Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (51141 totalt) |
Det blev en session på GR idag också. Den här gången plockade jag ut passagerarsätet, hade bara halvtank och justerade växellänkaget så det gick att peta in 5:an. Tyvärr ledde det till att växlarna satt annorlunda så det gick åt lite tid på att lära sig var dom satt.
Att peta in 5:an på rakan istället för att dra ut på 4:an ledde till 3km/h högre slutfart. Troligtvis tack vare turbovridet (mitt laddtryck faller ner mot 0.5 bar på 5500 varv för att spara turbon). Idag sattes nya snabbaste tiden med 1.46.6. Bromsarna och motorn fungerade fortfarande fint och jag fegade fortfarande med gasen i sista kurvan precis in på rakan då bilen kanade i sidled... Toyo R888:or slits jämnt och fint och även bakdäcken får jobba. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Det blev även en liten filmsnutt på en av mina uslare varv. Den var filmad med min mobil men tyvärr tömdes batteriet väldigt fort på högsta videokvalité. Jag tejpade mobilen i passagerarhandtaget och lät den filma...bra bild för en mobiltelefon! Grejen i vindrutan är min Pocket PC med RaceChrono (så man kan hålla koll på varvtider i realtid). Det blir att skaffa en GPS puck nästa år då den inbyggda har 1Hz uppdateringsfrekvens vilket är lite segt.
http://www.youtube.com/watch?v=GAaho Här är lite screenshots från RaceChrono. Det är väldigt fiffigt program! Framförallt gillar jag möjligheten att se (hastighets)grafer. ![]() Här är mina varvtider (det gick snabbare ju fler gånger jag körde): ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Bilen lever fortfarande! Främre hjullager var sopslut efter Gotland Ring (hjulen glappade). Nytt lager kostar 1900:- och måste pressas in i naven så det blev betydligt enklare att handla beggagnad nav på skroten och bara byta ut den. Sagt och gjort, ny (begagnad) nav för 350:- installerades på en parkering. Jag passade på att byta ut spindelleder och skruva in styrleden ett varv för att bota den extrema toe-out som bilen fick när framhjulen sänktes.
![]() Efter det kändes bilen lite mer spårig och svårare att styra in. Personligen tyckte jag att den känndes konstig men det gick relativt bra att köra både konbana och Challenge på Lunda. Nu när framhjulen hade slutat låta uppdagades gamla problemet med bakhjullagern som också är helslut. Nu är planen att köpa en hel bakaxeln på skroten, svetsa om den för mer camber och installera den i bilen (under förutsättning att bilen klarar sig igenom stundande besiktning). Nya justerbara AVo-dämpare ska också införskaffas och bakuphängningen styvas till. Bilen kränger knappt i framvagnen. Dock kränger den ordentligt bak, och har dessutom ingen camber alls. Det kanske förklarar varför den överstyr i snabba kurvorna på Gotland Ring. (Tack fuling för alla tips!) Den kränger inte mer än så här: ![]() Dock är framdämpare (original gasdämpare) som cykelpumpar och orkar inte längre göra något bra jobb. Bonus filmklipp: Konbana Lunda 16:e augusti (bästa tid 58.02): http://www.youtube.com/watch?v=SLytA Challenge Lunda 29:e augusti (bästa tid 1:31.40): http://www.youtube.com/watch?v=HVuEA Problem med nya växellådan kvarstår, jag har svårt att få i växlar när jag svänger och växelkänslan är "kärv" när oljan är varm. Detta kan bero på att vi bytte ut gummidämpade "kopplingshylsan" mellan spaken och växellådan mot en stumsvetsad sådan. Troligtvis behövs någon sorts böjbar koppling där så ingående axeln "låses" när G-krafter påverkar motorn i sidled. Den ska bytas ut också. F.ö. drar bilen 1L/milen i snabb motorvägstempo (130km/h). Detta är helt godkänt med tanke på vad E85 kostar. Troligtvis bidrog lägre slutväxeln till detta...numera är topphastigheten 240km/h (om man vågar gå så långt). Planen för hösten: - nya justerbara dämpare - tillbaka med kapade husvagnsfjädrar med inlägg i bakvagnen - ny bakaxel med mer camber - ny gummihylsa till växelspaken - ny växellådsolja - uppfrästa spindelleder för mer caster - sportstol Bilen ska helst gå under 1:40 på Gotland Ring innan den förpassas till skroten... ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Gummihylsa
Ett tips på lösning till ersättare för "gummihylsan" är att ta ett knutkors på rattstången från någon bil. Jag använde ett kors från en gammal Opel ascona en gång i tiden, fast dom bilarna är väl tyvärr inte så vanliga längre. Det kanske finns kanske något annat lämpligt på någon bilskrot. / Erik P.S Undrar om inte tidiga 850 har något hyffsat användbart... _________________ Erik Brundin Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628 Och en bruksbil.... |
