Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8756 besök totalt |
Fin film!
Är lite nyfiken på - Hur mycket snabbare går det med r-däck? - Är bilarna chippade och uppdaterade med andra bromsar, dämpare, mm? - Upplever ni octavia RS som understyrd? Dom såg ut att gå snabbt. ![]() _________________ Christoffer Silfverberg |
||||||
Re:
För min del går det enormt mycket snabbare med r-däck. Kanske mest eftersom mina gatdäck Michelin Pilot Exalto (som satt på vid leverans) visade sig vara urkassa när jag testade de på bana. Skulle jag köpa nya r-däck och fälgar skulle det dock bli i 225/45 17" för att få bättre styrkänsla. Med 205/55 16" nu är det ok, men lite diffust. Jag har uppgraderat ECU:n med V-techs RTS-trim (box som man kan byta program med) som kallas Extrem eller Steg 2, ska ge ca 270 hk & 420 Nm, ingen annan motormodifikation eller liknande. Räcker rätt långt, men skulle behöva byta bränslepump och avgassystem för att hålla uppe effekten i övre registret samt i högre hastigheter, som det är nu tröttnar den vid 180 km/h. Mätt upp 0-180 km/h på ca 18 sek och 0-200 km/h på ca 25 sek med Racelogic. ![]() Har bytt fjädrarna till H&R som sänker 50 mm från original octavia, ca 35 mm mot octavia RS, enorm skillnad i känsla och speciellt stabilitet i högre hastigheter. Original dämpare, räcker rätt långt tycker jag. ![]() Har bytt beläggen till EBC Yellowstuff runtom, och bättre bromsvätska såklart. Funkar verkligen kanon, inte en tendens till mattning trots att jag körde i 20-25 minuter på full attack under sista passet. Nästa steg vore nog bromskylning, mina skivor var så varma att man brände sig på dom två timmar efter jag avslutat sista körpasset... ![]() Jag upplever min octavia RS som rätt neutral, aldrig fått den att över- eller understyra på gatan. På bana kan man med lite gasuppsläpp få ut baken och kasta in framvagnen i kurvorna utan problem, ganska skön känsla faktiskt. Men självklart lider den av avsaknade av diff i utgången av kurvorna, då spinner innerhjulet friskt om man inte håller igen... ![]() Jonas i TDI:n och Magnus i halvkombin har gjort rätt snarlika modifieringar, de kanske har något att tillägga, men jag som nybörjare tycker att man kommer rätt långt med detta. ![]() _________________ Jesper Alm Banbilen blev en barnbil |
||||||
Skoda kombi.. Kul o udda val av banmaterial får man ändå säga..
![]() |
||||||
Re:
Blanda inte in mig i villapannesnacket bara, kör ju faktiskt bensinvarianten! ![]() Vi som föredrar tjeckiskt måste ju ställa upp när alla italienska bilar som är anmälda inte håller ihop, så att ni inte går back... ![]() Sen är ju faktiskt Skoda octavia RS i stort sett identisk med Golf GTI när det gäller drivlina och chassie. Tom lite snabbare i Automobils A-test med sina 57,1 sek jmf mot Golf GTI på 58,6 sek och Golf GTI Ed30 på 58,0 sek (samt alla[!?!] Alfor), trots att den lastar som en V70... ![]() För att se det med egna ögon klickar du här: http://www.automobil.se/zino.aspx?ar _________________ Jesper Alm Banbilen blev en barnbil |
||||||
Ja tack för en trevlig dag även om C-gruppen fick lida lite p g a oljespill på bana.
Ja jag har liknande spec som Solid med V-tech extreme(steg2), sänkt med H&R fjädrar, yellowstuff belägg, bättre bromsvätska samt även dogbone bussning. Mina däck är Hancook Ventus och inte lika bra som Toyo R888 utan tyckte det var lite svårt med fästet ibland. Sedan kommer vridmomentet tidigt vid gaspådrag vilket resulterar i mycket hjulspinn ur långsamma kurvor. Även jag har kört 2 st superstage körningar samt licenskurs på svisetad så detta var min första riktiga bankörning om man inte räknar de man körde med MC. Vill även tacka Mattias Andersson för åkturen med Miton där man inser att i mitt fall är det mer nöta bana innan fler uppdateringar görs på bilen. //Stenberg _________________ Magnus Stenberg Octavio RS -07:a Passat TSI DSG R-line -10:a |
||||||
Re:
Ja jag hade tendens till understyrning men kan bättras till nästa år med nya R-däck. _________________ Magnus Stenberg Octavio RS -07:a Passat TSI DSG R-line -10:a |
||||||
Re:
Ja j*vlar, har aldrig hållit i mig så hårt som när han bromsade vid 100 m strecket och senare jagade en Challenge-bil utan att tappa en meter genom F2-kurvan... Klart imponerande körning! ![]() _________________ Jesper Alm Banbilen blev en barnbil |
||||||
Re:
Ursäkta, fel av mig! Vet inte var jag fick diesel ifrån.. ![]() Jaja nu när ni vet hur kul vi har på banträffarna så får ni väl uppgradera till italienskt! ![]() |
||||||
Re:
Jonas blå kombi är ju en TDI och det gick ju bra det med. Han fick dessutom inte soppatorsk under sista passet som en annan. Körde upp 25 liter på 25 varv, varav 10 gick i lungt tempo... ![]() Jag besöker mer än gärna en italien-orienterad banträff igen, men håller mig nog till kommunistvagn. ![]() _________________ Jesper Alm Banbilen blev en barnbil |
||||||
Re:
Det är 170graders vidvinkel på kameran som är en: http://www.sportscam.se/se/art/gopro Fästet jag använde till denna film är det stora med sugpropp. Kan verkligen rekomendera den kameran..!! _________________ Jonas Ferm |
||||||
Re:
Var väl ganska många som klagade på dåligt grepp? Jag hade lite svårt att avgöra, första bankörningen med nya bilen. Sanden på banan gjorde vissa bitar ganska förädiska, på lilla rakan efter hårnålen fick jag ett rejält bakvagnskast. Ren tur att man redde upp den. Allt är väl relativt, jag tycker inte din M Coupe gick direkt långsamt, i nått av passen så varvade du to.m. mig... ![]() _________________ Patric Briby Civic-Type R |
||||||
Re:
Det var lite lurigt med greppet på förmiddan efter saneringen. Jag körde första passet direkt efter att de sanerat - grymt vad det rök! Men även där det inte var nån sand tycker jag det var lite förrädiskt med greppet. På eftermiddan hade jag dock inga problem. Jag hade riktigt kul de sista två passen. Hade en rolig och jämn kamp med en röd Bertone i 3-4 varv. ![]() Att åka med Mattias är grymt imponerande. Man upptäcker att det långt kvar tills bilen är begränsningen... _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||
Tack för att ni delar med er av intrycken. Jag upplevde ungefär samma greppnivå hela dagen om jag undantar första passet efter oljesaneringen. Jag har inte tagit några exakta tider, men utifrån videofilmer som jag eller andra tagit så gick det 2-3 sekunder långsammare, samtidigt som jag har bytt till en lägre utväxling och andra chassie inställning, jämfört med förra året. Jag har en liknande upplevelse mellan då jag körde på Andersorp i våras och nu i höstas. Nu försöker jag analysera vad det kan vara som gör att jag upplever sämre grepp och att tiderna är lite sämre. Det enda som jag gjort på bilen under säsongen är att montera splitter fram. Jag kommer att ta bort splittern igen inför sista körningen i år på Kinnekulle. Visst är den grå snabb, men det borde gå ännu fortare. Deet är väl det som vi alla strävar efter hela tiden. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Låg temperatur, gamla däck är ingen bra kombination. Kan helt klart göra sekunder.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
||||||
Re:
hihihi. Alla var väl välkommna så inte den klubben skulle gå back på körningen. De hade ju svårt att få ihop tillräckligt med italienare ; ) _________________ Magnus Stenberg Octavio RS -07:a Passat TSI DSG R-line -10:a |
||||||
Re:
För mig var det för första gången på Mantorp i lördags och första gången med r-däck på bana. Mao, inte så mycket att jämföra med, men tyckte greppet var ok bitvis, men på några ställen var det lite lynnigt. Det är ju alltid skönt att höra att många körde lite långsammare än vanligt, då är ju min solursmätta tid på 1.38,4 inte lika värdelös längre. ![]() _________________ Jesper Alm Banbilen blev en barnbil |
||||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8756 besök totalt |