| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Den långa tråden med snack om Classicformula
|
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 4 besök senaste veckan (107527 totalt) |
|
Falkenberg
På finalen i Falkenberg så är det 54 st historiska formel bilar i tre hit anmälda ! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Re: Falkenberg
Sedan då? Inga rapporter eller något för oss som inte var där. Eller är det ett tecken på att alla var nöjda och glada. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
|
Finalen Falkenberg
Bengan o Hannele RaceFoto beskriver vad som hände: http://www.rhkswe.org/artiklar/2009/ _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
En personlig rapport från Falkenberg
Har skrivit en rapport från Falkenberg utifrån mig själv. Ni hittar den på http://patrikastrom.blogspot.com/200 _________________ Patrik Åström Historisk racing http://patrikastrom.blogspot.com http://www.formelvee.se http://www.rhkswe.org |
||
|
15 år och historisk
På SBF:s sidan kan man läsa att en bil anses vara historisk när den är 15 år gammal. Undantag finns för till exempel en Formel 1-bil som inte är konkurrenskraftig och därmed omodern redan efter ett par år. Se även reglemente under downloads på http://www.classicformula.se/indexs. _________________ Patrik Åström Historisk racing http://patrikastrom.blogspot.com http://www.formelvee.se http://www.rhkswe.org |
||
|
Re: Börja med FF1600
Hej! Vi har en Van Diemen RF 87a ståendes som skall renoveras under vintern. Tanken är att vi kommer köra ett antal race under kommande säsong. Har inte kört banracing tidigare. Men har kört ca 15 år i Karting och ser fram emot att äntligen köra 'bana'. Var på Velodromloppet och såg Formel Ford klassen då min far och farbror körde F3 och då blev man bra sugen på att köra själv. Har redan anmält intresse för det eventuella licenskursen på Kinnekulle. mvh / John _________________ John Thim, Van Diemen RF 87 - FF 1600 |
||
|
Historisk Formel
Arne, RHK kör alla formelbilar tom 1990 F-Vee och FF1660 är lämpliga nybörjarklasser både kör och renoveringsmässigt. FF2000 och F3 är lite mer komplicerat men inte omöjligt på ngt vis F4 är på G in i RHK och vi får väl hoppas att de som har bilar hinner få ut en handling till säsongen 2010 i dagsläget är det fortfarande oklart om de får en HTP men troligen kommer det att lösa sig Det finns gott om bilar som står så det är bara att välja _________________ Henrik Hansson |
||
|
Re: Historisk Formel
Då följer man ju inte 15års gränsen de blir ju 20 _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
|
År
Hej RHK har aldrig kört efter någon rullande åldersgräns utan har valt att köra tom Period "J"för formelbilar efter FIAs ålders kategorier. FIA App K 3.2 3.2 Dating periods are as follows: A) Before 1/1/1905. B) 1/1/1905 to 31/12/1918. C) 1/1/1919 to 31/12/1930. D) 1/1/1931 to 31/12/1946. E) 1/1/1947 to 31/12/1961 (to 31/12/1960 for single-seat and two-seat racing cars). F) 1/1/1962 to 31/12/1965 (from 1/1/1961 for single-seat and two-seat racing cars and up to 31/12/1966 for Formula 2), excluding Formula 3 and single engine-make Formulae. GR) 1/1/1966 (1/1/1964 for Formula 3) to 31/12/1971 for Single-seat and two-seat Racing cars. G1) 1/1/1966 to 31/12/1969 for homologated Touring and GT. G2) 1/1/1970 to 31/12/1971 for homologated Touring and GT cars. HR) 1/1/1972 to 31/12/1976 for Single-seat and two-seat Racing cars. H1) 1/1/1972 to 31/12/1975 for homologated Touring and GT cars. H2) 1/1/1976 to 31/12/1976 for homologated Touring and GT cars. IR) 1/1/1977 to 31/12/1982 for Single-seat and two-seat Racing cars (excluding Group C) and 1/1/1977 to 31/12/1985 for 3-litre F1. I) 1/1/1977 to 31/12/1981 for homologated Touring and GT cars. IC) 1/1/1982 to 31/12/1990 for Group C and IMSA cars. JR) 1/1/1983 to 31/12/1990 for Single-seat and two-seat Racing cars (excluding 3 litres F1 cars 1.1.1983 to 31.12.85). J) 1/1/1982 to 31/12/1990 for homologated Touring and GT cars. KC) 1/1/1991 to 31/12/1993 for all Group C and IMSA cars. Z) 1/1/1991 to two years prior to January 1st of the current year for other cars. _________________ Henrik Hansson |
||
Märkvärdigt tyst på hemsidan. Jag och Monica får hälsa alla racingvänner en God Jul och Gott Nytt År. Nästa år startar HMR s serie tidigt redan 10 till 11 april, samma helg som Classic träningshelg synd att det kolliderade. Årets träning får anses som en riktig succe. HMR har lagt en deltävling på årets Svenska höjdare , helgen den 15 aug ,där de tidigare Formel 1 förarna möts i race med Formel Renault. Upplägget kommer att med Svenska mått bli något alldees extra. Väl mött under 2010 hälsar Roffe
_________________ Roffe Johansson |
||
|
Re:
om det är tyst så brukar det betyda att alla är nöjda och glada. Så även vi som stökar med tekniken önskar En Glad God Jul och även Ett Gott Nytt År. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
|
Har en liten fråga som någon som kör FF1600 kanske kan besvara
Vad är "max" längden som förare ? (är 190 därför jag undrar) och vad väger bilen klar utan förare ? Såg någonstans att bilen ska ha en startvikt på 400 kg men vet inte om det stämmer mvh Andreas _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
|
FIA har gjort undersökningar för att säkerställa den historiskt korrekta längden på formelbildförare.
