur många race per säsong? Körs det två race varje racehelg? (så att två förare kan köra samma bil)

Halmstad
Här sen Nov 2008

Vad kostar det?

Jag började med racing i år och helt utan någon som helst förkunskap sedan tidigare. Bilen är ett impulsköp och ska jag vara ärlig så hade jag aldrig köpt någon bil Formel Vee om jag tänkt efter. Detta då jag inte hade en aning om vad som skulle krävas. Jag var tvungen att köpa allt, knapp ett verktyg eller ens en domkraft fanns i min ägo. Men, jag ångrar ingenting. Troligtvis det bästa beslut jag tagit och jag har kul hela tiden.

Helt ärligt kan jag säga att kostnaden för inköp av Fvee, Ford Transit, husvagn, verktyg, resor och tävlingar inte kommer att hamna över 200.000. Nästa år kommer driftskostnaden att hamna runt 40.000. Och då ska ni veta att jag i år har tävlat på Sturup, Mantorp, Karlskoga, Knutstorp och kommer att tävla på Falkenberg och Nürburgring.

Dessutom har jag tränat på Kinnekulle med Classic Formula och med ARC på Anderstorp två kvällar.

Hela min resa inom racing finns dokumenterad på patrikastrom.blogspot.com, välkomna dit och titta.

För att få mer intresserade till vår sport och formelracing i synnerhet så tror jag att vi måste bli bättre på att hålla våra internetsidor uppdaterade och levande och gemensamt marknadsföra oss på tävlingarna, då både för besökare och tävlande i andra klasser.

Patrik / Impuls Racing

http://www.formelvee.se
http://www.rhkswe.org
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

FF1600

Det jag kört i långlopp (ERF/C) så tyckte jag mkt av racen var transportsträcka utan egentligt tävlingsmoment ofta var det oxå en hel del pace car. Bilen var oxå klart mkt mer Mek intensiv än en FF så om man räknar in kvaliten på körtiden i ett sprintrace är det överlägsen ERC/ERF.

Wankelsport skrev:
Citat:
Inget behov av att byta utväxling och annat komplicerat.

Att ha möjlighet att byta utväxling så att den stämmer till varje bana är nog en av de största fördelarna för "racekänslan" + att hewlandlådan är så snabbväxlad att den är mer hur fort du hinner flytta handen som är begränsningen.

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re: FF1600

hh-tech skrev:
Det jag kört i långlopp (ERF/C) så tyckte jag mkt av racen var transportsträcka utan egentligt tävlingsmoment ofta var det oxå en hel del pace car. Bilen var oxå klart mkt mer Mek intensiv än en FF så om man räknar in kvaliten på körtiden i ett sprintrace är det överlägsen ERC/ERF.

Wankelsport skrev:
Citat:
Inget behov av att byta utväxling och annat komplicerat.

Att ha möjlighet att byta utväxling så att den stämmer till varje bana är nog en av de största fördelarna för "racekänslan" + att hewlandlådan är så snabbväxlad att den är mer hur fort du hinner flytta handen som är begränsningen.

Som jag ser det så är det en hel del avåkningar och andra problem i formelbilssprintracen oxå skillnaden är iså fall att i ERC är man fortfarande med i racen även om man behöver snörhjälp tillskillnad mot sprinten där du får stå och skämas tills heatet är över. Vi har haft race då det inte varit ute en enda pacecar ute på 6 timmar och tävlings momentet är väl upp till dig att få fram när man har upp till 5-6 bilar på samma varv efter 6 timmar så.
Visst kanske det kan vara mer skruva men jag vet ett team som åkte 23 tävlingar X 6 timmar med bara vanlig service med olje byte däck och broms belägg. Efter 23 tävlingen gick topplocks packningen sedan tröttnade dom på att det blev för mycket skruvande. Men det är ju också en social bit att ha några kompisar att meka med då formelbilen oftast betyder att du ligger och muttrar själv.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

ERC

Skall man vara med bland dom 6 första bilarna i ERC så kostar det nog betydligt mer än att köra FF.

Socialt så är nog RHK /SSK/sportvagnsserien svårslaget. I ERC så kom dom flesta på morgonen för att vara stressade under tävlingen för att kasta sig iväg så fort det var slut. Skruvmässigt var det kanske ett plus att vara flera bortsett från att det inte blev lika effektivt + att det finns skärmar och annat "skit" att slå huvudet i och massa saker under bilen som skulle fixas!

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re: ERC

hh-tech skrev:
Skall man vara med bland dom 6 första bilarna i ERC så kostar det nog betydligt mer än att köra FF.

Socialt så är nog RHK /SSK/sportvagnsserien svårslaget. I ERC så kom dom flesta på morgonen för att vara stressade under tävlingen för att kasta sig iväg så fort det var slut. Skruvmässigt var det kanske ett plus att vara flera bortsett från att det inte blev lika effektivt + att det finns skärmar och annat "skit" att slå huvudet i och massa saker under bilen som skulle fixas!