||||
Re: Gummihylsa
Tack för tipset! jag ska ta en sväng förbi "raceshoppen" (läs: skroten) och se om det finns någon 850 eller så får jag plocka den från en annan og900. Fast växelspaken känns helt OK när bilen är kall så jag ska försöka byta ut väellådsoljan först och se om det blir bra. Just ja, en sak till: när lådan plockades ur tittade vi på kopplingen. Det fanns gott om slityta kvar, tryckplattan såg bra ut, likaså svänghjulet. Tillverkningsdatum fanns kvar på lamellen: 1989. Den fick en liten tvätt med bromsrengöring och bultades tillbaka ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Det var växellådsoljan! Efter vi bytte låda fyllde jag lådan, i min enfald, med samma olja jag körde förr: Feltema fulolja 80W-90 GL-5 mineral. Eftersom bilen var lättväxlad kall insåg jag att det kan vara någon vajsing med oljan. Så jag bytte mot "finoljan" (Feltema 75W-90 GL-5 halvsyntet) och bilen går mycket lättare att växla!
Intressant nog var gamla oljan helsvart trotts att bilen har rullat max 200 mil. Den hade dessutom viss silvrig färg. Nu är förhoppningsvis växellådsproblemet fixat! Det som återstår närmast är byte av baklager och omsvetsning för mer camber. Tips: Feltema mineral GL-5 är inte bra Edit: varmkörde lite till...växlarna löper fortfarande i mjukare men problem med 3:an har återkommit! ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Detta med växellådsolor är ett kärt ämne.
![]() Hade också lite problem med kärv och skrapig låda innan jag bytte till Quaker State Qudralube 75W. Då försvann mina problem... men inte helt. Tvåans växel kan ibland "skorra" lite vid snabbare växlingar när oljan är ordenligt varm. ![]() Quaker State 2105 är enligt många en olja som skall funka vid "hårdare" körning, har dock inte provat den själv. _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Jag får aldrig några "skorrningar". Antigen löper växlar in perfekt eller så är det bara "ingen hemma" på 3:an. Om jag för växelspaken hela vägen till höger och sen tillbaka till mitten, och sen in i 3:an funkar det fint. Det är helt enkelt någon gaffel som inte ställs helt korrekt då och då. I värsta fall få jag byta stången med öglan som växelspakskulan löper i.den har kanske slitits ut och glappar?
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Eeeh.... Jag kanske var lite otydlig i mitt förra inlägg.
Det jag egentligen menar är att du ska ha ett knutkors från lämplig bils styrstång och sen svetsar man fast ändbitarna från original gummiknut så att den får samma enkla infästning med sprinten i växellådan och klämhylsan i växelstången. Då kan motorn röra sej och växelspaken blir exakt och trevlig. Det var några år sen jag körde 900 och har tyvärr inga bilder på hur min "knut" var gjord. Hoppas du lyckas, du har en fantastisk bilmodell som jag saknar i mitt eget garage nuförtiden. _________________ Erik Brundin Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628 Och en bruksbil.... |
||||
Re:
![]() Kommer problemet när du "hårdkör"? _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Re:
Svårt att säga...kör man rakt fram samt när motorn är kall löper det fint. Igår t.ex. tog jag bilen på en provtur och körde fram och tillbaka på motorvägen och växlade 2-3-4 fram och tillbaka och det gick fint. Sen svängde jag på en mack och låt bilen stå en stund...när jag skulle köra iväg och sedan växla från 2:an till 3:an var det "ingen hemma". Det kändes som att jag försökte lägga i 1:an istället för 3:an (man hörde det karakteristiska vinande ljudet av en synkring som försöker varva upp 1:ans drev i ovanligt hög hastighet). När man "petar runt" litegrann och lägger i 4:an sen tillbaka i 3:an löper den in... Jag misstänker att motorn "sätter sig" på något sätt efter ett tag och pga. stumma bussningen uppstår någon skum vinkel på växelstången som får hela justeringen att bli skum. Framförallt var det problem med att lägga i 3:an under hård kurvtagning på bana...jag fick helst enkelt vänta tills kurvan är över på Gotland Ring och sen peta i 3:an. Mattias har varit snäll och erbjudit sig att kolla på hylsan, han har lång erfarenhet av og900 så vi kan kanske lösa problemet. Just nu är det bara väghållning som är planen. Effekt finns det hur mycket som helst av. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Kul utmaning att köra tokbudget projekt
![]() Under 1:40 borde gå på Gotland Ring men föraren är sjukt viktig där också. Jag har gått ifrån 1:41 till 1:38.4 med bara mera körning och bättre spårval. Att labba lite med chassiet så den inte kränger så mycket samt lite toe out och lagom med negativ camber gör susen för kurvhastigheten. Lite mer effekt i min bil hade inte skadat, finns många sekunder att kapa då... _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Re:
Jag tycker att det börjar låta som problemet jag hade med min ng900. I den så rörde sig motorn såpass mycket att växlarna ibland var svåra att få i. Kass motorupphängning (original). Kolla över hur "motorkuddarna" ser ut (byt om det behövs, alt. montera det stumt) samt byt ut gummit i växellänkaget (den som går in i lådan) mot ett knutkors så blir spaken mycket bättre. Ett problem med stumt växellänkage är att det är lättare att "vålda" i en trilskande växel vilket kan resultera i ras, men med tanke på att du fortfarande inte gjort av med så många lådor så verkar du ha Mr.Murphy på din sida. ![]() Ska sluta terrorisera din tråd nu. ![]() Lycka till med bilen och jag ser fram emot uppdateringarna. ![]() /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
jurkko, du terroriserar inte tråden alls! Tvärtom, du ger mig goda råd!
Idag åkte jag till Mattias (600Nm här på forumet) och han erbjöd sig snällt att fixa till kopplingen mellan låda och växelstången. Det blev en 1/2" knutkors som kapades till och svetsades. Lagom rejsigt! Växlarna löper i mycket lättare nu efter denna kors och halvsyntet-olja. Tvärr hakar sig 3:an fortfarande i snabba vänstersvängar så det är troligtvis som du säger, motorkuddar är slitna och motorn rör sig vilket får lådan att haka upp sig. ![]() Mattias gav mig några tips om hur jag kan staga upp det hela. Jag ska försöka få till någon sorts stag mellan främre fjädertorn och sedan staga upp toppen i staget mha. någon sorts gummibussning. Sen får jag staga upp bakre fjädertornen med ett rör också. Bromsad diff kostar massor så jag leker med tanken på att "skaffa" en med 100% låsning till nästa säsong. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Re:
Finns det inte sådana där eftermarknadskit att montera i så man får diffbroms, typ denna: http://www.phantomgrip.com/ |
||||
Re:
Jovisst. Enda problemet med Phantomgrip är att den inte funkar. Det är ett skämt i stil med eloxerad dumpventil eller bränslepiller. Man behöver en redig lamelldiff eller Torsen/Quaife diff för att få det att lira och sådana finns det inte gott om för og900. Egentligen finns det bara ett alternativ: Quaife-diff. Men den går på 10300:- så det är lite över min budget ![]() ![]() http://speedparts.se/shop/prod/sp_vx Alternativ 2 är att jag slaktar min Audi Torsen-diff jag har på hyllan och försöker knöla in den i SAAB-kronhjulet med svarvar adapterring. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
OK, jag tror att jag har hittat varför 3:an är lite svår att få i ibland. Efter många år våldande med nästan dubbla efekten har motorkuddar troligtvis blivit lite mjuka. Framförallt rör sig denna flera milimeter även när jag bara gungar bilen upp-och-ner.
Jag ska försöka utröna om det finns någon stummare alternativ som kan installeras... Alla tips är välkomna! ![]() ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Re:
Uhhuhh...han kan inte tänka sig göra ett ex till för pengar? Det är precis vad jag letar efter ![]() Alternativ 2 är att försöka staga upp toppen i ena fjädertornet men det kommer fortfarande inte helt förhindra motorn att röra sig i sidled ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Re:
Kan ju höra med honom men han har rätt mycket att göra med sitt eget projekt, en skrotbilsrejser och sen ska han göra extraktorgrenrör åt två 9000 åkare. Risken är ju att det inte blir så billigt om det ska vara värt att ställa sig och tillverka, verkar som om volvo-valp kuddarna kostar mellan 2-300 (jag såg en sida med 300 men det kan ju finnas billigare) plus annat matrial och lite för tiden det tar att göra. Så då landar man ju snabbt över 500 kr styck. Men går det inte att modifiera orginal som är slut då? Kan man inte ersätta gummigrejen med en hockey puck? Blir lite väl stumt kanske.. _________________ Karl Vestgöte |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (51141 totalt) |