| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Storlek på fälgar, vad är snabbast?
|
1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (10741 totalt) |
|
Hej! När det gäller fälgar så är det ju snyggt och ballt med stora hjul. Men det är ju sällan det snabbaste alternativet på standardbilar. Bredden på däcken blir en kompromiss mellan grepp och motstånd rakt fram. Vad tror ni är den snabbaste kombinationen på en standardbil med ca 200 hk och vikt över 1,5 ton? På bana. Hur mycket mer väger 18 tums alternativet framför 16 tums alternativet? Fälgarna är likvärdiga aluminiumfälgar och föraren är ganska duktig. 1. 225/40-18 2. 205/50-17 3. 205/55-16 _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
|
Med hjulen ordentligt i backen = bra hjulupphängningar tror jag på 18" med den vikten! Gärna bredare.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
En följdfråga med tanke på dina listade dimensioner. Någon speciell baktanke med att bara 18":arna är i 225 bredd?
225/45 R16 alt 225/45 R17 är vanliga dimensioner där det finns många däck att välja mellan och fälgarna blir lättare. Funkar 16" över bromsarna blir det troligtvis både ekonomiskt och viktmässigt fördelaktigt, sett till att du har korrekt vald bredd och liknande. My two cents... _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
205/50-17 är min storlek idag. Tänkte byta till 225 men det var tydligen för brett för fälgarna jag har. 225/40-18 är en annan vanlig dimenssion på min bil. 16 tum har jag på vinterdäcken så det funkar.
_________________ Christoffer Silfverberg |
||||
|
Re: Storlek på fälgar, vad är snabbast?
Host host, måste jag svara?
Det är en Fård Mooondääo _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
|
Re: Storlek på fälgar, vad är snabbast?
om man kollar på pris blir det såhär med Toyo R-däck hos en återförsäljare: 1. 225/40-18 2 888 kr 2. 205/40-17 1 706 kr 3. 205/55-16 1 838 kr Av dem är 18" arna snabbast alla dagar i veckan pga 20mm bredare däck. om man kör 225 i bredd istället så kan man fråga sig vad man tjänar på att köra med 16" fälg? 1. 225/40-18 2 888 kr 2. 225/45-17 2 144 kr 3. 225/50-16 2 013 kr Jag hade siktat på 17" fälgar för att kunna köra med rimligt billiga däck och ha ett bättre utbud att välja mellan. i 17" har man dessutom gott om plats för bromsar. Man sparar karnske lite vikt och roterande massa på lättare fälgar men frågan är vad en högre däckssida väger? _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Till min 11:a har jag r-däck på små 15" are, de är ca 10% mindre i omkrets än mina gatdäck. Med de på känns det som bilen plötsligt fått 10-20 hästar till. Dessutom sänker det tyngdpunkten men ~2 cm.
Så om inte utseende spelar roll skulle jag satsa på så små och breda däck som du kan få över dina bromsar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Mycket intressant tråd, har funderat lite på detta själv.
Fördel med mindre dimension är givetvis ekonomi och vikt men jag har svagt minne av att det inte aldeles säkert blir snabbre varvtider av att gå ner i dimension precis som Maz skriver. Är det ok att slänga in en fråga jag tänkte ställa (onödigt att skapa ny tråd om samma grundfråga)? Kör idag med 18"x8 235/40 R888 däck men däcken blir lite för breda för fälgen så jag tänkte kanske köpa 9" breda fälgar i vinter. Frågan är om jag ska stanna kvar på 18" eller gå ner till 17"? alltså 18x9 alt 17x9. kostnadsskillnaden för däcken är försumbar så vad kommer potetiellt ge förutsättning till snabbare tider? original är det 18" på min bil. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Det känns som om utväxlingen borde vara ganska avgörande.
Tanka ner fulings exelark och knappa in dina värden så kan du nog få ett humm om vad skillnaden blir i utväxlingen iaf.. På motorvägen kan det vara skönt att få ned varvtalet men på banan vill man ju komma iväg nån gång också. länk till filerna.. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
|
Jag har inget svar till trådskaparen men jag hakar på med en liknande fråga. Jag har 255/35-20" fram o 285/30-20" bak på min GT-R. Det går att få på både 18" och 19" om man skulle vilja det men det kniviga är vad som egentligen är bäst, dvs snababst på bana? Jag har tänkt köra R-däck och Toyo har precis släppt sina R888 i 20" så det finns alltså alternativ i den dimensionen. Dom är 285 fram o 315 bak vilket går att montera på originalfälgarna.
Alternativet är alltså att gå ner i diameter på fälgarna för att spara ofjädrad vikt. Rullomkretsen blir densamma om man går upp i profil men då är risken att däcken blir lite "sladdriga" eftersom profilen blir förhållandevis hög. I både 18" o 19" finns det ju fler däcksalternativ än i 20". Och man ska ju komma ihåg att man inte ökar kontaktytan med vägen speciellt mycket bara för att man kör bredare däck, det är ju effektivare att öka rullomkretsen i det avseendet. Sååå, vilket är det bästa alternativet? _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||
|
Är det inte tvärt om att öka bredden gör större skillnad än omkretsen. Men varför gå upp i profil om du nu skulle köra 18 eller 19", det är ju ett väldigt bra läge att gå ner lite i total omkrets för att få till en bättre utväxling, för våra banor iaf.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Nej, det finns ju en anledning varför t.ex. Top Fuel-bilar har så stor diameter på hjulen. För att få så stor kontaktyta som möjligt. Tänk dig att dom hade haft lika breda hjul men i låt säga 19" och 30-profil, då hade ju kontaktytan kanske varit hälften av vad dom har nu. I mitt fall så skulle ju skillnaden i kontaktyta bli ganska liten eftersom jag tänkte åg upp i profil för att få samma rullomkrets men det jag undrade var egentligen om vinsten med att gå ner i fälgdiameter (lägre vikt=bättre acceleration) skulle vara större än vinsten att ha så stor kontakyta som möjligt med 20"-arna? Mvh, _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||
|
Re:
Top fuel däcken funkar ju inte riktigt som andra däck. Dom är ju byggda för att i starten ge ett väldigt stor kontaktyta men marken. Fördelen med däck med större diameter är att de går svalare då det gör färre varv på given sträcka så man kan åka mjukare gummi än med mindre diameter på däcket. Mindre profil ger bättre respons. Högre profil kan vara mera förlåtande på gränsen. Smalare däck ger ett längre avtryck mot marken Bredare däck ger ett bredare med kortare avtryck Fördelen med "små" hjul är ju vikten. Som ex så ligger man runt 15kg /hjulet med fälg 15*8 / däck 225/45-15 Med 17" hjul blir det runt 18,1 kg /hjulet med fälg 17*8 / däck 225/45-17 med 18" hjul blir det runt 18,5 kg /hjulet med fälg 18*8 / däck 225/40-18 Däcken är alla Toyo R888 15" är en hyfsat lätt Rota fälg 17" & 18" är bland det lättaste du kan åka OZ Alleggerita så i de flesta fall få man lägga till 1-5 kg per fälg. PÅ banan finns det ju egentligen ingen anledning att åka större fälgar än vad bromsarna kräver. Det är bara extravikt att släpa på. Även utv blir ju lägre med mindre hjul oftast ingen nackdel då utv oftast är för hög mot den fast man får upp på banan. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Äpplen och päron. Bredd är viktigare än diameter på en vanlig bil. Man får marginellt mer gummi i marken med större diameter. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (10741 totalt) |