| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Bästa "sportbilen" för runt 150 000 kr ?
|
1, 2 >> 11984 besök totalt |
|
Några bra förslag på "sportbilar" för runt 150 000 kr? Krav är att bilen ska vara ganska ny runt -05 och framåt Max 3000 mil Helst plats för mer än 2 och funka att bruksa i. Har kollat på en del "hot hatch", Golf 5 GTI, Honda Type R , Mazda MP3, Ford Focus ST, Opel Astra OPC mm. Men finns det fler alternativ? Min mor är köparen och hon ska äntligen köpa en snabb bil igen
Vet att ämnet varit uppe förut, men nu vill jag ha mycket svar
Mvh Johan |
||||||||
|
Inte ett helt oväntat svar från mig kanske: http://www.youtube.com/watch?v=QRiPSlx8PxA
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||||
|
För drygt 160' får hon en helt ny AR Mito 1.4 tb.
http://www.alfaromeo.se/Templates_al _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||||||
|
Intressant definition på sportbil
Frågan har nämligen varit uppe på annat håll
Men det låter helt klart som en "hot hatch" är det bästa alternativet. I den prisklassen som du beskriver skulle jag definitivt välja Golf GTI dock kanske det är svårt att få en bil med 3000 mil på mätaren för de pengarna...Överhuvudtaget är det ju svårt att hitta en bil som är 3-4 år gammal med så få mil på mätaren, oftast begär säljarna lite mer för såna bilar eftersom de vet att de tillhör undantaget. Annars blir rekommendationen Skoda octavia RS TFSI kollade lite på blocket och en sån går nog (med lite prut) att få enligt dina krav Honda Civic Type R funkar ju oxå, för de pengarna får man ju till och med en 07:a
|
||||||||
|
Re:
120 hk
Kanske inte riktigt vad trådskaparen var ute efter
|
||||||||
|
oväntat svar från mitt håll men de billigaste Abarth Grande Punto på Mobile.de ligger på 15-16000euro.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh Lättrimmat och fin modern bil i övrigt. |
||||||||
|
Skall bilen vara snabb som i SNABB eller bara "rask"?
3000 mil är ingenting idag. Första service på de flesta bilar. Jag körde min förra bil (Golf) över 10000 mil på 3 år. Jag tycker Golf V GTi är bästa kompromissen om vardagsbruk är viktigt men mor har planerat att köra lite banträffar (du vet väl att du postar på Allmänt Banåkaforum ) Kör hon aldrig banträffar, köp Golf GT istället.
Du kan hitta fina men sträck dig till 7000-8000 mil och gå på skick och historia. Det är en välbyggd bil som är lätt att leva med. Den är dock bara rask, inte snabb...
|
||||||||
|
Re:
Eller http://www.blocket.se/orebro/Renault (lite äldre men samlarpotential)
|
||||||||
|
|
||||||||
|
Re:
Är benägen att hålla med
Dock står inget om miltalet men det kan väl inte vara så många mil på den |
||||||||
|
Även jag håller såklart Renaulterna högt. Clio Sport 197 och även Megane Sport är fina bilar med riktigt bra köregenskaper. Finns även hur mycket eftermarknadsprylar som helst och billigt är det också
|
||||||||
|
Re:
Vad är det som skiljer Golf GT och Golf GTIi? Varför är GT likvärdig/bättre köp om man inte ska köra bana? _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Re:
Antalet hk är knappast avgörande för om en bil kan anses vara "sportig". Jmf Sevens. På svenska banor har ett antal flottiga stekare med M3 blivit gravt förnedrade av små rostiga alfor från 70-80 talet. I valet av en *sportig* hot hatch till morsan så är i princip alltid en nyutvecklad bilmodell säkerhetsmässigt överlägsen en beg av föregående generation. Som bonus kommer Miton med Manetino a'la F430 (ställbart chassie). _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||||||
|
Re: Bästa "sportbilen" för runt 150 000 kr ?
Jag tycker nog att det här kravet utesluter Mini, Mito & Clio (låter som ett bandnamn).
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
|
Re:
Mja, då handlar det väl snarare om effekt/vikt - men detta verkar ju också vara en förhållandevis lätt bil. När jag kollar tillverkarens datablad så står det 1145 kg, och då ska det dessutom vara 155 hästar iturboladdade 1.4:an. Borde ju inte bli sådär överdrivet slött!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
Re:
Då är vi nog ganska långt ifrån 150 000 i pris. Den bil som det länkas till är den med 120hk. Kan tänka mig att en normalutrustad sådan med 155 hk ligger runt 200 000 kr iaf
|
||||||||
|
Re:
Nu tänker du fel igen. Bilen för 164 500 har normalutr (AC, ESP, DNA/Manetino, MP3/CD mm) Piggy-back chip upp till 150 bhp kostar 400-500 euro - om man tror det gör bilen sportigare. Vad får man NYTT hos tyskarna för denna peng??? Va, Va, Va! Jag är naturligtvis inte objektiv i mitt bilval
_________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||||||
|
Re:
Ja det är ju inte så konstigt att man tänker fel när du utelämnar info. Fortfarande står det ingenstans på länken du skickade om några 150 hk. Det står att man kan köpa en 120hk bil till ett pris av 164 500 kronor. Så man ska behöva trimma bilen då för att den åtminstone kommer i närheten (prestandamässigt) av de tidigare modellerna som diskuterats
Vilka bilar har inte manuell AC som standard i denna prisklass för en sån liten bil? Givetvis tillkommer extrautrustning på sedvanligt manér när du langat på the "basics" metalliclack, klima mm är du nog uppe och nosar på 200 000 kr. Dessutom har du i Sverige köpt en bil med 120 hk och den väger inte riktigt som en Seven
Som tidigare konstaterats i tråden ligger nog Golf GTI samt octavia RS högt upp på listan. CTR och Megané som outsiders
|
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 11984 besök totalt |