Enlgit App-K § 62/8b är maxlägnden för förarna fastställd till: Period E: 165 cm Period F: 172 cm Period G: 178 cm Period H: 184 cm Period I: 188 cm Så tyvärr Anderas din längd är inte historiskt korrekt, du måste därför be doktorn kapa några centimeter för att accepteras som en historiskt korrekt förare. Dispens beviljas enbart för förare, aktvia i perioden, som kan dokumentera att de hade en annan längd än angivet, som man tävlade med i perioden. Läkarintyg och pass utfärdade i perioden accepters som sådan dokumentation. Nyskrivna läkarintyg eller pass från senare period kan ej anses uppfylla ställda krav på tillförlitlig dokumentation.
Edit: Jag är 187 lång, en bil typ Henriks Tiga 1977 går med ett nödrop, jag har långa ben, vilket var till lite besävar vid ramrören ovan för knäna. Van Diemen RF79 upplevde jag som något rymligare. Har kört några Van Diemen, Reynard och Swift från slutet 80-tal, tidigt 90-tal Där var inga bekymmera alls för mig. Nog vitkigt att provsitta, både bilar ohc individer är ju olika konstruerade. Ibland kanske man måste höja bågen också ,eller ändra på tank och stol för att komma längre bak _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Seriöst ?
Tänkte mera på att om man får plats, finns ju personer som är 20 cm kortare än mej men som är så otroligt osmidiga att dom inte ens kommer in i en Europa _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
|
Size
FF1600 Reglementet säger att man skall sitta 5cm under en tänkt horisontell linje från toppen av bågen. Helst vill man sitta 5cm under en tänkt linje mellan bågens topp och instrumentbrädans båge om den finns annars toppen på ramen längst fram Attes Hawke är enorm inuti! (Atte är 190cm+ 100kg) och jag behövde en hel del stoppning för att se över kanten....
Jag är 180 och sitter bra i Tigan med lätt böjda ben
och i 85an
Aslak är 190+ och får plats med ett nödrop i en VD RF85
På det flesta bilar går det att flytta fram pedalerna och ändra stolen för att få plats. De flesta moderna (1985 och senare) bilar har en högre främre båge annars är väl generellt gamla bilar rymligare. En Lotus 61 kan du nog glömma. Detta är ingen bra lösning på problemet, strävan måste gå till toppen av bågen och tillägget försvagar orginalet. Bättre att byta hela bågen istället.
Du får ta en garagetour och provsitta! _________________ Henrik Hansson |
||
|
Tack så mycket för svaren och bilderna
och gråbo ligger ju inte allt för långt ifrån Göteborg heller Som sagt , skulle vara roligt att se om man ens får plats hyfsat innan man drömmer vidare
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
|
Re:
Henrik har väl redan svarat så utförligt det går i övrigt. tigan går att köra om man är 187 cm också, men ibland höll man på att fastna med underbenet mellan pedalställ och ramöret ovanför knät. Kunde bli en del "intressanta" episoderp å banan ibland pga det...
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
Låter . . intressant när man kör
Har iallafall tur med att jag kan köra med 42or i skor Men nu ska jag inte förstöra med sådana här frågor i den här delen av forumet
HH-tech : Kontaktar dej med PM den dagen en provsittning skulle passa
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
|
Inte sjutton förstör du med dessa frågor.
Är nog fler än du som funderat över om de får plats i en formelbil. Själv har jag precis köpt en utan att veta riktigt om jag får plats.
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Den långa tråden med snack om Classicformula
|
<< 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 4 besök senaste veckan (107527 totalt) |