Det är ju det som är skillinaden mellan historisk och och annan racing och heter utveckling, men visst har det dragit iväg men förra året var placering 7 en Honda Civic utan några yvigheter totalt. Och du nämner SSK då glömmer du att SSK är en av Arragörerna i ERC, 3 tävlingar i år

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Klaret intressant resonemang om endurance v.s. sprintrace.
Jag gillar bägge varianterna, med sina för och nackdelar.
Visst är det lättare att få puls och racekänsla i ett intensvit sprintrace, men 12-15 varv är på tog för kort tid att rejsa för det ska vara riktigt roligt. När jag började åka racerbil var det inte ovanligt med 20-25 varv, vilket jag tycker är mera lagom (troligen föredrar dock publiken de kortare loppen)
Ett långlopp med för få bilar, eller med för stor spridning i prestanda blir lätt mer av en transportsträcka som Henrik säger. Det är en utmaning i att hålla tempot upp under ett sådan stint. En bra teamcoordinaotr som peppar och ger pacesupport i lurarna är värd sin vikt i guld vid de tillfällena.
Å andra sidan har jag kört flera långlopp, där jag haft täta figther hela 90-minutersstinten igenom.
Enda gången jag klivit ur bilen totalt slut var efter ett lopp på Sviestad där jag var inblandad i en figth om pallplatserna som varade i en 1 timme. Trolgien gjorde jag fler omkörnignar och blev omkörd fler gågner än under en hel sprintsäsong bara i det stintet. Har kört sprintrace där alla är så jämna och utdragna så att vi knappt haft en enda omköring i ett helt startfält på 12-15 varv heller, så det varierar verkligen!
Roligaste momentet i långlopp är de race man får åka i regn och mörker. sållar verkligen ut agnarna från vetet på ett helt anant sätt än sprintrace. Racing on a sunny sundayafternoon - how exciting is that?
Jag har haft förmånen att åka skapligt pigga bilar som varit mycket driftsäkra. På 36 race i rad tog vi målflaggan 33 gr, samtliga dessa på pallen! Men det gäller att ha ornding på prylarna, bra mekar och inte ha någon close contact ute på banan. Men visst det blir ju naturlgit mer skruvande på en långloppa, då den med lätthet går 6-12 timmar i ett enda race. Vi brukar försöka ha det skruvandet klart innan start. Trots det har vi några ggr haft bottennapp med hot om p-böter i depån vissa race.
Den stora nackdelen med långlopp är den krävande logistiken runt tävlandet. Ett eller två fat med bränsle, ett paro mgågnar däck för torrt och blött, mera reservdelar och mat o tak över huvudet för flera perosoner kostar på. (Vi som kört team med 2-3 bilar har nog mest sett ut som ett mekaniserat trängförband från finska vinterkriget ibland..)
Det jag saknar från sprintracing är det enkla och okomplicerade, in med ett reservhjul, en verktygslåda och den personlgia utrsuntnignen, upp med racebilen på släpet och iväg!
och som sagt fördelen med att köra så lite som man gör i sprintrace är att man har mer tid till det sociala.
(å andra sidna harj ag personligen ett kanonmgäng runt endurancebilarna som gör mig överflödig i verkstan)

Det stora rekryterignsproblemet svensk sprintracing har annars varit att vi snarare försöker locka över redan aktvia förare från andra klasser, än att locka in helt nya utövare. Där har långloppsracingen lyckats betydligt bättre. Den har tillsammans med hyrkartingen gett många helt nya ansikten i depåerna.
Det känns som sprintracing utövas av en hyggligt stabil enstusiastskara med viss försiktig påfyllnad, som snarare byter till den klass som är mest spännande för tillfället och som gärna vill byta till något hetare bil efter ett tag. När jag började så smått med historisk racing var GT/GTS den stora grejen, sedan kom standarbilar pre -65, i samma veva och strax därefter Fvee och FF, sedan var det Std 66-71 och för några år sedan Sports 2000. Tricket måste vara att få ett heat att öka, utan att flytta deltagare från ett annat heat i samma serie. (eller för den delen även annan racingserie)
Alltså hur gör vi för att få helt nya ansikten i de Formelbilar som står till salu i garagen?
En annan viktigt fråga, hur får man ut oss som åkt tidigare, men parkerat grejorna?

Beträffande det svåra valet mellan Fvee och FF vill jag ha det okomplicerade i den förstnämnda med mer racerbilskänslan i den sistnämnda.

Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Frågan är väl vart har billig formelbilracing tagit vägen i mordern tappning för våra ungdomar. rekryterings vägen skall väl ändå inte vara historiska gamla bilar. Formel Renault under STCC'paraply skapar då ingen bredd i svensk ungdoms racing inte några gamla renault 5 eller clio heller för den delen i ssk.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Björnes skrev:
Frågan är väl vart har billig formelbilracing tagit vägen i mordern tappning för våra ungdomar. rekryterings vägen skall väl ändå inte vara historiska gamla bilar. Formel Renault under STCC'paraply skapar då ingen bredd i svensk ungdoms racing inte några gamla renault 5 eller clio heller för den delen i ssk.
Modern FF1600 var det väl ett par år sen det kördes (jätteosäker)? Tillväxten finns garanterat (förmodligen billigare än kartklasserna för 15-16åringar) om nån vågar dra igång nåt.
Men de ska ju ha nån serie att köra i också (helt egna tävlingar funkar ju inte).

Formula Basic känns lite begränsande (kan man meritera sig för vidare F3 etc?).

Allmänt banåkaforum
Den långa tråden med snack om Classicformula
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
6 besök senaste veckan (107529 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande