| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Cayman S testad i AB (ruggigt långsam på mantorp) :D
|
1, 2 >> 3538 besök totalt |
|
Cayman S testad i AB (ruggigt långsam på mantorp) :D
http://www.aftonbladet.se/bil/articl "Jag får nöja mig med att ha passerat Focusen innan tiden är slut. 15 minuters körning räcker för fem heta varv. Vi rullar av banan och nästa grupp rullar in." Imponerande, 3 minuter per varv måste kännas väldigt hett
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
Snacka om att artikeln tar glädjen ifrån en. Jag som tyckte att jag var het genom att köra om en CaymanS på bana. Det var på AMS träffen 30 maj i år som allt hände... men som sagt 5 varv på en kvart är nog lite väl sakta...
Nicke
_________________ Niclas Swahn |
||||||
|
Re:
Undrar om artikelförfattaren vet vart huven sitter på "sin" Cayman respektive 911or... _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Eller hur? Jag tycker att många kreti o pleti journalister skriver lite hur som helst om bilar nu för tiden...hittar inga liknade artiklar om dåligt designade villor eller underpresterande motorbåtar... där nån bara får chansen att tycka lite hur som helst... Å andra sidan är ju AMS trackdays till för riktiga gröngölingar oxå, eller hur? Å bara för att man känner Martin Ström eller vad han den trevlige killen med r8 v10 hette, behöver man ju inte vara grym både på att köra och skriva... Nicke _________________ Niclas Swahn |
||||||
|
Re:
Den dagen har inte grytt när Aftonbladet på något område ens närmat sig det som bäst kan beskrivas som seriös journalistik. Uppvigling, masshysteri och avundsjukt dravel är väl i korta drag vad de sysslar med och det värsta är att alltför många faktiskt tror på vad de skriver. "AFTONBLADETS EXPERT AVSLÖJAR" - herre jösses, det är så dumt att klockorna stannar... _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||
|
Re:
Med det tempot lär det knappast behövas avkylningsvarv
Frågan är om det inte går att backa runt mantorp på 3 minuter med rätt bil
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
Re:
Ja, bromsarna behöver det. (om någon mot förmodan skulle lyckas köra 5 varv på 15 minuter så behövs det nog inte. )
Edit: Jag gissar att de 5 "heta" varven gick på runt 10 minuter, kö ur depån, utvarv... _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Re:
Hm. Köper jag en Cayman S vill jag gärna att bromsarna ska vara nog kylda för att hålla för 15 minuters bana innan de måste kylas? Eller är det väldigt mycket begärt? Visserligen låter det ju inte som att Aftonbladet-föraren har nån vidare teknik men... _________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
och växellådan......
_________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||
|
Re:
Avkylningsvarv gör alla som har möjlighet till det när man kört hårt så motor och bromsar är riktigt varma (inte överhettade)!! Kör man fullt rakt in i depån och drar åt hanbromsen så är det stor risk att skivor slår sig samt att det blir så varmt under huven att något tar skada tex. lacken på huven eller i värsta fall börjar brinna tex. rostskydd som droppar ner på tex en turbo eller bromsskiva. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Re:
om det är korta körpass så är det ju sällan problem, det är ju bara att försöka att inte använda bromsarna efter att passet är avflaggat så hinner bromsarna kylas tillräckligt. Om det är "open pitlane" så bör man köra ett avkylningsvarv innan man åker in men vill man stå i depån med rykande bromsar så är det nog ingen som hindrar en (det brukar hända på sviestad). Edit: Tveksamt om det finns några bilar som det är riskfritt att strunta i avkylningsvarv med? Edit2: Gammal volvo med avbruten blyertspenna i dämpcylindern på strombergförgasaren? (Känner en som råkat ut för det ) Kanske inte så kul på bana dock?
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Jaja givetvis kan man ta ett avkylningsvarv på slutet av passet, men så som jag tolkade det som sagts tidigare så verkade det pratas om hotlaps a la "outlap, hot lap, inlap" och att det därför tagit 15 minuter för 5 heta varv, men om vi snackar 5 varv + 1 avkylningsvarv (För 5 varv i rad innan man måste kyla lär den ju tåla) så är ju 15 minuter mer än lovligt segt... =)
_________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
Dom (på bild nr 4) har båda kört 1:27-tider på mantorp med r-däck.
http://www.wroom.org/evoclub/showthr _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Re:
Ja jag vet ;-) Den svarta på slicks och jag hade ett bra race. Då gick det klart under 1,27 Var med den dagen i augusti (EDIT tror jag iaf) då Jocce gjorde sitt 1,27 varv Trevliga killar och imponerande bilar. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
|
Kör man Porsche på bana med PSM påslaget (anti sladd) värmer det duktigt med bromsar. Framförallt om man överkör.
Annars tycker jag denna tråd mest verkar vara full av bittra japanfreaks. Att japanarna står med huven öppet och kliar sig i huvudet är ju inte direkt ovanligt. Slangklämmer som släpper brukar vara vanligaste orsaken
_________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Cayman S testad i AB (ruggigt långsam på mantorp) :D
|
1, 2 >> 3538 besök totalt |

